صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 72

الموضوع: الموضوع الرسمي لكروت الدش و الشيرنج

عضو برونزي الصورة الرمزية ehab7bob

رد: الموضوع الرسمي لكروت الدش و الشيرنج

الوقتي انا عند اقارب لي ال999
    بس فين الفتحة اللان ؟ ومنين برده اليوتيوب و الحجات ديه
    [CENTER][SIZE=3][COLOR=#008000]
    [/COLOR][/SIZE][/CENTER]

عضو الصورة الرمزية Bulldozer FX

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ŤǾЯŊΛĐф مشاهدة المشاركة
    موضوع رائع أول مرة ألاحظه ، دلوقتى Wild Cat كان قايل إن Tevii s470 نازل قريب ، نزل ولا أيه ، ولو مش نازل أيه أحسن حاجة DVB/S2 ويفضل تكون PCI-E
    TORNADO

الكارت الى الان لم ينزل فى ومتوافر حاليا الكارت Tevii s464 وده تقريبا ب 430-450 جنيه مصرى

وللاسف لايوجد فى كروت PCI-E للدش الى الان ومثلك تماما فى انتظار نزول الكارت Tevii s470 وبالتوفيق
    لاتنسى ذكر الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_bary مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

استفسار بسيط لأساتذه كروت الستالايت وانا بقول اساتذه كروت الستالايت علشان ما فيش حد غيرهم يرد على الموضوع ويقول أى كلام والسلام
    المهم أنا عندى كارت ستالايت توينهان 1027 داخلى وبقاله معايا تقريبا سنة و كان معاياقبله كارت لايف فيو خارجى بس الايف فيو ده بصراحه تعبنى كل التعب علشان كان بيقطع وفيه ترددات طتييييير جدا ما كانش بيستقبلها على سبيل المثال لا الحصر ترددات موجه كوميدى والجزيرة الرياضيه ومودرن سبورت والكارت ده والحمد لله باظ من زمان.....نييجى بقى للمهم طبعا انا خطرت على بالى فكرة التجديد للجيل الثانى من كروت الستالايت يعنى تقنيه المستقبل القريب وخاصه ان فيه قنوات كتير على باقة الشوتايم بدأت تستخدم التقنيه دى طبعا على كارت توينهان انا كنت بشغل قنوات الجزيرة HD ودريم HD وكمان روتانا التجريبيه واكتر من كده بستخدم الشيرنج ومشترك فى سيرفر شيرنج
    اعتقد انى طولت شويه فى الكلام
    نويت خلاص انى اشترى روحت دورت على كارت DVB-S2 والحمد لله لقيت فعلا كارت TeVii اللى منه موديلين واحد خارجى TeVii s660 والثانى داخلى TeVii S464 طبعا انا ما كنتش مصدق عينى لأنى دورت كتير جدا على الكارت ده بسبب تشكير بعض الاعضاء فى منتديات أخرى ....لكن اصابتنى الحيرة وقلت اشترى الكارت الداخلى ولا الخارجى طبعا انا اتلسعت قبل كده من الكارت الخارج أما الكارت الداخلى التوينهان بصراحه اكثر من رائع من هنا كنت محتار جدا فى انى افاضل بين الموديلين لأن اللى بيتلسع من الشوربه بينفخ فى الزبادى وده السبب اللى خلانى فى اول الموضوع انى اقول يا ريت اللى عارف وخبرة فى هذا المجال هو اللى يرد على الموضوع ده وأسف اذا كنت بكلامى ده جرحت مشاعر اى حد من الاعضاء الكرام
    أظن بقى السؤال دلوقتى واضح وهو هل اشترى الكارت الخارجى ولا الداخلى؟ ....الخارجى هيفيدنى أنى معايا لاب توب وبتنقل كتير ومتوفر فى كل الاماكن اللى بروحها طبق هاخد منه وصله للكارت بس طبعا خوفى الاكبر من التقطيع و خلافه
    اما عن كارت الداخلى فهو جميل لكن مقيد باستخدامه عندى فى البيت لأنى مش كل شويه هفك وهربط وشغلانه ....وخصوصا ان الفرق بين الكارتين فى السعر مش كتير ومعقول جدا
    يا ريت الافاده من اهل الخبرة وأسف على التطويل وشكرا لكل من سيرد هلى استفسارى
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

كما ذكرت اخى

Tevii s464 داخلى وهو رائع جدا ايضا ويدعم ال HD
    Tevii s660 كارت خارجى وده الصلراحة كنت ناوى اجيبه وهو افضل بكثير جدا من التوينهان

اما بالنسبة لموضوع الاختيار فهذا شئ راجع لاختيارك
    الكارت الخارجى يمكنك التنقل به فى اى مكان تشاء وتركيبه على اى حاسوب تريده
    اما الداخلى فيتم تركيبه داخل صندوق الحاسب وبالطبع اذا ما اردت نقله من مكان لاخر فستضطر الى فكه ونقله من مكان لاخر وهذه بالطبع ستكون عملية شاقة كثيرا

ولايوجد داعى للقلق اخى فكروت ال tevii معروفة بادائها الرائع والمتفوق على التوينهان وللعلم فكروت التويهان بها مشاكل كثيرة ولكن الى الان لم ارى ما يمنعنى من شراء الكارت الداخلى او الخارجى الخاص ب tevii فهى كروت رائعة جدا وعن تجربة شخصية

اتمنى ان اكون افدتك اخى واتمنى لك دوام النجاح والتوفيق والى الامام دائما
    لاتنسى ذكر الله

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehab7bob مشاهدة المشاركة
    الوقتي انا عند اقارب لي ال999
    بس فين الفتحة اللان ؟ ومنين برده اليوتيوب و الحجات ديه
    استاذ ايهاب اذا كنت تقصد الكيوماكس mst-999 فمن المفترض ان تجد فتحة اللان فى الخلف تقريبا فى منتصف الرسيفر

وبالتوفيق
    لاتنسى ذكر الله

عضو

طيب يا ريس ايه هي المواصفات المناسبة للكمبيوتر ليعمل الكارت دون تقطيع

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشق الزمالك مشاهدة المشاركة
    طيب يا ريس ايه هي المواصفات المناسبة للكمبيوتر ليعمل الكارت دون تقطيع
    .اذا كانت مواصفات جهازك كما هى موضحة بالاعلى فسيعمل ان شاء الله دون مشاكل وهذه هى الواصفات المطلوبة لتشغيل بكفائة كما ذكر موقعه الرئيسى

System Requirements
    Microsoft Windows XP/Vista
    2.0GHz CPU (2.4GHz for HDTV)
    256M RAM (1GB for HDTV)
    VGA card with at least 128MB memory
    Microsoft Direct X 9.0C or above
    Sound card or on-board sound chip
    One free USB port or free pci slot for internal cards
    Digital satellite dish & LNB

وايضا اخى لاتنسى ان استخدام الفلاتر المناسبة يجعل القنوات تعمل بنعومة دون تقطيع او تشويش

اتمنى ان اكون قد افدتك اخى وبالتوفيق
    لاتنسى ذكر الله

عضو

طيب اخي انا جديد في الموضوع دة وفعلا الكمبيوتر افضل من اللي الكارت طلبة
    انا نفسي برضة في كارت ستالايت بس قولي الله يخليك
    انا ولا عندي دش ولا طبق ولا حاجة ولسة جديد في الموضوع دة
    يعني كارت الستالايت الافضل في السوق يعمل كام وهل بيجي معاة الطبق ولا انا اجيب الطبق . طيب وهوة بيشغل نايل سات وعرب سات بس ولا بيشغل جميع الاقمار ؟ طيب لو عاوز اشغل جميع الاقمار اجيب اية وكلة حيعمل كام بإذن الله
    انا عندي النت من جاري يعني الروتر مش عندي طيب اعمل اية وازاي اشترك في شيرنج وكدة
    هوة الشيرنج بيفتح القنوات المشفرة للعرب سات والنايل سات بس ولا كل الاقمار
    طيب لو عاوز افتح كل القنوات المشفرة في كل الاقمار اعمل اية
    اة ازاي اسجل مثلا ماتش بيتذاع على الكمبيوتر بتاعي

بالنسبة للرسيفر دة لو عاوز اجيب رسفير انتم بتقولوا الكيوماكس 999 دة عامل 600 هل هوة الجهاز دة عبارة عن رسيفر وطبق
    طيب هوة بيشغل نايل سات وعرب سات بس ولا الاقمار كلها . طيب لو عاوز اشغل الاقمار كلها اعمل اية
    الشيرنج المتاح فية لمدة سنة دة بيفتح القنوات المشفرة لجميع الاقمار ولا القمرين العربي بس
    طيب لو عاوز يفتح قنوات جميع الاقمار اعمل اية
    هل بيفتح الشيرنج دة قنوات ابو ظبي الرياضية
    ازاي اخلية يسجل على الكمبيوتر
    وانا عندي وصلة نت من جاري اعمل اية علشان الشيرنج يشتغل في الجهاز او الرسيفر

واسف جدا هي اسئلة كتيرة وللعلم انا موجود في اسكندرية حلاقي الحاجات دي بسهولة ولا اية
    ومستني ردك اخي الكريم بجد انت رائع في شرحك وتوضيحك لكل شيء ..

والسلام عليكم اخوك احمد

عضو

اةةةةةةةةةةةة نسيت صاحبي كان بيقول فية رسيفر بيشغل شيرنج مدى الحياة مجاني .. هل هذا فعلا موجود وما هوة ورقم موديلة ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة barclays مشاهدة المشاركة
    طيب اخي انا جديد في الموضوع دة وفعلا الكمبيوتر افضل من اللي الكارت طلبة
    انا نفسي برضة في كارت ستالايت بس قولي الله يخليك
    انا ولا عندي دش ولا طبق ولا حاجة ولسة جديد في الموضوع دة
    يعني كارت الستالايت الافضل في السوق يعمل كام وهل بيجي معاة الطبق ولا انا اجيب الطبق . طيب وهوة بيشغل نايل سات وعرب سات بس ولا بيشغل جميع الاقمار ؟ طيب لو عاوز اشغل جميع الاقمار اجيب اية وكلة حيعمل كام بإذن الله
    انا عندي النت من جاري يعني الروتر مش عندي طيب اعمل اية وازاي اشترك في شيرنج وكدة
    هوة الشيرنج بيفتح القنوات المشفرة للعرب سات والنايل سات بس ولا كل الاقمار
    طيب لو عاوز افتح كل القنوات المشفرة في كل الاقمار اعمل اية
    اة ازاي اسجل مثلا ماتش بيتذاع على الكمبيوتر بتاعي

بالنسبة للرسيفر دة لو عاوز اجيب رسفير انتم بتقولوا الكيوماكس 999 دة عامل 600 هل هوة الجهاز دة عبارة عن رسيفر وطبق
    طيب هوة بيشغل نايل سات وعرب سات بس ولا الاقمار كلها . طيب لو عاوز اشغل الاقمار كلها اعمل اية
    الشيرنج المتاح فية لمدة سنة دة بيفتح القنوات المشفرة لجميع الاقمار ولا القمرين العربي بس
    طيب لو عاوز يفتح قنوات جميع الاقمار اعمل اية
    هل بيفتح الشيرنج دة قنوات ابو ظبي الرياضية
    ازاي اخلية يسجل على الكمبيوتر
    وانا عندي وصلة نت من جاري اعمل اية علشان الشيرنج يشتغل في الجهاز او الرسيفر

واسف جدا هي اسئلة كتيرة وللعلم انا موجود في اسكندرية حلاقي الحاجات دي بسهولة ولا اية
    ومستني ردك اخي الكريم بجد انت رائع في شرحك وتوضيحك لكل شيء ..

والسلام عليكم اخوك احمد
    وعليكم السلام اخى احمد

نبدأ على بركة الله

1-اولا ان شاء الله هتحتاج الى طبق كامل وهذا لا يأتى مع الكارت او جهاز الاستقبال بل يأتى منفصلا اى تستطيع شراء الدش من مكان والرسيفر من مكان اخر

وكما تشاء تستطيع ان تجعله متحرك بموتور وهذا يفضل ان يكون حجمه يبدأ من 160 سم حتى يقوم بلقط الاقمار بصورة جيدة

او يمكنك ان تجعله ثابت فقط على النايل سات او ثابت ايضا ولكن يمكنه ان يلقط قمرين وذلك عن طريق ثبيت 2 LNB او اكثر حسب رغبتك وهذا يبدأ قطر الطبق من 60 سم واذا كنت ستقوم بالتقاط اكثر من قمر ويفضل الا يقل قطر الطبق عن 120 سم

2- بالنسبة لموضوع كارت او جهاز استقبال فهذا موضوع عائد الى احتياجاتك انت فاذا كنت تريد مثلا كما ذكرت ان تقوم بالتسجيل ولا يوجد احد من عائلتك سيشاهد معك :D- الا مجرد مشاهدة بسيطة -فمن الممكن ان تقوم بشراء كارت ستالايت وتقوم بتركيبه فى الحاسوب واما اذا كنت اخى تريد ان تضعه مثلا فى غرفة المعيشة فيفضل ان يكون جهاز استقبال ولكن لن يمكنك التسجيل وقتها

3- فاذا قمت بحمد الله باختيار ما هو مناسب لك سواء كان جهاز استقبال او كارت نأتى الى موضوع الشيرنج او المشاركة

اولا اخى السيرينج او المشاركة هو عبارة عن مشاركة احد الافراد بيانات كارت المشاهدة الخاص به و احيانا يكون اكثر من كارت مشاهدة واحد وذلك عن طريق ارسال بيانات الكارت الى خادم -Server - ذات سرعة عالية قد يكون متواجد فى احد الدول او فى مصر و بعد ذلك يقوم الخادم بتوزيع هذه البيانات عبر شبكة المغلومات الدولية الى الافراد المشتركين فى هذه الخدمة وبالطبع تكون ذات سعر زهيد جدا بالمقارنة باسعار الباقات الحقيقية وفيها يتم فتح غالبية القنوات المشفرة على معظم الاقمار

4- لايوجد جهاز استقبال او حتى كارت يقوم بتشغيل خدمة المشاركة مدى الحياة مجانا

اما بالنسبة اخى الى موضوع الاشتراكات فهذا ان شاء الله امر يسير ولايحتاج سوى اتصال جيد وغير متقطع بشبكة المعلومات الدولية - الانترنت-

-- اما بالنسبة لقنوات ابوظبى فهى الى الان لم يتم تشغيلها على اى مزود من مزودى خدمة المشاركة -الشيرنج-

5- جهاز الاستقبال الكيوماكس يقوم بتشغيل جميع الاقمار ان شاء الله ولكن كما ذكرت لك مسبقا هذا عائد اليك ما اذا كنت تود قمر واحد او عدة اقمار وهو بالفعل عليه اشتراك شيرنج مجانى لمدة عام من تاريخ تشغيله اول مرة

6-اخى احمد بالنسبة لموضوع التسجيل اثناء المشاهدة على الحاسوب فهذا ايضا امر يسير ان شاء الله ولكن شرحه سيطول فانشاء الله بعد استخارتك لله تعالى وقيامك بالشراء سأحاول مساعدتك بقدر مايعيننى الله عليه

6- بالنسبة لموضوع الشراء اخى فمعذرة لا استطيع افادتك فيه لانى من القاهرة :o ولكن ان شاء الله ستجد ماتريده فى الاسكندرية ان شاء الله دون مشاكل ويمكنك فتح موضوع خاص بسؤالك فى قسم ملحقات الحاسوب وكمالياته وستجد ان شاء الله من يعينك

اتمنى ان اكون افدتك اخى احمد والا اكون قد اغفلت شئ من استفساراتك واتمنى لك من الله دوام النجاح والتوفيق والى الامام دائما
    لاتنسى ذكر الله

عضو

الله يخليك بجد اية الحلاوة دي شرح تمام في التمام
    بس مقولتليش اية احسن كارت ستالايت موجود دلوقتي وطبق 160 بموتور علشان الاقمار الثانية كل دة يعمل كام بالمصري
    طيب احسن ريسيفر في السوق ومع نفس الكلام يعملة كام بالمصري .. نفس الكلام دي يعني طبق 160 سم وجهاز موتور كل دة يعمل كام
    اخيرا الشيرنج دة او اوصل النت ازاي ووصلة النت في الكمبيوتر والنت مش بتاعي يعني واخد وصلة من جاري ازاي اخد الوصلة دي وتبقى واحدة في الجهاز الكمبيوتر وواحدة في كارت الستالايت
    هوة لو انا شغال القنوات من كارت الستالايت هل دة بيأثر على سرعة النت عندي .. يعني لو حملت حاجة القنوات مش حتشتغل ..

عضو

طيب يا ريس مواصفات الجهاز كالتالي
    pro:- athlon x2 240 2.8/2m.b
    bord:-ga-m78lmt-s2
    ram:- 2g.b
    momtor:- lcd benq 19" gawd

هل استطيع ان اصل الي 1280 * 1024
    full hd

و لو محتاج اطور هيبقي في حدود كام جنيه مصري

و شكرا لك

عضو فضي

احب انوه على حاجة للى عايز يجيب ريسيفر جوكر
    الجوكر وامثاله مش بيدعم الـ full hd يعني 720 بس مش 1080
    فيه حاجات تانية ب 850 جنية تدعم full hd لذا وجب التنبية
    وبالنسبة ليا انا كرت الدش افضل بكتير من الرسيفر لما تيجي تحسبا ماليا او تقنيا كرت الدش يكسب حتى لو نوع تعبان زي كرت توين هان

عضو فضي

اةةةةةةةةةةةة نسيت صاحبي كان بيقول فية رسيفر بيشغل شيرنج مدى الحياة مجاني .. هل هذا فعلا موجود وما هوة ورقم موديلة ..
    سمعت الكلام دة برضة على الكيوماكس سيناتور القديم مش الجديد

الله يخليك بجد اية الحلاوة دي شرح تمام في التمام
    بس مقولتليش اية احسن كارت ستالايت موجود دلوقتي وطبق 160 بموتور علشان الاقمار الثانية كل دة يعمل كام بالمصري
    طيب احسن ريسيفر في السوق ومع نفس الكلام يعملة كام بالمصري .. نفس الكلام دي يعني طبق 160 سم وجهاز موتور كل دة يعمل كام
    اخيرا الشيرنج دة او اوصل النت ازاي ووصلة النت في الكمبيوتر والنت مش بتاعي يعني واخد وصلة من جاري ازاي اخد الوصلة دي وتبقى واحدة في الجهاز الكمبيوتر وواحدة في كارت الستالايت
    هوة لو انا شغال القنوات من كارت الستالايت هل دة بيأثر على سرعة النت عندي .. يعني لو حملت حاجة القنوات مش حتشتغل ..
    حاليا فى الاسواق كارت Tevii PCi s464 DVB-S2 وذلك الكارت يدعم القنوات الى تعمل بتقنية عالية الوضوح - High Definition - وسعره تقريبا 430-460 جنيه

الرسيفرات المتواجدة فى السوق حاليا ليست جيدة لانها لاتدعم طاقة الترددات الكاملة للقنوات العالية الوضوح وبخاصة تلك التى تندرج تحت فئة ال 1000 جنيه فاقل من ذلك ولذلك يفضل الانتظار قليلا اخى احمد اذا نويت شراء جهاز استقبال يدعم القنوات العالية الوضوح حتى يمكنك شراء جهاز استقبال محترم وبسعر معقول

بالنسبة لاسعار الاطباق والمحركات فلا استطيع افادتك فيها كثيرا :o ولكن باذن الله تعالى لن تتكلف كثيرا

احمد يتم تركيب هتركب وصلة النت فى جهاز الحاسوب وليس وفى الكارت نفسه :D وسيعمل الشيرينج ان شاء الله دون مشاكل
    اما اذا قمت بتفضيل جهاز الاستقبال على الكارت فقد تضطر الى عمل وصلة اخرى للنت

المشاركة اخى احمد لا تحتاج الى سرعة عالية لانك لا تشاهد القنوات من شبكة المعلومات الدولية -الانترنت- بل لديك نظام كامل خاص بك ولكن اذا قدر الله وقطعت الوضلة فالذى سيتأثر فقط هى القنوات المشفرة وليست القنوات المفتوحة العادية والتى ستعمل ان شاء الله

اتمنى ان اكون قد افدتك وبالتوفيق

@عاشق الزمالك
    طيب يا ريس مواصفات الجهاز كالتالي
    pro:- athlon x2 240 2.8/2m.b
    bord:-ga-m78lmt-s2
    ram:- 2g.b
    momtor:- lcd benq 19" gawd

هل استطيع ان اصل الي 1280 * 1024
    full hd

و لو محتاج اطور هيبقي في حدود كام جنيه مصري

و شكرا لك
    ان شاء الله لن تحتاج الى تطوير وسيعمل معك الجهاز جيدا وبالتوفيق
    لاتنسى ذكر الله

عضو فضي

طيب عايزين سيرفرات لكروت الدش تكون محترمة ومابتقطعش ولو حد يعمل سيرفر مخصوص لاعضاء المنتدي يبقي كتر الف خيرة

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة