صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 53

الموضوع: طلب مواصفات لاب توب بقيمة 3000 جنية مصرى

عضو

طلب مواصفات لاب توب بقيمة 3000 جنية مصرى

أعضاء ومشرفين المعهد الغاليين
    مطلوب مواصفات لاب توب
    حدود ميزانية : 3000 جنية
    موعد الشراء : خلال الأسبوع الحالى
    الإستخدام : إستخدام عادى وبعض البرامج أقصاها فوتوشوب

من فضلكم محتاج معرفة ردكم على الإستفسارات

1_ هل الأفضل شراء جهاز جديد من مصر أم أشترى جهاز من الخارج مستورد إستعمال ؟
    لأن هناك من نصحنى بذلك لأن المواصفات بالخارج تكون أفضل ومضمونة وبالتالى يكون الجهاز أفضل تحمل وأداء

2_ أفضل ماركة تكون هل dell أم توشيبا أم لينوفو أم hp ؟ ولماذا تحديدا من ناحية التحمل للعمل والحرارة والمشاكل ؟

3_ أفضل مواصفات وماركة فى حدود هذه الميزانية؟

4_ حجم الشاشة هيكون كام ؟

5_ أفضل نظام تشغيل يتم تركيبة علية؟وهل بيكون معاة نسخة ويندوز مرخصة ولا لأ ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية arsenal_henry

رد: طلب مواصفات لاب توب بقيمة 3000 جنية مصرى

1_ هل الأفضل شراء جهاز جديد من مصر أم أشترى جهاز من الخارج مستورد إستعمال ؟
    لأن هناك من نصحنى بذلك لأن المواصفات بالخارج تكون أفضل ومضمونة وبالتالى يكون الجهاز أفضل تحمل وأداء
    رأيي الشخصي طالما الجهاز يعتبر منخفض التكلفة يبقى تشتريه جديد من مصر افضل وبالضمان ..

2_ أفضل ماركة تكون هل dell أم توشيبا أم لينوفو أم hp ؟ ولماذا تحديدا من ناحية التحمل للعمل والحرارة والمشاكل ؟
    3_ أفضل مواصفات وماركة فى حدود هذه الميزانية؟
    مفيش ماركة افضل من الاخرى .. لازم يتم المقارنة بين جهاز محدد لكل ماركة .. لان كل ماركة لها مئات الاجهزة ..
    Samsung ATIV Book 2 NP270E5V .. بسعر 2,700 جنيه ..
    Intel® Core™ i3-3120M Processor (3M Cache, 2.50 GHz)
    4GB DDR3 RAM 1333MHz
    500GB HDD SATA 5400 rpm
    15.6" HD LED Display (1366 x 76
    Intel® HD Graphics 4000
    Free Dos

Dell 3521 .. بسعر 3,000 جنيه ..
    Intel® Core™ i3-3217U Processor (3M Cache, 1.80 GHz)
    4GB DDR3 RAM
    500GB SATA 5400 rpm
    15.6" HD LED (1366 x 76
    Intel® HD Graphics 4000
    Free Dos

4_ حجم الشاشة هيكون كام ؟
    لا تقل عن 14 بوصة ويفضل 15.6 بوصة (كالاجهزة المقترحة بالاعلى) ..

5_ أفضل نظام تشغيل يتم تركيبة علية؟وهل بيكون معاة نسخة ويندوز مرخصة ولا لأ ؟
    يوجد اجهزة بنظام تشغيل واخرى بدون .. والاجهزة بدون ستتطلب منك تنزيل نسخة ويندوز ويفضل ان تكون Win 8 or Win 7 x64 ..

عضو

أنا أقصد أن مبلغ 3000 أفضل ماركة ومواصفات أية
    بمعنى أن السعر دة يقدر يوفلى أفضل جاهز من ماركة كذا ومواصفات كذا؟
    لأن فى ناس كتير بتأيد الـديل واللينوفو والتوشيبا حاليا لأنهم بيتحملوا الشغل أكتر ومشاكلهم قليلة فبالسعر دة أية أفضل حاجة فيهم مواصفات,,,خصوصا انى ملاحظ اللاب الديل البروسيسور بتاعة أقل من السامسونج
    لأنى مش عايز بعد كدة مشاكل حرارة أو ضغط
    وهل دى أقصى مواصفات ممكن المبلغ دة يجبها ولا فى غيرها؟
    التعديل الأخير تم بواسطة zozo2013 ; 09-05-2014 الساعة 16:41

عضو

بالفعل شراء جهاز جديد أفضل من المستعمل حتى لو من الخارج .. أنا أخويا اشترى أكتر من 6 لابات مستعملة من انجلترا HP و توشيبا و ديل و أسوس و كلهم تعبانين يعنى زى المستعمل عندنا مفيش فرق يذكر .. و طبعاً الـ HP كان أسوأهم و التوشيبا و الديل كانا أفضل بمراحل ( يعنى بيتحملوا أكتر و خامة أنضف ) .

و الـ 3000 ج كحد أقصى يجيب لاب بالامكانيات و المواصفات المذكورة هنا فى الموضوع ( معالج i3 - رامات 4 جيجا - هارد 500 ) و اللى ممكن يزود المبلغ حوالى 200- 300 ج لو هتجيب اللاب بكارت شاشة منفصل ، مش محتاجه هاته بكارت مدمج من انتل .

و كل اللابات فرى دوس يعنى مش جاى معاها نظام تشغيل ( أقصد اللابات اللى فى حدود الميزانية بتاعتك ) تركب عليها ويندوز 7 أو 8 براحتك .

أفضل خيارين متاحين أمامك توشيبا و لينوفو و ممكن برضه ديل ، إنما ال HP يعنى سخونة و مشاكل و بهدلة .

فيه عندك
    Toshiba Satellite C50-A412

دى المواصفات الكاملة بتاعته

https://www.toshibamea.com/ComputerP...52830?pageid=4

سعره 3000 ج

عضو

طب يا باشا وضحتلى ان أفضل ماركات متاحة فى السعر دة هى توشيبا ولينوفو وديل
    طب أية أفضل مواصفات فى كل واحدة فيهم فى السعر دة؟
    وياريت لو تقييم لكل حاجة فيهم يعنى تساعد الواحد يختار بين الــ 3 ماركات لأن الحيرة متعبة شوية

عضو

Question رد: طلب مواصفات لاب توب بقيمة 3000 جنية مصرى

أسف على تدخلي في الموضوع بدون إفادة صاحب الموضوع لكن أريد سؤال "asenal_henry" على شئ.
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arsenal_henry مشاهدة المشاركة
    رأيي الشخصي طالما الجهاز يعتبر منخفض التكلفة يبقى تشتريه جديد من مصر افضل وبالضمان ..
    طب لو مثلاً من السعودية أو دبي أو الإمارات أو كدة بس مش مستعمل و بضمان يكون جودته احسن من الي بيتباع في مصر؟

مفيش ماركة افضل من الاخرى .. لازم يتم المقارنة بين جهاز محدد لكل ماركة .. لان كل ماركة لها مئات الاجهزة ..
    أنا بردوا كنت عاوز اسأل السؤال دة مين أفضل ماركة ...... أنا عارف إن كل جهاز لي مميزات و عيوب و ممكن جهاز من مركة يغلب جهاز من مركة تانية بس الجهاز الي من المركة تانية يغلب جهاز تالت من المركة الأولى ...... بس انا عاوز اعرف عامتاً ما الشركة الي بتهتب في معظم اجهزتها بالجودة و معظم أجهزتها قليلة المشاكل و الي بتصنع دايماً بخامة كويسة؟
    التعديل الأخير تم بواسطة Ziad Hassan ; 10-05-2014 الساعة 18:45

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael45 مشاهدة المشاركة
    أنا أخويا اشترى أكتر من 6 لابات مستعملة من انجلترا HP و توشيبا و ديل و أسوس و كلهم تعبانين يعنى زى المستعمل عندنا مفيش فرق يذكر .. و طبعاً الـ HP كان أسوأهم و التوشيبا و الديل كانا أفضل بمراحل ( يعنى بيتحملوا أكتر و خامة أنضف ) .
    طب و مين الي كان الأحسن التوشيبا أم الديل؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozo2013 مشاهدة المشاركة
    طب يا باشا وضحتلى ان أفضل ماركات متاحة فى السعر دة هى توشيبا ولينوفو وديل
    طب أية أفضل مواصفات فى كل واحدة فيهم فى السعر دة؟
    وياريت لو تقييم لكل حاجة فيهم يعنى تساعد الواحد يختار بين الــ 3 ماركات لأن الحيرة متعبة شوية
    محدش هيقدر يحدد لك اسم جهاز بعينه ويقولك ده الافضل بالميزانية دي ..
    لما تلاقي نفسك محتار لدرجة كبيرة جداً ومش عارف تختار الجهاز .. انزل يوم ولف على المحلات واتفرج على الاجهزة اللي انت محددها ..
    وشوف تصميم الجهاز وايه اللي مرتاحله اكتر .. بعد ما اتكون اتأكدت من مواصفاته طبعاً ..
    هتقوللي يعني هختار الجهاز علشان شكله .. هقولك مش شكله بس، ما انت محدد الاجهزة بالامكانيات القصوى المطلوبة وباقي بس شوية تفاصيل صغيرة هي اللي هترجح كفة جهاز عن التاني .. زي التصميم وحتى اللون .. او شوية اضافات في الجهاز عايزها زي فتحات USB 3.0 اكتر وهكذا ..

طب لو مثلاً من السعودية أو دبي أو الإمارات أو كدة بس مش مستعمل و بضمان يكون جودته احسن من الي بيتباع في مصر؟
    لو نفس اصدار الجهاز يبقى مفيش فرق .. لكن بينزل هناك اصدارات وسلاسل اخرى مش بتنزل مصر ..

أنا بردوا كنت عاوز اسأل السؤال دة مين أفضل ماركة ...... أنا عارف إن كل جهاز لي مميزات و عيوب و ممكن جهاز من مركة يغلب جهاز من مركة تانية بس الجهاز الي من المركة تانية يغلب جهاز تالت من المركة الأولى ...... بس انا عاوز اعرف عامتاً ما الشركة الي بتهتب في معظم اجهزتها بالجودة و معظم أجهزتها قليلة المشاكل و الي بتصنع دايماً بخامة كويسة؟
    زي ما ذكرت قبل كدة ان منقدرش نقول ان ماركة افضل من اخرى، لكن لو السؤال ايه الماركة اللي بتهتم بتصميم وخامة الجهاز بغض النظر عن السعر فأقولك كل ماركة بينزل لها اصدارات بخامات قوية وامكانيات عالية لكن سعرها طبعاً بيتخطى 10,000 جنيه ..
    يعني مثلاً اللينوفو هتلاقي سلسلسلة ThinkPad X .. وفي الاتش بي سلسلة Envy .. وفي الديل XPS .. والسوني فايو .. والابل طبعاً ..

عضو

طيب دلوقتى هل ترشحلى لابات أية لينوفو بالمبلغ دة؟
    وهل فى لابات تانية ديل او توشيبا فى حدود المبلغ دة ولا السعر دة ما يجبش فى الماركتين غير دول
    Toshiba Satellite C50-A412
    Dell 3521
    وياريت لو تدينى فكرة عن نقطة كارت الشاشة لو مدمج أو خارجى فى كل واحد؟وهتبقى التكلفة قد أية فى كل حالة يعنى عايز أعرف الأسعار لكل لا فى حالة الكارت الخارجى

عضو

زي ما ذكرت قبل كدة ان منقدرش نقول ان ماركة افضل من اخرى، لكن لو السؤال ايه الماركة اللي بتهتم بتصميم وخامة الجهاز بغض النظر عن السعر فأقولك كل ماركة بينزل لها اصدارات بخامات قوية وامكانيات عالية لكن سعرها طبعاً بيتخطى 10,000 جنيه ..
    يعني مثلاً اللينوفو هتلاقي سلسلسلة ThinkPad X .. وفي الاتش بي سلسلة Envy .. وفي الديل XPS .. والسوني فايو .. والابل طبعاً ..
    يعني مثلاً جميع نسخ الديل XPS متقلش عن 10,000 جنيه.
    التعديل الأخير تم بواسطة Ziad Hassan ; 12-05-2014 الساعة 00:45

عضو

الموضوع تحول من غرضة الأساسى للإستفسارات المتنوعة :cool::D

عضو

زى ما قلتلك و قالك الأخ arsenal_henry الميزانية دى تجيب لاب بالامكانيات دى ( i3 - رامات 4 - هارد 500 ) ، و المواصفات دى بالسعر ده هتلاقيها فى توشيبا و ديل و لينوفو ، و كل اللابات الشاشة 15.6 بوصة و فيها واى فاى و بلوتوث و 3 منافذ USB و ديفيدى .

فالامكانيات تقريباً واحدة ، الفرق بيكون هل اللاب فيه منفذ للـ USB 3 و لا كلهم USB 2 ؟ و بيشيل لغاية 8 جيجا و لا 16 جيجا رام ؟

و بعدين أنت تختار الماركة اللى شايف إنها أفضل من حيث جودة التصنيع و الخامة و التحمل .

أنا شخصياً بميل للتوشيبا ثم اللينوفو ثم الديل ( و لو فيه لاب بنفس الامكانيات بتاعتهم و السعر من شركة MSI أو أسوس كنت قدمته على اللينوفو ، و لكن بحثت و لم أجد فى مصر ) .

اللاب التوشيبا ده أنا هشتريه إن شاء الله فى خلال يومين ، ميزته أنه فيه منفذ USB 3 و بيشيل لغاية 16 جيجا رامات .

النسخة اللى فيها كارت شاشة منفصل بتكون أغلى حوالى 300 ج ، لكن أنا مليش فى الألعاب فعلشان كده هجيب الللاب بكارت مدمج من انتل ، مع العلم إن الكارت المنفصل ميزته أنه ليه ذاكرة خاصة به عكس المدمج بيستخدم ذاكرة الجهاز و ده بيأثر على سرعة الجهاز و لكن الكلام ده تقريباً وقت الضغط غير كده بيستهلك نسبة عادية من الرامات .

و طبعاً كارت الشاشة المنفصل بيسخن أكتر من المدمج و اللاب توب بصفة عامة مش محتاج سخونة كارت الشاشة كفاية سخونة المعالج .

بالنسبة للاب التوشيبا C50 - A 412 هو نفسه C50 - A 393 و C50 - A 394

التلاتة واحد لا يوجد فرق بينهم نهائياً ، و لكن A 412 فضى و التانيين لونهم أسود .

و نفس النظام ده هتلاقيه فى الماركات الأخرى ، الموضوع تسويقى مش أكتر .

ع فكرة أنا مرة دخلت على موقع من مواقع التسوق العالمية ( مش فاكر كان أمازون تقريباً ) و لقيت إن اللابات اللى عليها إقبال و طلب هى : ( اللينوفو و الأسوس و الـ MSI و السامسونج ) و لا شوفت HP و لا ديل و لا توشيبا و لا سونى أصلاً .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael45 مشاهدة المشاركة
    زى ما قلتلك و قالك الأخ arsenal_henry الميزانية دى تجيب لاب بالامكانيات دى ( i3 - رامات 4 - هارد 500 ) ، و المواصفات دى بالسعر ده هتلاقيها فى توشيبا و ديل و لينوفو ، و كل اللابات الشاشة 15.6 بوصة و فيها واى فاى و بلوتوث و 3 منافذ USB و ديفيدى .

فالامكانيات تقريباً واحدة ، الفرق بيكون هل اللاب فيه منفذ للـ USB 3 و لا كلهم USB 2 ؟ و بيشيل لغاية 8 جيجا و لا 16 جيجا رام ؟

و بعدين أنت تختار الماركة اللى شايف إنها أفضل من حيث جودة التصنيع و الخامة و التحمل .

أنا شخصياً بميل للتوشيبا ثم اللينوفو ثم الديل ( و لو فيه لاب بنفس الامكانيات بتاعتهم و السعر من شركة MSI أو أسوس كنت قدمته على اللينوفو ، و لكن بحثت و لم أجد فى مصر ) .

اللاب التوشيبا ده أنا هشتريه إن شاء الله فى خلال يومين ، ميزته أنه فيه منفذ USB 3 و بيشيل لغاية 16 جيجا رامات .

النسخة اللى فيها كارت شاشة منفصل بتكون أغلى حوالى 300 ج ، لكن أنا مليش فى الألعاب فعلشان كده هجيب الللاب بكارت مدمج من انتل ، مع العلم إن الكارت المنفصل ميزته أنه ليه ذاكرة خاصة به عكس المدمج بيستخدم ذاكرة الجهاز و ده بيأثر على سرعة الجهاز و لكن الكلام ده تقريباً وقت الضغط غير كده بيستهلك نسبة عادية من الرامات .

و طبعاً كارت الشاشة المنفصل بيسخن أكتر من المدمج و اللاب توب بصفة عامة مش محتاج سخونة كارت الشاشة كفاية سخونة المعالج .

بالنسبة للاب التوشيبا C50 - A 412 هو نفسه C50 - A 393 و C50 - A 394

التلاتة واحد لا يوجد فرق بينهم نهائياً ، و لكن A 412 فضى و التانيين لونهم أسود .

و نفس النظام ده هتلاقيه فى الماركات الأخرى ، الموضوع تسويقى مش أكتر .

ع فكرة أنا مرة دخلت على موقع من مواقع التسوق العالمية ( مش فاكر كان أمازون تقريباً ) و لقيت إن اللابات اللى عليها إقبال و طلب هى : ( اللينوفو و الأسوس و الـ MSI و السامسونج ) و لا شوفت HP و لا ديل و لا توشيبا و لا سونى أصلاً .
    طب دلوقتى يا باشا أنت رشحتلى لاب توشيبا Toshiba Satellite C50-A412
    والأخ
    arsenal_henry رشحلى Dell 3521

هل يوجد مواصفات أخرى للينوفو يعنى ياريت لو تدينى كمان بعض موديلات ماركة لينوفو اللى فى جدود السعر دة
    وأنت عرفتنى الموديلات التانية المتاحة فى التوشيبا بالسعر دة والفرق بنهم
    مكن أعرف الموديلات الأخرى المتاحة كمان بالسعر دة فى الديل
    والفرق بينهم ؟
    وبخصوص كارت الشاشة كنت قريت موضوع هنا بالمنتدى أن لازم كارت الشاشة يكون خارجى والإعتماد على الكارت المدمج غلط كبير لأنة هيأثر جامد على الجهاز فالواحد خايف يبص على فرق بسيط يلاقى بعد كدة مشكلة مستقبلا

التعديل الأخير تم بواسطة zozo2013 ; 11-05-2014 الساعة 11:31

عضو

Lenovo G500

Intel® Core™ i3-3110M Processor (3M Cache, 2.40 GHz)

4GB DDR3 RAM
    500GB HDD
    DVD±R/RW Drive
    15.6" HD LED display ( 1366 x 76
    Intel HD Graphics 4000
    HD Web Camera
    Wi-Fi 802.11b/g/n - USB - Ethernet 10/100
    HDMI
    6 cell battery
    Free Dos

سعره 3000 ج تقريباً.. نفس امكانيات التوشيبا بالضبط حتى المعالج هو نفسه ، و بيدعم رامات 8 جيجا كحد أقصى

Lenovo G580
    Intel® Core™ i3-2370M Processor (3M Cache, 2.40 GHz)
    4GB DDR3 RAM 1066MHz
    500GB HDD 5400 rpm
    DVDRW DL drive
    15.6" HD LED display ( 1366 x 76
    Intel VGA
    Web Camera
    WiFi - Bluetooth - USB - Ethernet 10/100
    HDMI
    6 cell battery
    No operating system

سعره 2800 ج .. نفس الامكانيات و لكن مع اختلاف المعالج ( i3-2370M و ليس i3-3110M )

بالنسبة للديل أنا معرفش غير الموديل ده بالامكانيات دى ، و لكن لو وجد مع اختلاف الموديل نفس الامكانيات بالضبط فهو نفسه مفيش اختلاف . ( نفس النظام فى الـ 3 موديلات فى التوشيبا و كلهم واحد ) .

مش عارف تقصد إيه بتخوفك من الكارت المدمج و لكن لو استخدامك عادى تصفح و نت و قراءة فوفر تمن الجهاز بكارت منفصل ( خصوصاً أنه بيسخن أكتر من المدمج ) و الكارت المدمج بيسحب من الرامات حوالى 15 % تقريباً فى الوضع العادى .

و ده موضوع عن الفرق بين كارت الشاشة المدمج و الكارت المنفصل فى اللابات

https://computers.toptenreviews.com/...dedicated.html

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات