صفحة 6 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6
النتائج 76 إلى 88 من 88

الموضوع: dns problem

عضو

رد: dns problem

الجهاز نازل عليه xp ولا vista

عضو

اولا اسفه طبعا لو الموضوع خد اكتر من حقه
    بس انا شايفه انه مفيد وفد ناس كتير سواء بالمعلومات او الناس اللي عايزه تعمل ربط بين فروع
    كل الحكايه من البدايه عندي شركه في المهندسين وفرع اخر لها في جهاز واحد فقط في الهرم
    الشركه والفرع فيهم ريل اي بي
    مفيش ايزا ولا هنا ولا هنا
    عملت دومين في المهندسين ودخلت عليه كل الاجهزه (حوالي 20 جهاز)
    كان لازم اني ادخل جهاز الهرم في الدومين ولكن ولا في leased line ولا في ايزا ولا في اي حاجه تخليني اربط بينه وبين المهندسين (طبعا الجهاز اللي في الهرم في انترنت وكذلك المهندسين طبعا (dsl )))

بس كده اتسالت ازاي ادخل جهاز الهرم ده في الدومين .. رد عليا بعض الاعضاء ومشكور جداا المهندس internetworld استاذي افادني جدا في الموضوع ولم يبخل بشيء بصراحه وقالي انه ممكن جهاز الهرم يدخل عن طريق vpn وشرح الطريقه كمان .

بس كده ولا زياده ولا اقل طبعا قابلني بعض المشاكل في بدايه تطبيق طريقه ال vpn (رسايل بتطلع تقولي الكلينت اللي عايزه تدخليه علي الدومين ده ملوش valid account مثلا اروح اظبط ده وهكذا يعني )

وشكرا لاهتمامكوووو واسفه علي الازعاج
    ربنا يوفقكووو

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdo hamdy مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    ممكن يابشمهندسه ساره توضحى اخر ديزين وصلتى ليه فى ربط الفروع
    وحل بعض المشكلات الى قبلتك على شان انا شايف حلول كتير من جانب بعض الاعضاء وطبعا بعضها صح و البعض ملوش علاقه بالموضوع
    وعايز اعرف الحل الصحيح لكل مشكله قبلتك من باديه ربط الفروع وكمان عايز اعرف انتى ربطه الفروع عن طريق dsl عادى ولا ليزد لين
    شكرا ليكى على الموضوع
    شرحت لحضرتك
    ربنا يوفقك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Serro مشاهدة المشاركة
    رسمة صغيرة توضحي فيها ال (network topology) بالايبيهات و الوضع النهائي و بإذن الله يكون في امل للحل لان الموضوع تشعب
    شرحت لحضرتك
    ربنا يوفقك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedshawky مشاهدة المشاركة
    الجهاز نازل عليه xp ولا vista
    كل الاجهزه علها xp
    ربنا يوفقك

عضوية جديدة

شكرا اخواتي علي الموضوه والمعلومات القيمه ديه .انا كنت ناويه فعلا اسال عن الموضوع ده بس لاقتيه موجود الحمد لله
    كان بس عندي سوال للاعضاء قلنا ان علشان نخلي ال active directly هو اللي يتحكم في البوليسي علي vpn clint لازم نسطب service اسمها ias علي اي جهاز join الدومين .. سوالي هل بعد ماسطب هذه السيرفس هيبقي هقدر اطبق اي بوليسي علي اي vpn clinet مثل مايحدث لاي جهاز داخل الشبكه ام هناك اختلاف ؟

عضوية جديدة

يا جماعه بعد اذنكو انا عملت علي ال vpn client ال connection بتاعه ال vpn وكتبت اليوز نيم والباسورد الخاصيين بهذا الاكونت المسوح له بالدخول ك vpn client وظهرت جمب ال connection الرئسيه اللي جمب الساعه
    دلوقتي بقي اعمل ايه علشان ابقي قادره وانا داخل ال internal network اللي من range 192 اني اخد اي حاجه من هذا الكلينت وكمان ازاي اطبق عليه بوليسي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لو سمحتو ساعدوووني

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kamlya مشاهدة المشاركة
    يا جماعه بعد اذنكو انا عملت علي ال vpn client ال connection بتاعه ال vpn وكتبت اليوز نيم والباسورد الخاصيين بهذا الاكونت المسوح له بالدخول ك vpn client وظهرت جمب ال connection الرئسيه اللي جمب الساعه
    دلوقتي بقي اعمل ايه علشان ابقي قادره وانا داخل ال internal network اللي من range 192 اني اخد اي حاجه من هذا الكلينت وكمان ازاي اطبق عليه بوليسي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    لو سمحتو ساعدوووني
    تطبيق البولسي عن طريق الدخول على active directory user and computer ---->account properties ----->Dial-IN Tap ------>control access throw remote access policy
    لو كان هذا الخيار غير منشط يبقي نروح على active directory user and computer ونقف على اسم الدومين ونضغط كليك يمين ونختار raise domain function level هتفتح قائمه نختار windows server 2003 بس لو كان عند حضرتك فالشبكه اجهزه شغاله بانظمه ما قبل الويندوز 2000 يبقي نختار windows 200 native بدلا من windows server 2003 هتلاقى الاختيار تم تنشيطه وممكن اننا نختاره عادى
    طيب نروح بعد كدا نحدد ايه البولسي اللى احنا محتاجينها
    routing an remote access ------->remote access police -------->right click and choose new remote access policy
    ونحدد البولسي اللى عايزنها تطبق وبعد الانتهاء بيتم خضوع هذا المستخدم للبولسي وبناء عليها بيتحدد اذا كان مسموح له الدخول او لاء
    بالنسبه للسؤال عن ال range ip الموجود فالشبكه الداخليه فدا بيتحدد اثناء عمليه ال configuration لل vpn بيسال حضرتك عن اذا كان المستخدم اللى هيدخل على الشبكه الداخليه عن طريق استخدام ال vpn هياخد ال ip اما من المحدد يدويا او عن طريق ال dhcp اللى هيقوم بتوزيع الايبهات على المستحدمين اللى هيدخلوا عن طريق vpn وبناء على ذلك بياخد الجهاز internal ip
    اما اذا كان السؤال عن كيفيه دخول المستخدم على ال resources الموجوده بالشبكه الداخليه فدا بيتم على حسب access control list (ACL) وعلى حسب الصلاحيات المتاحه له والتى قام باعطاءها له ال active directory

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة internetworld مشاهدة المشاركة
    اما اذا كان السؤال عن كيفيه دخول المستخدم على ال resources الموجوده بالشبكه الداخليه فدا بيتم على حسب access control list (ACL) وعلى حسب الصلاحيات المتاحه له والتى قام باعطاءها له ال active directory
    ايوه انا فعلا اقصد كده انا ظبط كل حاجه بس دلوقتي لما بيدخل الكلينت vpn بياخد internal ip بس مش بيقدر يدخل علي ال resorce اللي في الشبكه ولا انا بقدر ادخل علي اي حاجه عنده ايه السبب ؟؟؟؟؟؟؟؟

راجعى اعدادت ال remote access policy
    اثناء محاولتك للدخول على هذا الجهاز ببحصل ايه هل فى رساله خطا ولا بيطلب يوزر نيم وباسوورد
    ياريت التوضيح بالتفصيل

عضوية جديدة

لا مفيش ا رساله خطا ولا بيطل يوزر نم ولا اي حاجه من الناحيه ديه كله تمام . بس انا اولا دا رسمه توضح ازاي الvpn client بيدخل عندي في الشبكه الداخليه ع طريقrouter ثم عن طريق vpn device لكن ال كلين بلاقيه واخد ا ي من الرينج بتاع الروتر
    حضرتك ممكن تشوف الرسمه بعد اذنك وترد عليا؟؟؟؟؟
    في انتظارك https://www12.0zz0.com/2009/08/26/00/480808590.jpg
    ف انتظارك

البرتوكول المستخدم vpn هل بيستخدم PPTP ولا L2TP \IPsec ؟؟؟؟؟؟؟
    العلاقه بين الروتر وال vpn server هل هى NAT ولا route ؟؟؟؟؟
    هل حضرتك محدده لل vpn client ياخدوا ال ip من ال internal dhcp ولا بياخدوا ال ip من address pool المحدده بال vpn sever ؟؟
    هل فى اى اعدادات على الروتر خاصه بال vpn ؟؟؟؟؟؟؟

عضوية جديدة

الحل خو عمل الأمر التالى فى الدوس على جهاز client
    flush dns /force

عبوود (مهندس فى شركة ibm الاردن )
    وشكراا

صفحة 6 من 6 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6