صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4
النتائج 46 إلى 53 من 53

الموضوع: تاج الطفوله

عضو

رد: تاج الطفوله

احلى ايام الحياة هى الطفولة كنت بنت هادية واحب اللعب مع صديقاتى وسماع حكايات العفاريت ونسرح بخيالنا وكل واحدة تحكى حكاية حدثت ليها ورات العفريت ونموت من الخوف وكل واحدة تجرى تروح على بيتها ولما دخلت المدرسة حبيتها وحبيت القصص الى كانت مقررة علينا فى وقتها مثل عقلة الاصبع و قصة حياة محمد وفضلت محتفظة بالكتب دى لحد ثانوى وحبيت القراءة جدا وكنت استعير كتب كتير من المدرسة ومجلة ميكى وايضا المغامرون الخمسة ورجل المستحيل بس ياما اخدت مقالب من اصدقائى وكنت بحب الافلام والمسلسلات الاجنبى المخصصة للاطفال مثل فتاة من المستقبل وما وراء الشمس تقريبا والكرتون جرانديزر وتوم وجيرى الذى ما زلت احبه وكعبول واغانى الاطفال مثل ابريق الشاى وعمو فؤاد وجدو عبده واذكر موقف وانا فى الابتدائى كان جمبنا جنينة مانجة والمانجة شكلها جميل وهى معلقة وكان يفصلنا عنها سور به فتحة لسريان المياه قولت لاخويا ايه رايك تطلع الشجرة وتجيبلنا مانجة مع اننا كان عندنا جنينه فيها كل الفواكه ما عدا القليل مثل المانجة قال اوك ودخل من الفتحة وطلع الشجرة وبدا يحدف المانجة علينا انا وباقى اخوتى وفجاة جاء صاحب الجنينة هو واصحابة ومعاهم حصيرة وضعوها فى الارض وجلسوا بالشيشة بقى والشاى والقعدة شكلها ممتدة واخويا فوق الشجرة قعد يعيط من غير ما يعمل صوت لمدة طويلة لحد ماقامو ونزل بقى مش عايزة اوصفلكو شكله ( وع كدا كانت مانجة خضراء ولسا محجرة وما استوتتش ) بس تقولو ايه بقى

عضو ذهبي الصورة الرمزية mohammed_kamal

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nahed y مشاهدة المشاركة
    احلى ايام الحياة هى الطفولة كنت بنت هادية واحب اللعب مع صديقاتى وسماع حكايات العفاريت ونسرح بخيالنا وكل واحدة تحكى حكاية حدثت ليها ورات العفريت ونموت من الخوف وكل واحدة تجرى تروح على بيتها ولما دخلت المدرسة حبيتها وحبيت القصص الى كانت مقررة علينا فى وقتها مثل عقلة الاصبع و قصة حياة محمد وفضلت محتفظة بالكتب دى لحد ثانوى وحبيت القراءة جدا وكنت استعير كتب كتير من المدرسة ومجلة ميكى وايضا المغامرون الخمسة ورجل المستحيل بس ياما اخدت مقالب من اصدقائى وكنت بحب الافلام والمسلسلات الاجنبى المخصصة للاطفال مثل فتاة من المستقبل وما وراء الشمس تقريبا والكرتون جرانديزر وتوم وجيرى الذى ما زلت احبه وكعبول واغانى الاطفال مثل ابريق الشاى وعمو فؤاد وجدو عبده واذكر موقف وانا فى الابتدائى كان جمبنا جنينة مانجة والمانجة شكلها جميل وهى معلقة وكان يفصلنا عنها سور به فتحة لسريان المياه قولت لاخويا ايه رايك تطلع الشجرة وتجيبلنا مانجة مع اننا كان عندنا جنينه فيها كل الفواكه ما عدا القليل مثل المانجة قال اوك ودخل من الفتحة وطلع الشجرة وبدا يحدف المانجة علينا انا وباقى اخوتى وفجاة جاء صاحب الجنينة هو واصحابة ومعاهم حصيرة وضعوها فى الارض وجلسوا بالشيشة بقى والشاى والقعدة شكلها ممتدة واخويا فوق الشجرة قعد يعيط من غير ما يعمل صوت لمدة طويلة لحد ماقامو ونزل بقى مش عايزة اوصفلكو شكله ( وع كدا كانت مانجة خضراء ولسا محجرة وما استوتتش ) بس تقولو ايه بقى
    والله انا الى صعبان عليا اخوكى
    فكرتينا بدور القراءه فعلا
    عارفه عقله الاصبع دى انا لما اخدت الكتاب قبل المدرسه قرتها كلها من شدتى ليها وروحت المدرسه والمدرسه بتشرح وتيجى تقول عارفين هيحصل ايه بعديها
    اقوم قايم وقيلها :D مذكر بقى (انا كنت فاشل تعليما على فكره )
    [CENTER][IMG]https://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/184158_360621420679617_414523508_n.jpg[/IMG]
    [SIZE=4][COLOR=#0000cd][B][URL]https://www.youtube.com/watch?v=1tTDqT-WXRc&feature=related[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000]خبِأ قصائِدكـ القديمة كلها
    مـزق دفاتِركـ القديمة كلها [/COLOR]
    [COLOR=#006400]واكتب لمصر اليوم شـعراً مثلها
    لاصمت بعد اليوم يفرض خوفه[/COLOR]
    فاكتب سلام النيل مصر وأهلها [/SIZE]
    [/CENTER]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأميرة مشاهدة المشاركة
    بالنسبه لي

كنت طفله هاديه جدا وخجوله جدا اذا ماتواجدت في عالم الكبار أو الأغراب

لكن في عالمي الطفولي ومع أقراني كنت الزعيم :err:
    والصفات دي معايا لحد الوقت على فكرة :D

كنت بحب اللعب جدا زي اي طفل يعني :rolleyes:
    حاصله على الذهبيه في الومبياد نط الحبل بلا منازع وفي مسابقات الجري كمان :ah40:
    أما الكهربا فكان لي معاها قصص بصراحه بدأت لما
    كان عندي سنه ونص تقريبا

لما قررت احط صوباعي مكان الفيشه :D
    وكنت سبب رئيسى في تغير كل أماكن الكهربا في البيت

كنت بحب البحر جدا ولازلت مكنتش بخاف منه زي الاطفال ..
    والنتيجه أكتر من مرة كنت هغرق :ah7:

بالنسبه للكارتون حدث ولا حرج :D .. النينجا وكابتن ماجد ...
    مازنجر و جراندايزر .. كل حاجه بصراحه
    والعرايس زي كرنبه وبقلظ

بالاضافه بقى لاهم كارتون كان اسمه النحله زينه
    وكان في برنامج بيجي عن قصص هانز اندرسون
    كان خطير الحقيقه
    وكارتون الكتكوت الأخضر نحط تحته 100 خط
    لأنه أثر فيا جدا

في المدرسه كنت هاديه جدا .. أذكر مرة كنا بنلعب كرة في الفصل (حصه فاضيه ) فالكرة لوحدها نطت من الشباك ع الجنينه الخلفيه للمدرسه :cdcd:
    وكان أمامنا طريقان :ah30: لإحضار الكرة ..
    أولا باب الفصل
    والطريق ده لازم يمر على مدير المدرسه ( حل مرفوض طبعا :eek

والطريق التاني كان الشباك طبعا ..
    وهب كل الفريقين ورا الكرة .. وشافنا استاذ الزراعه :ah46:
    وأخدنا محاضرة

عن استغرابه و ازاي بنات في مدرسه بنات تنط من الشباك :ah38:
    وبعد ما مشى وسابنا رجعنا الفصل من نفس الطريق :ah7:

بس

أمرر التاج
    Love Science ... EL-MARIACHY .. الشيخ مبارك .. CR@N$H
    بصراحه كنت عايزة اكتب اسماء كل الاعضاء
    يالا البركه فيكم بقى

بجد اول مرة اعرف ان المنتدى فيه بنات :D و مشرفين كمان:ah24:
    كنت فاكره منتدى شباب مهاويس بالكمبيوتر للرجال فقط:D

اما عن ذكريات طفولتي ف اللي فات مات بقى

(كانت ايام سواد) :mad:

عضو برونزي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

آسف على التأخير , بصراحة أنا أكره الماضي بحلوه ومره وأكاد أبكي عند التحدث عن الماضي ولو كان يوم واحد فقط وإن كان سعيداً ... لا أدري لماذا !!!!

كانت طفولتي عادية جداً باستثناء كثرة الأسئلة كنت كثير السؤال عن كل شيء وفي أي شيء في أي مكان وفي كل وقت لو حرك أحدهم رجله لقلت له لماذا !!! وكان هذا يسبب إحراج كبير للأهل في بعض الأحيان حيث لم يكن يمر أي شيء من أمامي وهذا بفضل ميزتي الثانية وهي الفضول أنا فضولي لدرجة كبيرة أذكر أن لدي هوايات في كل شيء , مرة ذهبنا للبحر فرأيت أحدهم يصطاد فقررت أن أصبح صياداً وبدأ الزن :D اشتروا صنارة , صنارة يعني صنارة , طبعاً بعد الشراء لم أصطد إلا سمكة واحدة وبعدها انتقلت لهوايتي الثانية مزارع وبدأ الزن من جديد , اشتروا جروف جروف يعني جروف وبعدها طبعاً بذور وأصص وسماد هههههه وأذكر بعدها انتقلت لهواية تربية الحمام , ثم العصافير ثم القطط وهي الأخيرة .... كانت أياااام , تعرفت على الكمبيوتر لأول مرة في سن 6 سنوات على ما أذكر في المدرسة وأحببته جداً , و أذكر أيضاً أنه وبسبب الفضول ما تركت جهازاً في المنزل إلا وقمت بتكسيره أو فكه لأرى ما بداخله ... , كان أكثر وقتي في الشارع مع الأطفال الآخرين وكل يومين آتي ومصيبة كبيرة ورائي ههههههه , أذكر أنني حرقت وصاحب لي " كنبة " كانت لأهل الحي يجلسون عليها ثم فررنا , نذهب للأسواق لنؤذي الحراس بلا أي ذنب , هذا كله وأنا ما تجاوزت التاسعة بعد , ولكن كل هذا انتهى عندما قرر أهلي الانتقال من الحي الذي نسكن فيه إلى حي هادي ههههههه وبعدها أصبحت الفتى الأليف ... ( البيئة لها دور ياخوانا ) , أذكر أنني دخلت حلقة تحفيظ القرآن منذ كنت في الخامسة من عمري , كنت متفوق دراسياً ولله الحمد , أذكر أيضاً أني غريب الأطوار ولا أزال , تحدثني والدتي أني وفي سن الرابعة قال لي جدي : ( أبو خلييل تعال ) وكانت ردة الفعل أني انفجرت في بكاء هستيري ظناً مني أنه يشتمني ثم قال لي بعدها : إبراهيم باشا , فذهبت أبكي عند والدتي وأقول لها انظري يقول لي يا باشا ههههه لا أدري لماذا !! ربما هو تواضع :rolleyes:
    كنت أيضاً أتكلم الفصحى كثيراً منذ الصغر وأحبها جداً جداً , ربما بسبب دراغون بول أو مدرسة الكونفو أو الكابتن ماجد الذين كنت أتابعهم بشغف ههههه كانت أيااااام ....
    وعموماً لم أكن اجتماعياً أبداً بل انطوائي ولا أندمج في أي مجتمع جديد بسهولة

أعتذر عن أسلوبي الممل في الكتابة والذي لا يناسب حالة الحديث عن الطفولة ولكن أتحسر كلما تذكرت ما مضى خصوصاً عندما رأيت طفلاً عمره سنتين ونصف وقد حفظ 15 جزءاً القرآن الكريم , آآه كم كنت غبياً :o .
    [CENTER]

[COLOR=#0000cd][SIZE=3][B]لعمرك لو أغنى عن الحق أنه ... هو الحق ماكان الرسول يقاتل[/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

عضو برونزي

أرشح بعدي الأخ الكريم شلاع العتر ...
    [CENTER]

[COLOR=#0000cd][SIZE=3][B]لعمرك لو أغنى عن الحق أنه ... هو الحق ماكان الرسول يقاتل[/B][/SIZE][/COLOR][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية ZEX

موضوع جميل جداااا , سأعيد قرأته بأهتمام
    [CENTER]
    [IMG]https://www.crossed-flag-pins.com/genimg/flaggen/Palestine-120-animated-flag-gifs.gif[/IMG]

[URL="https://www.facebook.com/eslamt1"]Facebook[/URL]

[IMG]https://img718.imageshack.us/img718/8574/wallvr.jpg[/IMG]

[/CENTER]

عضو الصورة الرمزية THE EastSideR

أرجو منكم متابعة الموضوع , فهو موضوع رائع , أما بالنسبة لتسليمي التاج , فلا أظن أنه جميل على رأسي , أرجو منكم متابعة الموضوع .

عضوية جديدة

النسبة لى كانت ذكريات طفولتى فى سلاحف النينجا و بوجى وطمطم و مازنجر و باور رينجرز و الحصان الاسود واليس فى بلاد العجائب
    وايضا The girl from tomorrow وغيرها و فساتين السهرة التى تشبه الاميرات والعروسة كرمبة

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4

المفضلات