النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: شراء تلفزيون LCD للكمبيوتر

عضوية جديدة

شراء تلفزيون LCD للكمبيوتر

مرحبا شباب
    انا الان بصدد شراء شاشة للكمبيوتر حيث انني اجلس على الكمبيوتر كثيرا وتهمني الاحجام الكبيرة فانا لا اقبل باقل من 29 بوصة :D واذا كانت 32 فهي مناسبة اكثر ولكن لا معلومات لدي عن شاشات كمبيوتر اكبر من 24 بوصة
    لذاا اتجه نظري الى تلفزيون LCD TV وقد بحثت كثيرا وخاصة في المواصفات وخاصة الريزيولوشن
    وطرحت عدة مواضيع في القسم والشباب لم يبخلو في الاجابة وانا شاكر لهم والان وهناك بعض الاسئلة والاستفسارات اتمنى توضيحها وهي
    -في LCD TV هناك معدل التحديث 60HZ-100HZ فما الافضل بينهم للكمبيوتر مع العلم اني قرات في بعض المواقع الاجنبية حدوث مشاكل في عدم القدرة على وضع 100HZ وانما 60HZ في الكمبيوتر فارجو توضيح هذه النقطة لو سمحتم
    -سمعت ان هناك ما يسمى باجهزة كمبيوتر تدعم مدخل HDMI-DVI فقط لشبك الكمبيوتر بكيبل HDMI فهل هذا صحيح؟؟(اي لا تعطي مايسمى بالدقة الاصلية والمناسبة لLCD على منافذ HDMI الاخرى)
    -هل تلفزيون LCD يفي بكافة استخدامات الكمبيوتر (تصفح الانترنت-الالعاب-الافلام) وطبعا من ناحية جودة الصورة والصوت الخ.....
    واعتذر منكم على الاطالة ولكن لغاية التوضيح وانا متاكد بان هذا المنتدى الرائع واعضائه الخبراء لن يبخلوا بارائهم ةتقديمهم النصيحه
    :ah7:

عضو فضي الصورة الرمزية shrief_007

رد: شراء تلفزيون LCD للكمبيوتر

بس يا معلم ( ما انتا مش محدد اسم ) مش مهم بالنسبه لفكره تلفزيون +شاشه فكره كويسه اما بالنسبه للروزليشن يفضل الاعلى اما معدل التحديث فهو مرتبط بعلو الروزليشن اما بالنسبه لمداخل الشاشه فخلى فى حسابك انك تجيب شاشه فيه hdmi dvi لان الوصلات دى هيا المستقبل وكل كروت الشاشه الى هتنز ل بعد كدا هتبقا فيه المخارج دى لحد ما تختفى الكابل العادى بتاع الشاشه بالنسه لتدعيم الجهاز للhdmi ده ملوش دعوا بالجهاز ككل لان الكارت بتاع الشاشه هو الى بيبقا فيه المخارج دى ولو فيه بيبقا بيدعمها ولو مفيش يبق لااسف ما بيدعمهاش بالنسبه للتلفزيون كشاشه سوف يفى بالغرض فى كل نواحى الكومبيوتر ( لعب تصفح افلام ) وفى اخ فى المنتدى هنا عامل الموضوع ده بس مش متذكر اسمه بس لو هتجيب يبقا خليك فى السامسونج لانها التوب بتاع الا lcd فى كل اشكاله شاشه تلفزيون ومعظم اعضاء المنتدى عندهم سامسونج وانا كنت واح منه لحد ما بعتها علشان اجيب واحده احدث سامسونج بارضو ا ومعلش انا بقا الى طولت عليك

حمل اجمل نشيد
    هنا