السلام عليكم

لو سمحتوا ياعدونى بقة المرادى المشكلة انى كل مرة اعمل موضوع مساعدة يدخل اى حد يكتبلى كام كلمة كدة ومحدش يتابع الموضوع وبالتالى مش بتم عملية الكسر
وعرضت مشكلة كانت موقفانى ومحدش رد عليا ولا اى حاجة والاخ يزن سابنى فى نص الطريق مش عارف لية كدة وانا الحمد اللة دلوقتى حليت المشكلة
بس محتاج مساعدة

انا ابتديت فى كسر السرعة بتاعت بروسيسر intel q9550 ووصلت بة الى 3.83 باستخدام هذة الاعدادات

fsp:451
pci express:100
performance enhance:standard
system memory multiplayer:2.00b
cpu v.cor:1.35625v
cpu termination:1.200v
cpu pll:1.500v
cpu referance:.760v
mch core:1.140v
mch referance:.760v
d-ram voltage:auto

دى كدا كل الاعدادات وكدا الحمد اللة الجهاز مسثر استثرار تام جدا بعمل علية تيست بالبرايم لمدة 4 ساعات وشغال تمام والحمد اللة الفولتات كويسة جدا سواء للبروسيسر او للجسر

ودى الصور كلها بعد الكسر

فيها كل حاجة ودؤجات الحرارة دى بعد 4او 4.5 ساعة اختبار
كدا اظن مش محتاجين اى معلومات تانى
معلومات الجهاز كلها فوق

الطلب بقة
اولا: نت حاطط موضوع قبل كدة بالمشكلة انى الجهاز مش بيرضى يقوم يفتح ثانية ويقفل وهكذا لغاية لما اعمل cmos وبعدين يرجع الاعدادات الفتراضية
حل المشكلة كانت عدم كسر سرعة الرام او اللعب فى اى من اعدادتها
دلوقتى انا عايز اكسر سرعة الرام من غير ما تكرر المشكلة دى اظن كدا انا حددتلكوا المشكلة فين انا كنت بستخدم اعدادات الرام دى 5-5-5-15 والفولت كان 2.200لانى دا الى مكتوب على الاستيكر الى على الرام اعلى فولت ممكن تتحملة رجاء تقولى اعمل اة بقة دلوقتى عشان اكسر سرعة الرام
ثانيا :نفسى اوصل البروسيسور ل4ghz من غير ما اعدى الفولت المسموح بة 1.36 وكنت قريت فى كذا منتدى انى فى كذا طريقة ممكن نعملها عشان نساعد فى تقليل الفولت ورفع ثبات الجهاز بس انا مفهمتش حاجة فرجاء المساعدة

والسلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة