النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: استفسار فى المايكروتيك

عضو

استفسار فى المايكروتيك

باختصار : سطبت نسخة مايكروتيك 5.24 وجربتها على جهاز على الشبكة وشغاله تمام
    ومش عامل تقسيم سرعات

لكن انا حددت من الهوت سبوت ايبى للجهاز وربطته بالماك ادريس
    لكن بلاقى الجهاز بياخد ايبى اخر غير الى محدده

الراوتر عندى قافل ال dhcp ....

ودة الى عملته بالظبط ....

سميت الكروت. وحددت لها ايبى
    سطبت ال dhcp server ...وبعدها الهوت سبوت
    جربت على يوزر من صفحة اليوزر بروفايل ..ووضعت الماك ادريس بتاعه وحددت ايبى ليه
    بلاقى الجهاز اخد ايبى اوتوماتيك غير الى انا محدده فى الهوت سبوت

كل الى انا محتاجة
    1- اربط الماك بالايبى الى انا بحددة فى المايكروتيك بدوت تغيير الايبى لليوزر كل مايعمل رستارت او اعمل للمايكروتيك رستارت

2- ازاى اظهر اعلان تحذير بسداد الاشتراك اول مايفتح الجهاز وبعدها بدقيقه يدخل على النت عادى وبعدها بساعه تظهر الصفحة تانى ولمدة دقيقة برضة

3 - كروت الان ال 1000 ميجا تفرق فى المايكروتيك عن ال 100 ميجا

4 - هل الهارد لو تعبان شويه هل سيؤثر على خروج النت

مشرف سابق الصورة الرمزية TaHeR.NaBiL

رد: استفسار فى المايكروتيك

اسف اخى الفاضل على التاخير
    بانسبه لاول سؤوال كل الى هاتعمله كاتى

هاتعمل زى الصوره دى بالظبط هاتكتب الاى بى الى انت عاوز الجهاز اول ما يفتح ياخده اوتوماتيك ولازم تكتب الماك ادريس ودا اهم شئ لان بمجرد ما الجهاز بيفتح السيرفر بيقرا الماك ادريس ويعطيه الاى بى الى انت محدده .
    ثانيا : دى شرحها طويل اتفضل دا الرابط الى انا اشتغلت منه كويس جدا وهاتستفيد منه كتير جدا
    https://dvd4arab.maktoob.com/f1640/4084906.html
    ثالثا : بالنسبه للراوترات 1000 ميجا بص عموما الرواترات دى بتتحمل سرعات نت عاليه جدا تقريبا اعلى من 8 ميجا بس انت مش هاتحتاجه لان اعلى سرعه احنا ممكن نوصلها 8 جيجا عموما لو عاوز راوتر كويس هات ( لينكسيس - سبيد تاتش - نت جير ) وهما الافضل .
    رابعا : بالنسبه للهارد ما اعتقدش انه هايفرق فى حاجه خالص اهم حاجه راوتر كويس وسويتشات كويسه وسلوك كويسه .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TaHeR.NaBiL مشاهدة المشاركة
    اسف اخى الفاضل على التاخير
    بانسبه لاول سؤوال كل الى هاتعمله كاتى

لا داعى للاسف اخى الكريم

هاتعمل زى الصوره دى بالظبط هاتكتب الاى بى الى انت عاوز الجهاز اول ما يفتح ياخده اوتوماتيك ولازم تكتب الماك ادريس ودا اهم شئ لان بمجرد ما الجهاز بيفتح السيرفر بيقرا الماك ادريس ويعطيه الاى بى الى انت محدده .

وهل لازم اعمل الكلام دة فى الهوت سبوت ايضا ؟؟
    ام يكفى ان اربط الماك باليوزر والباسورد فقط؟

ثانيا : دى شرحها طويل اتفضل دا الرابط الى انا اشتغلت منه كويس جدا وهاتستفيد منه كتير جدا
    https://dvd4arab.maktoob.com/f1640/4084906.html
    ثالثا : بالنسبه للراوترات 1000 ميجا بص عموما الرواترات دى بتتحمل سرعات نت عاليه جدا تقريبا اعلى من 8 ميجا بس انت مش هاتحتاجه لان اعلى سرعه احنا ممكن نوصلها 8 جيجا عموما لو عاوز راوتر كويس هات ( لينكسيس - سبيد تاتش - نت جير ) وهما الافضل .

انا قصدى كروت اللان مش الراوترات

رابعا : بالنسبه للهارد ما اعتقدش انه هايفرق فى حاجه خالص اهم حاجه راوتر كويس وسويتشات كويسه وسلوك كويسه .
    وشكرا جدا للتوضيح والرد

مشرف سابق الصورة الرمزية TaHeR.NaBiL

بالنسبه لربط الاى بى بالماك ادريس انت مخرج نت عن طريق الهوت سبوت يبقى علشان تخرج نت للمشتركين لازم تخرجه عن طريق اليوز او اى بى بيندينج كل الى عليك انك بتضيف بيانات المشترك الاى بى والماك ادريس بمجرد ما تكتبهم كده انت ربط الاى بى بالماك الادريس وقلت للسيرفر ان المشترك الى الماك ادريس بتاعه س مثلا مش هايشتغل نت الا بالاى بى الى انت كتبته نفترض انه غير الاى بى النت مش هايشتغل ولو عمل اوتوماتيك النت مش هايشتغل نهائى مهما عمل لازم المشترك يكتب الاى بى الى انت حددته علشان النت يشتغل نفترض ان فيه مشترك مش بيعرف يكتب الاى بى تعمل زى ما انا شرحت هاتضيفه فى dhcp ايه الى هايحصل لما يشغل جهازه هاياخد اى بى اوتوماتيك نفس الى انت حددتهوله ............... وطبعا ممكن فى اليوزر والاى بى بيندينج تضيف اى بى فقط او الماك فقط يعنى ممكن تخلى الجهاز يشتغل بالاى بى فقط او الماك فقط ......
    بالنسبه لكروت اللان صراحه ماعنديش اى فكره بس اعتقد انها هاتفرق ان تجيب راوتر كويس وسلك كويس وكارت لان كويس

عضو

اشكرك جدا جدا

وبارك الله فيك

اسف جدا على كثرة الاسئله

لكن عندى سؤال تانى بخصوص الاكسيس بوينت

لكن حجرب الاول ولو معرفتش حسأل حضرتك

وشكرا مرة اخرى
    التعديل الأخير تم بواسطة karim6666 ; 11-10-2013 الساعة 00:31

المفضلات