صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 65

الموضوع: ساعدونى فى شراء لابتوب من مصر ميزانيه 4000 جنيه

عضو

رد: ساعدونى فى شراء لابتوب من مصر ميزانيه 4000 جنيه

**** اخى الكريم miceg
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miceg مشاهدة المشاركة
    انا فى حيره مثلك .. اتمنى ان ينقذنا الأعضاء الكرام من حيرتنا

**** اخى الكريم LION_HEART
    اخي اذا كنت تريد ان تشتري لاب توب ممتاز وبسعر مناسب جدا فما لك الا((( ديل وتوشيبا ))) مع ان اسعارها اغلى من ديل بعض الشيئ
    طب هل بقيه المركات وحشه ؟؟ اشمعنا ديل وتوشيبا ؟؟

فقد وجدت لك جهاز ديل قوي وكرت شاشة مناسب جدا
    وهادا الرابط https://egyptlaptop.com/dell-inspiro...uy-online.html
    اخى الكريم هذا الجهاز رشحه الأخ MMS-AMMMK وهذا اقتباس من ترشيحه
    بالنسبة لانواع اخرى خارج هذه الموديلات مثل dell اعتقد ان سعرهم سيتعدى حاجز ال4000 جنيه
    ولديك موديل فى dell ممتاز
    Dell Inspiron N5010
    https://egyptlaptop.com/dell-inspiron...uy-online.html
    Intel Core i5-460M
    4 GB ram Hdd 500
    ATI RADEON HD 5470
    وسعره تقريبا
    4250 جنيه
    مع انى ما زالت ارشح لك الاسوس لانه يحقق معادة الاداء مقابل السعر
    وكان رد الأخ cato240 هو
    بالنسبة للجهاز الديل هو كويس بس الفيجا الي فيه موش حلوة نهائي فيجا عادية وايضا لاتقارن بالايسر
    خصائص فيجا الي بالديل

https://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5470.23698.0.html

لكن انا شخصيا اجد جهاز توشيا مناسب جدا مع سعر الذي تريده مع انه اضعف بمعالج قليلا من ديل ولكن كرت شاشة اقوى منه
    فاذا تريد ان تشتري من هذه الاجهزة فارشح لك توشيبا ف ديل
    أى جهاز توشيبا تقصد استاذى ؟؟؟
    الذى رشحه الأخ الفاضل Mezoxin
    Toshiba Satellite L505-13W
    خيار جيد بالنسبه للميزانيه المقترحة , اين وجدته بهذا السعر ؟
    الشريحة الرسوميه HD5165 هي عباره عن HD4650 مرفوع التردد , لذلك فهو مناسب جدا للالعاب
    وكان رد الاخ MMS-AMMMK بخصوص هذا الجهاز
    اخى الحبيب بالنسبة لاختيارك الاول
    اعتقد انه اقلهم امكانيات باالنسبة للاسوس والايسر
    ولا اعرف سعره حاليا فى مصر لكن التوشيبا دئما امن اغلى الفئات مثل السونى
    الميزة الوحيدة التى وجدتها بهذا الجهاز هى ان الشاشة 5.6 Inches لذلك هو اثلهم وزنا
    ال CPU - Core i5 2260 Mhz
    وكارت الشاشة الاضعف فيما ذكرت ATI Mobility Radeon HD5165
    اعتقد ان هذا الجهاز بعيد عن المنافسة ناهيك عن سعره
    أم ان حضرتك تقصد هذا الجهاز الذى رشحه xman_1020
    و لو انت حابب تزود ميزانيتك و تجيب اللاب ده هيكون احسن
    Toshiba c660-1me
    بكارت شاشه كويس
    Nvidia 315m
    و معالج core i5
    و هارد 500 و رامات 4 جيجا
    و انا اسمع ان فيه خاصيه التعرف ع الوجه
    Face recognition
    دى بيشوف وشك بدل ما تحتاج تكتب باسورد
    يعنى زيها زى البصمه تقريبا
    وكان رد الاخ cato240 بخصوص هذا الجهاز

بالنسبة للجهاز التوشيبا Toshiba c660-1me جهاز حلو بس برده المشكلة كارت افيجا الي فيه تصنيف ثالث وليست بجيدة اداءها عادي
    https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-315M.41529.0.html

بلنسبة ل ديل فانا وحمد الله لدي واحد وادائه ممتاز هذا بناء عن تجربتي شخصية وتوشيبا ممتاز ايضا ولكن الخيار يبقى عندك
    أى جهاز من ديل عنك يا استاذى ؟؟

فاذا كنت تفضل كرت شاشة الاقوى ومعالج ممتاز فما عليك الاشراء هذا جهاز Toshiba Satellite L505-13W
    اما اذا كان معالج يهمك اكثر من كرت شاشة فعندك هذا جهاز https://egyptlaptop.com/dell-inspiron-n5010-buy-online.html --
    شكرا للنصيحه كثيرا .. هل ممكن حضرتك تقرأ الرود ثم ترد على فيما تستطيع الاجابه عليه من الردود .. اكرمك الله .. وشكرا جزيلا لك ولك من يرد ويحاول مساعدتى

======================================
    الأخوه الكرام
    MMS-AMMMK - cato240 - miro the king - Mezoxin - miceg - LION_HEART
    ارجو ان حضراتكم تشوفى ردى على ردودكم ولكم جزيل الشكر وفائق التقدير والأحترام وفى انتظار ردودكم وملاحظاتكم وترشيحاتكم

======================================
    ### إلي كل الاعضاء ###
    ** حتي الأن هناك
    *صوتان
    ونصف للإيسر ACER ASPIRE 5742G
    xman_1020 - cato240 - (الأخ رشحه MMS-AMMMK مركز ثانى بعد اسوس)
    *وصوتان للأسوس ASUS X42J
    MMS-AMMMK - miro the king
    *وصوتان للتوشيبا Toshiba Satellite L505-13W
    Mezoxin - LION_HEART
    *وصوتان للديل Dell Inspiron N5010
    MMS-AMMMK - LION_HEART
    *صوت للتوشيبا Toshiba c660-1me
    xman_1020
    _ وانا مش عارف اعمل إيه ؟

** للأسف انا لازلت في حيره _ فالآراء عباره عن رأى هنا ورأي هناك
    ارجو إنكم تساعدوني في اني اتخلص من الحيره دي بإزاله كل الغموض حول الموضوع وترشيح افضل جهاز في حدود ال 4000 جنيه _ شكرا جزيلا مقدما وجزاكم الله خيرا ووفقنا الله إلي ما فيه الخير والصواب

عضو ذهبي الصورة الرمزية miro the king

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mgm_lover مشاهدة المشاركة
    شكرا جزيلا اخي الفاضل cato240 _ وجميل جدا إن حضرتك وضحت إن الفيجا في ايسر اعلي من اسوس وديل وتوشيبا كمان . وكمان توضيحك إن بطاريه ايسر قويه وليست ضعيفه . صحيح هيا بتفضل قد ايه ؟

طب سؤال _ حد كان قال إن فيجا نيفادا بتسخن الاجهزه _ هل ده صحيح ؟
    وبالنسبه لصوته عامل ازاي ؟
    هل فيه مدخل e-sata ؟
    هل فيه هاردات اعلي من 640 ؟ وهل ممكن اطلب الجهاز بهارد اعلي أو رامات اعلي ؟

انا عاجبني في الايسر لانه اعلي في الهارد 140 جيجا وانا المساحه مهمه عندي جدا _ وكمان اكبر في الشاشه _ وكمان اعلي في الفيجا
    بس بصراحه خايف من اسم ايسر _ لان فيه ناس مش بتشكر فيها وبتقول ابعد عنها خاصه في مصر وكده يعني _ ودي حاجه تخوف _ فهل شركه ايسر كويسه وكمان في الدعم والصيانه ؟ ولا إيه ؟
    وده موضوع في ردوده الأخ miro the king بهدل ايسر
    www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=241661
    وكمان شوف رده هنا عن اسير كمان

ما هو سعر هذا الجهاز ؟ وما هو افضل مكان اشتريه منه ؟ وفين توكيل ايسر الاساسي والرئيسي في مصر ؟ اعتقد انه افضل اني اشتريه من التوكيل الاساسي افضل من محلات التجزئه _ ولا إيه ؟

اخي الفاضل miro the king
    حضرتك قولت إن عندك الاسوس _ طب هل الشاشه ال 14 مريحه ولا متعبه ؟ وهل بتوفر في البطاريه فعلا ؟

وحضرتك بتقول إن الفيجا في الاسوس اعلي في حين إن الاخ cato240 بيقول إن الفيجا في الإيسر اعلي حتي هوه وضع روابط توضح ده

حضرتك بتبهدل الإيسر خالص _ طب هل حضرتك جربت الجهاز اللي النقاش عليه ده ؟ وهل مشاكل الإيسر دي بصفه عامه ولا في الجهاز اللي حضرتك جربته بس؟

طب ممكن حضرتك تشوف المراجعه دي بخصوص جهاز ايسر ده
    www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=234740

طب لو انا هجيب الاسوس اجيبه مين افضل مكان ؟وفين التوكيل الاساسي بتاعه ؟ وكام سعره ؟

حضرتك قولت إن عندك الاسوس _ طب هل حضرتك ممكن تقولنا انطبعاتك بعد الاستخدام وما هي مميزاته وعيوبه ؟

ولو انا عاوز اجيب الاسوس بس عاوز هارد اعلي _ هل ينفعل اطلب هارد اعلي من التوكيل

طبعا انا اسف اني بطول عليكوا بالاسئله لكن من فضلكم اعذروني فأنا محتار جدا _ وعلي العموم شكرا جزيلا لمساعدتكم لي

اخواني الكرام اعضائا ومشرفين :::

** انا حتي الان في حيره ما بين الأيسر والاسوس _ عاجني الاسير لزياده الهارد والفيجا وحجم الشاشه بس برضه خايف منه _ وعاجني الاسوس لشاشته ال hd‏ وإنه من غير نظام ومعاه اسطوانات للتعريف ومش مدمجه في النسخه المثبته مسبقا

** حتي الأن هناك صوتان للإيسر وصوتان للأسوس _ وانا مش عارف اعمل إيه ؟

** للأسف انا لازلت في حيره _ فرأي هنا ورأي هناك
    ارجو إنكم تساعدوني في اني اتخلص من الحيره دي بإذاله كل الغموض حول الموضوع وترشيح افضل جهاز في حدود ال 4000 جنيه _ شكرا جزيلا مقدما وجزاكم الله خيرا ووفقنا الله إلي ما فيه الخير والصواب
    انا لم عملت مقارنة كرت الشاشة شيلت الايسر لسبب بسيط الفيجا بتعتة نار ودى شفتها مع كرت شاشة 310 موبيل بقا بيولع والبروسيسور اية فحين الati مبيسخنش للدرجة دى
    الشاشة مريحانى جدا وكمان انا عندى lcdtv فلما اجى اتفرج على فيلم ولا لعبة وبتاع بشغلة على الشاشة وحاجة عال يعنى ولو على الاب انا شيفة كويس جدا والبطارية اعدت كثير مخدتش بالى اد اية
    وعلى فكرة ايسر شركة كويسة بس مش مصر الى تجيب منها الايسر
    الموديل الى فوق دة مجربتوش انا كنت مجرب موديل تانى خالص مش فاكر رقمة لانة مش بتاعى وعلى فكرة الاسوس معاة سنتين ضمان فاحسن.
    بعد الاستخدام والعاب وكلوا يعنى كمميزات كتير جدا الاداء عالى فى الالعاب معظمها هاى وميديم
    الافلام علية حاجة جمدة تفرح يعنى وخصصوصا hd
    عيب صغير لو انت بعيد عنة شوية ومشغل الاب على شاشة بكبل فيجا واعدت بعيد هتحس ان الصوت واطى بس بتنزل برنامج xfi حاجة كدة بيظبط الصوت
    التوتش باد جامد جدا وهو ملتى وهيبقا كويس معاك فىالحكاية دى الكى بورد شيكلت ولذيذ كدة مش زى ام زراير بتتخلع دى

عيبة الوحيد الى وجتة فى فترة الصغيرة دى هى الكاميرا 0.3 وللعلم انا جبتة امبارح بس يعنى واعدت علية وموتة شغل ومسخنش غير لم لعبت كريسيس 2 على جامر لمدة كبيرة حوالى ساعة ولا ساعة ونص منغير بطرية طبعا لان البطارية فقط لم تكونت فى الشارع لو فى البيت خليك كهربا يعنى
    وفية حاجة كويسة لدية فتححات تهوية من كل مكان والمروحة من الجمب فمعنى هذا انك لو حطيتة على رجلك او على سرير مش هيسخن
    على فكرة الافلام علية كويسة والشاة 14 كويسة بم تتعودت عليها هتبقا كويسة واما حكاية الهارد اه ممكن تبدل الهارد والرامات وتخليهم اعلى لم تيجى تشترية فى سعتها وهتدفع فرق
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

مشرف سابق الصورة الرمزية Ĩ ф И_ Ĥ Ξ λ Я Ŧ £

سلام عليكم

اخي كريم من معروف ان افضل ماركات للجهزة محمولة للاداء وقوة سوني وتوشيبا وديل وهذا كلام لاغبار عليه طبعا اعرف هذا من طبيعة عملي وسمعة شركات عندنا بسوق

وبنسبة للاجهزة التي رشحتها للشراء اخترت لك افضلها واقواها مع تاكيد على محدودية السعر حوالي 4000

وبعد بحثي على نت لهذه موديلات تحديدا

ACER ASPIRE 5742G
    ASUS X42J
    Dell Inspiron N5010
    Toshiba c660-1me

وهذه صفحات مواقع من اجل ان تتاكد

https://www.ultra-laptops.com/laptop.../pos/asus_x42j

https://eu.computers.toshiba-europe....UCT_ID=1081184

https://www.expertreviews.co.uk/lapt...r-aspire-5742g

https://egyptlaptop.com/dell-inspiro...uy-online.html

https://gulf.computers.toshiba-europ...0-1ME/1110694/

فكان افضلها توشيا وديل

وكان رد الأخ cato240 هو

بالنسبة للجهاز الديل هو كويس بس الفيجا الي فيه موش حلوة نهائي فيجا عادية وايضا لاتقارن بالايسر
    خصائص فيجا الي بالديل

https://www.notebookcheck.net/ATI-Mobility-Radeon-HD-5470.23698.0.html

اداء كرت شاشة ديل وايسر وحسب هذا الموقع المخصص للاجهزة محمولة فان الجهازان لديهما نفس كرت شاشة ولكنمعالج ديل اقوى بكثير من معالج ايسر

هذا رابط موقع مراجعة ايسر
    https://www.expertreviews.co.uk/laptops/1281493/acer-aspire-5742g

لكن انا شخصيا اجد جهاز توشيا مناسب جدا مع سعر الذي تريده مع انه اضعف بمعالج قليلا من ديل ولكن كرت شاشة اقوى منه
    فاذا تريد ان تشتري من هذه الاجهزة فارشح لك توشيبا ف ديل

أى جهاز توشيبا تقصد استاذى ؟؟؟
    جهاز توشيبا Toshiba Satellite L505-13W

أم ان حضرتك تقصد هذا الجهاز الذى رشحه xman_1020

و لو انت حابب تزود ميزانيتك و تجيب اللاب ده هيكون احسن
    Toshiba c660-1me
    بكارت شاشه كويس
    Nvidia 315m
    و معالج core i5
    و هارد 500 و رامات 4 جيجا
    و انا اسمع ان فيه خاصيه التعرف ع الوجه
    Face recognition
    دى بيشوف وشك بدل ما تحتاج تكتب باسورد
    يعنى زيها زى البصمه تقريبا

وكان رد الاخ cato240 بخصوص هذا الجهاز

بالنسبة للجهاز التوشيبا Toshiba c660-1me جهاز حلو بس برده المشكلة كارت افيجا الي فيه تصنيف ثالث وليست بجيدة اداءها عادي
    https://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-315M.41529.0.html

اخي كرت شاشة في هذا موديل ضعيف جدا ابتعد عنه

أى جهاز من ديل عنك يا استاذى ؟؟
    انا عندي نفس موديل بس طبعا مع اختلاف في مواصفات تقنية وادائه جيد وحمد الله

كرت ATI Mobility Radeon HD 5470 موجود في موديل Dell Inspiron N5010

يمتلك من انابيب معالجة فقط 80

نطاق عرض حزمة معالجة في ذاكرة 64بت

ويحوي على 242 ترانستور فقط

---------------------------------------------------
    اما كرت ATI Mobility Radeon HD 5165 موجود في توشيبا Satellite L505-13W

يمتلك عدد انابيب معالجة 320 انبوب

عرض نطاق حزمة معالجة في ذاكرة 128 بيت

ويحتوي على 514 ترانستور

فبتالي ATI Mobility Radeon HD 5165 اقوى بمراحل مع انه اقدم قليلا من كرت 5470

كروت ati اقوى وافضل للالعاب بشكل عام
    كروت nvidia افضل في التصميم

وكما قلت لك في مشاركتي سابقة

فاذا كنت تفضل كرت شاشة الاقوى ومعالج ممتاز فما عليك الاشراء هذا جهاز Toshiba Satellite L505-13W
    اما اذا كان معالج يهمك اكثر من كرت شاشة فعندك هذا جهاز https://egyptlaptop.com/dell-inspiron-n5010-buy-online.html --

ديل وتوشيبا افضل الاجهزة المرشحة عندك اخي كريم ولا تقلق

وارجو ان اكون قد وفقت في ارشادك الى جهازك مناسب وبتوفيق اخي كريم
    :ah7:

عضو

الأخ الفاضل miro the king

انا لم عملت مقارنة كرت الشاشة شيلت الايسر لسبب بسيط الفيجا بتعتة نار ودى شفتها مع كرت شاشة 310 موبيل بقا بيولع والبروسيسور اية فحين الati مبيسخنش للدرجة دى
    انت متاكد من موضوع السخونه ده ؟؟؟
    طب فى صفحه المراجعه للجهاز كتب
    الجهاز به خاصية NVIDIA OPTIMUS
    وهي وجود كارتي شاشة الأول INTEL الموجود داخل البروسيسور يعمل أولا
    والثاني NVIDIA يعمل أوتوماتيكيا حال تشغيل جرافيك فقط مما يوفر الطاقة و يقلل الحرارة
    لكن ايضا كتب هذا .. ونصح بإستخدام Laptop cooler اثناء اللعب على الجهاز
    الجهاز مبيسخنش طول ما الكارت النفيديا مش شغال تصفح .. اوفيس .. فيلم .. لكن الجهاز بيولع لما يشتغل الكارت النفيديا ولو ربع ساعة لذلك لابد من قاعدة تبريد أم 50 جنيها أو أكثر ووضعها تحت الجهاز وتشغيلها حال تشغيل جيمز أو جرافيك أو أي حاجة ثقيلة وعلى فكرة ده مش عيب إيسر لوحدها.. كله كده مع نفيديا...وعشان كده عملوا NVIDIA OPTIMUS
    واستاذ cato240 وهو معه جهاز ايسر من شهر تقريبا وقال
    الجهاز بعد استخدام شهر متواصل الجهاز بسم الله مشاء الله
    نتكلم على كفائته بالالعاب أكثر من روووعة يعني بلعب مثلا لعبة Crysis 2 , assins cread brotherhod الاتنين معروفين انهم لعبتين تقال انا بلعبهم على اعلى جرافيكس والحمد لله شغالين فوق الممتاز
    التهنيج والسخونية الحمد لله مبتحصلش الدرجات الطبيعية في الالعاب من 70 الى 80 وهي درجات ممتازة جدااا معلومة اعلى درجة حرارة للبروسيسور هي 105 درجة من الاخر جهاز رووعة مشاء الله
    وبرضو الأخ cato240 قال فى موضوع المراجعه للجهاز
    درجات الحرارة اثناء اللعب والتحميل القيل على الجهاز بيكون من 70 الى 80 ولاكن في الشغل البسيط مثل الاوفيس والانترنت الافلام بتكون في 45 الى 50
    انا دلوقتى متلخبط بصراحه .. اتمنى هوه يقولنا موضوع نيفادا ده ايه ؟؟ ربنا يكرمك يا cato240 عرفنا ايه حوار الموضوع ده ؟؟

الشاشة مريحانى جدا وكمان انا عندى lcdtv فلما اجى اتفرج على فيلم ولا لعبة وبتاع بشغلة على الشاشة وحاجة عال يعنى ولو على الاب انا شيفة كويس جدا والبطارية اعدت كثير مخدتش بالى اد اية
    طب واللى معندوش LCDTV يعمل ايه ؟؟ انا هتفرج ع الافلام والعب جيمز من خلال شاشه الجهاز .. يعنى انت من استخدامك الــ 14 مريحه ولا بتبقى رخمه .. وجرب كده تتفرج على افلام وتلعب جيمز من خلال الشاشه مش شاشه التلفزيون .. وقولى من فضلك
    وبخصوص البطاريه اتمنى حضرتك تحسبها بتقعد قد ايه مع الاستخدام العادى (تصفح واوفس وبى دى اف) ومع (الالعاب)

وعلى فكرة ايسر شركة كويسة بس مش مصر الى تجيب منها الايسر
    ليه يا فندم ؟؟ اشمعنى وحش فى مصر بس ؟؟ هل الضمان هنا مش بيشتغل او بيستهبل ؟؟ واين التوكيل الأساسى بتاعه فى مصر ؟؟

الموديل الى فوق دة مجربتوش انا كنت مجرب موديل تانى خالص مش فاكر رقمة لانة مش بتاعى
    طب المشاكل اللى حضرتك قولتها دى خاصه بالإيسر عموما ولا بس بالموديل اللى حضرتك جربته ؟؟

وعلى فكرة الاسوس معاة سنتين ضمان فاحسن.
    دى حاجه كويسه جدا .. طب فين الويل الأساسى ليه ؟؟ الوكيل الرئيسى مش محلات التجزئه .. وفين افضل مكان اشتريه منه ؟؟ - انا عن نفسى افضل اشترى اللاب من وكيله الرئيسى افضل ولا ايه ؟؟

بعد الاستخدام والعاب وكلوا يعنى كمميزات كتير جدا الاداء عالى فى الالعاب معظمها هاى وميديم
    الافلام علية حاجة جمدة تفرح يعنى وخصصوصا hd
    عيب صغير لو انت بعيد عنة شوية ومشغل الاب على شاشة بكبل فيجا واعدت بعيد هتحس ان الصوت واطى بس بتنزل برنامج xfi حاجة كدة بيظبط الصوت
    التوتش باد جامد جدا وهو ملتى وهيبقا كويس معاك فىالحكاية دى الكى بورد شيكلت ولذيذ كدة مش زى ام زراير بتتخلع دى
    حلو قوى وتمنى انك تتفرج على الافلام مباشره عليه وتقولى رأيك علشان اعرف هل الشاشه 14 بتاثر ولا لأ ... وايه حكايه برنامج XFI ده ؟؟ وصحيح .. هوه الجهاز فيه كام سماعه ؟؟ وهل فيه e-sata ولا لأ ؟

عيبة الوحيد الى وجتة فى فترة الصغيرة دى هى الكاميرا 0.3
    ده عيب بس مش كبير قوى .. اصلا انا نادرا ما بشيت يعنى مش فارقه .. بس هل دى بس كل عيوبه ؟؟؟ انت جربته قولنا عيوبه ايه ؟؟

وللعلم انا جبتة امبارح بس يعنى واعدت علية وموتة شغل ومسخنش غير لم لعبت كريسيس 2 على جامر لمدة كبيرة حوالى ساعة ولا ساعة ونص منغير بطرية طبعا لان البطارية فقط لم تكونت فى الشارع لو فى البيت خليك كهربا يعنى
    امبارح ؟!!!!! طب مبروك عليك الجهاز وربنا يعطيك خيره وكفيك شره ... وبخصوص من غير بطاريه دى يعنى ايه ؟؟ هوه انت بتشيل البطاريه وانت فى البيت ؟؟ بس انا اعرف انك لما بتكون موصل الشاحن الجهاز بياخد من الشاحن على طول ومش بياخد من البطاريع غير لما الشاحن يتفصل .. ولا ايه ؟؟؟

وفية حاجة كويسة لدية فتححات تهوية من كل مكان والمروحة من الجمب فمعنى هذا انك لو حطيتة على رجلك او على سرير مش هيسخن
    دى حاجه كويسه لأن عاده والواحد بره البيت بيحط الجهاز على رجله .. فى حاجه كويسه ومريحه

على فكرة الافلام علية كويسة والشاة 14 كويسة بم تتعودت عليها هتبقا كويسة
    كويس انك جاوبت على السؤال ده لأنى سألته فوق لك .. بس علشان خاطرى جرب تتفرج على كام فلم كده عليه وبعدين قولى رأيك تانى من فضلك .. والعب عليه جيمز كمان بدون توصيله بـ LCDTV

واما حكاية الهارد اه ممكن تبدل الهارد والرامات وتخليهم اعلى لم تيجى تشترية فى سعتها وهتدفع فرق
    طب دى حاجه كويسه علشان لو استقريت على اسوس ابقى ازود الهارد ل 640 او كتر .. هوه فيه اعلى من 640 جيجا اصلا ؟؟
    سؤال بقى لانك لسه جايب الجهاز امبارح _ انت جيبته بكام ومنين وايه مواصفاته كامله ؟؟ وتتوقع لو هزود الهارد هيبقى الفرق قد ايه ؟؟
    ولو سمحت ممكن تقولى عنوان وتليفون الوكيل الرئيسى للجهاز ؟؟

فى الختام اود ان اشكرك على ردك وتفاعك .. ومن فضلك استمر فى متابعه الموضوع ومتابعه ردود الاعضاء
    وارجو ان يوفقنى الله واختار الجهاز الأمثل
    شكرا جزيلا

عضو

مشاركه مكرره
    ولهذا عدلتها ومسحت النص
    اسف جدا .. لكن انا لا اعرف كيف امسح الرد نفسه

عضو

الأخ الفاضل LION_HEART

اخي كريم من معروف ان افضل ماركات للجهزة محمولة للاداء وقوة سوني وتوشيبا وديل وهذا كلام لاغبار عليه طبعا اعرف هذا من طبيعة عملي وسمعة شركات عندنا بسوق
    ما هى طبيعه عمل استاذى الكريم ؟؟ سمعت ذلك كثيرا لكن هناك من يقول ان ذلك غير صحيح وهناك شركات اخرى جيده وتنافس هذه الشركات

وبنسبة للاجهزة التي رشحتها للشراء اخترت لك افضلها واقواها مع تاكيد على محدودية السعر حوالي 4000
    وبعد بحثي على نت لهذه موديلات تحديدا

ACER ASPIRE 5742G
    ASUS X42J
    Dell Inspiron N5010
    Toshiba c660-1me

وهذه صفحات مواقع من اجل ان تتاكد
    https://www.ultra-laptops.com/laptops.../pos/asus_x42j
    https://eu.computers.toshiba-europe.c...UCT_ID=1081184
    https://www.expertreviews.co.uk/lapto...r-aspire-5742g
    https://egyptlaptop.com/dell-inspiron...uy-online.html
    https://gulf.computers.toshiba-europe...0-1ME/1110694/
    شكرا جزيلا وجزاك الله خيرا على تعبك ومجهودك

اداء كرت شاشة ديل وايسر وحسب هذا الموقع المخصص للاجهزة محمولة فان الجهازان لديهما نفس كرت شاشة ولكنمعالج ديل اقوى بكثير من معالج ايسر

هذا رابط موقع مراجعة ايسر
    https://www.expertreviews.co.uk/lapt...r-aspire-5742g
    شكرا على التوضيح .. واعتقد ان الأخ cato240 سيدخل معك فى نقاش بخصوص هذا الموضوع

انا عندي نفس موديل بس طبعا مع اختلاف في مواصفات تقنية وادائه جيد وحمد الله

كرت ATI Mobility Radeon HD 5470 موجود في موديل Dell Inspiron N5010

يمتلك من انابيب معالجة فقط 80
    نطاق عرض حزمة معالجة في ذاكرة 64بت
    ويحوي على 242 ترانستور فقط
    ---------------------------------------------------
    اما كرت ATI Mobility Radeon HD 5165 موجود في توشيبا Satellite L505-13W

يمتلك عدد انابيب معالجة 320 انبوب
    عرض نطاق حزمة معالجة في ذاكرة 128 بيت
    ويحتوي على 514 ترانستور

فبتالي ATI Mobility Radeon HD 5165 اقوى بمراحل مع انه اقدم قليلا من كرت 5470

كروت ati اقوى وافضل للالعاب بشكل عام
    كروت nvidia افضل في التصميم

وكما قلت لك في مشاركتي سابقة

اشكرك على النصيحه لكن ما رأى فى جهاز الاسوس والأيسر .. هل تلك الشركات بها مشاكل معينه او ما شابه ؟؟

ديل وتوشيبا افضل الاجهزة المرشحة عندك اخي كريم ولا تقلق
    وارجو ان اكون قد وفقت في ارشادك الى جهازك مناسب وبتوفيق اخي كريم
    :ah7:
    اشكرك اخى الفاضل .. وانا اسمى محمد مش كريم على فكره :D ... طب هل عند حضرتك فكره عن الاسعار أو افضل مكان للشراء وما هو التوكيل الأساسى الرئيسى لانى افضل الشراء منه عن محلات التجزئه .. وايضا هل هناك امكانيه لتغيير الهارد بواحد اخر اكبر مثلا 640 او اكبر عن الشراء ؟؟

شكرا جزيلا لردك استاذى وتقبل تحياتى وجزاك الله خيرا

على فكرة البطارية بتاعت الاجهزة كلها الى محطوطة هنا وحدة نفس ال6 cell
    اما بخصوص الحرارة عزيزى الحرارة عندى لم كنت بلعب كريسيس 2 على جامر ! لم تتعدى 65
    اما بخصوص السويتش بتاع كرت نيفيديا عشان الحرارة (يبيقا كدة فعلا الحرارة عالية زى معالجات الamd الى بتبقا نار فى اللابات )
    سؤال مش وانت بتلعب هتلعب بكرت نفيديا وانا بتتفرج على فيلم hd مش هتتفرج على كرت شاشة نفيديا مش وانت شغال جرافيكس هتشتغل على نفيديا
    طب اية الفرق بقا مدام هتستخدمة فكل حاجة وانك لو سبتة فحالة الخمول هيهدى
    اما الشاشة ال14 انا شيفها نعمة وناس كثير نصحتنى بيها لانك لو هتنقل الاب هيبقا كويس معاك اما ال16 هيبقا عائق نوعا ما فى الحجم
    اما الالعاب انا لعبت كام متش بيس 11 وفيفا 11 وشوية لعبة اسمها دارك سيدرز الالعاب جمدة جدا علية والجرافيكس رائع ويستاهل كل قرش اما الافلام انا شغلت فيلم inception hd يخبر ابيض على الصورة صورة جمدة جدا وحكاية البتاع الشرريط الاوط معظمة اتشال وكاة فى اللذيذ
    وانت معندكش اى شاشة او تليفزييون lcd فى البيت لو معندكش عادى انا قصدى ممكن تكسب جودة الصورة الرهيبة فى شاشة اكبر

اما بخصوص الايسر انا مجرتش الى فوق دة بس بينى وبينك ناس كثير قلتلى اببعد عنة وانة فمصر مش نفس جودة برة بالظبط
    اما الاخوة الى بيقولوا ديل وتوشيبا دول التوب انا اقولهم العكس تماما حط اسوس كمان فى الصورة لكذا سبب منها اقوى لاب فى العالم من اسوس الاسوس بتصنع كرت الشاشة والبوردة فعشان كدة رخيصة وانا امتلك كرت شاشة من اسوس وبوردة اسوس بردوا فى الكمبيوتر وعلى فكرة البوردة بتاعت اسوس احسن بوردة فى العالم وكل بوردة لازم تاخد جوايز بالهبل ادخل على الموقع وشوف بنفسك
    اما فحكاية الهارد ممكن تزود لواحد تيرا

ممكن حد يجبلى الاب الايسر الى انتوا بتكلموا عن مواصفاتة
    البروسيسور core i5 480و460 لان فى الحالتين ههنفضل الاسوس يعنى وكرت الشاشة عالى اوى يعنى على فكرة بالنسبة لسعرة
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

سلام عليكم

اشكرك على النصيحه لكن ما رأى فى جهاز الاسوس والأيسر .. هل تلك الشركات بها مشاكل معينه او ما شابه ؟؟
    اخي كرت شاشة ب اسوس دون مستوى وايضا المعالج ايسر ضعيف مع علم انع يملك نفس كرت شاشة ديل ولكنه بشكل عام ايضا دون المستوى فانا كم قلت لك اخترت لك افضلها واقواها

فكن متاكد من انك سوف تختار الافضل باذن الله

وبقي لك ان تختار من هذين الجهازين

Dell Inspiron N5010 معالج اقوى كرت شاشة جيد :cool:

Toshiba Satellite L505-13W معالج جيد كرت شاشة اقوى :cool:

وبنسبة لمحلات البيع صراحة لا اعرف وين عندك بمصر انا بسوريا اعذرني في هذه النقطة :D:D:D

ومبروك سلفا اخي محمد:D

وبنسبة للهارد نعم تستطيع تغيره في اي وقت وهذه ليست مشكلة وايضا تستطيع تغير الرام

افضل مكن للشراء كثير لاكن انا جبت من ايجيبت لابتوب وهى شركة محترمة جدا فى التعامل وممكن تشحنة لحد مكانك فاى مكان ب50ج لو خارج القاهرة
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

انا شايف الاسوس هو الافضل بينهم جميعا من نحية الكرت والبروسيسور والموديل الى بيقول علية به كرت شاشة 5165 دة مش موجود او out of stock والبروسيسور بتاعة سئ
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

بخصوص الشاشة كل ما تبق اصغر والbrightenis اقل البطارية يتعد اكثر
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية samor

بسم الله الرحمن الرحيم

أولا أنا عايز بس أطمنك شوية حاول تهدى وتفكر كويس وتستخير ربنا أولا قبل ماتنزل تشترى

ثانيا لازم تحط فى دماغك شوية حاجات كده يمكن تقلل من حيرتك شوية :

1- مافيش حاجة اسمها تشترى لاب يعيش طول العمر حط فى دماغك انه مهما كان كبيره سنتين او ثلاثة مش معنى كده انى اقصد انه هيبوظ..لأ ماحدش يعرف طبعا ممكن يقعد معاك اكتر من كده بكتير..بس بلاش الحيرة زيادة عن اللزوم علشان هتتعب وفى الاخر مش هتشترى حاجة خالص.

2- مافيش حاجة كاملة 100% لازم انت تحدد ثوابت معينة علشان تعرف تختار بلاش تسيب الامور عايمة كده...يعنى لازم مثلا تحدد ميزانية محددة ماينفعش تزود عنها او مواصفات معينة مش هتتنازل عنها زى مثلا انه البروسيسور بتاعه يبقى I5 أو كارت الشاشة بتاعه مايقلش عن كذا أو شاشته ماتقلش عن 15.6 مثلا.

3- لازم تحدد بالظبط انت عايزه فى ايه ماينفعش تبقى عايزه فى كل حاجة مهما كان انت بتتكلم فى ميزانيه متوسطة.

4- مهما كان لازم تفهم انه ده لاب مش PC يعنى ماينفعش تفضل فاتحه ليل ونهار لازم تريحه علشان تحافظ عليه..وكمان لازم تعرف ان بطاريته كبيرها 4 ساعات مثلا زى الأسوس...أو 3 ساعات إلى 3.30 فى حالة الديل مثلا.

بعد الكلام اللى فوق ده ندخل على الأختيار...بعد ماتكون حددت كويس انت عايز ايه..؟

أنا شايف لو انت همك فى المقام الأول الضمان يبقى عندك الاسوس ضمانه سنتين.أو التوشيبا بس غالبا ضمانه سنة.وبص معايا كده على Chart ده وكان الأخ ميزو حاطه فى موضوعه عن لاب الأسوس: ASUS X42J

المخطط ده لدراسة عملتها شركة متخصصة بتوضح انه أقل الانواع فى المرتجعات هو الاسوس والتوشيبا زى ما انت شايف وده على مدار سنتين و 3 سنين.

طيب ايه مزايا وعيوب ASUS X42J :

الاسوس انا اشتريته لصديق من شهرين تقريبا ب 3700 .. شاشته 14 وفى ناس شايفه انها صغيرة..البروسيسور I3 رامات 3 جيجا كارت الشاشة HD 6470
    من هنـــــــــا التفاصيل

وحاليا هشترى واحد تانى ان شاء الله لكن انا اقتنعت أكتر بمميزات الديل الاتيه :
    فى عندك موديلين الفرق بينهم الأول I3 والتانى I5

Dell Inspiron 15R N5110

Core I3
    Core I5

نقاط يتفوق فيها الديل عن الاسوس:
    1- البروسيسور سواء I3 أو I5 فهو ساندى بريدج يعنى أفضل من الاسوس
    2- الرامات 4 جيجا
    3- كارت الشاشة GT 525 وهو أفضل من كارت شاشة الأسوس
    ودى مراجعه لكارت الشاشة ده وبيبين لك ادائه كمان مع معظم الالعاب المهمة من هنـــــــــــا وأنا شايف انه مناسب جدا
    4- شاشة 15.6 أنا أفضلها عن ال 14 ولكن كل واحد على حسب احتياجه
    5- يوجد به USB3 وطبعا دى ميزة مهمة جدا ولكن يجب أن تتأكد قبل الشراء من كل المواصفات قد يكون مختلف عن الموديل اللى موجود على النت

نقاط يتفوق فيها الأسوس:
    1- بطاريه بتقعد فترة أطول حوالى 4 ساعات فى حالة الديل هتلاقيها 3 ساعات او ازيد قليلا
    2- شاشة 14" ميزة عن البعض
    3- أقل مرتجعات كما ورد فى الدراسة هو الاسوس

نيجى لاخر نقطتبن:
    1- الشكل ده انت بس اللى تقدر تحكم عليه علشان كده أنصحك لازم تنزل مرة واتنين وشوفهم على الطبيعه وتقلب فيهم يمين وشمال لغاية ماتقتنع طبعا
    2- تلاحظ انا استبعدت التوشيبا فقط لعدم معرفتى به ولكن رأيى دور على المميزات وانا شايف الديل يتفوق فى مواصفاته
    3- ملحوظة بسيطة خلى بالك وانت بتشترى ممكن لتاقى على ظهر اللاب ملصق مكتوب عليه Refurbished دى معناها انه رجع تانى للمصنع ممكن يكون بسبب انه كان فيه مشكلة او ممكن يكون سليم تماما لكن فقط المشترى ماعجبوش لونه مثلا ورجعه تانى المحل فالمفروض بيتكتب عليه او ممكن يكون فى مشكلة حتى فى التغليف فقط يعنى مش شرط ان معناها انه بايظ .. لكن برضه تبقى فاهم وأفضل لو تبعد عن الحاجات دى
    4- ربنا يوفقك وتختار الصح ودائما لاتندم على شىء جبته مافيش حاجة باقية وبكرة تشترى وتبيع وتشترى تانى مافيش مشكلة سيبها على الله..وأتمنى أكون أفدتك ولو احتجت حاجة ابعتلى.وبرضه شوف اراء الناس يمكن فى حاجة انا مخدتش بالى منها.

سلام عليكم

انا اتفق مع اخ samor موديل هذا ممتازجدا ولو انه اضعف قليلا من هذا جهاز من ناحية معالج https://egyptlaptop.com/dell-inspiron-n5010-buy-online.html

و
    لعلمك انفيديا تربح الرهان في حال استخدام وضع بطارية مع تقنية ابتيموس

موديل جهاز ممتاز وفرق سعر بسيط ايضا فاذا لم تجد موديل توشيبا في سوق Toshiba Satellite L505-13W

يبقى لك ان تختار بين موديلين ديل

https://www.********.com/product.php?id=9320

انا متفق مع samor فى كلمة بس انا عاوز اعرف الديل بكام بقا وقارن بالسعر بينهم عشان بردوا السعر عامل معم
    [CENTER][B]The End
    [/B][/CENTER]

عضو برونزي الصورة الرمزية samor

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LION_HEART مشاهدة المشاركة
    سلام عليكم

انا اتفق مع اخ samor موديل هذا ممتازجدا ولو انه اضعف قليلا من هذا جهاز من ناحية معالج https://egyptlaptop.com/dell-inspiron-n5010-buy-online.html

و
    لعلمك انفيديا تربح الرهان في حال استخدام وضع بطارية مع تقنية ابتيموس

موديل جهاز ممتاز وفرق سعر بسيط ايضا فاذا لم تجد موديل توشيبا في سوق Toshiba Satellite L505-13W

يبقى لك ان تختار بين موديلين ديل

https://www.********.com/product.php?id=9320

تعليق بسيط :
    لو تقصد ان Dell Inspiron N5010 البروسيسور بتاعه أقوى ولو قليلا من Dell Inspiron N5110

يعنى تقصد ان : Core I5-460M أقوى من Core I5-2410M
    يبقى قارنت مابينهم فى التردد فقط ولكن على العكس الثانى أقوى لأنه معماريته ساندى بريدج وهى أحدث وأقوى حتى لو الاخر أعلى قليلا فى التردد

يعنى ده:
    Core™ I5-460M clock speed : 2.53 GHz
    أضعف من ده :
    Core™ I5-2410M clock speed : 2.30 GHz

وايضا ممكن يستخدم خاصية Turbo Boost
    والتي تسمح للمعالج بالعمل بسرعة افتراضية والزيادة لسرعة قصوى عند الحاجة فقط مما يحفظ الطاقة بدلاً من استخدام طاقة المعالج الكاملة بلا حاجة. يعنى ممكن يرفع التردد بسهوله إلى 2.9 جيجاهرتز..وبكل المقاييس الساندى بريدج أفضل واتفضل اقرا المراجعه دى لو تحب من هنــــــا

انا متفق مع samor فى كلمة بس انا عاوز اعرف الديل بكام بقا وقارن بالسعر بينهم عشان بردوا السعر عامل معم
    Dell Inspiron 15R N5110 = 4222 L.E
    طبقا لموقع ********
    ولو دور ممكن يلاقيه أقل من كده وماتنساش لازم تفاصل معاهم فى السعر

لو كده هنعدى الميزانية ممكن تجيب نفس الموديل بس مع بروسيسور Core i3-2310M
    سعره = 3999 طبقا لموقع ايجى لابتوب من هنـــــــا

وده فيديو Unboxing للديل وهتلاقى مواصفاته مختلفة قليلا عن اللى فى مصر

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة