صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 88

الموضوع: dns problem

عضو

رد: dns problem

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    كدا الوضع اتغير خالص والمشكله بقت تنحصر فالفايروول او الراوتر
    نشوف بقي الراوتر واعداداته
    port 88 مفتوح ف الراوتر ولا لاء --------------> لان دا البورت اللى بيستخدمه kerberos لعمل authenticate
    طالما رد وطلب user name and password يبقي dns port شغال تمام
    فى اى رول على الفايرول تمنع اى query من انها توصل للشبكه الداخليه
    محتاج اعرف نوع الفايرول المستخدم والراوتر اعداداته ايه
    يعنى فحاله لو كان الاضافه للكلاينت بيفصل بينه وبين الدومين راوتر ولا الكلاينت بيجي من برا وبينهم انترنت
    وهل موجود ايزا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    كدا المشكله مش مشكله ريكورد فال DNS
    دى مشكله فايرول
    دا كلام جميل جدا
    انا عندي روتر wireless 3com اعداداته طبيعيه جدا لكن في الفيرويل دخلت وفتحت البورت 88 والبورت 389 الخاص بال ldap لكني مش متاكده اذا كنت فتحتهم صح ولا غلط بصراحه
    هقول عملتهم ازاي
    دخلت علي firewall then virual servers then add then كتبت في خانه الاسم DC ثم اخترت TCP\UDP ثم اخترت في خاه PUBLIC PORT كتبت 88 وفي خانه ال LAN PORT كتبت 88 بردو وكذلك بالنسبه ل 389 ثم دوست APPLY الكلام ده صح ؟
    ثانيا لا انا مفيش عندي ايزا انا رابطه بروتر 3COM
    ايوه الكلاينت له حالتين
    فانا عندي ريل اي بي خاص بالفرع اللي فيه بجرب من عليه معني كلامي ان في هذه الحاله يفصل بين الدومين والكلاينت روتر ال 3 COM TR'
    الحاله التانيه ان الكلاينت بيجي من بره النت معني كلامي ان بيفصل بين الكلاينت والدومين انترنت والروتر ال 3COM
    في انتظار حضرتكوووو

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة madman1222 مشاهدة المشاركة
    لو كان الشبكتين فى نفس المكان وبينهم روتر حاولى تستعلى امر route add
    واعمللى روت للنتوورك دى على الجهاز اللى عايزة تعمليلة join
    الاحسن طبعا انك تظبطى الروت من على الروتر
    ايوه فعلا انا بجرب من كلاينت يملك ريل اي بي (اي يعتبر علي النت) اي الشبكتين في نفس المكان بس ازاي اعمل امر ADD ROUTE علي الروتر ال 3COM ؟؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saraaa مشاهدة المشاركة
    حضرتك انا ضفت كل ال records بايدي
    المشكله مرت بمراحل متعدده حتي وصلت لهذه المرحله
    فالاول مكنش بيجيلي اني اكتب اليوز نيم والباسورد كان بيجيلي رسائل اخري تفيد انه لا يري الدومين اساسا
    بدات اتتبع هذه الرسائل حتي وصلت لحل لها ووصلت لهذه الرساله الحاليه واللي مش لقايلها حل خاااااالص
    المهم اللي عايزه اقوله هو اني لما بضيف اي جهاز في نفس lan اللي فيها السيرفر بيدخل عادي جدا للدومين وبيقولي welcome وزي الفل انمااااااااااا لما بضيف اي جهاز خارج lan اللي فيها السيرفر بيطلعي هذه الرساله بعد لما بكتب اليوز نيم والباسورد
    لماااااذا ؟؟؟؟
    ارجو استخدام بعض الصور
    :ah38:

عضو

ممكن اللينك ده يفيدك بس لو مفدكيش يبقى هتعرضى مشكلتك تانى
    https://www.experts-exchange.com/Sof..._23282367.html

عضو

دا كلام جميل جدا
    انا عندي روتر wireless 3com اعداداته طبيعيه جدا لكن في الفيرويل دخلت وفتحت البورت 88 والبورت 389 الخاص بال ldap لكني مش متاكده اذا كنت فتحتهم صح ولا غلط بصراحه
    هقول عملتهم ازاي
    دخلت علي firewall then virual servers then add then كتبت في خانه الاسم DC ثم اخترت TCP\UDP ثم اخترت في خاه PUBLIC PORT كتبت 88 وفي خانه ال LAN PORT كتبت 88 بردو وكذلك بالنسبه ل 389 ثم دوست APPLY الكلام ده صح ؟
    ثانيا لا انا مفيش عندي ايزا انا رابطه بروتر 3COM
    ايوه الكلاينت له حالتين
    فانا عندي ريل اي بي خاص بالفرع اللي فيه بجرب من عليه معني كلامي ان في هذه الحاله يفصل بين الدومين والكلاينت روتر ال 3 COM TR'
    الحاله التانيه ان الكلاينت بيجي من بره النت معني كلامي ان بيفصل بين الكلاينت والدومين انترنت والروتر ال 3COM
    في انتظار حضرتكوووو
    ده الحل ان شاء الله
    https://www.experts-exchange.com/Sof..._24155264.html

عضو

شكرا ليك يا بشمهندس علاء
    وشكرا علي المواضيع اللي بعتلي اللينك بتاعها ولكن هي ملهاش علاقه بطلبي ومشكلتي
    مشكلتي ببساطه لما باجي اضيف اي جهاز للدومين بيطلعي رساله اليوز نيم والباسورد
    ولما بكتبهم بتطلعي رساله تقول
    the network path was not found
    ديه ليه ؟

عضو

شكرا ليك يا بشمهندس علاء
    وشكرا علي المواضيع اللي بعتلي اللينك بتاعها ولكن هي ملهاش علاقه بطلبي ومشكلتي
    مشكلتي ببساطه لما باجي اضيف اي جهاز للدومين بيطلعي رساله اليوز نيم والباسورد
    ولما بكتبهم بتطلعي رساله تقول
    the network path was not found
    ديه ليه ؟
    كنت حاسس بكده بس احسن طريقة للربط ال VPN
    ما علينا فى تحايل بسيط لعلاج رسالة nw path not found
    وهو نفتح ملف ال host عند الكلينت ونضيف الاتى
    domain-name ip
    وياريت نعمل رستارت للسيرفر قبلها وربنا يسهل

عضو

جربتها يا بشمهندس علاء وضفت اللي قلته علي host الكلاينت وبردو نفس الرساله بتظهر
    :cool:ما الحل

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

طيب على جهاز السيرفر نستخدم امر
    netstat -an
    بالنسبه لمراجعه اعداددات الراوتر 3com انا رفعت كتيب صغير فيه كافه الاعدادات وان شاء الله يكون مرجع وافى لمراجعه كافه اعدادات الراوتر
    https://www.2shared.com/file/6609537/50eba201/3com.html
    لو فى جروب بولسي على الكلاينت اللى بيدخل vpn ياريت تتكب يمكن يكون متحدد له connection معين عشان كدا مش قادر يعمل authenticate
    ياريت اعرف ناتج الامر netstat كمان اخر تقارير event viewer بعد فشل محاوله دخول المستخدم من خارج الشبكه للدومين

عضو

عملت الامر اللي حضرتك قلت عليه
    وطلعلي ايبهاااات كتير جدا تحت بعض
    طيب سوال هو يعني ممكن يكون من ايه
    عايزه احدد نقط للمشكله علشان ابقي فاهمه معلش

عضو الصورة الرمزية Eng.Eslam Mohamed

السلام عليكم

بصى انا كان عندى نفس المشكله تقريبا لكن فى الفيرشول بى سى
    المهم من وجهه نظرى المشكله فى السب نت دى ....جربى تخدى الارقام اللى بتشغل بيها الاجهوة كويس خارج الشبكه او خدى اى ارقام ايبهات لاى جهاز معندوش مشكله ولو اتحلت يبقى كدة عرفتى الحل مكنش كدة يبقى غير الويندوز وجربى تنزليه تانى وتعملى جوين باسم تانى للاجهزة لان ممكن تكون الاسما فيها مشكله ما

واخير لو عايزة طريقه لربط الاجهزة عن طريق الفى بى ان ممكن تنزلى الشرح اللى انا عمله من هنا

https://www.4shared.com/dir/16209165...a/sharing.html

وابقى بلغينى بالنتيجه

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

[quote=saraaa;958616]عملت الامر اللي حضرتك قلت عليه
    وطلعلي ايبهاااات كتير جدا تحت بعض
    طيب سوال هو يعني ممكن يكون من ايه
    عايزه احدد نقط للمشكله علشان ابقي فاهمه معلش[/quote

دلؤتى احنا بنحاول نحدد السبب فاضيق الحدود كل شويه بنستبعد سبب من اسباب المشكله دى
    فى معطيات مهمه فالموضوع وهى
    طالما اننا وصلنا لانه طلب user name and password يبقي
    routing شغال لانه لو مش شغال مكنش هيشوف الشبكه الداخليه اصلا
    كمان dns شغال لانه وصل للدومين وطلب تصريح الدخول المتمثل ف user name and password
    كمان اضافه الجهاز للدومين ودخول المستخدم وهو فنفس lan الداخليه معناه ان الدومين يعمل بشكل جيد
    يبقي فاضل الشبكه الخارجيه ..............................
    طيب ايه اللى ممكن يمنع الجهاز من الدخول
    طالما وصلنا لانه عمل resolve to domain name يبقي اعداداات TCP\IP متوبه بشكل صحيح وان dns شغال تمام
    كمان طالما وصلنا للدومين ومحتاج تصريح بالدخول ووقفنا عند النقطه دى يبقي
    اما مشكله بورت مقفول واللى بيقوم باستخدامه احد برتوكولات الauthentication مثل kerberos ........
    او مشكله جروب بولسي مانعه المستخدم من استخدام نوعيه اتصال معينه مثل RAS server policy
    او ان المستخدم غير مسموح له اصلا بالدخول عن طريق vpn
    او ان اعدادات الراوتر فيها خطا بيمنع اى query جاى من برا وبيستخدم بورت 88
    كمان ممكن تكون مشكله باندويدث يعنى الكلاينت مش بيقدر يوصل للسيرفر فى وقت زمنى معين فبالتالى بيحصل failure in connection
    فلو كان الدومين دا global catalog والكلاينت فى جروب معينه مثلا ومش قادر يدخل بسبب ان خط النت بطيء او غير متوافر بنقوم بتغيير قيمه فالريجسترى لجهاز الكلاينت علشان يتجاهل فى حاله عدم وصوله للجلوبال كتالوج سيرفر وان طلبه عمره ما ياخد time out ويفضل يحاول ويحاول الى ان يتم الاتصال ...........
    طيب بالنسبه للامر netstat -an واللى طلع ارقام كتير دا ايه بالزبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ببساطه كدا دا امر بنكتبه علشان نعرف البورتات المفتوحه واللى بيسمع عن طريقها السيرفر او جهاز للاجهزه اللى موجوده معاه سواء بالداخل او الخارج وبتبقي على الشكل دا
    tcp 0.0.0.0.0. :135 listen
    معناه ان الرقم المكتوب دا اللى هو 135 دا بورت مفتوح وحالته listen قاعد بيسمع ومستنى اى كلمه عشان يوصلها على السيرفر فلو مش موجود بورت 88 يبقي الجهاز اطرش وعمره ما هيعمل authenticate لان البورت مقفول او services مش شغاله بشكل جيد
    لازم لازم لازم يكون فى رساله خطا بتطلع فى حاله عدم دخول الجهاز او فى حاله فشل authentication
    ياريت اكواد الخطا الموجوده ف event viewer الموجود على client computer and domain controler هتيرحنا كتير وهتخلينا نبعد عن التخمين ونوصل للحل باسرع وقت بدل من اننا بنخمن ونفترض من الممكن تكون المشكله ابسط من كدا بس اللى يحدد تقارير event viwer and directory services reports

عضو

انا هقولك على حاجه ممكن تفيدك خلى ال dns active directory intgrated zoneوخليه dynamic up dateاعتقد ان ببساطه هى دى مشكلتك

عضو

اسفه علي التاخير في الرد
    بشمهندس hmst nadm جربت اللي حضرتك قلت عليه وجربت اغلب الافكار القريبه من وجهه نظرك وبردو الرساله بتظهر
    بشمهندس abdo hamdy عملتهااا dynamic update بس اظن ان ديه ملهاش علاقه داا حتي عملتها secure and non secure

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    [][/quote

دلؤتى احنا بنحاول نحدد السبب فاضيق الحدود كل شويه بنستبعد سبب من اسباب المشكله دى
    فى معطيات مهمه فالموضوع وهى
    طالما اننا وصلنا لانه طلب user name and password يبقي
    routing شغال لانه لو مش شغال مكنش هيشوف الشبكه الداخليه اصلا
    كمان dns شغال لانه وصل للدومين وطلب تصريح الدخول المتمثل ف user name and password
    كمان اضافه الجهاز للدومين ودخول المستخدم وهو فنفس lan الداخليه معناه ان الدومين يعمل بشكل جيد
    يبقي فاضل الشبكه الخارجيه ..............................
    طيب ايه اللى ممكن يمنع الجهاز من الدخول
    طالما وصلنا لانه عمل resolve to domain name يبقي اعداداات TCP\IP متوبه بشكل صحيح وان dns شغال تمام
    كمان طالما وصلنا للدومين ومحتاج تصريح بالدخول ووقفنا عند النقطه دى يبقي
    اما مشكله بورت مقفول واللى بيقوم باستخدامه احد برتوكولات الauthentication مثل kerberos ........
    او مشكله جروب بولسي مانعه المستخدم من استخدام نوعيه اتصال معينه مثل RAS server policy
    او ان المستخدم غير مسموح له اصلا بالدخول عن طريق vpn
    او ان اعدادات الراوتر فيها خطا بيمنع اى query جاى من برا وبيستخدم بورت 88
    كمان ممكن تكون مشكله باندويدث يعنى الكلاينت مش بيقدر يوصل للسيرفر فى وقت زمنى معين فبالتالى بيحصل failure in connection
    فلو كان الدومين دا global catalog والكلاينت فى جروب معينه مثلا ومش قادر يدخل بسبب ان خط النت بطيء او غير متوافر بنقوم بتغيير قيمه فالريجسترى لجهاز الكلاينت علشان يتجاهل فى حاله عدم وصوله للجلوبال كتالوج سيرفر وان طلبه عمره ما ياخد time out ويفضل يحاول ويحاول الى ان يتم الاتصال ...........
    طيب بالنسبه للامر netstat -an واللى طلع ارقام كتير دا ايه بالزبط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ببساطه كدا دا امر بنكتبه علشان نعرف البورتات المفتوحه واللى بيسمع عن طريقها السيرفر او جهاز للاجهزه اللى موجوده معاه سواء بالداخل او الخارج وبتبقي على الشكل دا
    tcp 0.0.0.0.0. :135 listen
    معناه ان الرقم المكتوب دا اللى هو 135 دا بورت مفتوح وحالته listen قاعد بيسمع ومستنى اى كلمه عشان يوصلها على السيرفر فلو مش موجود بورت 88 يبقي الجهاز اطرش وعمره ما هيعمل authenticate لان البورت مقفول او services مش شغاله بشكل جيد
    لازم لازم لازم يكون فى رساله خطا بتطلع فى حاله عدم دخول الجهاز او فى حاله فشل authentication
    ياريت اكواد الخطا الموجوده ف event viewer الموجود على client computer and domain controler هتيرحنا كتير وهتخلينا نبعد عن التخمين ونوصل للحل باسرع وقت بدل من اننا بنخمن ونفترض من الممكن تكون المشكله ابسط من كدا بس اللى يحدد تقارير event viwer and directory services reports
    اولا طبعا شكرا ليك علي تعبك وعلي شرحك الرائع اللي انا استفدت منه كتير
    ربنا يزيدك علما اكتر واكتر انشاءالله
    ملاحظه ان حضرتك مش بتبخل علي حد بحاجه تعرفها الله يكرمك
    بالنسبه للمشكلهانا لما عملت الامر netstat -an علي الكلينت لاحظت ان البورت 88 مش موجود هل ده يعني شيئا؟
    سوال بقي حطر علي بالي مش عارفه ينفع ولا لاء
    هل لو عملت ايزا علي السيرفر اللي عامله عليه الدومين ينفع اعمل عليه روول تسمح بان الاجهزه اللي خارج الشبكه تدخل علي الدومين؟
    ارجو الاجابه

صفحة 2 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 الأخيرةالأخيرة