السلام عليكم اخوانى الكرام
بداية احب ان اقول ان منتدى عرب هاردوير هو عن حق فى الصدارة وخصوصا من حيث المعلومات القيمه جدا وامدادنا بالتقنيات الرائعة التى تصلنا من خلالكم بابسط الطرق ونتمنى له دائما ان يكون على هذا الدرب .....وللاسف انا كنت اتمنى انى اشارك كتير بالمنتدى لانى مشترك فيه من زمان بس دايما كان النت عندى دايل اب وبطئ جدا

بداية انا عندى اكثر من سوال ولكن لكى لا اطيل عليكم ابدا بالمهم جدا اولا واترك الباقى لمشاركات اخرى :

لدى هارد Seagate ST380020A 80GB ATA من 5 سنين ومن حوالى شهر او اكتر بقليل بدا يصدر صوت عجيب جدا و شغال وكل شئ لكن بيعمل صوت تكه او ( click ) عالى اوى مش منتظمه ولكنها تاتى على فترات يعنى ممكن يوم وثلاثة لأ وممكن تستمر دقيقتين ولما التكه دى بتحصل بلاقى الماوس بيفق لمدة ثوانى ويرجع تانى مش عارف ايه الحل وايه الى بيحصل بالظبط فى الهارد دا ؟؟؟؟

على فكره الهارد عليه ملفات مهمه جدا و تقريبا مش فاضى فيه غير 4 جيجا والc عليه 700 كيلوبايت بادات وكذلك الd لكنى عملت عليه scan with HDD Regen. والمفروض انه حذف البادات دى .. عندى 5 درايفات منهم اتنين NTFS و ثلاثة FAT32 ..... الهارد موضوع بشكل مستوى تماما وفيه طبعا صوت تروس عالى بس الصوت دا من مدة كبيره وهو شغال على كده

وفي مشكل اخرى ان الهارد صافى فقط 74 جيجا يعنى فرق 6 جيجا ؟؟!!! دا عادى ؟

ارجو سرعة الرد لموضوعى لانه شائك جدا