صفحة 7 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة
النتائج 91 إلى 105 من 117

الموضوع: الطريق الي مهندس شبكات محترف.

عضو الصورة الرمزية قاهري

رد: الطريق الي مهندس شبكات محترف.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohab_it مشاهدة المشاركة
    بش مهندس قاهري انا شاكر جدا لحضرتك على المعلومات القيمة بس انا لسه طالب بدرس it فهل اخد ccna في الاجازات ولا بعد ماخلص دراسة انا بقيلي سنة دراسة وسنة مشروع التخرج يعني سنتين على التخرج علما انا ممكن جدا ادرب في شركة كبيرة على الشبكات وهل البكالوريوس مع شهادات ديه بترفع من مكنتي في الوظيفة في المستقبل ان شاء الله
    معذرة للتأخير في الرد اخي ...

اذا كان لديك الوقت و كانت الشبكات احد المواد التي تدرسها حاليا في الكلية ... فانصحك باخذ شهادة CCNA قبل التخرج.

بالتاكيد الشهادات التعليمية التقنية مهمة للغاية, وفي الوقت الراهن اصبحت البكالريوس غير كافية علي الاطلاق .... خصوصا في بلادنا العربية.
    سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولا قوة الا بالله

عضو

تحياتي لك أخي قاهري على هذا الموضوع المفيد....بالتوفيق ان شاء الله في CCIE

عضو

السلام عليكم
    كما عودناكم باسئلتى الغريبه وسؤالى هو
    كما نعلم جميعا ان سبب رغبة معظمنا فى دراسة ال ccna او mcse او اى دورة تعطيك شهاده معترف بها هو البحث عن وظيفة محترمه وان تكون مرغوب بك فى سوق العمل وسؤالى هو بعد تغير كثير فى سوق العمل من يوم ما استاذنا قاهرى طرح الموضوع للنقاش فبما تنصحنا الان ما هى الدورات التى يجب علينا ان نقوم بدراستها وهل حصولى على دورتين كا ccna - mcse كافين لان اجد فرصة عمل جيده استطيع من خلالها الاستمرار فى الدراسه ارجو منك التكرم بالرد وارجو مما له خبره ان يتكرم بالرد على فى ذالك

عضو

Thumbs up رد: الطريق الي مهندس شبكات محترف.

السلام عليكم ورحمة الله

اولا اشكر جميع المشاركين في هذا الموضع الهام جدا وارجوا من الله العلي التوفيق لنا جميعا
    واتمني الاجابه علي سؤالي البسيط
    هل ينفع اني اخد دورة ccna في احد المعاهد وفي نفس الوقت ادرس mcse مع نفسي ولا لازم انتهي من ccna لانها تعتبر اساسيات الشبكات ثم بعد ذلك ابدا ب mcse

وشكرااااااااااااااااا

عضو

الأخ قاهري .. تحيه مكلله بالنجاح خصوصا بعد ما اصبحت خبير CCIE ..ما شاء الله .. يريت تفدنا افادك الله .. للنجاح عوامل .. و اكيد طبعا عشان احترف في سيسكو و اوصل للآخر .. لازم اكون علي الأقل شغال في لب سيسكو نفسها كل يوم .. و اعتقد كمان إن دا مش متوفر و يكاد يكون مش متاح لأي حد .. عشان كمان العمل نفسه يساعدو علي إكمال دراسه الشخص .. و و قضيه ضغط التكاليف مع الشركات حتي الكبيره.. اروح من دا كلو فين.. دلني علي اول سلمه ممكن بيها اوصل لل CCIE و لا كتير عليا .. إلا بفضل سبحانه و تعالي

عضو

بالمناسبه ... انا مخلص CCNP و CCDA و عن قريب إن شاء الله تعالي CCDP و ياتري برامج الدايناميبس و السميولاتر كفايه لدخول الإمتحان العملي لل CCIE مثلا يعني :Unhappy:

عضوية مزدوجة

ياريت عايزك تفيدني
    انا دلوقتي معايا mcsa
    وعايز اكمل بس رأيكم اكمل novel او ccna
    وياريت اعرف اكتر عن novel

عضو الصورة الرمزية THEMACUBIX

جزاك الله خير يا باش مهندس قاهري عن جد هاذي الخطوات الصحيحة والي فبالي من واقع التجربة والخبرة بس عندي استفسار بسيط

انا الأن عندي ال ccna لاكن مو كل الموديل اتقنها .. زي عندك ال ACLs يعني ماعندي اشياء كثيرة الي فاهمها الان

الي فاهمو الأن الأن ... فريم ريلاي .. بعض تقنيات الوان.. Vlan و VTP و Rip V2 و ستاتيك و EIGRP و OSPF واساسيات الشبكات فبداية مواضيع المنهج تبع ccna هل لو اني وضعت هاذي التقنيات بالسي في افضل من اني اكتب CCNA ??

معا العلم انو توجهي لأدارة الشبكات وامن الشبكات ومابغا اخوض في هندسة الشبكات ابداً

ارجو منك انك تساعدني في هاذي النقطة .. ونا فنتظار ردك على احر من الجمر وجزاك ربي الف خير

عضو

جزاك الله خيرا اخى الحبيب

عضو الصورة الرمزية ISLAMIC.TR

السلام عليكم ، موضوع رائع حقا ، ويفهمه اللى شغال فى سوق العمل

من وجهة نظرى ، إنك تبدأ بشهادة ال +N ، لكن دراسة فقط سيبك من الشهادة ، واللى حيشتغل مهندس شبكات ويتعامل مع راوتر وسويتش ويدرس مشوار سيسكو ، انصحه برضه يكون عارف كويس فى مايكروسوفت ، مش شرط يكون معاه شهادة mcse ، لكن يكون فاهم كويس ،

ومن خلال تجربتى المتواضعة ، شهادة ال +N فى الواقع العملى ضعيفة ، لكن خدها كأساس ، لأنها حتسهللك حاجات خصوصا فى سيسكو ، والله تعالى اعلم

عضوية جديدة

اخواني اشكركم علي توضيحكم الرائع والمفصل ولكن اعزروني ارجوا افادتي ببعض الامور
    عندي فكره كويسه وامارس تركيب الشبكات
    احب ان ادعم ذلك بشهاده وكنت ارغب كابدايه في mcsa
    وهيا في حد علمي تخص شركه مايكروسوفت
    فا اي الطرق اصح الاتجاها في الطريق السابق او سيسكو cnna

عضوية جديدة

Thumbs up رد: الطريق الي مهندس شبكات محترف.

thank u kahery thank u very mach

عضوية جديدة

naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaar

عضوية جديدة

انا بعلن عن بداية كورس ccnp
    طبعا كلامي يخص الناس الي من مصر من القاهرة لان المركز الي فيه حتبتدي هذه الدورة
    في القاهرة في مدينة نصر اهم ما في الدورة ان سعرها رخيص مقارنة بالمبالغ الهلامية في المراكز المعتمدة التكلفة لا تزيد عن 1200 جنيه والدورة تاخذ في شهر فقط خمس ايام من كل اسبوع كل يوم من الاسبوع 8 ساعات كاملة نظري وعملي
    بس للامانة بالنسبة للنحية العملية اول تراكين سهل العملي بتاعهم بيتعمل علي برنامج الديناميبس وهو برنامج اكتر من روعة يحول جهازك لراوتر فهو ليس سيميوليشن كالباكيت تراسير ولكن يوجد جزءية الوايرليس لا يمكن تطبيقها علي الداينميبس اما التراكين التانين فيوجد اشياء منها كثير تطبق علي الدينميبس مع مساعدة سويتشات ورواتر حقيقية في المركز لكل من يرغب في الالتحاق بهذه الدورة يبعتلي علي الخاص ايميله وانا حضيفه عندي وحقوله كل التفاصيل واديله نمرة المركز لان اي كونتكت حيبقي بينك وبين المركز مش معايا انا
    المركز اسمه Brilliance tech
    بس المشكلة ان الدورة دي علشان تبتدي لابد من وجود ست اشخاص مشتركين وغير مسموح باكتر من كدة علشان الناس تقدر تستوعب ونقدر نجرب كل حاجة مع بعض واحد واحد
    علي فكرة الي بتكلمكوا الانستركتور نفسها الي حتدي الكورس بالتوفيق ان شاء الله

عضوية جديدة

Exclamation رد: الطريق الي مهندس شبكات محترف.

يا جماعة في حاجة مهمة وخطيرة جدا خاصة بفرص العمل للحاصلين علي اي من الشهادات العالمية سواء من ميكروسوفت(mcse( او اي شهادة من شهادات شركة سيسكو المعروفة للاسف ان في كتيير من الشركات بتفضل خريج كلية الهندسة عن اي شخص حاصل علي هذه الشهادات وليس خريج كليات الهندسة ؟؟؟؟؟؟؟؟

الي كل من يعمل في هذا مجال الشبكات تقديم الافادة في هذا الموضوع الهام والخطير وان يعرض تجربته الشخصية اثناء بحثه عن عمل في مجال الشبكات سواء الهاردوير او السوفت وير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لانه يكون من المحبط والمؤلم عند كثيير من الاشخاص الطموحيين الذين يردون الدخول في هذا المجال وبعد دراستهم وحصولهم علي هذه الشهادات وفجأة وعندما يتقدم الي احدي الوظائف وفي المقابله الشخصية يقولون له اننا نريد خريج هندسة !!!!!!!!!!!!!!

علي العلم ان هذا المجال مفتوح ويمكن لاي شخص الدخول به مدام وجد في نفسه القدرة علي ذلك ولا يشنرط ان يكون من خريجي كليات الهندسة !!!!!!!!!!!!!

ياريت ياجماعة اللي عندة خبرة في الموضوع دا يقول رايه بسرعة وبكل امانة
    لاني خريج تربية و بحب مجال الشبكات وكنت قادم علي دراسة mcse / ccna

صفحة 7 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة