اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل العنانى مشاهدة المشاركة



إفترض ان عندك بروسيسور Core 2 duo 2×2M E6600
لو انت عندك تطبيقين كل واحد فيهم تقيل ، يبقى الوضع الطبيعي ان كل كور فى البروسيسور ها يتعامل مع كل تطبيق من الإتنين ، وبالتالى طبعا بالنسبة لرامات البروسيسور ، ها تنقسم لنصين ، بحيث يكون 2 ميجا لكل تطبيق .
طيب لو انت عندك بروسيسور Core 2 Quad Q6600 ، وعندك مجموعة تطبيقات كل واحد فيهم تقيل ، هل ها يقسم الرامات بالشكل ده :
1) الرامات تنقسم الى نصين ، بحيث يكون 4 ميجا لكل تطبيق
2) ولا الرامات تنقسم الى 4 ، بحيث يكون 2 ميجا لكل تطبيق.
.
اللي انا عارفة بس أن الChash memory بتاعت الcore2duo 4MB shared بمعنى نل core ممكن يأخذ اي جزء منهم حسب هو محتاج اد ايه مش ثابته يعني علي حجم معين,, و أنا معرفش توزيع حجم الكاش لكل core أد ايه ممكن تسأل في المنتدي يفيدك أهل الخبرات ,,, بس أنا مش فاهم أنت عايز توصل لايه بالسؤال ده؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل العنانى مشاهدة المشاركة

وبعدين انت بتقول ان شركة إنتل ضحكت على الناس بوضع بروسيسورين Core 2 Duo E6600 فى بروسيسور واحد ، وسمته Core 2 Quad ، لأنها ما عملتش Quad حقيقي ، ولنفرض ذلك ، يعني انا شايف انها مش ممكن ها تعمل الخطوة دى إلا إذا كان فيه فعلا نتيجة أفضل ، وإلا ما كانتش عملتها.[/COLOR][/B]
أنا يعني مش قصدي انهم كذبوا عليهم,, أنا بقول أنه مش زي الdual core بتاعهم الcore2duo مش معالج رباعي معمول من الصفر ولكنه اثنان core 2 duo مع بعض و هو أكيد بيقوم بواظيفته كويس و الله أعلم. intel أرادت أن تسبق AMD بالquad core فاخرجت لنا هذا الquad لكن أنظر ل AMD لما أعلنت عن quad بتاعها كان فيه مثلا L3 chashe الذي يفتقر له intel quad core .
ف يعني هتلاقي فروق بين الintel Core2Quad و الAMD Phenom X4