صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 65

الموضوع: ساعدونى فى شراء لابتوب من مصر ميزانيه 4000 جنيه

عضو ذهبي الصورة الرمزية miro the king

رد: ساعدونى فى شراء لابتوب من مصر ميزانيه 4000 جنيه

samor انت جبت المختصر والمفيد لاكن هل الساندى بردج قوى لهذة الدرجة لااظن
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية samor

ليه بس لا تظن .. الساندى بريج أقوى معمارية موجودة حتى الان وهى الأحدث ليه تتوقع انها مش قوية وكل المراجعات بتأكد ده وطبعا تجارب كل الناس معانا هنا مع الساندى بريدج لل PC ليه هيبقى ضعيف مع Labtops

samor

انا قصدى ان الساندى بريدج مظنش انة هيجيب نفس اداء العادى لان العادى او الديسك توب عدى ال30% فبعض الاحيان يعنى
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

عضو

*** الأخ الفاضل miro the king
    اما بخصوص الحرارة عزيزى الحرارة عندى لم كنت بلعب كريسيس 2 على جامر ! لم تتعدى 65
    دى درجه حراره ممتازه جدا

ما بخصوص السويتش بتاع كرت نيفيديا عشان الحرارة (يبيقا كدة فعلا الحرارة عالية زى معالجات الamd الى بتبقا نار فى اللابات )
    سؤال مش وانت بتلعب هتلعب بكرت نفيديا وانا بتتفرج على فيلم hd مش هتتفرج على كرت شاشة نفيديا مش وانت شغال جرافيكس هتشتغل على نفيديا
    طب اية الفرق بقا مدام هتستخدمة فكل حاجة وانك لو سبتة فحالة الخمول هيهدى
    علشان موضوع السخونه بتاع كرت نيفادا اللى فى الأيسر انا خايف منه ومستنى الاخ cato240 يرد علينا فى الموضوع ده .. انا كل اللى كان محببنى فى الأيسر الهارد الاعلى فقط مش اكتر .. لكن لو هيسخن بلاش منه لحد ما نطمن

اما بخصوص الايسر انا مجرتش الى فوق دة بس بينى وبينك ناس كثير قلتلى اببعد عنة وانة فمصر مش نفس جودة برة بالظبط
    الله اعلم

اما الشاشة ال14 انا شيفها نعمة وناس كثير نصحتنى بيها لانك لو هتنقل الاب هيبقا كويس معاك اما ال16 هيبقا عائق نوعا ما فى الحجم
    اما الالعاب انا لعبت كام متش بيس 11 وفيفا 11 وشوية لعبة اسمها دارك سيدرز الالعاب جمدة جدا علية والجرافيكس رائع ويستاهل كل قرش اما الافلام انا شغلت فيلم inception hd يخبر ابيض على الصورة صورة جمدة جدا وحكاية البتاع الشرريط الاوط معظمة اتشال وكاة فى اللذيذ
    وانت معندكش اى شاشة او تليفزييون lcd فى البيت لو معندكش عادى انا قصدى ممكن تكسب جودة الصورة الرهيبة فى شاشة اكبر
    رائع جدا وانا بالنسبالى الشاسه 14 مش مشكله خالص .. عادى هتعود عليها .. انا اساسا شغال نت موبايل ديما ومش بقعد على الـ PC كتير ومتعود على شاشه الموبايل فعادى هتعود على شاشه اللاب

اما الاخوة الى بيقولوا ديل وتوشيبا دول التوب انا اقولهم العكس تماما حط اسوس كمان فى الصورة لكذا سبب منها اقوى لاب فى العالم من اسوس الاسوس بتصنع كرت الشاشة والبوردة فعشان كدة رخيصة وانا امتلك كرت شاشة من اسوس وبوردة اسوس بردوا فى الكمبيوتر وعلى فكرة البوردة بتاعت اسوس احسن بوردة فى العالم وكل بوردة لازم تاخد جوايز بالهبل ادخل على الموقع وشوف بنفسك
    دا مش كلامى ده كلام الأخ LION_HEART واعتقد انه المفروض يرد على النقطه دى

اما فحكاية الهارد ممكن تزود لواحد تيرا
    شئ رائع وان هبقى اتصل بالشركه اللى هشترى منها وهسألهم على امكانيه التزويد فى الهارد وكمان فرق السعر هيكون كام

ممكن حد يجبلى الاب الايسر الى انتوا بتكلموا عن مواصفاتة
    البروسيسور core i5 480و460 لان فى الحالتين ههنفضل الاسوس يعنى وكرت الشاشة عالى اوى يعنى على فكرة بالنسبة لسعرة
    انا اسف جدا انا مش فهمت حضرتك تقصد ايه .. لكن على كل حال ده دى مراجعه الأيسر وفيها المواصفات كلها ، ودى خصائص كارت الفيجا الموجود بالإيسر

افضل مكن للشراء كثير لاكن انا جبت من ايجيبت لابتوب وهى شركة محترمة جدا فى التعامل وممكن تشحنة لحد مكانك فاى مكان ب50ج لو خارج القاهرة
    موضوع التوصيل ده شئ جميل .. لكن كل الناس بتقول ان ايجبت لابتوب بتغلى فى السعر وكذلك الأسعار على موقعهم مش محدثه ... وانا وجدت توكيل اسوس فى موضوع المراجعه الخاصه بجهاز اسوس ولكن كانت المراجعه على جهاز بروسيسور اقل

وكيلا اسوس للحاسبات المحمولة هما:
    الحاسبات ذات شاشات 15" وكيلها شركة BDL و هاتفها : 24555771
    و الحاسبات ذات الشاشات 14" وكيلها شركة IBS و هاتفها: 19427 ، 26718450 و 51 و 52
    انا شايف الاسوس هو الافضل بينهم جميعا من نحية الكرت والبروسيسور والموديل الى بيقول علية به كرت شاشة 5165 دة مش موجود او out of stock والبروسيسور بتاعة سئ
    ليه بتقول جهاز Toshiba Satellite L505-13W ان البروسيسور بتاعه سيئ ؟؟ دى مواصفاته 1 أو 2 وكمان دى مراجعه له ودى مواصفات كرت الشاشه .. وكمان الكل شكر فيه .. ممكن حضرتك توضح وجهه نظرك ؟؟
    انا شايف ان مشكلته ان كارت الشاشه اضعف من كل الأجهزه المعروضه هنا لكن البوسيسور عادى .. وازاى هوه out of stock وانا دورت عليه فى ايجبت لابتوب ومش لقيته .. ممكن رابط الصفحه بتاعته لو سمحت ؟؟

بخصوص الشاشة كل ما تبق اصغر والbrightenis اقل البطارية يتعد اكثر
    معلومه مفيده .. شكرا جزيلا

اخى الفاضل ارجو ردك على هذه الاسئله التى سألتها لك سابقا لكن يبدو ان حضرتك مش اخدت بالك منها لانى اسألتى كانت كثيرا فعفوا .. وارجو الاجابه عليها
    وايه حكايه برنامج XFI ده ؟؟ وصحيح .. هوه الجهاز فيه كام سماعه ؟؟ وهل فيه e-sata ولا لأ ؟
    هيا الكاميرا 0.3 ولا 1.3 ؟؟
    وللعلم انا جبتة امبارح بس يعنى واعدت علية وموتة شغل ومسخنش غير لم لعبت كريسيس 2 على جامر لمدة كبيرة حوالى ساعة ولا ساعة ونص منغير بطرية طبعا لان البطارية فقط لم تكونت فى الشارع لو فى البيت خليك كهربا يعنى

امبارح ؟!!!!! طب مبروك عليك الجهاز وربنا يعطيك خيره وكفيك شره ... وبخصوص من غير بطاريه دى يعنى ايه ؟؟ هوه انت بتشيل البطاريه وانت فى البيت ؟؟ بس انا اعرف انك لما بتكون موصل الشاحن الجهاز بياخد من الشاحن على طول ومش بياخد من البطاريع غير لما الشاحن يتفصل .. ولا ايه ؟؟؟
    سؤال بقى لانك لسه جايب الجهاز امبارح _ انت جيبته بكام ومنين وايه مواصفاته كامله ؟؟ وتتوقع لو هزود الهارد هيبقى الفرق قد ايه ؟؟
    ولو سمحت ممكن تقولى عنوان وتليفون الوكيل الرئيسى للجهاز ؟؟

انا اسف لو ارهقتك بالأسئله بس اعزرنى .. وشكرا جزيلا على ردودك ومساعدتك لى .. اكثر الله من امثالك وجزاك الله خيرا
    فى الختام اود ان اشكرك على ردك وتفاعك .. ومن فضلك استمر فى متابعه الموضوع ومتابعه ردود الاعضاء
    وارجو ان يوفقنى الله واختار الجهاز الأمثل
    شكرا جزيلا

================================================== ================

*** الأخ الفاضل LION_HEART
    اخي كرت شاشة ب اسوس دون مستوى
    حضرتك تقصد موديل اخر غير الذى نتحدث عنه .. هضرتك تقصد هذا ASUS X42J - Core i3 .. ونحن نتحدث عن هذا ASUS X42JY - core i5 مواصفات 1 او 2 - مراجعه لنسخته التى بـ Corei3 ..

فانا كم قلت لك اخترت لك افضلها واقواها
    فكن متاكد من انك سوف تختار الافضل باذن الله
    بمساعده حضرتك ان وكل الاخوان هنا .. انا متاكد انى سوف اختار الأفضل .. فشكرا لكم جميعا لمساعدتى

وبقي لك ان تختار من هذين الجهازين
    Dell Inspiron N5010 معالج اقوى كرت شاشة جيد :cool:
    Toshiba Satellite L505-13W معالج جيد كرت شاشة اقوى :cool:

اخى الكريم بالنسبه لـ Dell Inspiron N5010 .. انا استبعده لشى واحد وهو ان كرت الشاشه به shared ..

انا الأن فى حيره ما بين
    ASUS X42JY - core i5 مواصفات 1 او 2 - مراجعه لنسخته التى بـ Corei3 .. و Toshiba Satellite L505-13W مواصفات 1 او 2 - مراجعه .. طبعا انا استبعدت Dell Inspiron N5010 و Toshiba c660-1me لأن كرت الشاشه الخاص بهم shared ..

وبنسبة لمحلات البيع صراحة لا اعرف وين عندك بمصر انا بسوريا اعذرني في هذه النقطة :D:D:D
    ومبروك سلفا اخي محمد:D
    يا مرحبا يا مرحبا باهل سوريا الاحباب .. وتحيه من القلب للشعب السورى العظيم .. وشكرا جزيلا وبارك الله فيك .. ابقى باركلى ما استريح كده من الحيره اللى انا فيها واختار جهاز

وبنسبة للهارد نعم تستطيع تغيره في اي وقت وهذه ليست مشكلة وايضا تستطيع تغير الرام
    معلومه مفيده .. شكرا جزيلا

* ملحوظه :: سوف أرد على ردك الثانى قبل ردى على الأخ samor حتى يكون ردى عليك مجمع مع بعضه .. طبعا مع اعتذارى للأخ samor ..

موديل جهاز ممتاز وفرق سعر بسيط ايضا فاذا لم تجد موديل توشيبا في سوق Toshiba Satellite L505-13W
    يبقى لك ان تختار بين موديلين ديل
    https://www.********.com/product.php?id=9320
    https://egyptlaptop.com/dell-inspiron...uy-online.html

اخى الكريم ..كما قلت لك سابقا انا الأن فى حيره ما بين ASUS X42JY - core i5 مواصفات 1 او 2 - مراجعه لنسخته التى بـ Corei3 .. و Toshiba Satellite L505-13W مواصفات 1 او 2 - مراجعه .. لكن بالنسبه لجهازين ابل وهما Dell Inspiron N5010 مواصفاته و Dell Inspiron N5110- Core i5 مواصفاته 1 او 2 .. بهما مشكله وهى ان كرت الشاشه shared .. وكمان الأخير به كارت شاشه نيفادا NVIDIA وده بيسخن الجهاز جدا ..

شكرا جزيلا لمساعدتك لى وجزاك الله خيرا واكثر الله من امثالك .. وفى الختام اود ان اشكرك على ردك وتفاعك .. ومن فضلك استمر فى متابعه الموضوع ومتابعه ردود الاعضاء
    شكرا جزيلا

================================================== =================

*** الأخ samor

أولا أنا عايز بس أطمنك شوية حاول تهدى وتفكر كويس وتستخير ربنا أولا قبل ماتنزل تشترى

ثانيا لازم تحط فى دماغك شوية حاجات كده يمكن تقلل من حيرتك شوية :

1- مافيش حاجة اسمها تشترى لاب يعيش طول العمر حط فى دماغك انه مهما كان كبيره سنتين او ثلاثة مش معنى كده انى اقصد انه هيبوظ..لأ ماحدش يعرف طبعا ممكن يقعد معاك اكتر من كده بكتير..بس بلاش الحيرة زيادة عن اللزوم علشان هتتعب وفى الاخر مش هتشترى حاجة خالص.

2- مافيش حاجة كاملة 100% لازم انت تحدد ثوابت معينة علشان تعرف تختار بلاش تسيب الامور عايمة كده...يعنى لازم مثلا تحدد ميزانية محددة ماينفعش تزود عنها او مواصفات معينة مش هتتنازل عنها زى مثلا انه البروسيسور بتاعه يبقى I5 أو كارت الشاشة بتاعه مايقلش عن كذا أو شاشته ماتقلش عن 15.6 مثلا.

3- لازم تحدد بالظبط انت عايزه فى ايه ماينفعش تبقى عايزه فى كل حاجة مهما كان انت بتتكلم فى ميزانيه متوسطة.

4- مهما كان لازم تفهم انه ده لاب مش PC يعنى ماينفعش تفضل فاتحه ليل ونهار لازم تريحه علشان تحافظ عليه..وكمان لازم تعرف ان بطاريته كبيرها 4 ساعات مثلا زى الأسوس...أو 3 ساعات إلى 3.30 فى حالة الديل مثلا.

بعد الكلام اللى فوق ده ندخل على الأختيار...بعد ماتكون حددت كويس انت عايز ايه..؟
    شكرا جزيلا على هذه النصائح القيمه جدا ..

أنا شايف لو انت همك فى المقام الأول الضمان يبقى عندك الاسوس ضمانه سنتين.أو التوشيبا بس غالبا ضمانه سنة.وبص معايا كده على Chart ده وكان الأخ ميزو حاطه فى موضوعه عن لاب الأسوس: ASUS X42J

المخطط ده لدراسة عملتها شركة متخصصة بتوضح انه أقل الانواع فى المرتجعات هو الاسوس والتوشيبا زى ما انت شايف وده على مدار سنتين و 3 سنين.

طيب ايه مزايا وعيوب ASUS X42J :

الاسوس انا اشتريته لصديق من شهرين تقريبا ب 3700 .. شاشته 14 وفى ناس شايفه انها صغيرة..البروسيسور I3 رامات 3 جيجا كارت الشاشة HD 6470
    من هنـــــــــا التفاصيل
    ضمان التوشيبا سنه .. وضمان الأسوس سنتين .. الجهاز اللى حضرتم اشتريته هو ببروسيسور I3 .. اما ما اتحدث عنه هو ASUS X42JY - core i5 مواصفات 1 او 2 - مراجعه لنسخته التى بـ Corei3 .. بالنسبه للشاشه ال 14 الأخ miro the king عن تجربه قاله انها ممتازه .. وانا اعتقد انها عادى وممكن اتعود عليها .. وبقيه المواصفات متتطابقه الفرق فقط فى المعالج ..
    طب سؤال هوه فيه فرق كبير فى السرعه مابين I3 و I5 .. اصل انا بفكر مثلا اقلل من البروسيسور واستغل فرق السعر واكبر الهارد والرامات .. ولا الجهاز هيبقى بطيئ واخلينى فى الجهاز اللى بــ I5 ؟؟؟؟؟؟

وحاليا هشترى واحد تانى ان شاء الله لكن انا اقتنعت أكتر بمميزات الديل الاتيه :
    فى عندك موديلين الفرق بينهم الأول I3 والتانى I5

Dell Inspiron 15R N5110

Core I3
    Core I5

نقاط يتفوق فيها الديل عن الاسوس:
    1- البروسيسور سواء I3 أو I5 فهو ساندى بريدج يعنى أفضل من الاسوس
    2- الرامات 4 جيجا
    3- كارت الشاشة GT 525 وهو أفضل من كارت شاشة الأسوس
    ودى مراجعه لكارت الشاشة ده وبيبين لك ادائه كمان مع معظم الالعاب المهمة من هنـــــــــــا وأنا شايف انه مناسب جدا
    اخى الكريم جهاز Dell Inspiron N5110- Core i5 مواصفاته 1 او 2 .. بهما مشكله وهى ان كرت الشاشه shared .. يعنى هنكسب البروسيسور والرامات وهخسر كرت الشاشه .. وازاى حضرتك بتقول ان كرت الشاشه احسن وفى الديل shared وفى الأسوس dedicated .. غير ان فى الديل كارت شاشه نيفادا NVIDIA وده بيسخن الجهاز جدا زى ما قال كتير من الأعضاء ..

5- يوجد به USB3 وطبعا دى ميزة مهمة جدا ولكن يجب أن تتأكد قبل الشراء من كل المواصفات قد يكون مختلف عن الموديل اللى موجود على النت
    طب هوه الاسوس فيه كام مخرج USB .. وهل فيه e-sata ؟؟

نقاط يتفوق فيها الأسوس:
    1- بطاريه بتقعد فترة أطول حوالى 4 ساعات فى حالة الديل هتلاقيها 3 ساعات او ازيد قليلا
    2- شاشة 14" ميزة عن البعض
    3- أقل مرتجعات كما ورد فى الدراسة هو الاسوس
    مميزات كويس .. طب هيا بطاريه الأبل بتستمر قد ايه ؟؟

نيجى لاخر نقطتبن:
    1- الشكل ده انت بس اللى تقدر تحكم عليه علشان كده أنصحك لازم تنزل مرة واتنين وشوفهم على الطبيعه وتقلب فيهم يمين وشمال لغاية ماتقتنع طبعا
    2- تلاحظ انا استبعدت التوشيبا فقط لعدم معرفتى به ولكن رأيى دور على المميزات وانا شايف الديل يتفوق فى مواصفاته
    3- ملحوظة بسيطة خلى بالك وانت بتشترى ممكن لتاقى على ظهر اللاب ملصق مكتوب عليه Refurbished دى معناها انه رجع تانى للمصنع ممكن يكون بسبب انه كان فيه مشكلة او ممكن يكون سليم تماما لكن فقط المشترى ماعجبوش لونه مثلا ورجعه تانى المحل فالمفروض بيتكتب عليه او ممكن يكون فى مشكلة حتى فى التغليف فقط يعنى مش شرط ان معناها انه بايظ .. لكن برضه تبقى فاهم وأفضل لو تبعد عن الحاجات دى
    4- ربنا يوفقك وتختار الصح ودائما لاتندم على شىء جبته مافيش حاجة باقية وبكرة تشترى وتبيع وتشترى تانى مافيش مشكلة سيبها على الله..وأتمنى أكون أفدتك ولو احتجت حاجة ابعتلى.وبرضه شوف اراء الناس يمكن فى حاجة انا مخدتش بالى منها.
    نصائح رائعه .. جزاك الله خيرا .. واكثر الله من امثالك .. واشكرك حقيقه على ردك شكرا كثيرا

تعليق بسيط :
    لو تقصد ان Dell Inspiron N5010 البروسيسور بتاعه أقوى ولو قليلا من Dell Inspiron N5110

يعنى تقصد ان : Core I5-460M أقوى من Core I5-2410M
    يبقى قارنت مابينهم فى التردد فقط ولكن على العكس الثانى أقوى لأنه معماريته ساندى بريدج وهى أحدث وأقوى حتى لو الاخر أعلى قليلا فى التردد

يعنى ده:
    Core™ I5-460M clock speed : 2.53 GHz
    أضعف من ده :
    Core™ I5-2410M clock speed : 2.30 GHz

وايضا ممكن يستخدم خاصية Turbo Boost
    والتي تسمح للمعالج بالعمل بسرعة افتراضية والزيادة لسرعة قصوى عند الحاجة فقط مما يحفظ الطاقة بدلاً من استخدام طاقة المعالج الكاملة بلا حاجة. يعنى ممكن يرفع التردد بسهوله إلى 2.9 جيجاهرتز..وبكل المقاييس الساندى بريدج أفضل واتفضل اقرا المراجعه دى لو تحب من هنــــــا
    كده هوه فى المعالج يربح .. شكرا على هذا التوضيح الرائع والبسيط
    Dell Inspiron 15R N5110 = 4222 L.E
    طبقا لموقع ********
    ولو دور ممكن يلاقيه أقل من كده وماتنساش لازم تفاصل معاهم فى السعر

لو كده هنعدى الميزانية ممكن تجيب نفس الموديل بس مع بروسيسور Core i3-2310M
    سعره = 3999 طبقا لموقع ايجى لابتوب من هنـــــــا
    سعر كويس وعادى الواحد ممكن يتصف فى الـ 222 جنيه الفرق بس المشكله ان الجهاز الى I5 وكمان الـ I3 كرت الشاشه بتاعهم shared .. طب والحل ؟؟

ليه بس لا تظن .. الساندى بريج أقوى معمارية موجودة حتى الان وهى الأحدث ليه تتوقع انها مش قوية وكل المراجعات بتأكد ده وطبعا تجارب كل الناس معانا هنا مع الساندى بريدج لل PC ليه هيبقى ضعيف مع Labtops
    هل فعلا الساندى بريدش قوى لهذه الدرجه ؟؟!!!

اخى الكريم ..كما قلت لك سابقا انا الأن فى حيره ما بين ASUS X42JY - core i5 مواصفات 1 او 2 - مراجعه لنسخته التى بـ Corei3 .. و Toshiba Satellite L505-13W مواصفات 1 او 2 - مراجعه .. لكن بالنسبه لجهازين ابل وهما Dell Inspiron N5010 مواصفاته و Dell Inspiron N5110- Core i5 مواصفاته 1 او 2 .. بهما مشكله وهى ان كرت الشاشه shared .. وكمان الأخير به كارت شاشه نيفادا NVIDIA وده بيسخن الجهاز جدا ..

اخى الفاضل samor اشكرا كثيرا على ردك الكافى الوافى .. وجزاك الله خيرا انت وكل من حاول مساعدتى من الأخوه الاعضاء الكرام
    وفى الختام اود ان اشكرك على ردك وتفاعك .. ومن فضلك استمر فى متابعه الموضوع ومتابعه ردود الاعضاء
    شكرا جزيلا

مشرف سابق

هل جربت أخي تبحث عن لابات بمعالج ليانو....اعتقد أنها ستكون الأفضل لك من حيث الطاقة والسعر
    اذا كنت تستطيع الأنتظار فانتظر والا فأنا أرشحلك جهاز Acer الذي ذكرته ...هذا اذا كان استخدامك للألعاب

ولا يهمك انا كنت زيك دة من فترة بس الاول لازم انت تنزل وتشوف زى محنا بنعمل وتفصص فى الاب فكل حاجة فرض يجدع خامتة بلاستيك ردئ زى معظم لابات الhp الى انا شفتها مثلا والاسير كدة بردوا بس خامة اقوى حتى الان الى شفتهم خامتهم قووية التوشيبا والديل والاسوس
    والكاميرا 0.3 واللاب مفهوش esata ممكن تجيب وصلة مش فاكر اسمة توصل الكمبيوتر باللاب والسرعة هتبقا عليا
    اماا بخصوص البطارية انا جربتاه اعدت معايا 1ونص العاب يمكن اكثر كمان اللعبة كانت فيفا 11
    الامكانيات هتلاقيها هنا
    على فكرة ايجيبت لاب توب شركة محترمة واسعارها رخيصة او ممعتدلة والموقع بتعهم بيجدد الاسعار كل 14-25يوم يعنى مش حكاية يعنى
    اما زى مبقولك البروسيسور الاسوس الاقوى بينهم معادا معالج الساندى بريدج دة الى اعلى بس كرت الشاشة مش حلو
    ومعالجات ليانو لسة مطلقنها امبارح على لابات hp يعنى عقبال تنشترعلى باقى الابات وتتنزل مصر تخدلها بتاع 3-4 شهور ومظنش ان الحكاية تستاهل لانها هتبقا غالية اصلا
    البروسيسور بتاع الاسوس ترددة اعلى منهم كلهم وهيفيدك فى الالعاب دة الملخص
    على فكرة الالعاب بتبقا شغالة بكل قوة اللاب لم تفصل البطاية دى حاجة بقولهالك يعنى للمعلومة والكرت جيد جدا والاخ الى بيقول دون المستوى اقل لاب بة امكانيات عالية مع كرت محترم مش اقل من 5الاف جنية فمظنش ان حد يشترى لاب بالمبلغ دة لمجرد يكون افلام وشوية العاب
    انا اتفرجت من على اللاب على فيلم lord of the ring extended بلوراى الفيلم كان مساحتة 4 جيجا وصورة مش طبيعية عالية اوى يعنى

ومعالجات ليانو دىamd على فكرة يعنى هتلاقى اللاب قليلة اوى فمصر وادائها مش عالى للدرجة للناس متخيلها
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

مشرف سابق الصورة الرمزية Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £

سلام عليكم

اخي samor

عليق بسيط :
    لو تقصد ان Dell Inspiron N5010 البروسيسور بتاعه أقوى ولو قليلا من Dell Inspiron N5110

يعنى تقصد ان : Core I5-460M أقوى من Core I5-2410M
    يبقى قارنت مابينهم فى التردد فقط ولكن على العكس الثانى أقوى لأنه معماريته ساندى بريدج وهى أحدث وأقوى حتى لو الاخر أعلى قليلا فى التردد

يعنى ده:
    Core™ I5-460M clock speed : 2.53 GHz
    أضعف من ده :
    Core™ I5-2410M clock speed : 2.30 GHz

وايضا ممكن يستخدم خاصية Turbo Boost
    والتي تسمح للمعالج بالعمل بسرعة افتراضية والزيادة لسرعة قصوى عند الحاجة فقط مما يحفظ الطاقة بدلاً من استخدام طاقة المعالج الكاملة بلا حاجة. يعنى ممكن يرفع التردد بسهوله إلى 2.9 جيجاهرتز..وبكل المقاييس الساندى بريدج أفضل واتفضل اقرا المراجعه دى لو تحب من هنــــــا

اخي الفرق بين معالجين ليس فرق كبير جدا الى هذا حد وساندي بريدج كما قلت ماهو الا تطوير ل توربو بوست وكرت شاشة مدمج انا اتفق معك في انه اسرع

ولكن هنالك امر اخر المعالج ليس كل شي

في موديل ديل ساندي بريدج تجد ايضا ان كرت شاشة يحوي ذاكرة من النوع تشاركي مع نظام وهذا الامر قد يؤثر على الاداء في الالعاب طبعا

وموديل ثاني من ديل يحوي على ذاكرة محددة ا جيجا

وبرايك سوف تفضل الاول على الثاني (ساندي بريدج) مع العلم ان تردد معالج الثاني (ساندي بريدج) اقل من الاول بعض شيئ

ويبقى الاختيار ل اخي محمد صاحب موضوع:D

------------------------------------------------------------

وبقي لك ان تختار من هذين الجهازين
    Dell Inspiron N5010 معالج اقوى كرت شاشة جيد :cool:
    Toshiba Satellite L505-13W معالج جيد كرت شاشة اقوى :cool:

اخى الكريم بالنسبه لـ Dell Inspiron N5010 .. انا استبعده لشى واحد وهو ان كرت الشاشه به shared ..

اخي محمد انا اعتقد انك لم تنتبه الى ان موديل هذا ديل :rolleyes: https://egyptlaptop.com/dell-inspiro...uy-online.html لايحوي ذاكرة تشاركية (SHARED)بل (1G dedicated) :D

حضرتك تقصد موديل اخر غير الذى نتحدث عنه .. هضرتك تقصد هذا ASUS X42J - Core i3 .. ونحن نتحدث عن هذا ASUS X42JY - core i5 مواصفات 1 او 2 - مراجعه لنسخته التى بـ Corei3 ..
    نعم معك حق في هذه نقطة :D

اخى الكريم ..كما قلت لك سابقا انا الأن فى حيره ما بين ASUS X42JY - core i5 مواصفات 1 او 2 - مراجعه لنسخته التى بـ Corei3 .. و Toshiba Satellite L505-13W مواصفات 1 او 2 - مراجعه .. لكن بالنسبه لجهازين ابلوهما Dell Inspiron N5010 مواصفاته و Dell Inspiron N5110- Core i5 مواصفاته 1 او 2 .. بهما مشكله وهى ان كرت الشاشه shared .. وكمان الأخير به كارت شاشه نيفادا NVIDIA وده بيسخن الجهاز جدا ..
    اخي لاتحتار ولايهمك بمختصر مفيد افضل جهاز من الاجهزة لديك بكل المقاييس طبعا مع مراعاة ميزانية محدودة ب 4000 جينيه

موديل توشيبا Toshiba Satellite L505-13W

عزيزى قلب الاسد اللاب الى انت بتكلم علية مش عندنا فمصر بديلة هو Satellite L655-1D0
    ومنصحش اى حد انة يجيبة الان وحاليا الافضل الاسوس ثم الديل (ساندى بريدج)
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

العضو: mgm_lover: لاحظت فى كتاباتك بتقول على الموديل انة asus -x42j لا مفروض asus -x42jy وهناك فرق واضح فى الامكانيا فى البروسيسور والسعة التخزينية
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية internetworld

LENOVO IDEAPAD Z570
    CORE I3 ,15.6 LED HD
    750 HDD,3G DDR3
    NVIDIA GT310M 1GB
    السعر ٣٣٣٣
    جهاز من وجهه نظري اكثر من رائع و سعر خرافي
    الاعلان وجدته في ملحق جريده الاهرام واسم الشركه شركه فاهم
    ارقام التليفون
    0100999939‏
    0102981342
    0191009279
    الموقع الاليكتروني ‏
    WWW.FAHEM-IT.COM

عضو

## اخواني الكرام اعتذر مقدما عن سوء تنسيق هذا الرد لأني اكتبه من الموبايل ##
    =============================

*** اخي الكريم totta_fadil
    شكرا علي النصيحه لكن ما مدي تميز معالجات ليانو التي ذكرتها ؟ وهل هي تستحق الانتظار ؟
    وبالنسبه لجهاز الأيسر اللي حضرتك رشحته كتير قاله انه بيسخن وبيولع كمان لما نشغل العاب فعلشان كده انا خايف منه فعلشان بفكر في التوشيبا والاسوس وكمان الديل (دا لو طلع كرت شاشته مش شيرد)

=====================

*** اخي الفاضل miro the king
    موضوع الخامات ده بيدعم اختياراتي ما بين اسوس وتوشيبا ووكمان الديل (دا لو طلع كرت شاشته مش شيرد)

موضوع الكاميرا وعدم وجود e-sata ‎‏ دا شئ يدعم التوشيبا والديل

حضرتك بتكلم عن أي بطاريه ؟
    والرابط اللي حضرتك كتبته دا خاص بأسوس بس بمعالج I3 _ بس انا عاوز رابط توشيبا علي ايجبت لابتوب

حضرتك قولت إن معالج جهاز ديل اللي ساندي بريدج معالج قوي بس كرت شاشه وحش _ طب وجهاز ديل التاني انا شايف ان الفيجا شيرد _ صح ولا انا غلطان ؟

شكرا لمعلوماتك عن معالجات ليانو

طب موضوع البطاريه _ هل احنا المفروض بنفصل البطاريه واحنا شغالين كهربا _ اصل اللي انا فاهمه إن الجهاز طالما ع الشاحن مش بيستخدم البطاريه _ انا صح ولا إيه ؟

هوه حضرتك تقصد إن جهاز Toshiba SATELLITE L505-13W‏ مش موجود في مصر ؟؟ طب ازاي ؟؟ طب لو انت شوفت المراجعه بتاعته وهتلاقي الرابط في الصفحه الأولي _ وانا اسف اني مش وضعت الرابط هنا لاني عالموبايل اسف جدا

فعلا اخي الكريم انا في الأول كنت كاتب اسم جهاز اسوس لكن انا تداركت الغلط ده من زمان ولو بصيت في الصفحه الأولي هتلاقيني معدل اسماء الأجهزه وكمان حاطيت روابط للمواصفات والمراجعات

=====================

*** اخي الكريم LION_HEART
    اخي الفاضل انا عارف إن الجهاز ديل _ لكن ما كتب في صفحه المواصفات كتب
    manufacturer : ATI type : ATI Mobility RADEON HD 5470 memory amount : total available graphics memory can be up to 1,340 MB with a 32-bit operating system and 3 GB system memory or 1,759 MB with a 64- bit operating system and 4 GB system memory (1G dedicated) memory type : shared
    وده بيقول ان الذاكره للفيجا تشاركي وإن لو الرامات 4 جيجا كارت الفيجا بياخد منهم 1 جيجا
    ولا انا غلطان ؟

سؤال :: هوه حضرتك دايما تفكرني وبتقولي إن الميزانيه محدوده _ دي مقدرتي علي فكره _ انا فضلت فتره بحوش فيهم _ ومحتاج الجهاز علشان دراستي

يعني حضرتك بترشحلي توشيبا عن اسوس _ صح ولا إيه ؟

====================
    في الختام اود ان اشكركم جميعا علي مساعدتي _وارجو ان يوفقني الله في اختيار الجهاز المناسب

عضو

شكرا جزيلا ايها الأخوه الكرام _ بجد بجد انتو بتعملوا معايا الواجب وزياده _ وانا عارف اني بتعبكم بأسئلتي الكتير لكن اعذروني _ وفات الكتير ما بقي إلا القليل

عضو

اخي الكريم internetworld
    شكرا اخي الكريم علي هذا العرض _ وفي انتظار آراء الاعضاء عن مدي كفائته ومميزاته وعيوبه
    شكرا جزيلا لحضرتك

====================
    في الختام اود ان اشكركم جميعا علي مساعدتي _وارجو ان يوفقني الله في اختيار الجهاز المناسب

مشرف سابق الصورة الرمزية Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £

خي الفاضل انا عارف إن الجهاز ديل _ لكن ما كتب في صفحه المواصفات كتب
    manufacturer : ATI type : ATI Mobility RADEON HD 5470 memory amount : total available graphics memory can be up to 1,340 MB with a 32-bit operating system and 3 GB system memory or 1,759 MB with a 64- bit operating system and 4 GB system memory (1G dedicated) memory type : shared
    وده بيقول ان الذاكره للفيجا تشاركي وإن لو الرامات 4 جيجا كارت الفيجا بياخد منهم 1 جيجا
    ولا انا غلطان ؟

اخي ذاكرة كرت شاشة محددة ب ا جيجا( 1G dedicated) ولكن الكرت يمكنه ان يستفيد من رام النظام وكانه عندك كرت شاشة ب 1759 ميجا اي يستفيد من باقي الرام وليس مشاركة بمعنى الحرفي وهذة ميزة تحسن الاداء بالعاب
    وحتى تكون مطمن اكتر ان استعمل كرت شاشة مشابه لهذا كرت ولديه هذه ميزة ويعمل بشكل ممتاز وحمد الله

ولا تقلق اخي كن مطمن

سؤال :: هوه حضرتك دايما تفكرني وبتقولي إن الميزانيه محدوده _ دي مقدرتي علي فكره _ انا فضلت فتره بحوش فيهم _ ومحتاج الجهاز علشان دراستي
    اعذرني اذا ازعجتك بهذه نقطة :Dولكن انا اذكر الشباب من اجل توصية باجهزة تقترب من هادا السعر ليس الا:rolleyes::D

يعني حضرتك بترشحلي توشيبا عن اسوس _ صح ولا إيه ؟
    صحيح اخي واذا استطعت من تجد هذا موديل Toshiba Satellite L505-13W

فانصحك بشرائه
    وبتوفيق

بنفصل البطارية عشان ميحصلهاش حاجة ومتبوظش بسرعة على فكرة البطارية تستخدم فى الشارع فقط
    اما https://www.arabhardware.net/forum/s...d.php?t=183484
    دة موديل تانى خالص انا عاوز اقولك لو انا فمكنك كنت خدت https://www.********.com/product.php?id=9320
    دة احسن واحد فى نظرى وبعدية الاسوس وخلص الكلام يمعلم
    اه الكرت نفيديا وهيبقا سخن بس ادائة جااااااااامد والرارة مقدورة عليها نوعا ما استخدم نفيديا اوبتيموس وممكن تستخدم كولر كدة بيتركب فى اللابات من تحت هيخلى الاب زى الفل
    وبينى وبينك الاب فية ساندى بريدج ودة يستاهل رسمى يعنى وكرت نفيدديا دة قريب من 6470 فى الاسوس بل ممكن يتفوق علية كمان فانا انصحك بالديل بكل المقاييش لانة رائع جدا
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة