صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 40

الموضوع: تجميع جهاز AMD بـ 1800 دولار كندي ,,

عضو

رد: تجميع جهاز AMD بـ 1800 دولار كندي ,,

أها عرفت السبب انك اخترت مواقع كندية أنا كنت أظن انك مقيم فى السعودية كدة الموضوع أسهل,هو بيجى معاه مروحة و بصراحة أنصحك جدا ب الHAF 932 الair flow فيها رائئئئئئئئئئئئئئئع و أنصحك تشترى معجون(thermal paste or thermal compound) اسمو ocz freeze أو arctic MX-2 وبالنسبة للD0 stepping مش حا تقدر تعرفه الا اذا شوفت البرويسور على الطبيعة ومش حا يفدك فى حاجة انى أقول الفرق لانك مش حا يفدك تعرف بعد ما تشتريه عموما فيه مواقع بتبقى كاتبة انه D0 حا أشوفلك واحد قويس فى كندا و اديك الينك

اسف نسيت أقولك حاجة تعرفك الD0 Bloomfield اما الC0 Nehalem بس طلع برده فيه C0 Bloomfield و موجود على موقع ncix أهو اللينك https://ncix.com/products /index.php?sku=38881

بس بصراحةncix بيستهبلوا أوى المفروض الd0 يكون أغلى بفرق قليل عموما أحب أرشح موقع tigerdirect.ca هو من أفضل المواقع للكمبيوتر فى كندا و ممكن تلاقى الحاجة أرخص فيه بالمناسبة أنا لم أهتم بايجاد أرخص سعر لكل قطعة عندما تستقر على كل شى سوف أتى لك بأرخص من السعر ده و عموما أنا أفضل ما تشتريش الا من newegg.ca or tigerdirect.ca الاثنين دول فيهم أرخص أسعار فى كندا و خدمة العملاء بتعاتهم رائعة

عضو

بالمناسبة أسفى على الأخطاء الكثيرة فى الكتابة بس أنا للاسف مش متعود أكتب عربى :o

عضو الصورة الرمزية MR.CORVETTE

والله انا ماعرف كيف اشكرك يالغالي ,, ماقصرت وعسى عمرك طويل

بالنسبه للمواقع الافضل فـ NCIX مااخترتهم الا عشان كرت 4890 xxx موجود عندهم ولا مااخترتهم لشيء اخر ,, ولكن هل تنصحني بشيء اخر غير ماذكرناه من مشتت ولوحة ام ومعالج وذاكرة ؟؟ الكيس هو الوحيد الذي اعجبني من بين كيسات عدة ,, وصراحة انا من زمان وانا ادور غيره ولم ارى شيء بهذا الجمال والتنسيق ,, والمعاجين هل يفي المعجون الموجود مع المشتت ( thermalright Ultra-120 eXtreme ) ام لا ؟؟

###### تحديث######

قمت باعادة كتابه القطع الى انتل اي 7 ,, والشاشه من تايقر داريكت ,, والمشتت من Ebay فكيف هذا الموقع ؟؟ هل هو مضمون ام ماذا ؟؟ وهل الشاشه مناسبه ام الشاشه Asus vw246h أفضل ؟؟

عضو فضي الصورة الرمزية A4-F8

اااخي الكريم
    خذ intel core i7 وانت مغمض عينك
    نصيحة من مجرب
    [CENTER][SIZE=3][COLOR=darkgreen][B]
    [FONT='Arial Black'][IMG]https://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/A4-F8.png[/IMG][/FONT]
    [/B][/COLOR][/SIZE][FONT='Arial Black'][SIZE=3][COLOR=#006400][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [SIZE=3][COLOR=darkgreen][B][FONT=Arial Black]لا إله إلا الله... عدد ما كان ...وعدد ما يكون... وعدد الحركات والسكنات[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=darkgreen][B][FONT=Arial Black]اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد عبد الله ورسوله[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A4-F8 مشاهدة المشاركة
    اااخي الكريم
    خذ intel core i7 وانت مغمض عينك
    نصيحة من مجرب
    جزاك الله خير

ولكن بما انك لديك فمن اين اشتريته ؟؟ من نيو اج ؟؟ وماهي النسخه لديك ؟؟

وهل قمت بكسر السرعة ام لا وماهو المشتت المستخدم ؟؟

اسف على كثرة الاسئلة لكنه والله اول جهاز اقوم بتجميعه لذلك انا متخوف واسأل كثيرا :D:D

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR.CORVETTE مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خير

اسف على كثرة الاسئلة لكنه والله اول جهاز اقوم بتجميعه لذلك انا متخوف واسأل كثيرا :D:D
    مع انى عارف ان السؤال مش ليا بس أنا عارف الاجابة

1-أكيد ليس من newegg لان newegg لاتشحن عالميا بمعنى انك لو فى newegg.ca يشحن فقط لكندا و هكذا,أكيد اشتراه من السعودبة أنا بالطبع مش هعرف أجاوب على سؤال هو عنده أنهى نسخة فا ده أتركه ليه

لو لاحظت مكتوب ان سرعة الi7 مكتوبة فى المواصفات بتاعت جهازه و هو على سرعة2.7 GHZ أعتقد أنه على سرعة 2.66 بس هوه عامل تقريب ليها و ديه السرعة الأصلية لل i7 920 و أترك سؤال أى مشتت تستخدم له أيضا لانى بالطبع ما أعرف بس أنا أظن يا امن مستخدم المشتت الاصلى أو cooler master v8, ovz vendetta

و المعجون من أهم الاشياء صدقنى مكن لو المعجون مش قويس الحرارة تفرق كثيرا أنصحك تشترى أى من المعجونين اللى نصحت بيهم و أظن انك مش حل تلاقى الocz freeze فى كندا فا أنصحك تشترى الarctic MX-2 وبالنسبة لebay هو مضمون ولكن لا أعرف سياسة الا سترجاع عندهم قويسة ولا لا و بالنسبة للcosmos 1100 مقدرش لأقول نصف كلمة وحشة عليها بصراحة

عضو

مع انى عارف ان السؤال مش ليا بس أنا عارف الاجابة

1-أكيد ليس من newegg لان newegg لاتشحن عالميا بمعنى انك لو فى newegg.ca يشحن فقط لكندا و هكذا,أكيد اشتراه من السعودبة أنا بالطبع مش هعرف أجاوب على سؤال هو عنده أنهى نسخة فا ده أتركه ليه

لو لاحظت مكتوب ان سرعة الi7 مكتوبة فى المواصفات بتاعت جهازه و هو على سرعة2.7 GHZ أعتقد أنه على سرعة 2.66 بس هوه عامل تقريب ليها و ديه السرعة الأصلية لل i7 920 و أترك سؤال أى مشتت تستخدم له أيضا لانى بالطبع ما أعرف بس أنا أظن يا امن مستخدم المشتت الاصلى أو cooler master v8, ovz vendetta

و المعجون من أهم الاشياء صدقنى ممكن لو المعجون مش قويس الحرارة تفرق كثيرا أنصحك تشترى أى من المعجونين اللى نصحت بيهم و أظن انك مش حل تلاقى الocz freeze فى كندا فا أنصحك تشترى الarctic MX-2 وبالنسبة لebay هو مضمون ولكن لا أعرف سياسة الا سترجاع عندهم قويسة ولا لا و بالنسبة للcosmos 1100 مقدرش أقول نصف كلمة وحشة عليها بصراحة

عضو فضي الصورة الرمزية Gwynn'bliedd

هذه التجميعة مناسبة وافضل ما يمكن الحصول عليه بالسعر هذا ولكن انت تشتري الكيسة والمشتت وباقي الاكسسوارات براحتك

او هذه افضل اذا كنت عايش بشمال كندا وتريد مشتت عادي

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شحبور مشاهدة المشاركة
    هذه التجميعة مناسبة وافضل ما يمكن الحصول عليه بالسعر هذا ولكن انت تشتري الكيسة والمشتت وباقي الاكسسوارات براحتك

أولا هو فى كندا يعنى منnewegg.ca ثانيا الseagate مش قويس زى ال western digital والباور سبلاى الcorsair أحسن بكتير و ال asus p6t أو الrampage extreme أفضل من الud3r وبصراحة الفرق مابين ال4890 مكسور السرعة الى 1000MHZ والgtx 285 ليس كثيرا ولكن الgtx 285 يتفوق فى الالعاب التى تحتاج الىphysics

عضو فضي الصورة الرمزية A4-F8

جزاك الله خير

ااخي انا اشتريت القطع من اماكن مختلفة
    بعضها من aria و بعضها من novatech و بعضها من ebay و amazon
    اما بخصوص newegg فلم استطع الشراء منه لانه لا يشحن عالميا
    ونسختي 920 ولم اكسر السرعة لاني لا افقه فيها شيا والمشتت اليعندي
    العادي حق intel
    [CENTER][SIZE=3][COLOR=darkgreen][B]
    [FONT='Arial Black'][IMG]https://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/A4-F8.png[/IMG][/FONT]
    [/B][/COLOR][/SIZE][FONT='Arial Black'][SIZE=3][COLOR=#006400][/COLOR][/SIZE][/FONT]
    [SIZE=3][COLOR=darkgreen][B][FONT=Arial Black]لا إله إلا الله... عدد ما كان ...وعدد ما يكون... وعدد الحركات والسكنات[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=darkgreen][B][FONT=Arial Black]اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد عبد الله ورسوله[/FONT][/B][/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A4-F8 مشاهدة المشاركة

ااخي انا اشتريت القطع من اماكن مختلفة
    بعضها من aria و بعضها من novatech و بعضها من ebay و amazon
    اما بخصوص newegg فلم استطع الشراء منه لانه لا يشحن عالميا
    ونسختي 920 ولم اكسر السرعة لاني لا افقه فيها شيا والمشتت اليعندي
    العادي حق intel
    هو يقصد هل هو C0 أم D0؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شحبور مشاهدة المشاركة

او هذه افضل اذا كنت عايش بشمال كندا وتريد مشتت عادي

جزاك الله خير اخي الكريم لكن انا تجميعتي بالدولار الكندي وليس الامريكي ,,

اما بالنسبة للوحة الام فالاسوس رامبج 2 اكستريم افضل من الجيجا بايت ,, وانا اطمح الى كسر سرعة المعالج بشكل كبير اي الرامبج افضل ,, وكرت الشاشه انا كنت اريد شراء الـ 4870x2 لكن اولا الميزانيه لم تسمح ثانيا انا انتظر نزول DX11 ,, اما الهارد فالويسترن ديجيتال افضل من السيجيت ,, والشاشه هل هي افضل من الاتش بي والاسوس ام ايها افضل ,, علما بأن الاتش بي بها منفذ VGA و HDMI والاسوس VGA و HDMI و DVI .

السلام عليكم ,,

قمت بالعديد من المشاورات ففكرت بشراء كرت GTX295 طبعا حاولت ان ازيد في الميزانيه قدر الامكان ,, فتذكرت ان كرتين 4890 اقوى من GTX295 وارخص ,, فسأحاول شراء الكرتين ,, مارأيك ؟؟ علما بأني سألعب على شاشه بريزلوشن 1800 × 2560 فماهو افضل كرت ؟؟ وهل هذا البورسبلاي يوجد به منافذ الطاقه للكرتين 4890 ؟؟

وبالنسبه للشاشه ارجو افادتي والله احترت بين الـ vw246h و w2338h و h243hbmid والشراء تغير موعده الى غد او بعد غد ,, ارجو الاسراع رجااااءً بالاختيار

عضو

السلام عليكم ,,

قمت بالعديد من المشاورات ففكرت بشراء كرت GTX295 طبعا حاولت ان ازيد في الميزانيه قدر الامكان ,, فتذكرت ان كرتين 4890 اقوى من GTX295 وارخص ,, فسأحاول شراء الكرتين ,, مارأيك ؟؟ علما بأني سألعب على شاشه بريزلوشن 1800 × 2560 فماهو افضل كرت ؟؟ وهل هذا البورسبلاي يوجد به منافذ الطاقه للكرتين 4890 ؟؟

وبالنسبه للشاشه ارجو افادتي والله احترت بين الـ vw246h و w2338h و h243hbmid والشراء تغير موعده الى غد او بعد غد ,, ارجو الاسراع رجااااءً بالاختيار
    يا أخى أولا أكتر resolution هو ال2560x1600 و ال24" أكتر resolution فيها 1920x1200 , و الشاشتين اللى انتا مخترهم أكتر resolution 1920x1080:confused::confused: , و الباور سبلاى كافى جدا لكرتين 4890 و أنا أفضل Hp على الasus

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salab مشاهدة المشاركة
    يا أخى أولا أكتر resolution هو ال2560x1600 و ال24" أكتر resolution فيها 1920x1200 , و الشاشتين اللى انتا مخترهم أكتر resolution 1920x1080:confused::confused: , و الباور سبلاى كافى جدا لكرتين 4890 و أنا أفضل Hp على الasus
    اسف اخي انا اخطأت بالكتابه ,, انا لدي شاشه 32 بوصه وهي بريزلوشن 2560x1600 لهذا اخترت الكرتين ,, لكن الـ HP سرعة الاستجابه لها 5ms والـ ASUS سرعة استجابتها 2ms وايضا الـ HP تملك منفذين VGA و HDMI اما الـ ASUS تملك VGA و HDMI و DVI هذا غير اللمعة التي بالـ HP التي يعاني منها الكثيرون ,, اعلم انني ارهقتك بأسئلتي لكن اعذرني اخي الكريم اول تجميعه لي واظنك تعلم شعوري :o:D

ووجدت المعجون Arctic mx-2 و OCZ Freeze لكن ايهما تنصحني ؟

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة