صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 42

الموضوع: مراجعه لأداء مراوح Cooler Master R4-L2R-20CK-GP

عضو الصورة الرمزية V for Vendetta

رد: مراجعه لأداء مراوح Cooler Master R4-L2R-20CK-GP

جزاك الله خيرا علي مجهودك
    Remember, remember the 5th of November, the gun
    powder treason and plot. I know of no reason why the gun powder treason should ever be forgot

شرح بالصور لتحديث catalyst driver لجميع كروت ATI
    شرح بالصور لعمل update ال BIOS للوحات GIGABYTE

( فلولا كان من القرون من قبلكم أولوا بقية ينهون عن الفساد في الأرض إلا قليلاً ممن أنجينا منهم واتبع الذين ظلموا ما اترفوا فيه وكانوا مجرمين https://www.alminbar.net/images/mid-icon.gif وما كان ربك ليهلك القرى بظلم و أهلها مصلحون )

عضو الصورة الرمزية sikimiky

موضوع مفيد و جميل , بس ممكن اعرف الكيسة الدولفين العندك هي العادية ولا البرو (الي فيها مروحة كبيرة من الجنب) ,

علشان انا عندي نفس الكيسة الدولفين ( بس العادية) و مركب مراوح 80 زي ما انت عامل تماما بس انا كمان مزود مروحة في الباب علشان تجيب هواء للبروسيسور ( مجموع كلي 3 مراوح) .

شكرا و لك تقيم علي الموضوع الجميل

عضو

الحمد لله اشتريت مروحة انهرده وهى بصراحة روعه
    بس الى عاوز يشترى يلحق عشان اللون الازرق تقريبا قرب يخلص او خلص :D
    هركبها ان شاء الله فى جنب الكيسة cooler master 335 وهى اصلا جاى معاها 2 بس مش بالنور
    وهشوف هتفرق ولا لا
    وهعملها برضه فلتر عشان التراب هعمله سفنج زى الى بيجى مع الكيسة وهبقى اصوره وهحطها هنا ان شاء الله

عضو ذهبي الصورة الرمزية vmidov

@BionicMan
    شكرا يامان على التقييم ومتنساش الموضوع أزواق فى نقطه الاضاءه ممكن الاضاءه الهاديه بالنسبه لى تكون كويسه بالنسبه لك شوف الصوره أحسن وأحكم بنفسك ومبروك على الكيسه

@MF88
    اللا لو الكيسه مش جنب الشاشه و حاططتها تحت
    بالضبط كده هى الكيسه من تحت وكمان منطقه مظلمه جدا فالاضاءه هتعمل شغل كويس جدا

@محمد الجوهرى
    الله يبارك فيك يا جوهرى عقبالك يامان
    ماشى ياعم المركز :ah46: هغير الابعاد
    الخطوه الجايه تغيير الكيس بآخر إحترافى إن شاء الله
    يااااااااااااااااارب

@H.E.R.O
    كلام حضرتك سليم 90% إن لم يكن 100% بس انا حاوالت بس أنقل صوره بسيطه عن الاداء وأتمنى تكون وصلت سليمه وكامله وشكرا على التقييم أخى

@The.Hulk
    الوحش الاخضر منور يا مان (:D Green LED) وشكرا على التقييم

@mohamed790gx
    أبو حميد شكرا ليك يا باشا على التقييم أتمنى أنى قدرت أفيدك

@Plutonium
    ياباشا لا سبقتك ولا حاجه وانا بضم صوتى لكل الشباب وبطلب منك مراجعه ليهم مع الوحش ربنا يباركلك فيها HAF 922
    أى نعم هى متختلفش كتير عن الوحش Dolphin :D الكارت بتاعك ميختلفش عن كارتى المدمر 3300 :cool: إلا إن أكيد الدرجات هتفرق ولا أيه؟
    لان انا تقريبا اول واحد حجزهم في مصر و اخر واحد حيصلوله تقريبا

ياباشا معندكش فكره عن كم المعارك والفتوحات اللى حصلت عشان نحصل على الغنيمه دى :D ولما وصلت العربيه النقل الجامبو تقريبا محمله على أخرها وكأنها أثاث شقه وإنتظار الشباب نزول المنتجات من العربيه عموما كان يوم تحفه فعلا
    انا بفكر انقل حياتي للقاهره عشان مولات الكومبيوتر :D
    تنور القاهره يا كبير بس بلاش عشان تحافظ على فلوسك
    و سامحني في التقييم لان سمعات مش راضيه
    ولا يهمك أبدا كفايه مرورك الغالى

@Cobra007
    شكرا لك عزيزى على المرور والتقييم

@RRM
    حاج رفعت أيه الاخبار
    بس للاسف الاداء مخيب للامال
    ليه لغه التشاؤم دى يا مان ده انا حتى مجربهم على كيسه Dolphin يعنى برضه لازم تعزرهم كفايه أنهم تكرموا وأشتغلوا أصلا :D أنتظر مراجعه د/أحمد بلوتنيوم وهتشعر بالفرق أكيد
    ليك احلى تقييم لموضوعك و لشخصك بس بعد عم سمعه ما يصحى
    ربنا يكرمك يا كبير وحتى لو مفيش تقييم كفايه أن واحد بس يستفيد ويدعى لى دعوه حلوه بالدنيا وما فيها

@TEch Zone
    شكرا أستاذنا على التقييم

@V for Vendetta
    شكرا لك عزيزى بارك الله فيك أتمنى أكون أفدتك وشكرا لتقييمك

@sikimiky
    الكيسه عندى هى العاديه مش Pro
    بالنسبه لى مركب مروحتين 12سم اما المروحه الجانبيه 8سم للأسف مش مشغلها مع أنها هتفرق فى درجات الحراره إلا أنها مزعجه جدا صراحه مقارنه بالاتنين معا حتى مع تشغيلهم على أقصى سرعه وهى تجاريه بالمناسبه

@heshamxoxo
    مبروك يا وحش وفعلا كنت عارف أن الازرق هيكون عليه أكبر إقبال عشان كده حجزت من الاول
    وهشوف هتفرق ولا لا
    بإذن الله هتفرق بس جربها على الناحتين شفط وطرد وشوف أيهم بيدى تأثير أكبر فى الحراره

وهعملها برضه فلتر عشان التراب هعمله سفنج زى الى بيجى مع الكيسة وهبقى اصوره وهحطها هنا ان شاء الله
    ياريت الطريقه لأنى عايز أعمل فلتر بس المفروض يكون معدن زى خام الكيسه وعموما ياريت طريقه عمله ولو تعرف مكان أجيب منه فلتر معدن زى الموجود فى الكيسات أكون شاكر ليك جدا

[CENTER][CENTER][SIGPIC][/SIGPIC]

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

عضو ذهبي

شكرا استاذ محمد على المراجعة وأنا ناوي اشتري 2 ولك تقييم
    درجات الحرارة للمعالج في الصورة الثانية بعد تشغيل المراوح 100% أعلى !! حضرتك محتاج كيسة احترافية :D

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

شكرا عزيزي عالتقرير وألف مبرووك المراوح الجديدة ..

فى حاله توصيل المراوح بإستخدام الكابل ال3Pin إلى اللوحه الرئيسيه مباشره يكون لدى إمكانيه قرأه والتحكم فى سرعه المراوح وذلك بإستخدام برنامج Speed Fan والذى تيتح لك تحكم مطلق فى سرعه أى مروحه موصله باللوحه الام (يجب أن تدعم المروحه خاصيه التحكم) بدء من إغلاق مروحه نهائيا أو زياده سرعتها تدريجيا بزياده النسبه المئويه
    - ميزه التحكم فى سرعه المرواح عن طريق برنامج وإن لم يكن مخصص لها عن طريق نظام التشغيل OS دون الرجوع إلى Bios لتغيير السرعه
    1- انت متأكد ان اي مروحة بـ 3 بن وموصولة عالبورد مباشرة ممكن التحكم بسرعتها من برنامج سبيد فان !!؟ مع العلم أنه ليست جميع منافذ المراوح عالبورد يمكن التحكم بها من البيوس ذات نفسه فكيف سنتحكم بها باستخدام برنامج من داخل النظام !؟

2- ازاي يعني عن طريق نظام التشغيل ممكن نتحكم بسرعة المروحة ؟

3- على فرض ان انت مثبت سرعة مروحة من داخل البيوس على 50% وجيت باستخدام برنامج سيد فان ثبت سرعة نفس المروحة على 70% مثلا , ماذا سيحدث بهذه الحالة ؟؟

لا أعتقد أن البرنامج سبيد فان داعم لجميع اللبوردات لأن انا عندي بس بيدي قراءات للمراوح الي ممكن التحكم فيها من البيوس لكن المراوح التانية الموصولة عالبورد مش باينلها قراءة لأنها مش موجودة بالبيوس أساسا .

:)

والله زمـــان

عضو فضي الصورة الرمزية Hassan.Ali

Smile رد: مراجعه لأداء مراوح Cooler Master R4-L2R-20CK-GP

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vmidov مشاهدة المشاركة
    @BionicMan

ياريت الطريقه لأنى عايز أعمل فلتر بس المفروض يكون معدن زى خام الكيسه وعموما ياريت طريقه عمله ولو تعرف مكان أجيب منه فلتر معدن زى الموجود فى الكيسات أكون شاكر ليك جدا

الفلتر المعدن موجود فى باب اللوق عند بتوع الادوات الكهربائيه تمنه

تقريبا من 3 الى 5 جنيه مصرى اللى مش معدن بقه يتعمل ازاى:rolleyes:

واحلى تقييم

@tarekforall
    العفو أستاذ طارق وهم فعلا أختيار مناسب ومبروك مقدما على المروحتين
    محتاج كيسة احترافية :D
    بإذن الله بس العجله تمشى شويه

@alayoubi
    الله يبارك فيك أستاذ أيوبى

بالنسبه لأسئله حضرتك
    1- عندى على البورده 3 مداخل 3Pin أتنين منهم فى إمكانيه التحكم بهم سواء من البيوس أو من البرنامج ده الاخير لايوجد به الامكانيه دى لكن أقدر أعرف سرعه دوران أى مروحه موصله به لكن من داخل الOS فقط حيث أنه لا وجود له فى البيوس

2- أسف جدا واضح أن حضرتك فهمتنى غلط أو أن كلامى كان له معنى تانى انا أقصد من خلال نظام التشغيل بإستخدام البرنامج وليس عن طريقه بإستخدام الويندوز فقط

3- فى الحاله دى هترتفع سرعه المروح إلى 70% ملغيه لأمر البيوس فهى تسير على حسب الامر الاحدث المراوح التى لا أتحكم بها هما مروحه المعالح والمروحه الموصله بالمدخل الثالث

لا أعتقد أن البرنامج سبيد فان داعم لجميع اللبوردات لأن انا عندي بس بيدي قراءات للمراوح الي ممكن التحكم فيها من البيوس لكن المراوح التانية الموصولة عالبورد مش باينلها قراءة لأنها مش موجودة بالبيوس أساسا .
    الله أعلم كلام حضرتك بنسبه كبيره سليم لكن بالنسبه لى فالبورده بتدعم الخاصيه

@bravoeg
    حضرتك تقصد الفلتر ده

ولا اللى كان طالبه ريمون فى الموضوع لأن اللى فوق هو اللى انا محتاجه
    وشكرا لأهتمامك والتقييم يا أستاذنا

[B][FONT=Impact][SIZE=3][COLOR=Navy]أعتذر منكم إخوانى الأعزاء لأننى لا أعتقد أننى سأقوم بأى مراجعات أخرى وحتى من الممكن ألا أتابع المنتدى العزيز مره أخرى وقد أتابعه من حين لأخر ... الله وحده أعلم
    عموما يكفينى أننى تشرفت بمعرفه الكثير من الأشخاص المحترمه من هذا المنتدى العظيم وأرجو أن يدوم الود سواء كنت قريبا أو بعيدا عن المنتدى
    وبالطبع هناك قله تمنيت أننى لم أكن تعرفت إليهم قط أطلب من الله أن يهديهم ويوفقهم
    وأرجو أن أكون قد إستطعت رد ولو شئ بسيط من الجميل لمنتدانا وما تعلمته منه على مر السنين السابقه
    شكرا لكل أعضاء عرب هاردويير ولكل من قدم لى مساعده عن قصد أو غير قصد[/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/CENTER]
    [/CENTER]

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

معنى كده ان كلامي صحيح مش كل مروحة 3 بن موصولة عالبورد مباشرة ممكن التحكم فيها , ولحل هذه المشكلة اضطريت اشتري فان كونترولر .

أنا عندي البورد من نفس الشركة تقسيمها نفس تقسيم بوردتك لكن شيب انتل وتوزيع منافذ المراوح البورد تقريبا متشابه ومثل ما انت قلت المراوح الي ممكن أتحكم فيها هما الاتنين الموجودين بالدايرة البيضاء + مروحة المعالج بس + 3 منافذ لا أستطيع التحكم بها أعتقد وحدة بس ممكن تقرأ سرعتها .

البورسبلاي عندك مدي قراءة فهل فيه خطأ ولا كيبل مروحة البور 3 بن أيضا لأن أنا عندي جيجابايت ومش مديني أي قراءة للمروحة .

ما لحظتش حاجة غريبة عندك بالبورد ان مفيش كيبل بور 8 بن لتغذية المعالجات الرباعية وانما بس 4 بن !!

عضو

هاي اللنك بتعطيك قائمة بالبوردات اللي بتقدر تغير سرعة المروحة فيهم باستخدام برنامج Speed Fan
    طبعا أكيد إنو مش كل البوردات مدعومة ، أنا جربت البرنامج على البورد اللي عندي (Intel DG43NB) وما قدرت أتحكم بالمراوح اللي مشبوكة عالبورد .
    https://www.almico.com/forummotherboards.php

@alayoubi
    معنى كده ان كلامي صحيح مش كل مروحة 3 بن موصولة عالبورد مباشرة ممكن التحكم فيها , ولحل هذه المشكلة اضطريت اشتري فان كونترولر .
    بالضبط داخل الدائره البيضاء ممكن التحكم فيهم والدائره الحمراء الموصل بها يعطى فقط قراءه سرعه المروحه

البورسبلاي عندك مدي قراءة فهل فيه خطأ ولا كيبل مروحة البور 3 بن أيضا لأن أنا عندي جيجابايت ومش مديني أي قراءة للمروحة .
    أعتقد حضرتك تقصد بقراءه سرعه المروحه الثانيه دى مش قراءه الباور دى قراءه المروحه التانيه لأنىلا موصل كل واحده فى مدخل وحدها لكن فى برنامج Everest بيقرا المروحه التانيه تحت أسم PSU

ما لحظتش حاجة غريبة عندك بالبورد ان مفيش كيبل بور 8 بن لتغذية المعالجات الرباعية وانما بس 4 بن !!

هى وقتها مكنتش غريبه حاليا أصبحت غريبه بالنسبه لى على الاقل لأنى مكنتش شفت بوردات بكابل باور 8 بن
    عموما حتى الان مفيش مشاكل من النقطه دى غير أعاقه فى كسر السرعه قد يكون سببها عدم أن المعالج مغذى بكايل 4 بن فقط
    أو قد يكون سببها ضعف الباورسبلاى نفسه أو أنى مش عارف أوصل لها الله أعلم

@rayzouqash
    شكرا لك عزيزى على الاضافه المفيده ولك تقييم

[/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية ŤǾЯŊΛĐф

@ vmidov : أنا عندى كيسه Setto 1000 و لقيت إنى لما بستخدم برنامج Fan speed ده بقدر أتحكم فى مراوح الكيسة بس مروحة ال Processor لأ ، مش عارف ليه !!
    جنت على نفسها براقش ...

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tornado 13 مشاهدة المشاركة
    @ vmidov : أنا عندى كيسه Setto 1000 و لقيت إنى لما بستخدم برنامج Fan speed ده بقدر أتحكم فى مراوح الكيسة بس مروحة ال Processor لأ ، مش عارف ليه !!
    عشان تقدر تتحكم فى مروحه المعالج اللى أكتشتفته عندى على الاقل أنك لازم تقفل أى تحكم من البيوس فى مروحه المعالج يعنى لو عامل Smart Control تقفله وبعدين جرب تزود وتنقص من البرنامج بعد كده الطريقه دى نجحت معايا

[/CENTER]

إداري سابق
    محرر مجلة عرب هاردوير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rayzouqash مشاهدة المشاركة
    هاي اللنك بتعطيك قائمة بالبوردات اللي بتقدر تغير سرعة المروحة فيهم باستخدام برنامج Speed Fan
    طبعا أكيد إنو مش كل البوردات مدعومة ، أنا جربت البرنامج على البورد اللي عندي (Intel DG43NB) وما قدرت أتحكم بالمراوح اللي مشبوكة عالبورد .
    https://www.almico.com/forummotherboards.php
    شكرا أخي ريان عاللينك المفيد جزاك الله خير ..

وبارك الله فيك أخي صاحب الموضوع عالمتابعة .

ياريت الي عنده البرنامج داعم للمذربورد يشوف لنا باقي المنافذ عالبورد ممكن التحكم بها , أقصد التي لا يمكن التحكم بها من البيوس .

عضو فضي الصورة الرمزية Black-Edition

تقرير ماشاء الله ممتاااز جدااا كما عودتناااااا اخى فيمدوف

بارك الله فيك... والف مبروك

يــــــــــــــــــــــــارب

jOoLiAnOo

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة