النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: ما هو افضل معالج dual 2 core لهذه اللوحه...ارجوا المساعده

عضو

Question ما هو افضل معالج dual 2 core لهذه اللوحه...ارجوا المساعده

اريد ان اعرف افضل معالج dual 2 core لهذه اللوحه G31 M-ES2L ونوع socekt 775
    RAM 2GB DDR2 32 bit
    VIDEO CARD 2GB NIVIDIA GT 630
    POWER SUPPLY 500W

شكرا....ارجوا المساعده

عضو فضي الصورة الرمزية Hisoka DZ

رد: ما هو افضل معالج dual 2 core لهذه اللوحه...ارجوا المساعده

أواا السلام عليكم و ثانيا على اشتريت الماذر أم لا......اذا كنت اشتريتها فأفضل معالج هو intel® Core™2 Duo Processor E8500 ..و اذا كنت لازلت لم تشتري فاذكر الميزانية المقترحة لكل من المعالج و الماذر و لا تنس أن الرام مع التجميعية الجديدة لازم تتبدل الى DDR3 ...و شكرا على حسن الانتباه
    و كما يقول الامام الشافعي- رحمه الله-
    ................رأينا صواب يحتمل الخطأ و رأيكم خطأ يحتمل الصواب....................

عضو

انا معايا الجهاز بقالوا سنتين و عايز اعمل تحديث و البروسيسور إلأي بتقول عليه ده بيشتغل علي DDR2 ولا DDR3 مع العلم إن G31 M-ES2L بتعمل علي DDR2 , انا عايز اعرف بس افضل معالج ثمنه جديد و مستعمل و ممكن تطرح لي انواع اخري
    شكرا علي الرد

عضو

انا معايا الجهاز بقالوا سنتين و عايز اعمل تحديث و البروسيسور إلأي بتقول عليه ده بيشتغل علي DDR2 ولا DDR3 مع العلم إن G31 M-ES2L بتعمل علي DDR2 , انا عايز اعرف بس افضل معالج ثمنه جديد و مستعمل و ممكن تطرح لي انواع اخري
    شكرا علي الرد

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titawow6 مشاهدة المشاركة
    شكرا علي الرد
    البروسيسور مالوش دعوة بنوع الرامات انت البوردة بتاعتك نوع السوكيت بتاعها lga 775 اى بروسيسور نوع السوكيت بتاعه lga 775 بيركب على البوردة بتاعتك

فيه نوعين من البروسيسور يركب على البوردة بتاعتك core 2 duo واخر نوع نزل من هذا البروسيسور e8500 وقليل تلاقيه فى مصر فى نوع تانى قبله هو e8400 هاتلاقيه مستعمل فى حدود 340 جنيه

فى نوع تانى اقوى هو core 2 quad وهو معالج رباعى النواة وديه انواعه وكله على حسب فلوسك

عضو برونزي

اذا لم تتمكن من الترقية إلى الجيل الجديد فعليك بمعالج رباعي Core2Quad مستعمل و ممتاز في كسر السرعة مثل Q9550 بنواة E0 و المعالج Q6600 بنواة G0 و مشتت جيد...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ssir
    البروسيسور مالوش دعوة بنوع الرامات انت البوردة بتاعتك نوع السوكيت بتاعها lga 775 اى بروسيسور نوع السوكيت بتاعه lga 775 بيركب على البوردة بتاعتك

هذا غير صحيح أخي...

1- جزء من متحكم الذاكرة مدمج في المعالج نفسه في معالجات Core2 و المتحكم مدمج بشكل كامل في Core i و يجب أن تتوافق الذاكرة مع المعالج

2- لكل معالج مايكروكود Microcode يعرف عن المعالج ، اذا لم يتوفر المايكروكود في البيوس فلن يعمل المعالج على اللوحة حتى لو كان المقبس متوافق !

3- اللوحة Gigabyte G31 M-ES2L تدعم DDR2 وليس DDR3 و السرعة القصوى للذاكرة هي 800MHz أو 1066 بكسر السرعة

4- الحد الأقصى لهذه اللوحة هو 4GB بشكل شريحة واحدة 4GB أو شريحتين 2GB

* اللوحة تدعم المعالجات E8400 و E8500 و Q6600 و Q9550 شرط تحديث البيوس لآخر نسخة "لادخال المايكروكود للمعالجات الحديثة
    " ، و من المعالجات الغير مدعومة حتى لو حدثت البيوس بسبب عدم توفر المايكروكود ، المعالج QX9770 و Pentium D-950 و Pentium D-960 و بعض معالجات Pentium-4 أيضاً....

رابط المعالجات المدعومة: هنا...
    التعديل الأخير تم بواسطة MohammedsF ; 31-07-2013 الساعة 22:52
    [CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

عضو

اختلف معك اخى البوردة ديه GA-G41M بتعمل على رامات ddr3 وسوكيت
    البروسيسور بتاعها lga 775

وفيه بوردة اخرى GA-G41M-Combo

بتعمل على ddr2 و ddr3
    التعديل الأخير تم بواسطة ssir ; 01-08-2013 الساعة 17:35

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ssir مشاهدة المشاركة
    اختلف معك اخى البوردة ديه GA-G41M بتعمل على رامات ddr3 وسوكيت
    البروسيسور بتاعها lga 775

وفيه بوردة اخرى GA-G41M-Combo

بتعمل على ddr2 و ddr3
    نعم صحيح أخي ، و لوحتي الـRampage Extreme X48 أيضاً بمقبس LGA-775 و رامات DDR3 ، أنا لم أقول أن المعالج Core2 لا يدعم DDR3 بل قلت أن اللوحة Gigabyte G31 M-ES2L لا تدعمها...

معالجات Core2 ستدعم DDR3 لكن المدعوم هو السرعة 1066 و 1333 ذات الفولتية المرتفعة 1.65v و 1.7v ، أما الـ1600Mhz خصوصاً الحديثة منها بفولت 1.5v فلن تقبل العمل مع متحكم الذاكرة في معالجات Core2 بسهولة لأنها غير مدعومة و هذا عن تجربة شخصية على لوحة X48 و كما أفادتني G.Skill

[CENTER][h=2][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=350370&p=2549424#post2549424"][COLOR=#800080][B][SIZE=2]تحذير عاجل: التعريف الرسمي لكروت Nvidia رقم 320.18 قادر على حرق كرتك ![/SIZE][/B][/COLOR][/URL][/h][B][FONT=arial black][COLOR=#B22222]
    [/COLOR][/FONT][/B]
    [/CENTER]

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات