صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 41

الموضوع: عايز مشاكل و مميزات iPhone 4

عضو

رد: عايز مشاكل و مميزات iPhone 4

طب لو استعملت البومبر ده ؟

إيه نظامه ؟

بيعمل كده برده ؟

عشان لو بيعمل كده مش هاجيبه...أنا عايزه يقعد معايا 3 ~ 4 سنين مش يقعد شهر ويتكسر !!

عضو الصورة الرمزية Sari-92

أخي خذها نصيحة من عندي ، إصدارات الآي فون 4 لديها عيوب كثيرة حاليا والجميع يعلمها الآن ، أفضل لك أن تنتظر لحد إصدار الشركة لنسخ أخرى ، ربما مع صدور الآي فون 4 ذو اللون الأبيض سيصلحون أغلبية العيوب ( كمشكلة الإلتقاط الضعيف للشبكة عند مسك الجهاز بطريقة معينة ، ومشكلة ظهور بقع صفراء طفيفة على شاشته عن أول تشغيل له ... ) ، لا أظن أنهم سيغيرون من بنيته الخارجية وجعله أكثر صلابة ، لكن انتظر ولا تجازف بتجريب أولى الإصدارات ، خذ لك 3gs واعمله آخر التحديثات ولن تكون بيعيدا جدا عن مميزات الآي فون 4

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sari-92 مشاهدة المشاركة
    أخي خذها نصيحة من عندي ، إصدارات الآي فون 4 لديها عيوب كثيرة حاليا والجميع يعلمها الآن ، أفضل لك أن تنتظر لحد إصدار الشركة لنسخ أخرى ، ربما مع صدور الآي فون 4 ذو اللون الأبيض سيصلحون أغلبية العيوب ( كمشكلة الإلتقاط الضعيف للشبكة عند مسك الجهاز بطريقة معينة ، ومشكلة ظهور بقع صفراء طفيفة على شاشته عن أول تشغيل له ... ) ، لا أظن أنهم سيغيرون من بنيته الخارجية وجعله أكثر صلابة ، لكن انتظر ولا تجازف بتجريب أولى الإصدارات ، خذ لك 3gs واعمله آخر التحديثات ولن تكون بيعيدا جدا عن مميزات الآي فون 4
    أنا والله بعد المشاكل اللي موجودة دلوقتي خايف قوي اجيبه :ah35:

مش عارف أعمل إيه...أنا عايز iPhone

4 تحفة...بس فيه مشاكل !!
    3Gs اقل من 4 بس مافيهوش مشاكل...مش عارف أعمل إيه والله !!

عضو برونزي الصورة الرمزية IPHONE4EVER

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sari-92 مشاهدة المشاركة

اعذرني انا مختلف معك اخي الكريم مع كل احترامي وتقدري لشخص حضرتك
    الأي فون 4 عيبة الوحيد غير اللي كتبتة ومتفق معاك فية في كلامك الأستقبال ودي اتحلت كمان لما تحط اي كافر عادي مش البامبر كمان ودي شفتها بعنيا والله العظيم الشبكة من غير اي كافر كانت ممكن تنزل لحد واحدة بس لما تكون ماسكة ماسكة استحالة تمسكها كل يوم الطبيعي انك مش حتمسكة بالماسكة دي
    تعالي بقي لما ركبنا الكافر عادي خالص ب35 جنية من سموحة الشبكة لما مسكناة نفس الماسكة كان لاقط 4 ابراج وثابتين مشكلة البقع اتحلت من زمان دي مشكلة قديمة في الدفعات الأولي ومحدش اشتكي من الدفعات الجديدة (في دفعات كتير نزلت حضرتك اول دفعة اللي بتتكلم عنها دي اللي كانت نازلة بالفريم 4.0 )حضرتك من بعد المؤتمر الجديد اللي عملتة ابل بعد الكشف عن المشكلة اللي اعلنوا فيها عن الفريم الجديد اللي قالم انة حيحل المشكلة ناس كتير لاحظت ان في تغير طفيف حصل في الجزئية اللي فوق بجانب الكاميرا الأمامية طبعا كعبلة الكمبيوتر عندي لاتسعفني حتي ارفع لك الصورتين المقارنة

بس لازم حرفعها ضروري جدا عشان الناس تعرف النقطة دي
    بالنسبة لل 3gs طبعا مختلف كتير عن ال 4
    مش حتكلم طبعا عن الفروقات لأن كفاية الكاميرا الأمامية اللي هي توافرت في اغلب الهواتف ولسة متاحة في الأيفون 4 فحرام يدفع كل دا ويشتري ال3GS
    وكمان جودة الكاميرا :ah39:ودعم الفيدوهات الأتش دي ونقاء الشاشة
    والفيس تايم لة حيجيب الجهاز من برا الدول العربية

ولكن هو لو حينتظر مش ينتظر الأيفون 4 الأبيض لأنة مش حيكون في تغيير يزكر لأن التغيير تم بالفعل

بالنسبة للصور المكسرة دي موجودة من زمان واسمحلي بقي اقول ان الأيفون ال 3G وال3GS عرضة اكتر للكسر ودي كانت برضة اتزكرت كتييير من قبل ودي صور توضح ذلك بس حجهز صور اكتر لذلك

ودا لو ناس كتير انتبهت السبب الرئيسي عن تخلي ابل عن الشكل البومبي في الأحرف وعمل التصميم الحالي طبعا كلة قعد ينتقد الشكل الجديد لو فاكر اول ما نزل السوق ونسم انهم كانوا انتقدوهم بسبب المشكلة دي عشان كدا هم غيروا التصميم
    وانا شايف ان حتة الكسر وغيرة دي بترجع لأهتمام الشخص بجهازة وحفاظة علية يعني انا لما جييت بعت ال3GS كان مفهوش خربشة واحدة

وعمتا كل اجهزة ابل يجب الأهتمام بيها سواء من بعد 2جي اللي كان مصفح :ah7::D لحد الجديد

هو لو حينتظر يستني الأيفون الجديد اللي ممكن ينزل علي المؤتمر الجاي يوليو

عضو بلاتيني الصورة الرمزية MF88

ايه الأيفون الجديد ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايفون ايه اللى نازل فى يوليو ؟
    ================================================== ==============
    [ الخطوه الثانيه ] نظام الأندرويد كنظام أساسى على الهاتف htc HD2 - وداعا WM

قمت بتعطيل الرسائل الخاصه لكثرتها وحتى لا يعتقد احد انى متجاهله عن عمّد :)
    برجاء إذا كان لك أى استفسار قم بعمل موضوع حتى يتسنى للجميع مساعدتك و انا معهم إن شاء الله
    ولكي يستفيد الجميع من خبراتك و خبرات الزوار ولتقليل الجهد على المشرفين أيضاً

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MF88 مشاهدة المشاركة
    ايه الأيفون الجديد ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ايفون ايه اللى نازل فى يوليو ؟
    خلاص مهي السياسة التسويقية لأبل كل شهر يونيو سوري
    من اول منزلت ال3جي اس نزل في مؤتمر يونيو 2009
    وبعدة نزل الأيفون 4 في يونيو 2010
    ايفون كل سنة عند كل مؤتمر في الميعاد المحدد والأشاعات بدأت من الأن عن اسمة ومواصفاتة
    وكمان مجلة بي سي ماجازين الشرق الأوسط اتكلمت عن السياسة دي

عضو ذهبي الصورة الرمزية Coolman4now

- أذا أشتريت الأيفون 4 وهو هاتف رائع فعلا ، حاول الأ تسقطه كثيرا فقط لاغير.

- يفضل ايضا شراء أى جراب من نوع الـ Rubber وهو يباع فى الأسواق بعده أشكال تناسب كل الأذواق.

- فقط أنتبه للنصابين فى مصرنا العزيزة ، عندما يجدون لديك أيفون يعتقدون أنك مليونير ولذلك وجب عليهم سرقتك فى كل شئ.
    [CENTER][B][SIZE=2]You think that you're strong, but you're weak[/SIZE][/B]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coolman4now مشاهدة المشاركة
    - أذا أشتريت الأيفون 4 وهو هاتف رائع فعلا ، حاول الأ تسقطه كثيرا فقط لاغير.

- يفضل ايضا شراء أى جراب من نوع الـ Rubber وهو يباع فى الأسواق بعده أشكال تناسب كل الأذواق.

- فقط أنتبه للنصابين فى مصرنا العزيزة ، عندما يجدون لديك أيفون يعتقدون أنك مليونير ولذلك وجب عليهم سرقتك فى كل شئ.
    لأ ديه معروفة في مصر :D

بس سؤال...أنا عايز صور للجراب اللي اشتريه والجراب اللي مشتريهوش...

+

شكرا :D

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة IPHONE4EVER مشاهدة المشاركة

الأي فون 4 عيبة الوحيد غير اللي كتبتة ومتفق معاك فية في كلامك الأستقبال ودي اتحلت كمان لما تحط اي كافر عادي مش البامبر كمان ودي شفتها بعنيا والله العظيم الشبكة من غير اي كافر كانت ممكن تنزل لحد واحدة بس لما تكون ماسكة ماسكة استحالة تمسكها كل يوم الطبيعي انك مش حتمسكة بالماسكة دي
    تعالي بقي لما ركبنا الكافر عادي خالص ب35 جنية من سموحة الشبكة لما مسكناة نفس الماسكة كان لاقط 4 ابراج وثابتين مشكلة البقع اتحلت من زمان دي مشكلة قديمة في الدفعات الأولي ومحدش اشتكي من الدفعات الجديدة (في دفعات كتير نزلت حضرتك اول دفعة اللي بتتكلم عنها دي اللي كانت نازلة بالفريم 4.0 )حضرتك من بعد المؤتمر الجديد اللي عملتة ابل بعد الكشف عن المشكلة اللي اعلنوا فيها عن الفريم الجديد اللي قالم انة حيحل المشكلة ناس كتير لاحظت ان في تغير طفيف حصل في الجزئية اللي فوق بجانب الكاميرا الأمامية طبعا كعبلة الكمبيوتر عندي لاتسعفني حتي ارفع لك الصورتين المقارنة

مش حتكلم طبعا عن الفروقات لأن كفاية الكاميرا الأمامية اللي هي توافرت في اغلب الهواتف ولسة متاحة في الأيفون 4 فحرام يدفع كل دا ويشتري ال3GS

ولكن هو لو حينتظر مش ينتظر الأيفون 4 الأبيض لأنة مش حيكون في تغيير يزكر لأن التغيير تم بالفعل

بالنسبة للصور المكسرة دي موجودة من زمان واسمحلي بقي اقول ان الأيفون ال 3G وال3GS عرضة اكتر للكسر ودي كانت برضة اتزكرت كتييير من قبل ودي صور توضح ذلك بس حجهز صور اكتر لذلك

ودا لو ناس كتير انتبهت السبب الرئيسي عن تخلي ابل عن الشكل البومبي في الأحرف وعمل التصميم الحالي طبعا كلة قعد ينتقد الشكل الجديد لو فاكر اول ما نزل السوق ونسم انهم كانوا انتقدوهم بسبب المشكلة دي عشان كدا هم غيروا التصميم
    وانا شايف ان حتة الكسر وغيرة دي بترجع لأهتمام الشخص بجهازة وحفاظة علية يعني انا لما جييت بعت ال3GS كان مفهوش خربشة واحدة

وعمتا كل اجهزة ابل يجب الأهتمام بيها سواء من بعد 2جي اللي كان مصفح :ah7::D لحد الجديد

ربنا يخليك والله يا باشا إنك متابع معايا كده دايما...أنا مش عارف أرضهالك إزاي والله...بس إن شاء الله هتصرف :D

وشكرا يا شباب :D

أهلا ومرحبا بك أخي الغالي بكل رحابة صدر
    كلامك معقول جدا ، الآيفون 4 له مميزات أكثر من الـ 3Gs ، ميزة الكاميرا الأمامية وجودة التصوير والفيديو ، هذا ما هو الفرق الكبير الذي يحس به المشتري أو الزبون العادي
    ، وأضيف شيئ ثاني أحسسته من استعمالي للآي فون 4 وهو أنه أعلى بقليل من الـ 3GS من حيث صفاء ونقاء التصفح والقوائم ووو .. يعني لو حبيت قلها أفضل من ناحية الجرافيك
    لكن بالنسبة لهشاشة الجهاز ، نعم لاحظت تلك الصور بالنسبة للـ 4 أما بالنسبة للـ 3Gs فرأيتها من عندك اليوم لأني لم أكن متابع لمواضيع الـ 3GS أيام صدوره ولم أتابع الإنتقادات والآاراء التي طرحت ، وأوافقك الرأي من حيث مدى محافظة الشخص على جهازه وأنا من المحافظين على نظافة ونقاء الجهاز وأي خدش فيه يجعلني أفكر في بيعه أو تبديله لأن الخدوش شيئ يقلقني جدا
    لكن على الرغم من هذا ، فأنا أرى بأن هشاشة الآيفون 4 أكثر من الـ 3Gs وهذا ما أحسسته لما استعملت الـ 4 للحظات ورأيت سطحه الزجاجي الكامل ونوع الزجاج المركب فيه ، وحسب تقارير الكثير من المستعملين فإن ذلك الزجاج قابل للخدش
    أما من ناحية استقبال الإشارات ، لا أعتبر هذه مشكلة كبيرة لي شخصيا لو جبت الـ 4 ، لأن نقصان درجة لن يؤثر نتيجة طريقة معينة عند مسك الجهاز وهي طريقة عادية وليست طريقة غريبة تجعل الآيفون يفقد إشاراته ، ولهذا وضعت الشركة طريقة معينة لمسك الجهاز ، لكن ألا تحس بسخافة آبل لما توصينا بمسك الجهاز بطريقة معينة حتى لا نفقد الإستقبال ؟؟ ( هذا جرى في مؤتمر أقامته الشركة بخصوص الآي فون 4 حيث وضعوا طريقة سليمة لمسك الجهاز ) ، لكن بعدها حلوا المشكلة بعمل الجراب للجهاز ، لكن ماذا لو لم يتمكن أحد ما من الحصول عليه ؟؟ وأنا أولهم ، انا من الجزائر والحصول على ملحقات آبل شيئ صعب للغاية.
    لكن بعد التفكير في المميزات ، ألا نرى أن جميع التطبيقات تشتغل عليهما الإثنين ، وللـ 3GS متعة كبيرة جدا ، لا ننسى قيمة هذا الجيل قبل صدور الجيل الرابع بأنه كان يتصدر كل الهواتف ويجذب كل الأنظار
    ولا ننسى فرق السعر بينهما ، لحد الآن سعره غير معقول في بلداننا العربية ومقارنته مع الـ 3GS على حسب الأسعار سيقول أي أحد بأن الفرق بين إمكانياتهما كبيرة جدا جدا ، والحقيقة ليست هكذا
    لو فكرت تجيب آي فون 4 من الخارج من دولة يكون السعر فيها أرخص فتوكل على الله ، ولا تنسى الغلاف ، والمحافظة على الجهاز شيئ ضروري عزيزي
    شكرا أخي Iphone4ever ، باين لك اهتمام كبير بالآي فون ومعلوماتك ماشاء الله
    وبالتوفيق لصاحب الموضوع

الأول انا سعيد جدا جدا بالنقاش معك وسعيد اكتر بمعرفتك يا اخي العزيز
    وكلة بيصب في مصلحة كل من يريد الشراء

انا بحب الأيفون ال3GS عشان هو تليفوني ههه (بعتة وزعلان علية قوي ومحظوظ اللي اشتراة كان زي الجديد )
    الأيفون 4 انا مسكتة من صاحبي كان شارية من مصر صح وانا حسيت بية اضعف مش حكذب عليك بس ممكن لو حافظت علية او حميتة بكافر حيبقي تمام
    بالنسبة للكافر هو مش مطلوب كافر ابل المخصوص اي كافر من التقليد للأبل زي ما قولت ليك انا شارية ب35 جنية (تقليد ههه) يؤدي الغرض
    :ah40:ولو مش متوافر عندك واللهي اجيبة لغاية عندك :ah40:

وكمان انا متفق معاك في جملتك دي

(((((لكن بعد التفكير في المميزات ، ألا نرى أن جميع التطبيقات تشتغل عليهما الإثنين ، وللـ 3GS متعة كبيرة جدا ، لا ننسى قيمة هذا الجيل قبل صدور الجيل الرابع بأنه كان يتصدر كل الهواتف ويجذب كل الأنظار))))))))

بس اللي عايز كل الخصائص وطماع شبهي ههههههه حيشتري ال4 انما انا لا انكر اني استمتعت من استخدام ال3جي اس بل ممكن كان يكمل معي لو ابل ما نزلت الهاتف الجديد
    (دي بقي قرار للي حيشتري انا لما كنت بدافع عن الأيفون 4 لا اعيب ابدا علي المنتجات السابقة لأني استخدمتها كلها من ال2 جي وكل واحد كان لة تجربة ومعزة عندي )

والسعر صح برضة ممكن اي حد ينتهز هذة الفترة تمن ال3جي اس في موبيلي السعودية ومفتوح رسمي 2100 ريال سعودي وكمان متوافر بدون زحام

اخر حاجة بكرة حصورلك الكافر يا اخي (اللي هو الرخيص اللي اشتريتة لصاحبي)

البمبر الأصلي اعطيتك صورتة من قبل

اخوكم حسام

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassembbb مشاهدة المشاركة
    ربنا يخليك والله يا باشا إنك متابع معايا كده دايما...أنا مش عارف أرضهالك إزاي والله...بس إن شاء الله هتصرف :D

وشكرا يا شباب :D

يا اخي العزيز انت تأمر وتابع معنا وان شاء الله نباركلك قريب بعد ما تتوصل لقرارك وتابع النقاش بيني وبين اخر العزيز Sari-92 (يا ريت تقولي اسمك لو سمحت :ah7
    وبكرة بإذن الرحمن حصورلك الكافر التقليد

السلام عليكم

أنا مثلك أخي عندي الـ 3GS ومازلت مستمع به لحد الآن ولن استبدله حاليا إلا إن جائتني فرصة مغرية للحصول على الـ 4 ، المهم ، شراء الـ I-phone 4 سيكون لا محالة إن وفقني الله لكن المسألة مسألة وقت فقط ( مازلت مقتنع بإمكانيات جهازي ، وعيوب الجيل الرابع مازالت تجعلني أعتبر ان شراءه في الوقت الحالي مجازفة خاصة وأن أسعاره باهضة حاليا ومن المؤكد أنها ستنزل مع مرور الأيام وفي هذا خسارة لمن أراد بيعه أو عمل بزنس ).
    المهم
    هذا هو الكوفر الذي أستعمله ، جاي أصلي من فرنسا مع الجهاز وكل شيئ ، فقط لا أملك السماعات لأن صاحب الجهاز نساهم عنده .

...
    نصيحة من عندي ، شخصيا لا أرى أفضل من هذا النوع من الـ Covers ، غلاف غليظ ومرن ينسيك قلق الخدوش
    لمن أراد كوفر لجهازه سواء آي فون 4 أو 3 جي اس أو غيرهما ، لا يوجد أفضل من أنواع الـ Covers هذه

يا اخي العزيز انت تأمر وتابع معنا وان شاء الله نباركلك قريب بعد ما تتوصل لقرارك وتابع النقاش بيني وبين اخر العزيز Sari-92 (يا ريت تقولي اسمك لو سمحت :ah7
    وبكرة بإذن الرحمن حصورلك الكافر التقليد
    إسمي ساري أخي الفاضل ، وتشرفت بمعرفتك
    بالتوفيق لصاحب الموضوع ، بقي القرار الأخير لك

وانا سعيد بمعرفتك اكتر يا اخي ساري وحلو الكافر اللي عندك ماشاء الله

هو في كافرات حلوة انا لسة شايفها دلوقتي في امازون من نفس سلسلة الكافر اللي انت بعتة وتنفع للأيفون 4 شكلي حجيب واحد منها
    اللي عجبني بجد دا هو بيكبر الجهاز شوية بس بيحمية بالكامل
    https://www.amazon.com/Otterbox-Defender-Apple-iPhone-Black/dp/B003UC8RVE/ref=pd_cp_cps_1

وفي الأتنين دول كمان حلويين قوي برضة
    https://www.amazon.com/Sonix-iPhone-Screen-Protectors-Black/dp/B003QOOVIO/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1287184446&sr=8-2

https://www.amazon.com/Incipio-dermaSHOT-Case-iPhone-Black/dp/B003SFSACE/ref=sr_1_12?ie=UTF8&qid=1287184446&sr=8-12

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة