المحادثة بين ALL4US و shamama

4 رسائل الزوار

1. دى صوره من البيوس عندى ...

زى ما انت شايف
    الرامات بتردد 1867 زى ما قولتلك
    والفولت 1.5 زى ما قولتلك.. ومعمول على الاوتو ..
    لكن توقيت الرامات 7-7-7
    انت عدلتها وخليتها 9 وده اللى ممكن يخلى الجهاز مش ثابت ..

وال north bridge انت مركب عليه المشتت اللى بيجى مع البورده ؟ .. الكيسه تبريدها حلو ؟ .. التهويه بتاثر جامد فى التبريد ..
    انا عندى مبتطلعش فوق ال 46 - 45 والكلام ده فى عز الحر ...واصلا بلدى علطول حر (اسوان) ..
  2. ععلي فكره انا كل حاجه عندي stock
    بس بردوا انا عملتها من غير ما غير ال voltage سبته auto عارف ال everest rvh hg رخمفشلث 1.78v
    فعملتها مانيوال و خليتها 1.64v
    و ال timing 9,9,928,1
    الجهاز راستر و لحظت ان في كلا الحالات ال north bridge درجة حرارته بتعلي فوق ال خامسين عشان كده كنت مهتم اعرفه
    و علي فكره مش في نتيجة ال everest بتاعتك
    في صفحه في اعدادات البيوس بتبقي 3 سطور وفيها رقم بيبقي ضعف تتردد الرامات و خاص بالnorthbridge في ناس قالتلي قلله بس انا مشعارف فبستشيرك في النقطه ديه {nb frequancy}

وبرده اتاكد من فولتيت الرامات بتاعتك لو انت عاملها auto

انا عارف اني طولت عليك ومعليش قولي انت عملت ايه وانا اعمل زيك؟؟؟؟؟؟؟
  3. مش من المفروض انه يفصل اكيد تم التلاعب فى الفولت او انك كاسر سرعه المعالج .. انا عندى الرامات البلوتونيوم والتردد 1866 وانا عاملها فى البورده 1867 لان مفيش 1866 .. وشغاله تمام وبدون تغيير فولت ...

لو كاسر سرعه المعالج لازم تقلل التردد بتاع الرامات عن التردد الاصلى لان مع كسر سرعه المعالج بيعلى تردد الرامات ...فلما انت تعمل ترددها كامل وانت كاسر السرعه فبيعلى التردد اكثر من الازم علشان كده بيرستر ..

وبالنسبه لانوار كسر السرعه ... فده طبيعى لانك غيرت افتراضى البورده ..
    لكن انت عملت طبيعى الرامات .. وده ميخليش الجهاز يرستر ...

وبالنسبه للهواء الساخن فده طبيعى فى اى جهاز الفكره فى اخراج الهواء الساخن وادخال الهواء البارد ...دوره تبريد ..
  4. اولا شكرا جدا علي اهتمامك
    بس علي فكره انا الرامات عندي ال reaper 1866 cl 9
    انا عملتلها تغيير في التردد الي 1866 الجهاز قعد يرستر و كده
    زي منت عارف البورده ال gigabyte فيها لمض voltage and heat control

yellow is minimum and green and red is maximum
    الطبيعي مينوروش لكنهم بينوره
    وبعدين بلاحظ ا ن الهواء الليخاج من الفانه الخلفيه سخن شويه (علي فكره انا عندي v8
عرض رسائل الزوار 1 إلى 4 من 4