صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 29 من 29

الموضوع: [ تقرير ] الخصائص والتقنيات الحصريه بلوحات العاب سلسله MSI GAMING

إداري الصورة الرمزية N3V3RMiND.2016

رد: [ تقرير ] الخصائص والتقنيات الحصريه بلوحات العاب سلسله MSI GAMING

ايه الشغل العالى ده
    مش غريب عليك اخى العزيز ابراهيم و الله مجهود ممتاز و كل مواضيعك مميزه جدا بعنى الواحد بيبقى مضطر يقرى الموضوع كله
    بس لازم اشوف لى حل مع الاخ "سمعات" ده يعنى اتخانق معاه يعنى

{ V.I.P } الصورة الرمزية Black_Spy

الف شكر ليك يا هيما على المجهود العالي بالموضوع ومش جديد عليك التميز والتألق لانك دايما متميز ومتألق .. تسلم وربنا يبارك فيك

عضو ذهبي الصورة الرمزية محمد السنهوري

أسطوره الهارد ويير في المنتدي أقسم بالله مفيش كلام تاني
    بس أخوك محتار
    بصراحه مزانيتي للوحه 1700 جنيه انا مش بهتم بال sli ر ولا بالكسر
    بس اهم حاجه الجوده والعمر الافتراضي وطبعا المميزات و النظام الصوتي
    فكنت هجيب h170 gaming 3قريت موضوع الاخ بلاك فوكسر عن لوحات اسوس قلت اشوف اسوس
    قريت موضوعك دلوقتي قولت msi
    فاعمل ايه دلوقتي بغض النظر للميول لاني بحب جيجا بيت بس انا عايز الافضل فقط مش مجرد ميول

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

اختيارك ممتاز اخى محمد وهى تقريبا افضل لوحه فى رنج السعر 1650 تقريبا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    اختيارك ممتاز اخى محمد وهى تقريبا افضل لوحه فى رنج السعر 1650 تقريبا
    ايه هوا الاختيار الممتاز

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد السنهوري مشاهدة المشاركة
    ايه هوا الاختيار الممتاز
    كم عدد اللوحات اللى ذكرتها فى مشاركتك ؟

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

بسم الله الرحمن الرحيم الاجابة تونس : D
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

ايه هوا الاختيار الممتاز
    استاذ ابراهيم قصده ع
    h170 gaming 3
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black foxer مشاهدة المشاركة
    استاذ ابراهيم قصده ع
    h170 gaming 3
    فعلا أنا شكيت في كده بس حبيت اتاكد

انا معرفش اللوحات بصراحه غير ال h170 بس انا قصدي من سؤالي افضل لوحه في السعر ده
    لان محتار بين msi وASUS و GIGABYTE
    وزي مذكرت لحضرتك اهم حاجه جوده التصنيع والعمر الافتراضي وطبعا تكون مراجعتها كويسه علي المواقع

انا معرفش اللوحات بصراحه غير ال h170 بس انا قصدي من سؤالي افضل لوحه في السعر ده
    لان محتار بين msi وASUS و GIGABYTE
    وزي مذكرت لحضرتك اهم حاجه جوده التصنيع والعمر الافتراضي وطبعا تكون مراجعتها كويسه علي المواقع
    يا اخ محمد يا اما حضرتك مش واثق فى اى معلومه بنقولهالك يا اما مصمم تصعبها على نفسك وعلينا ,
    صدقنى انا مجرب الحيره ومقدرها كويس وبوصل فيها احيانا لدرجه الشلل الفكرى ولكن فى اشياء لا تستدعى
    بمعنى انى لو معايا 2000 جنيه وقدامى معالج I5-6400 ومعالج I5-6500 - هل ده يستحق انى اتعب نفسى اختار ايه ؟ مستحيل طبعا
    صحيح هتعد تفكر شويه هل توفر 200 جنيه ولا تشيل صاحب 200MHz زياده فتره من الوقت , ولكن الفتره مش تستحق يوم لانى ممكن اغير رايى وانا واقف فى الشركه
    لانى فى النهايه واثق ومقتنع ان جميع الجيل السادس I5-SKUs اخوات توام فى الاداء وفرق التردد يكاد يكون منعدم فى الالعاب ويكاد يكون غير ملحوظ فى اداء برامج الاعمال
    هل ممكن فرق التردد يحصل 1 اطار ؟ 2 اطار ؟ 5 اطار ؟ وايه يعنى ؟ لا يزال جميعهم اخوات ومن تشعر معهه بسلاسه الاداء ستشعر مع بقيه اخواته بنفس الاداء تماما
    ومن تشعر معه بعنق زجاجه وهبوط شديد فى بعض الاحيان من بعض الالعاب ستشعر يجميـــــــــــــــــــع اخواته وفى نفس المنطقه بالضبط بوجود هبوط وعنق زجاجه

اما عن اللوحات الام فمن الصعب جدا جدا الشك فى جوده اى شركه من التلاته وبالاضافه ان ضمانها تلات اعوام

لو اتكلمنا فى رنج السعر هنلاقى ان لوحه H170 هى الافضل بشتى المقاييس
    صحيح انت قريب من ASUS PRO Z170 Gaming ولكن تبعد 200 جنيه بالاضافه ان GA H170 هى الافضل
    معقوله هى الافضل بالرغم انها الاخرص ؟
    نعم هى الافضل فى كل شىء بالنسبه لمتطلباتى الشخصيه اما ما تمتاز به لوحه ASUS من مزايا فهى ليست من متطلباتى مثل كسر السرعه

فهتلاقى ان لوحه جيجابايت بتقولك خد كل اللى نفسك فيه بس مش هتاخد كسر سرعه , بس هنعطيلك كسر طبعا لو معاك فلوس اكتر
    اسيوس بتقولك خدلك كسر سرعه بس هنحرمك من شويه حاجات ,, بس هنديهالك طبعا لو معاك فلوس اكتر

اسيوس زيها زى UD3 تقريبا ويمكن افضل UD3 شخصيا تقريبا فى السعر والاداء وهتحس ان جيجا بايت بتقولك لو عاوز H170 مع كسر سرعه خدلك Z170X Ganimg3

فى النهايه اعتقد ان اختيار لوحه H170 كان من اختيارك وصدقنى انا شايفه شخصيا اختيار ناجح جدا جدا جدا طالما لا حاجه من كسر السرعه ومناسبه للميزانيه
    مفيش داعى للحيره توكل على الله واشتريها وكفايه تردد

اصعب الاشياء اللى محتاجه تفكير هو لما تكون عاوز خاصيه هنا وخاصيه من هناك صحيح هتتعب شويه لكن لازم تاخد قرار لانك مش هتشترى الاتنين او تضحى بميزانيه مفتوحه وتشوف لوحه Deluxe بتلم كل شىء وده صعب علينا فحاول تتوكل والخيره فى ما اختراه الله

هتسالنى عن الرامات المتوافقه مع البورده هسيبلك الموضوع والاشراف والمنتدى باللى فيه ومش هتشوفنى تانى
    التعديل الأخير تم بواسطة phenomenon ; 04-05-2016 الساعة 17:00

يا اخ محمد يا اما حضرتك مش واثق فى اى معلومه بنقولهالك يا اما مصمم تصعبها على نفسك وعلينا ,
    صدقنى انا مجرب الحيره ومقدرها كويس وبوصل فيها احيانا لدرجه الشلل الفكرى ولكن فى اشياء لا تستدعى
    بمعنى انى لو معايا 2000 جنيه وقدامى معالج I5-6400 ومعالج I5-6500 - هل ده يستحق انى اتعب نفسى اختار ايه ؟ مستحيل طبعا
    صحيح هتعد تفكر شويه هل توفر 200 جنيه ولا تشيل صاحب 200MHz زياده فتره من الوقت , ولكن الفتره مش تستحق يوم لانى ممكن اغير رايى وانا واقف فى الشركه
    لانى فى النهايه واثق ومقتنع ان جميع الجيل السادس I5-SKUs اخوات توام فى الاداء وفرق التردد يكاد يكون منعدم فى الالعاب ويكاد يكون غير ملحوظ فى اداء برامج الاعمال
    هل ممكن فرق التردد يحصل 1 اطار ؟ 2 اطار ؟ 5 اطار ؟ وايه يعنى ؟ لا يزال جميعهم اخوات ومن تشعر معهه بسلاسه الاداء ستشعر مع بقيه اخواته بنفس الاداء تماما
    ومن تشعر معه بعنق زجاجه وهبوط شديد فى بعض الاحيان من بعض الالعاب ستشعر يجميـــــــــــــــــــع اخواته وفى نفس المنطقه بالضبط بوجود هبوط وعنق زجاجه

اما عن اللوحات الام فمن الصعب جدا جدا الشك فى جوده اى شركه من التلاته وبالاضافه ان ضمانها تلات اعوام

لو اتكلمنا فى رنج السعر هنلاقى ان لوحه H170 هى الافضل بشتى المقاييس
    صحيح انت قريب من ASUS PRO Z170 Gaming ولكن تبعد 200 جنيه بالاضافه ان GA H170 هى الافضل
    معقوله هى الافضل بالرغم انها الاخرص ؟
    نعم هى الافضل فى كل شىء بالنسبه لمتطلباتى الشخصيه اما ما تمتاز به لوحه ASUS من مزايا فهى ليست من متطلباتى مثل كسر السرعه

فهتلاقى ان لوحه جيجابايت بتقولك خد كل اللى نفسك فيه بس مش هتاخد كسر سرعه , بس هنعطيلك كسر طبعا لو معاك فلوس اكتر
    اسيوس بتقولك خدلك كسر سرعه بس هنحرمك من شويه حاجات ,, بس هنديهالك طبعا لو معاك فلوس اكتر

اسيوس زيها زى UD3 تقريبا ويمكن افضل UD3 شخصيا تقريبا فى السعر والاداء وهتحس ان جيجا بايت بتقولك لو عاوز H170 مع كسر سرعه خدلك Z170X Ganimg3

فى النهايه اعتقد ان اختيار لوحه H170 كان من اختيارك وصدقنى انا شايفه شخصيا اختيار ناجح جدا جدا جدا طالما لا حاجه من كسر السرعه ومناسبه للميزانيه
    مفيش داعى للحيره توكل على الله واشتريها وكفايه تردد

اصعب الاشياء اللى محتاجه تفكير هو لما تكون عاوز خاصيه هنا وخاصيه من هناك صحيح هتتعب شويه لكن لازم تاخد قرار لانك مش هتشترى الاتنين او تضحى بميزانيه مفتوحه وتشوف لوحه Deluxe بتلم كل شىء وده صعب علينا فحاول تتوكل والخيره فى ما اختراه الله

هتسالنى عن الرامات المتوافقه مع البورده هسيبلك الموضوع والاشراف والمنتدى باللى فيه ومش هتشوفنى تانى
    والله العظيم اول سطر خلاني زعلت جدا لما حسيت انك زعلت مني وان انا مش بثق في كلامكم
    بس الحمد لله ضحكت بعد كده في اخر سطر جامد اوي رغم ان المنتدي من غير هيبقي فقد نص قيمته مع احترامي للجميع طبعا
    اولا انا بثق في كلامك وماشي وراه وانا مغمض وربنا عالم
    ثانيا انا فعلا كنت مختارها وبحب جيجا بايت ودخلت علي موقع لاقيت ناس بتشتكي من النظام الصوتي وانا بتكسر بسرعه بس تقيمها عالي لاقيت 4 من 5 يعني دي اخطاء شخصيه اكيد مش وارده علي كله كمان انت والاخ بلاك فوكسر الي دخلوني في الحيره قريت الاسوس وقريت ال msi منك دماغي لفت
    فقولت اسالك بس علشان اتاكد وعلشان اكون اشتريت حاجه متندمنيش بعد كده
    ثالثا انا معايا الرامات و اول مجبتها دوشت مشرفنا المحترم استاذ وليد بيها لغايت ما طمني عليها وان شاء الله هجيب h170
    وياريت لما تسيب المنتدي ابعتلي رابط المنتدي الجديد علشان لو فيه حاجه اسالك عليها

منا قولتلك يا راجل يا طيب ان اللوحه ممتازه وهى فعلا افضل من فى رنجها ولكن انت عاوز تصعبها
    كل شىء ممتاز فيها وبافضل الجودات ولانها مش موجهه للكسر فهتلاقى مناسبه فى التبريد وخصائص الطاقه بصوره جيده
    لكن يمكن لوحه زى UD3 او Gaming3 تكون افضل فى التبريد بنسبه قليله ودا لانهم موجهين للكسر ولازم يهتموا بتوفير مكثفات عاليه
    اما لوحه H170 مستعده لاقسى التحميلات اللى ممكن يفكر فيها اى جيمر ولاى فتره تشغيل وبالاضافه جميع الكماليات الحديثه للاعبين
    مفيش لوحه MSI للاسف فى الرنج ده خالص عشان كده الخيار بالنسبلاك

بخصوص كارت الصوت : جميع اللوحات بتعانى فى مشاكل صوتيات بسبب ويندوز 10 ولكن يفترض انها مش تاثر الا على بعض الانظمه وعلى حسب
    يعنى هى مشكله متفاوته مع بعض الناس وفى نفس الوقت انت ممكن تشترى كارت صوت خارجى اى وقت مع انى واثق انك مش هتحتاجه ان شاء الله
    وطبعا المنتدى منور بيك يا غالى

عضو

بارك الله فيك اخي العزيز ابراهيم الراجل الحكيم بكلامه وباسلوبه الشيق الجميل

Sent from my D6503 using Tapatalk

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات