النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: ارجو المساعدة فى بداية الطريق

مشرف سابق الصورة الرمزية ASSEMBLY

Talking ارجو المساعدة فى بداية الطريق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    ارجو من اخوانى الاعضاء المتخصصين فى مجال الشبكات وخاصة سيسكو ان يرشدونى على بداية صحيحة لدراسة المنهج خاصة اننى قرات كتب خاصة بشهادة N+ وشهادة A+ ووجدت انى اعرفهم جيدا نظرا لتعاملى الكثير فى مجال الشبكات الصغيرة بمعنى اصح شبكات ستار توبولوجى حيث انى املك شبكة لتوزيع الانترنت ولكنى اريد التخصص فى مجال الشبكات بشكل اكبر كى اعمل فى شركة كمهندس شبكات وبالنسبة للشهادتين اللى ذكرتهم فقد قمت بحل امتحانات خاصة بA+ و N+ والحمد لله بعرف احل كويس جدا فيهم فى برنامج SYBEX ولكنى اريد بداية صحيحة وهل تنصحونى بالتقدم للامتحان فى الشهادات السابق ذكرها ام ان CCNA تغنى عن حيازتهم فى التقدم لوظيفة مهندس شبكات واسف جدا للاطالة

عضو محترف

رد: ارجو المساعدة فى بداية الطريق

اخى الكريم شهادة ccna سوف تغنيك عن الشهادتين السابقتين يمكنك مراجعة قسم شهادات cisco قسم association هتلاقى فيه شرح كويس جدا للشهادة دى من اساتذم كبار
    واى شئ هتلاقى فى صعوبه يمكنك طرحه هنا فى المنتدى واحنا باذن الله هنساعدك

بالتوفيق ان شاء الله

CISCO : CCNA R&S CCNA security CCNP Security
    CCNP R&S CCIP CCIE R&S in Progress

MICROSOFT : MCT MCTS MCITP Enterprise Admin Exchange 2010 Virtualization administrator SharePoint administrator

مشرف سابق الصورة الرمزية ASSEMBLY

رد: ارجو المساعدة فى بداية الطريق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Eng\M.said مشاهدة المشاركة

اخى الكريم شهادة ccna سوف تغنيك عن الشهادتين السابقتين يمكنك مراجعة قسم شهادات cisco قسم association هتلاقى فيه شرح كويس جدا للشهادة دى من اساتذم كبار
    واى شئ هتلاقى فى صعوبه يمكنك طرحه هنا فى المنتدى واحنا باذن الله هنساعدك

بالتوفيق ان شاء الله
    متشكر جدا اخى الكريم وانا فعلا نزلت بعض الفيديوهات واشتغلت على برنامج الباكيت ترايسر وعملت كونفجريشن ل3 راوترات مع شبكات فرعية لكل روتر فيهم وقدرت اربط النتوورك كلها ببعض اما برنامج gns تعاملت معاه من فترة وهحاول انزل كتب وشروحات ليه بس انا عاوز استفسر عن حاجه خاصة بالامتحان ياترى سعر الامتحان كام وهل شهادة ccna هتكون كافية للتقدم لوظيفة فى شركة محترمة وانا بحب مجال السيكيورتى جدا فهل ابدا فى السيكورتى علطول ولا ادرس الروتنج والسويتسنج الاول
    وبعدين اتخصص فى السيكورتى
    وياريت لو حضرتك تدلنى على قاموس لترجمة النصوص ولو يكون قاموس خاص بالشبكات اكون شاكر جدا لانى الكتب الانجليزى عملتلى كاللو فى دماغى بصراحة مع ان الانجليزى عندى قوى الحمد لله بس القاموس بيختصر الوقت جدا واسف جدا انى اسئلتى كتير بس عشمى فىكم كبير
    التعديل الأخير تم بواسطة ASSEMBLY ; 11-02-2014 الساعة 19:57

المفضلات