صفحة 53 من 249 الأولىالأولى ... 3 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 103 153 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 781 إلى 795 من 3729

الموضوع: الموضوع الموحد لتغطية أخبار nVIDIA Fermi

عضو فضي الصورة الرمزية HossaM_ScorpioN1989

رد: الموضوع الموحد لتغطية أخبار nVIDIA Fermi

أنا والله مااقصد أي اهانه أو حاجة تضايقه أنا بس لقيته مضايق قوي من اللي بيحصل فـبقوله يريح دماغه عشان النرفزة وحرقة الدم هتؤذيك أنت وملهاش لازمة لأن هيفضل الوضع كما هو عليه ومفيش حاجة هتتغير
    عموما أنا اسف لو أي كلمة طلعت مني ضيقت حد لأني والله مقصد حاجة خالص
    أنا اسف

عضو ذهبي

- وفجأة تلاقى واحد مننا عمل موضوع " الشركة الفلانية تقرر فعل العمل الفلانى " يروح داخل واحد يقعد يهاجم اللى كتب الموضوع وصاحب الموضوع يرد عليه ، وتلاقى أنصار اللى رد بيردوا وبيهاجموا صاحب الموضوع ، وتلاقى أنصار صاحب الموضوع دخلوا يهاجموا الفريق الأخر وهكذا دواليك ، وفى النهايو تلاقى الل داخل يقرأ الموضوع مش فاهم حاجة ومش عارف يصدق مين.
    مش فادر أوصف لحضرتك كمية الضحك اللي ضحكتة و أنا بقري كلامك :D:D:D:D:D:D

بس الظاهر أن في حاجة مزعاله حضرتك خارج نطاق المنتدي عشان كدة مضايق .

بس لو محدش كتب موضوع بالشركة دي عملت كذا و سويت كذا و أتفيديا أتأخرت و قلنا So What ... يبقي ملوش داعي نسيب المنتدي مفتوح و نقفلوا ... صح ؟ ... حضرتك أقري كلامك تاني بنفسك و هتعرف أنا أقصد أية ....

تعديل :

ممكن يا أستاذ مينا بليز لو شفت التعديل دة تمسح رسالة من عندك في ال Inbox عشان مش عارف أبعتلك رسالة :D حتي بعد الزيادة اللي عملتها المنتدي :D:D

عضو فضي الصورة الرمزية Salem AL Fituri

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Coolman4now مشاهدة المشاركة
    ^^^^ النقطة دى معاك حق فيها تماما ودة اللى انا بعمله فعلا ، عمرك شفتنى بشارك فى المواضيع دى ؟؟؟ أشك.

- المشكلة أن الموضوع تفاقم بطريقة رهيبة ( جامدة تفاقهم دى :D ) وبقى غلس جدا.
    ما لا يدركه البعض أن هذا الجدل العقيم كان سبب في هجرة الكثيرين من المنتدى في الواقع لا الومهم على هذا القرار .
    لأن البعض بتعجله في الرد حرمنا من خبرات كثيرة كان المفروض أن تكون متواجدة معنا الآن ..

{وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ } الحشر آية(10).

zwawy
    زائر

أخي Coolman4now ماعهدت منك هذه العصبية في المشاركة وأتفهم دوافعك لذلك ... لكن ماذا نفعل؟ فقد مللنا من تكرار النصيحة.

* أضطر لحذف بعض الكلمات في مطلع مشاركتك لأنها تصدع القاريء فيعتقد أن هناك جريمة حدثت في المشاركات السابقة ...

عضو برونزي

اه يا قلبى , نبدأ

انت أخذت فقط الجزئية اللي تريحك نفسياً :p

انت تعرف عنى كده يا مينا؟ :rolleyes:

عموما انا كنت فى الكورس بدرس شوية ايه هو ال TCP/IP وشوية كلام عن الخطير فعلا IPv6

ألمهم :D

ويضيف الموقع : أواخر مارس هذا اذا سار كل شيء على ما يرام :D

هههههههههههههههههه افهم بس , حد يقول لى ليه فيرمى متأخر! حتى مع صدور DirT 2 انت محتاج فعلا لعبة تكون Block Buster عشان تكون يعنى سبب مقنع اروح اجيب كارت 30 سم وحش فى الأداء على القديم حتى الن ولا خبر عن الجديد و..........

مينا , مش حكرر كلامى القديم :D

- أنفيديا أتأخرت لسنة 23456 اللى جاية So What خسرت حاجة ؟؟؟؟

المشكلة انت عارف انا مفتقد مشاركاتك انت تحديدا اد ايه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حتلاقى شاب يقول لك مهى مش حتدعم ال DX125.1 C اللى ATI بوحشها الجديد Pheonix دمر بيه الازرق ولا الأصلع!

انت تحديدا يا ريت تشارك لأنه انا عارف انت حتقول ايه ومش حيهمك التخين :D

ما اللي عايز يعمل حاجة يعملهـا ومحدش بيجبرك على دخول المواضيع اللي زي دي خالص :D:D

الانسان عدو ما يجهل............

انت لو تعرف كوول مان كويس يا حسام , مكنتش قلت كده مش اكتر

بس كوول مان صح , الموضوع هنا افتقد ناس كتير , يا ريت نهدى شوية كلنا

انا ردى فوق على مشاركتك السريعة كان سريع برضه , خطأ منى يعترف بس غطى الخبر بشكل اوسع شوية انه فى تأخير من المصدر نفسه , انت عارف انا لو مكان ان فيديا , اقول المشروع الجديد مش قبل 2010 وكاس العالم وخلى STREAM and Eyefinity هم المتاح! :p

الخبر بس لو حنغطيه تغطيه بشكل اعم مش اكتر , انا رديت عليك عشان محدش يفهم كلامك غلط بس مينا كان واقف لى بالمرصاد "انت عرفت منين يا مينا انى بعمل اللى يريحنى نفسيا؟ :D:rolleyes::confused::eek::cool::D؟

هدفه النقاش دي الأول وفي الاخر

النقاش الفعال الهادف

عايز تشوفها تولع صح , خد التركيبة دى!

DX 11 Amazing Games + مفيش اخضر فى السوق = ولع فى اسعار ATI وده بدأ الأن شوية لأنه شح انتاج ال40 نانومتر خاصتها بس لو هى مستغلتش السوق صح يبقى فى حاجة غلط فى الشركة او هى مدركة بشكل ما هى مقبلة على ايه

عشان النرفزة وحرقة الدم هتؤذيك أنت وملهاش لازمة

وحياتك يا كبير فى ردود اساسا ملهاش لازمة! بس نوع من ال
    I am here and came to stay!

يعنى حاجة تفلق! بجد!

فيعتقد أن هناك جريمة حدثت في المشاركات السابقة

كله تحت السيطرة قائد زواوى الكبير :D

شباب , حاجة بس بسيطة لمن لا يعلم

انا فى كورس بسيط عن ال Programming بس بشكل كبير شوية

المهم

كلمة Develop , وكلمة Update

خلينا فى التانية دى

ده مفهوم كبير جدا! ازاى امسك حاجة وارفع من مستواها بس بشكل ميخلش بشكلها الأساسى

ياااااااااااااااااااااااااه

فى شغل Pre-Design and Conceptualization

يعنى اعرف مين بيعمل ايه فى الأول

وتانى حاجة

1st Mapping

اول تصميم! بيكون صعب جدا خاصة انك تحس وانت شغال انه القديم قدم كل حاجة بشكل فعال بس بشكل ما انت مطالب بلستة List من الطلبات عشان تحققها وفكرة انك حرفيا "تحشرها" بتكون عويصة كتير

1st Implimintation

هنا الشغل! ازاى ادخل القديم مع الجديد "لو قدرت احققه اساسا!" فى مزيج لا يخل بالقديم اللى هو كويس اساسا ولا الجديد اللى انا وعدت به

1st Prototype

اول حاجة طبعا وده بيكون بس مقدمة او تنويه انا حعمل ايه وحقدم ايه للمستخدم

الكلام ده فى السوفت ويير , غنى عن الذكر انه فى كم خطوات ضخم جدا ما بين كل حاجة والتانية وكل حاجة بجد من دول تسبب :ah26::ah26::ah26::ah26::ah26:

مش حكلمكم على ال Develop اللى هو بنسبة كبيرة From Scratch!!!!!!!!!!!!!!!:ah32:

مثال , حد يبص على مزايا فيستا اللى كان وعد بها مرة بس ونزل ازاى :D , مش اكتر

همسة لكل من لا يعلم وانا اولهم , بلاش بالعامية "نزيط فى الزيطة" مع كل الشكر للمثل القدير محمود عبد العزيز فى تعبيره :D

او بالفصحى , لا داعى للهليل والتهليل فى شئ انا معرفتى به تكاد تكون :rolleyes:

هناك شباب بالاسم معانا فى المكان هنا والله ما اذكرهم حرفيا حتى لا اقع فى هفوة نسيان احدهم وكلن يكفى اى احد مننا ان يتصفح ما مضى من صفحات وسيعرف معنى كلمة مشاركة فعلا!

هناك ناس تتكلم فينصت الكل وانا اولهم لأستمع لهم!:ah3:

ارجو منهم عدم الانقطاع عننا , لطفا , اسف جدا على كل الترهلات اللتى حدثت

شباب , لطقا تهدئة الجو وللمرة الجازليون , لتكن الكلمات لطيفة ولا داعى ليكون الكلام نصال سيوف تمزق جسد كل من يقرأها! لنتذكر قول الله تعالى

قال الله تعالى(( ولو كنت فظا غليظ القلب لانفضو من حولك)) آل عمران

مش عارف اقول لحضراتكم ايه تانى

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة spidermohmd1 مشاهدة المشاركة
    مش فادر أوصف لحضرتك كمية الضحك اللي ضحكتة و أنا بقري كلامك :D:D:D:D:D:D

بس الظاهر أن في حاجة مزعاله حضرتك خارج نطاق المنتدي عشان كدة مضايق .

بس لو محدش كتب موضوع بالشركة دي عملت كذا و سويت كذا و أتفيديا أتأخرت و قلنا So What ... يبقي ملوش داعي نسيب المنتدي مفتوح و نقفلوا ... صح ؟ ... حضرتك أقري كلامك تاني بنفسك و هتعرف أنا أقصد أية ....

تعديل :

ممكن يا أستاذ مينا بليز لو شفت التعديل دة تمسح رسالة من عندك في ال Inbox عشان مش عارف أبعتلك رسالة :D حتي بعد الزيادة اللي عملتها المنتدي :D:D
    تعرف يا شبايدر اني حاولت أجيب رقم موبايلك مخصوص علشان أكلمك ؟

خد رقمي من صديقنا المشترك واديني رنة وهكلمك ....

في الحقيقة الرسائل الخاصة تمثل لي مشكلة كبيرة

لا أريد أن أمسح منها شيئاً الا بعد أن أتأكد من انني رددت على كل رسالة منها

ويا عم فادي

اهدى شوية

ده منتدى مفتوح لكل الأخبار والآراء في حدود المسموح به من القوانين

صحيح ان قسم الوسائط يصبح أحياناً ساحة حرب لدرجة ان صديق عزيز علي يخاف من أن يدخله خوفاً من أن تصيبه قذيفة أو شظية :D:D

معظم المنتديات الغربية بها أقسام مخصوصة لل Rumors الخاصة بالهاردوير وكروت الشاشة والذي لا تعجبه لا يدخل ويشارك بها أو يضع رأيه في تلك الموضوعات من حيث عبثيتها أو فائدتها :p

عضو برونزي

Nvidia volume Fermi shipping late Q1

January for samples

In January, Nvidia should have the final samples and a limited number of Fermi Geforce GT300 chips, but the launch might take place later.

If pushed, Nvidia might launch Fermi Geforce in late January as the final chips should be there by then, but real volume shipments should start towards end of Q1 2010.

The most realistic availability date is March 2010, and again only if everything goes right. Judging by our previous information, Nvidia delayed its plans by more than one, if not two quarters.

This is rather unpleasant for Nvidia and the only thing that really keeps Nvidia sane is the fact that ATI also suffers from massive shortages of its 40nm RV870 based chips.
    [CENTER]Jiraiya-OUT[/CENTER]

محمد أبوحجلة
    زائر

السلام عليكم

صحيح ان قسم الوسائط يصبح أحياناً ساحة حرب لدرجة ان صديق عزيز علي يخاف من أن يدخله خوفاً من أن تصيبه قذيفة أو شظية :D:D
    وأنا اعتبر حالي واحد من هؤلاء ...
    أعتبر نفسي مصور صحفي في ساحة قتال عنيف .... :D

عضو محترف الصورة الرمزية شلاع العتر

سؤال سريع جدا ... لا يشترط الرد عليه ..

الاخوة الذين تقول مواصفات أجهزتهم " GT300 قريبا " ... وكتبوا هذه العبارة منذ أشهر ..

ألا يخشون ان يؤدي فعلهم هذا الى ان يعتقد بعض الاخوة غير مهوسي متابعة آخر الاخبار انه بالفعل قريبا ...

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

شكرا يا حسام على الخبر ..

حسام دخل ضرب لنا لينك ومشى! طب فسر لى يا كبير

هههههههههههههههه...حلوة يا هالكى ...:D

اية دة يا هالكى ..؟؟؟!!!

لونك حزاينى كدة لية يا معلم كسوانى ؟؟؟:D:D

ويضيف الموقع : أواخر مارس هذا اذا سار كل شيء على ما يرام :D

انت أخذت فقط الجزئية اللي تريحك نفسياً :p

اللهم لا شماتة يا رايس مينا ...:D^^

بس بيني وبينك nVidia زودتها قوي

الموضوع دة اكيد مش بأديها ...هية كانت مجهزة تصميمات الفيرمى ..بس تعثر شركة TSMC هوة اللى اربك حساباتها ...وقلب الترابيزة على الكل ...يا حسام

المشكلة أن الموضوع تفاقم بطريقة رهيبة ( جامدة تفاقهم دى :D ) وبقى غلس جدا.

واضح اخى كول مان انك متابع الموضوع كلة من الآول مش زى ما قولت هنا

دة اللى انا بعمله فعلا ، عمرك شفتنى بشارك فى المواضيع دى ؟؟؟ أشك.
    وعلى العموم وجهة نظرك لا بد ان تحترم ...بس الموضوع دة معمول لمتابعة اخر اخبار NVIDIA ..فى طرحها الجديد ...وكان من المعروف انة ممكن هياخد شوية وقت ..نظر لمتغيرات التصنيع العالمية
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S@M مشاهدة المشاركة

الموضوع دة اكيد مش بأديها ...هية كانت مجهزة تصميمات الفيرمى ..بس تعثر شركة TSMC هوة اللى اربك حساباتها ...وقلب الترابيزة على الكل ...يا حسام
    سام ... تأخير نفيديا لا علاقة له بانخفاض الانتاج لدى TSMC نهائيا ...

TSMC لا يعاني من مشاكل في التقنية بحدّ ذاتها بحيث تمنعه من تصنيع الرقاقات بل يعاني من ان نسبة انتاجه للرقاقات أقل من المستوى الممتاز إقتصاديا وإلا فمتى ما وفرت له مفيديا التصميمات التي سيقوم بطباعتها فيسطبعها مباشرة .... لا تقلق

المشكلة من نفيديا لا اكثر ولا أقل ... هي لا تملك التصميمات النهائية التي يجب ان ترسلها ل TSMC ليطبع لها رقاقات فيرمي وإلا فهو يطبع رقاقات ايفرجرين منذ أشهر .

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

المشكلة من نفيديا لا اكثر ولا أقل ... هي لا تملك التصميمات النهائية التي يجب ان ترسلها ل TSMC
    كيف يا عزيزى شلاع انها لا تملك تصميما نهائيا ....فى حين تم عرض كروت التيسلا والجيفورس (( GT300 )) فى اخر معرض اشتركت فية NVIDIA ??!!!
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

هي تصميمات أولية أو ما يطلق عليه A1 و A2 ...

أقصد باولية أنها ليست التصميمات النهائية التي سيتم طبعاتها على رقاقات السيليكون التي سيتم شحنها الى الشركات لتقوم بتوزيعها على المستهلكين على شكل بطاقات .

عضو برونزي

ألا يخشون ان يؤدي فعلهم هذا الى ان يعتقد بعض الاخوة غير مهوسي متابعة آخر الاخبار انه بالفعل قريبا ...

حصلت شلاع لما كنت كاتب الكلام ده فوق فى كارتى! انا مش مصدق انه حد سألنى الؤال ده بس جاوبت عادى بصدر رحب انه حد واسطة جابه لى :D

لونك حزاينى كدة لية يا مع

شوية ظروف يا صام بس مش اكتر

هي تصميمات أولية أو ما يطلق عليه A1 و A2 ...

كارتى الحالى A2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! وشغال كويس جدا جدا جدا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The.Hulk مشاهدة المشاركة
    حصلت شلاع لما كنت كاتب الكلام ده فوق فى كارتى! انا مش مصدق انه حد سألنى الؤال ده بس جاوبت عادى بصدر رحب انه حد واسطة جابه لى :D

كارتى الحالى A2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! وشغال كويس جدا جدا جدا
    A1 أو 2 أو 3 هي مجرد تسميات رمزية للمراجعات التي تتم على تصميم النواة ولكن سمعت من الاخ الخلف (إن لم تخني الذاكرة) أن عادة نفيديا أن يكون 1 و 2 هما تصميمات غير ناضجة والتي تصدر (عادة) للمستهلك هي A3 ...

على كل حال مهما كان المراجعة التي تقف حاليا عندها نفيديا سواء A1 أو A5 فهي غير ناضجة (أولية) وما تزال الشركة تحسن عليها لتصبح جاهزة للانتاج بشكل تجاري .

صفحة 53 من 249 الأولىالأولى ... 3 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 103 153 ... الأخيرةالأخيرة