صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 29 من 29

الموضوع: نصيحتكم في شراء رام قطعة واحدة 8 جيجا ام قطعتان 8 جيجا(2ْْX4)

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

رد: نصيحتكم في شراء رام قطعة واحدة 8 جيجا ام قطعتان 8 جيجا(2ْْX4)

ahmed601
    الراجل جايب بروسيسور I5 3.2
    يعنى لن يكسر السرعة يبقى اكيد استخدامه جيمز عادى جدا
    لا برامج جرافك ولا تصميم الهاتسحب منه رامات كتير
    الطبيعى انه اقصى شئ يستخدمه 8 جيجا رام وال 4 جيجا كافية كمان لكن بما ان الرام سعره رخيص حاليا مافيش مشكلة يجيب 8
    لكن 16 جيجا رام ليه هو هايطير طيارة بالجهاز
    فى حاجة اسمها المنفعة الحدية والاكتر منها يبقى فى الفراغ

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed601 مشاهدة المشاركة
    انا كان عندى المعالج core 2 duo e6600 كان نفس استهلاك الرمات عندك و لما جبة i7 3770k استهلاك الرمات ارتفع و ايضا معنديش اى فيرس فى الجهاز مسطب برنامج كسبارسكى و متحدث و بالنسبة للفيرس اصلا مبيسبلكش مساحة من الرمات يعنى لو رمات 16 جيجا هيخدها كلها و يرفع استهلاك المعالج الى 100 % طول الوقت و بالنسبة لمعالج كور 2 كواد و كور 2 ديو هل تعتقد بيستهلكم نفس القدر من الرمات ؟ صورة للاستهلاك الرمات مع الرندر فيلم mpeg-2 رزليوشن متوسط و ليس HD https://oi40.tinypic.com/4hry86.jpg
    يا اخي انت رافع الان صورة من برنامج vegas pro ودة احد برامج التصميم احنا نتكلم عن الاستخدام العادي وليس للتصميم
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو فضي الصورة الرمزية ahmed601

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azzelden مشاهدة المشاركة
    ahmed601
    الراجل جايب بروسيسور I5 3.2
    يعنى لن يكسر السرعة يبقى اكيد استخدامه جيمز عادى جدا
    لا برامج جرافك ولا تصميم الهاتسحب منه رامات كتير
    الطبيعى انه اقصى شئ يستخدمه 8 جيجا رام وال 4 جيجا كافية كمان لكن بما ان الرام سعره رخيص حاليا مافيش مشكلة يجيب 8
    لكن 16 جيجا رام ليه هو هايطير طيارة بالجهاز
    فى حاجة اسمها المنفعة الحدية والاكتر منها يبقى فى الفراغ
    انا لما فتحة صفحات نت كتير فى نفس الوقت سعات بفتح مش اقل من مثلا 30 صفحة نت فى التصف لقيت استهلاك الرمات ارتفع الى 5 جيجا و كنت كمان مشغل برنامج progdvb لكروت الستالايت و فاتح الدش علية فا قلت لما اعلى الرمات افضل و بعد تعلية الرمات الى 16 جيجا اعتقد انها ستكفى و تفيض للمستقبل لحد ما احدث الجهاز تانى يعنى تشتغلها مش اقل من مثلا 8 سنين بدون الحاجة الى رام اضافية و ايضا الرمات بالذات بيبقى التطوير فيها الضعف بمعنى ممكن 10 جيجا رام تكون اكتر من كافية مثلا و انت عندك 8 جيجا رام مثلا مثلا مش نافعة معاك فا عاوز تعلى الرمات شوية فا طبعا مفيش 10 جيجا و فى 16 جيجا فا بتجيب ال 16 جيجا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unexpected مشاهدة المشاركة
    يا اخي انت رافع الان صورة من برنامج vegas pro ودة احد برامج التصميم احنا نتكلم عن الاستخدام العادي وليس للتصميم
    لم اجرب الى الان على برامج غير sony vegas و لم اجرب على 3D max و ايضا جربة المعالج فى الالعاب crysis 3 على كرت الشاشة المدمج كان ذى الذفت معرفتش العب علية فا ان شاء الله كمان 15 يوم هجيب كرت شاشة و اجرب بس لقيت ان المعالج i7 3770k فى لعبة كريسيس لا يتعدى استهلاكة 40 % و يمكن اقل كمان يعنى شى غريب جدا مع انى كان عندى core 2 duo كان بيستهلك 100 فى 100 و ايضا الرمات فى اللعبة لم يتعدى استهلاكها ال 3 جيجا للجهاز ككل بس المعالج مع برنامج sony vegas بدون خاصية التسريع فى الريندر عن طريق ال gpu علشان بتعمل مشاكل لانة كرت مدمج ضعيف بيصل استهلاكة احينا الى 98 % و لكن مع تفعيل GPU اقصى استهلاك كان 40 % على الرندر

عضو فضي الصورة الرمزية ahmed601

بس نسيت اقلك اخى برنامج sony vegas بيشتغل على اى جهاز اين كانت امكانياتة حتى لو ضعيفة شوية بس لازم يكون المعالج يدعم على الاقل 64 بيت و ايضا الفرق بيبقى فى زمن الرندر ليس الا يعنى انت ممكن تعمل ريندر على معالج dual core القديم عادى جدا بس الفرق بيبقى فى الوقت فا مثلا معالج core 2 duo e6600 كان بيعمل ريندر معى لفيلم مثلا فى 50 دقيقة نفس الفيلم ممكن يتعمل ريندر على معالج i7 3770k بزمن 15 دقيقة بس بالنسبة لمعالج i5 معرفش اية نظامة فى الرندر ؟ و بشكل عام فى جهازى القديم مع الرندر كان الجهاز لا يمكن استخدامة لانة كان بيستهلك المعالج بنسبة 100 فى 100 الجهاز الجديد الوضع مختلف

عضو فضي

بس مش للدرجة 4 جيجا ضعيف جدا و عن تجربة و 8 جيجا متوسط الكافية و الاكثر من كافية 16 جيجا بص استهلاك الرام دلوقتى عندى 3 جيجا من غير ما افتح حجات كتير فقط صفحة نت و قناة HD و انت قلت 4 جيجا كافية ؟ https://oi42.tinypic.com/30t4ev4.jpg
    اخي احمد برنامج progdvb هو بالذات اللي مستخدم هذه الرام - جرب اي برنامج عرض ثاني مش رح يكون نفس الاستهلاك -- تحياتي

عضو فضي

اخ احمد رامات بحجم 8GB تعتبر اكثر من كافية للاستخدام العادي وليست متوسطة لربما لديك فايروس او ما مشكلة في الجهاز لهذا السبب استخدام الرام عند مرتفع
    عموما دي صورة من جهازي قمت برفعها لاحد الاعضاء وانظر بنفس
    ويجب ان تعلم ايضا اني استخدم حجم رامات فعلا 4GB لكنني استخدم نظام بنسخة 32BIT ولهذا السبب الرامات عندي المستفاد منها فقط 3.50GB بسبب نسخة النظام
    عموما لن اتكلم الصور هي التي ستتكلم

لاحظ ما هي البرامج التي تعمل مع الجهاز طبعا نفس البرامج التي كانت في الصورة السابقة والاهم شوف استهلاك الرام كام واصل

Battlefield 3+CPU-Z+HWMonitor+MSI Afterburner+صفحة واحدة Google Chrome+اربع صفحات من internet explorer+Paint+photoshop +Winrar+Steam+µTorrent+ microsoft office word+windows live messenger +ANTIVIRUS
    انظر الى الصور لم يتم استخدام من الرام حتى 3GB عندي
    ودي صورة اخرى من احد اعضاء المنتدى لدية معالج I7 2600K مع رامات 8GB وكان يلعب لعبة BF3 اونلاين وقام بتشغيل كم صفحة نت مع كم برنامج ولاحظ كم هي نسبة استخدام الرام

فكيف تقول ان الرامات 8GB متوسطة وهو اساسا لم يستفيد من 4GB كاملة

اخي حنا برنامج progdvb الذي يستخدمه الاخ احمد هو اللي مستهلك الرام عنده كما بالصورة وكلامك سليم 100 %

بس نسيت اقلك اخى برنامج sony vegas بيشتغل على اى جهاز اين كانت امكانياتة حتى لو ضعيفة شوية بس لازم يكون المعالج يدعم على الاقل 64 بيت و ايضا الفرق بيبقى فى زمن الرندر ليس الا يعنى انت ممكن تعمل ريندر على معالج dual core القديم عادى جدا بس الفرق بيبقى فى الوقت فا مثلا معالج core 2 duo e6600 كان بيعمل ريندر معى لفيلم مثلا فى 50 دقيقة نفس الفيلم ممكن يتعمل ريندر على معالج i7 3770k بزمن 15 دقيقة بس بالنسبة لمعالج i5 معرفش اية نظامة فى الرندر ؟ و بشكل عام فى جهازى القديم مع الرندر كان الجهاز لا يمكن استخدامة لانة كان بيستهلك المعالج بنسبة 100 فى 100 الجهاز الجديد الوضع مختلف
    يا اخ احمد احنا من الصبح نتكلم عن استهلاك الرام مع الاستخدام العادي وليس استخدام التصميم ولا نتكلم ايضا عن المعالج
    من اول ردي ذكرت مع الاستخدام العادي وانت الان تحضر صور مع استخدام التصميم وليس العادي ودة طبيعي يستهلك من الرام بشكل كبير وبعدها اصبحت تتكلم عن المعالجات
    احنا من اول النقاش نتكلم عن استخدام الرام مع المستخدم العادي وليس التصميم وانت ادخلت مواضيع مختلفة
    unexpected out

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

يا احمد الراجل استهلاكه للرام فى الجيمز
    وبالنسبة للجيمز او التصفح او شغل الكمبيوتر العادى
    8جيجا رام كافية وزياده كمان لمتطلباته
    انت بقى تستهلك 16 تسهلك 32 او حتى 64 جيجا انت حر ده يرجع ليك ولاستخدامك
    ما تتوهش حد وتشوش عليه ممكن حد مايكونش عنده خبره كافية وداخل يسال وياخد معلومة يشوف كلامك
    يفتكر انه لازم يفتح مخزن رامات فى البورده والكلام ده مش صح خصوصا لو فى مصر واحنا سعر الرام عندنا ارتفع الضعف ال 8 جيجا كانت ب 300 جنيه النهارده ب 600 جنيه مش سهله يعنى

عضو الصورة الرمزية jetlin

يا اخ احمد احنا من الصبح نتكلم عن استهلاك الرام مع الاستخدام العادي وليس استخدام التصميم ولا نتكلم ايضا عن المعالج
    من اول ردي ذكرت مع الاستخدام العادي وانت الان تحضر صور مع استخدام التصميم وليس العادي ودة طبيعي يستهلك من الرام بشكل كبير وبعدها اصبحت تتكلم عن المعالجات
    احنا من اول النقاش نتكلم عن استخدام الرام مع المستخدم العادي وليس التصميم وانت ادخلت مواضيع مختلفة
    أخي الكريم
    الآخ الفاضل أحمد عنده مشكله بالتبريد من حكم مشاركاته الآخيره
    التي قمت فقط الاطلاع عليها وأعتقد المشكله عنده كما تفضل الآخوه وعلي ما اتذكر هي التبريد المائي
    وهو يحتاج لتكيف بارد ليقوم بالتبريد المطلوب
    وطبعا هو شاري بروسيسور ليكسر سرعته وأعتقد جايب امكنيات عليه جدا جدا ماشاء الله
    ولكن لا يستطيع التحكم بحرارة الجهاز لديه :rolleyes:
    وهو في حيره بالتأكيد لآنه بشر مثله مثل أي بشر أكيد زعلان جدا وده باين جدا بردوده أو مابين السطور ....:cool:
    وهو حقه نعم المشكله بمعجون البروسيسور وهي مشكله واحده واصبحت مشكلتين حين كسر السرعه مع تبريد مائي
    واصبحت عدة مشاكل ربنا يحلها له بأمر الله
    أنا كمان تدخلت بالموضوع ليس له علاقه لا من قريب ولا من بعيد :confused:

عضو

شكرا لكم اخواني جميعا علي هذه الردود المفيدة

اول شئ انا جبت الجهاز ده علشان شغل 3D والالعاب ذات الجرافيك العالي الحديثة.... فبدل من الانتظار الي حين شراء كرت شاشة عالي الاداء قمت بشراء الجهاز بدون الكرت والجهاز قابل للتطوير في المستقبل
    ان شاء الله اوفق بذلك
    المهم
    شوفو شو حصل معي قمت بارجاع الرام الاخري ... واخذت الرام ال جي سكيل سنايبر
    واول ما شغلت الجهاز بيهم دخل علي الويندوز وجاب شاشة زرقاء وبعد ما اعاد الجهاز التشغيل اشتغل الجهاز تمام ولكن لم تتسني لي الفرصة في فحص الرام بشكل كامل
    قمت بتجربتها علي بعض البرامج ك\Maya,UDK, ,اضافة للتسجيل بواسطة الكمتازيا استوديو اثناء العمل عليها وكان الاداء لا بأس به

الان ان متخوف من هذه الشاشة الزرقاء؟ فكيف لي بمعرفة ما اذا كان بالرامات مشاكل او لا وهل هناك برنامج لفحصها؟؟؟ وكيف اتاكد من ذلك

السؤال الثاني وهو خاص بالهارد : قمت بشراء هارد اخضر 500 جيجا ولكني بعد يومين انتبهت لصدور صوت من الهارد وكانه صرير بسيط وبشكل متقطع واحيانا مستمر

فهل هذه مشكلة بالهارد ؟؟؟؟لم استطع معرفة الكاش الخاص به لانه غير موجود علي الملصق وهناك من يقول بان الهاردات معدلة والخ.... وهناك انواع جديدة

ولكن هناك هارد ازرق متوفر يحمل كاش 16 ميجا اسمه Western Digital WD Blue WD5000AAKX 500GB 7200 RPM SATA 6.0Gb/s
    فهل اقوم بشرائه وارجاع الاخضر

بما تنصحوني
    لاني عانيت مع الهاردات الداخلية كثيرا

وهناك هارد من نوع TOSHIBA DTO1ACA050 وايضا غير مكتوب الكاش الخاص به علي الملصق

فماذا تنصحوني به
    وان امكن طريقة لمعرفة كاش الهارد( بعض التجار يقولون بان الشركة لم تعد تكتبه لن الكاش اصبح معروف اي اغلب الاصدارات اصبحت 64 ميجا او 32 ميجا)
    ارجو منكم الرد للضرورة القصوي ....
    التعديل الأخير تم بواسطة MRMAX ; 30-04-2013 الساعة 19:17
    لا إله الا الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jetlin مشاهدة المشاركة

أخي الكريم
    الآخ الفاضل أحمد عنده مشكله بالتبريد من حكم مشاركاته الآخيره
    التي قمت فقط الاطلاع عليها وأعتقد المشكله عنده كما تفضل الآخوه وعلي ما اتذكر هي التبريد المائي
    وهو يحتاج لتكيف بارد ليقوم بالتبريد المطلوب
    وطبعا هو شاري بروسيسور ليكسر سرعته وأعتقد جايب امكنيات عليه جدا جدا ماشاء الله
    ولكن لا يستطيع التحكم بحرارة الجهاز لديه :rolleyes:
    وهو في حيره بالتأكيد لآنه بشر مثله مثل أي بشر أكيد زعلان جدا وده باين جدا بردوده أو مابين السطور ....:cool:
    وهو حقه نعم المشكله بمعجون البروسيسور وهي مشكله واحده واصبحت مشكلتين حين كسر السرعه مع تبريد مائي
    واصبحت عدة مشاكل ربنا يحلها له بأمر الله
    أنا كمان تدخلت بالموضوع ليس له علاقه لا من قريب ولا من بعيد :confused:
    طيب بخصوص الاخ احمد دائما يحكم على الاشياء بشكل سيئ عد معي الاشياء
    1- يقول عن معالجات Ivy Birdge سيئة
    2- يقول عن شركة AMD سيئة (البطاقات الرسومية)
    3- بخصوص الكسر جميع اعضاء المنتدى تعرف ان معالجات Ivy Birdge حرارتها مرتفعة والكسر فيها محدود لتردد 4.5 او 4.6 تقريبا مع الوضع الحالي
    4- والان يقول ان الرامات بحجم 4GB غير كافية للاستخدام العادي ولا حتى 8GB
    5- ودة الاهم ان كان اي شخص لدية مشكلة معينة ممنوع نهائيا يحكم على الشيئ انة سيئ لانة ربما يكون مثلا مشكلة معينة من بين 100 منتج
    يعني لنفرض شخص لدية للوحة معينة وذكر ان اللوحة دي سيئة ووو... واغلب من جرب اللوحة دي بيشكر فيها
    هل من المنطق تحكم على منتج معين بسبب مشكلة حصلت من بين 50 منتج مثلا:rolleyes:
    6- والاهم من دة كله انة يستخدم تبريد مائي بدون تكيف في الغرفة طيب ماذا تريد من درجات الحرارة طالما مفيش تكيف في الغرفة اي يعني المشتت المائي لان يقدم المطلوب:confused:
    شكرا لكم اخواني جميعا علي هذه الردود المفيدة

اول شئ انا جبت الجهاز ده علشان شغل 3D والالعاب ذات الجرافيك العالي الحديثة.... فبدل من الانتظار الي حين شراء كرت شاشة عالي الاداء قمت بشراء الجهاز بدون الكرت والجهاز قابل للتطوير في المستقبل
    ان شاء الله اوفق بذلك
    المهم
    شوفو شو حصل معي قمت بارجاع الرام الاخري ... واخذت الرام ال جي سكيل سنايبر
    واول ما شغلت الجهاز بيهم دخل علي الويندوز وجاب شاشة زرقاء وبعد ما اعاد الجهاز التشغيل اشتغل الجهاز تمام ولكن لم تتسني لي الفرصة في فحص الرام بشكل كامل
    قمت بتجربتها علي بعض البرامج ك\Maya,UDK, ,اضافة للتسجيل بواسطة الكمتازيا استوديو اثناء العمل عليها وكان الاداء لا بأس به

الان ان متخوف من هذه الشاشة الزرقاء؟ فكيف لي بمعرفة ما اذا كان بالرامات مشاكل او لا وهل هناك برنامج لفحصها؟؟؟ وكيف اتاكد من ذلك

السؤال الثاني وهو خاص بالهارد : قمت بشراء هارد اخضر 500 جيجا ولكني بعد يومين انتبهت لصدور صوت من الهارد وكانه صرير بسيط وبشكل متقطع واحيانا مستمر

فهل هذه مشكلة بالهارد ؟؟؟؟لم استطع معرفة الكاش الخاص به لانه غير موجود علي الملصق وهناك من يقول بان الهاردات معدلة والخ.... وهناك انواع جديدة

ولكن هناك هارد ازرق متوفر يحمل كاش 16 ميجا اسمه Western Digital WD Blue WD5000AAKX 500GB 7200 RPM SATA 6.0Gb/s
    فهل اقوم بشرائه وارجاع الاخضر

بما تنصحوني
    لاني عانيت مع الهاردات الداخلية كثيرا

وهناك هارد من نوع TOSHIBA DTO1ACA050 وايضا غير مكتوب الكاش الخاص به علي الملصق

فماذا تنصحوني به
    وان امكن طريقة لمعرفة كاش الهارد( بعض التجار يقولون بان الشركة لم تعد تكتبه لن الكاش اصبح معروف اي اغلب الاصدارات اصبحت 64 ميجا او 32 ميجا)
    ارجو منكم الرد للضرورة القصوي ....
    مشكلة الشاشة الزرقاء طبعا ممكن تعرف سببها لو دخلت الموضوع دة
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=256987
    وباقي الاستفسارات عن الهارد الافضل تفتح موضوع في القسم الصحيح وليس هنا يا عزيزي
    التعديل الأخير تم بواسطة unexpected ; 30-04-2013 الساعة 23:01
    unexpected out

عضو

شكرا لك اخي الكريم
    لا إله الا الله

عضو الصورة الرمزية jetlin

طيب بخصوص بس الاخ احمد دائما يحكم على الاشاء بشكل سيئ عد معي الاشياء
    1- يقول عن معالجات Ivy Birdge سيئة
    2- يقول عن شركة AMD سيئة (البطاقات الرسومية)
    3- بخصوص الكسر جميع اعضاء المنتدى تعرف ان معالجات Ivy Birdge حرارتها مرتفعة والكسر فيها محدود لتردد 4.5 او 4.6 تقريبا مع الوضع الحالي
    4- والان يقول ان الرامات بحجم 4GB غير كافية للاستخدام العادي ولا حتى 8GB
    5- ودة الاهم ان كان اي شخص لدية مشكلة معينة ممنوع نهائيا يحكم على الشيئ انة سيئ لانة ربما يكون مثلا مشكلة معينة من بين 100 منتج
    يعني لنفرض شخص لدية للوحة معينة وذكر ان اللوحة دي سيئة ووو... واغلب من جرب اللوحة دي بيشكر فيها
    هل من المنطق تحكم على منتج معين بسبب مشكلة حصلت من بين 50 منتج مثلا:rolleyes:
    6- والاهم من دة كله انة يستخدم تبريد مائي بدون تكيف في الغرفة طيب ماذا تريد من درجات الحرارة طالما مفيش تكيف في الغرفة اي يعني المشتت المائي لان يقدم المطلوب:confused:
    أخي الكريم
    كلامك كله 100 %100 صح
    وكله المكتوب شاهدة بمشاركات الآخ أحمد
    تحياتي لك أخي الكريم

عضو الصورة الرمزية eyad apdo

ريح نفسك وهات corsair 2x4
    فهى كافية جدا ومش لازم corsair ده مجرد اقتراح
    my pc specs
    i5 3570k
    z77x-d3h
    16 gb corsair
    msi gtx 660 oc twin frozer iii
    cooler master gx 750 watt
    corsair c70 case
    ssd ocz vertex 4 128 gb
    wd black 1tb
    seagate barracuda 3tb