النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: سؤال لاهل الخبرة والمهندسين عن الشاشات الجديدة

عضوية مزدوجة

سؤال لاهل الخبرة والمهندسين عن الشاشات الجديدة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

أولا : انا مبندء فى تجميع أجهزة الكمبيوتر وكان لية سؤال بخصوص الشاشة لو تسمحولى
    انا لسة مجمع جهاز تمام ونزلتلة ويندوز وعلى شئ بس كل هذا كان على شاشة الكمبيوتر بتاعتى وكنت معرف ايضا الفيجا بتاعت الجهاز على الشاشة بتاعتى ولما رحت اشغل الجهاز على الشاشة الجديدة لقيت الصورة بترعش و ايضا عايزة تكبر من شمال واليمين ومن فوق ومن تحت بصراحة انا كبرتها من الشاشة بالزاير بس الرعشة مش عايزة تروح ممكن اعرف السبب لو تكرمته هل لازم اشيل تعريف الفيجا وانزلة من اول وجديد على الشاشة الجديد ولا الشاشة به عطل ولا انزل ويندوز من جديد على الشاشة الجديدة

وشكرا

عضو برونزي الصورة الرمزية rezoufda

رد: سؤال لاهل الخبرة والمهندسين عن الشاشات الجديدة

اضغط زر الفأرة الايمن ثم اختر من القائمة "خصائص" ثم منالنافذة المنبثقة اختر "إعدادات" ليظهر لك كما بالصورة

ثم اختر من الأسفل " متقدم advenced"
    ليظهر مثل الذي بالصورة

ثم اختر التبويب "monitor"

ثم اختر من قائمة الترددات الترد المناسب الذي يكون معه استقرار وعدم اهتزازات
    ( إذا كانت الشاشة 17 بوصة اختر 75 هرتز، إذا كانت 19 بوصة اختر 80 هرتز )

موفق بإذن الله
    [CENTER][COLOR="#000000"][B]اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إنك سميع مجيب الدعوات[/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][COLOR="YellowGreen"][CENTER][url]www.rasoulallah.net[/url][/CENTER][/COLOR][/B]

[CENTER][SIZE="4"]ت.م/ رضا - المغرب
    [/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]
    [CENTER]آخر [COLOR="#000000"][/COLOR]مواضيعي:

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1153286#post1153286"][SIZE="2"][B]روتر Wigate الجديد، لمشاركة الـ 3G[/B][/SIZE][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=960990#post960990"][SIZE="2"][B]كل ما تود معرفته عن معالج intel Atom[/B]
    [/SIZE][/URL]

[/CENTER]

عضوية مزدوجة

اشكرك أولا على ردك على الموضوع
    ثانيا: هو مش المفروض الهرتز دة بيتظبط اوتوماتيكى
    ولو بيتظبط يدوى انا عندى شاشة 17 الهرتز بتاعها اتوماتيكى 80 علشان الفيجا 32
    وعندى شاشة 17 اخرى الهرتز بتاعها 75 علشان الفيجا 384
    انا بقى سؤالى هو مش الهرتز بيظبط اتوماتيكى ولا لازم يكون يدوى
    علما ان الشاشتان الى زكرتهم شغالين 10/10 من غير مااظبط الهرتز يعنى اتظبط اوتوماتيكى
    بس عايز اسئل كمان سؤال هى الفيجا متعلقة بهرتز الشاشة

عضو برونزي الصورة الرمزية rezoufda

فعلا هي تضبط آليا لكن في حالة المشكل الذي معك، فل تجرب يدويا تغيير القيم محاولا الحصول على الإعدادات التي تكون معها الصورة مستقرة و ضمور التذبذب الذي يحصل الآن

بس عايز اسئل كمان سؤال هى الفيجا متعلقة بهرتز الشاشة
    أجل
    [CENTER][COLOR="#000000"][B]اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات الأحياء منهم والأموات إنك سميع مجيب الدعوات[/B][/COLOR][/CENTER]
    [B][COLOR="YellowGreen"][CENTER][url]www.rasoulallah.net[/url][/CENTER][/COLOR][/B]

[CENTER][SIZE="4"]ت.م/ رضا - المغرب
    [/SIZE][/CENTER]
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]
    [CENTER]آخر [COLOR="#000000"][/COLOR]مواضيعي:

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=1153286#post1153286"][SIZE="2"][B]روتر Wigate الجديد، لمشاركة الـ 3G[/B][/SIZE][/URL]

[URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?p=960990#post960990"][SIZE="2"][B]كل ما تود معرفته عن معالج intel Atom[/B]
    [/SIZE][/URL]

[/CENTER]

عضوية مزدوجة

متشكر منك جدااااااااااااااااااااااااااااا

بس كنت عايز اقولك حاجة مكونات الكيس اللى جربت علية الشاشة هى ماذر بورد جيجا بايت G31 موديل ES2C
    طبعا الفيجا فيها بلت ان بتكون 384 والبرسيسور 3 على كاش ميمورى 2 جيجا والرامات كينج استون 1 جيجا والهارد ويسترن ديجيتال 320 جيجا والويندوز هو XP سيرفس باك 2

كل دة جمعته عندى وكان تنزيل الويندوز على شاشاتى انا بتاعت جهازى وكان الكيس متظبطة على شاشاتى 10 / 10
    ولما اخذت الكيسة ورحت علشان اركبها بالماوس والكيبورد والسماعات و الشاشة الجديدة بتاعت الزبون الجهاز اشتغل تمام بس من ساعت ما الشاشة اشتغلت وبدات تظهرلى الكلام اللى فى أول ما الجهاز بيفتح ( قصدى من الكلام اللى هو بيعرفك الهارد شغل ولا لاء ورامات وكدة يعنى) اكيد انت عارف قصدى اية من اول مالكلام دة بيظهر القية فى هزة بسيطة يعنى مش طبيعى زى اى شاشة عادى قولت اكيد علشان الشاشة لسة جديدة ومتظبطتش لما فاتح خلاص الجهاز يعنى صفحة الدسك توب كبرت الصورة من الشاشة وملأت بها الشاشة عن طريق الزراير بتاعت الشاشة وذهبت إلى الخطوات اللى انت ذكرتها بالصور لقيت ان الشاشة اتوماتيكى 60 هرتز مع العلم كانت الهزة اللى فى الصورة زى ماهى وكان اخر اختيار عندى فى الهرتز 100 بصراحة اول مرة اشوف شاشة قبلة لغيت هرتز 100 لان اللى انا اعرفة اخرها 85 هرتز ولو شلت علمت الصح اللى تحت الهرتز بيجبلك اختيارات لغيت 130 بس مش بيشغل الشاشة لانها هرتزات كبيرة على الشاشة بس العجيب فى الشاشة دى انها جيبه 100 هرتز ولما اخترت الهرتز دة الهزة راحت من الصورة وبقيت تمام علما بان الشاشة ماركة IBM 17 بوصة بس كان فى حاجة مش طبيعية علامة الصح اللى بتبقى تحت اختيارات الهرتز مش موجودة ومش عايزة تظهر يعنى مش متنشطة

سؤالى هنا هل فى ضرر على الشاشة من تردد 100 هرتز ولا لاء ولا لازم انزل ويندوز جديد على الشاشة بتاعت الزبون علشان يمكن يكون الويندوز لازم ينزل على شاشته ويظبطها اتوماتيكى يخليها متظهرش الهرتزات الكبيرة اللى هى 90 و95 و 100 وينشط كمان علامة الصح اللى هى تحت الهرتز.

عضوية جديدة

انا بصراحة لسة جايب جهاز جديد الامكانيات. الهارد320 .بروسيسور3.2 .بوردةmsi g31 . الرام1 جيجا. بس للاسف الحلو ميكملش .الجهاز من ناحية البوردة بيكهرب والشاشة نفس الكلام ومش عارف اقسم الهارد.ولا عارف انزل ويندوز مع العلم انا بنزل ويندوز مع اى بوردة تانى .
    ملحوظة. انا قسمت الهارد خطا ونزلت نسخة ويندوز وبس مش عارف اسقط النسخة دى علشان اعدل التقسيم ونزل نسخة تانى الان الجهاز عند البد بيجيب شاشة الترحيب على طولمع العلم انا طبعا التقسيم بالميجا بايت مش بالجيجا. وحياة اغلى حاجة عندك ارجو الحل بسرعة ابوس ايدك