كنت قد تحدثت من قبل عقب إصدار شركة لوجيتيك لما أسمته الوريث الشرعى للنظام Z-5500 و عن وجهه نظرى فيه و التى وجدت عقب ذلك أن كثير من الستخدمين قد إتفقوا معى فى عدة نقاط قد لاحظتها منذ الوهلة الأولى ..

الموضوع : إستكمالاً و تاكيداً على نظرتى المبدئية لنظام لوجيتيك الجديد Z906 ضد الأسطورة Z-5500

و منذ عشرة ايام تقريباً كان هذا البوست من لوجيتيك على صفحتها الرئيسية على الفيس بوك و سأقوم بترجمة التعليقات و الملفت للنظر إنطباعات مالكى النظام القديم الذين قاموا بتجربة النظام الجديد

و ترجمتى الشخصية للتعليقات بالترتيب و بالعامية ::

1- الأول - ده مبسوط إنه عمل أول كومنت :D -
2- لما إنتوا عندكوا كتير ما تعملوا مسابقة و اللى يفوز يكسب واحدة
3- أنا إشترتها . -من غير أى تعليق إيجابى أو سلبى عليها :D -
4- أنا كان عندى z-5500 و إشتريت z906 و لكن Z-5500 بالدنيا و ما فيها (FU** the world )
5- إنه من المحزن جداً
** إن الصبووفر للنظام الجديد أضغر من ال 5500

** و الكنترول بود مفيهاش شاشة LCD
** أنا كنت هشتريها بس بعد ما قريت شكاوى الناس على النظام غيرت تفكيرى
** سئ جدا من لوجيتيك تدمير نظام عظيم
6- Z-5500 إسطورة خالدة - ده كومنتى بالمناسبة و أعلى لايك فى الكومنتات :D:D -
7- للأبد Z623 -مع نفسه ده -
8- منفذين أوبتيكال أكيد أفضل هههه -فكرنى بالتعليق بتاعى "عملوا فقرة الساحر فى إلغاء الهيت سينك و زودوا منفذ أوبتيكال"
9- مثيرة - مش عارف إزاى بس الصورة الكارتون اللى حاططها بروفيل بيك تجاوب -
10- جميل
11- واحد عايز يفاصل فى السعر :D
12- ال z-5500 أكثر دوياً
13- عايز واحدة - من صورته نفس عينة رقم 9 -
14- ياربى ... ليه غيرتوا الإسم من 5500 ل 906 ... مكنتوا خليتوه Z-11000 و ضاعفتوا الوات
15- بعد ما سمعتها ... قررت أجيب جوز كمان من ال Z-5500 - هيا الأشكال دى اللى خليتها وصلت 999$ على أمازون:D -
16- بحب ال Z-5500
17- ال Z-906 إتكسرت بعد يوم واحد و رجعت لل Z-5500 ... -بلاستيك أكتر-
18- أنا عندى Z2300 و بحبها و ال Z-5500 مزهلة للى يقدر يجيبها و أنا مش متأكد إن كانت ال 906 ترتقى ليها و لا لأ بس لوجيتيك تعنى الجودة
19- ال z-5500 بتاعتى مازالت الأفضل و الفائزة ... و مفيش اى حاجة تقدر تهزمها
20- تقريباً عايز يفاصل بردوا :D
21- أنا بحب Logitech Z-5500 - تحس إنه بوست عن ال 5500 أصلاً :D:D-
22- ال Z-5500 بالدنيا و ما فيها (FTW)
23- مؤخراً انا قريت ريفيوهات عن هذه البيبيز
** المكونات جودتها سيئة جداً مقارنة بال 5500
** بعض المتحمسين فكوا السماعات نفسها و مشفش حاجة تدل على اللى بنسميها الجودة مقارنة بال 5500
** الكنترولر من غير شاشة LCD
** أنا مش فاهم إزاى لوجيتيك تحط سعر أعلى لجودة أقل ... أنا كنت متعود من لوجيتيك إنى اشترى أى سماعات أبقى مقتنع و راضى بيها جداً ... و دلوقتى عندة الكيبورد G510 و بردوا فيه مشاكل ... الشركة دى شكلها بتخرف اليومين دول :D
24- ال Z-5500 للكمبيوتر و z-2300 للتلفزيون .. لوجيتيك حبى -يا روقانك -
25- بيتكلم ألمانى تقريباً و جوجل نفسه مش فهم هو بيقول إيه - بس شكله معانا بيمجد فى ال 5500 بردوا -
26- الأفضل بالنسبة لى ال Z-5500 بحبها
27- أنا بستخدم هيدفون لأن الكمبيوتر فى مكان غريب و الحيطة مش عازلة للصوت - صعب عليا :D -
28- ألمانى بردوا بس معانا :D
29- صاحبنا رقم 25 لما صدق بيرد عليه
30- ال 5500 هجيبها للتلفزيون و الإكس بوكس .. بالتأكيد أفضل نظام محيطى مقابل سعره ... و مش ضامن ال 906 .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

كان هذا بديلاً للمراجعات التقنية المتخمة بالمعلومات المعقدة عن وحدة الباور و الأمبلفير الداخلى التى تتخم الأدمغة لغير الهواة كما يفعل إفطار رمضان :D

كل عام و أنت بخير