صفحة 12 من 12 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
النتائج 166 إلى 170 من 170

الموضوع: >>> الموضوع الموحد لمتابعة اخبار الجيل الثالث من معالجات AMD APU <<<<

عضو

رد: >>> الموضوع الموحد لمتابعة اخبار الجيل الثالث من معالجات AMD APU <<<<

لو سمحت يا استاذ احمد
    انا اشتريت مزربورد اسوس سوكت FM2+ هل اشتري AMD A8-6600K او AMD A6-6400K و لا استني الجيل الجديد ده
    هل حيكون في بروسيسور يكون الgpu المدمجه بتاعته اقوي من الاتنين السابقيين دول في نفس السعر
    لاني مش بقدر اشتري كارت خارجي

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmod.dada مشاهدة المشاركة
    لو سمحت يا استاذ احمد
    انا اشتريت مزربورد اسوس سوكت FM2+ هل اشتري AMD A8-6600K او AMD A6-6400K و لا استني الجيل الجديد ده
    هل حيكون في بروسيسور يكون الgpu المدمجه بتاعته اقوي من الاتنين السابقيين دول في نفس السعر
    لاني مش بقدر اشتري كارت خارجي
    اخي الكريم الافضل الانتظار في كلا الحالات طالما هتعتمد علي المعالج الرسومي المدمج مع المعالج ، كلا المعالجات التي سبقت ان ذكرتها هي معالجات جيدة لكن لاحظ اخي الكريم ان معالج A6-6400K معالج ثنائي النواة ،بينما معالج A8-6600k معالج رباعي النواة...

علي العموم الافضل الانتظار لكي نستطيع الحكم علي الاسعار ، اري ان معالج AMD Kaveri A8-7600 بسعر 119$ سيكون جيد بالنسبة للسعر والاداء ..
    اذا كنت مستعجل يبقي الافضل انك تاخد الافضل من بين المعالجين وهو رباعي النواة بالتاكيد ...

عضو

ليا سؤال هل المعالجات الحالية من amd افضل ولا انتل من كل شئ سعر واداء

لاني ناوي احدث جهازي الميزانية هي 4 الاف جنيه القطع اللي هيتم تحديثها هي :

بروسيسور ومازربورد ورامات وهارد

الشاشة معايا نوعها حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: سامسونج 23 بوصة Full HD 1080p (1920 x 1080)
    ومعايا كارت شاشة قديم نوعه سافير hd4670 ممكن استعمله وممكن الغيه منها لاني مش محتاج حاليا كارت شاشة عالي في الجهاز لاني نارد لما العب عليه وعلي ماعتقد اغلب المازربورد فيها كارت شاشة كويس علي الاقل متيهالي هيشغل الالعاب علي الميديم

انا اللي يهمني الجهاز يكون سريع ومحتجاش اني حدثه تاني مش قبل 3 سنين

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoreturn مشاهدة المشاركة
    ليا سؤال هل المعالجات الحالية من amd افضل ولا انتل من كل شئ سعر واداء

لاني ناوي احدث جهازي الميزانية هي 4 الاف جنيه القطع اللي هيتم تحديثها هي :

بروسيسور ومازربورد ورامات وهارد

الشاشة معايا نوعها حجم الشاشة و الدقة (Resolution) التي تستخدمها: سامسونج 23 بوصة Full HD 1080p (1920 x 1080)
    ومعايا كارت شاشة قديم نوعه سافير hd4670 ممكن استعمله وممكن الغيه منها لاني مش محتاج حاليا كارت شاشة عالي في الجهاز لاني نارد لما العب عليه وعلي ماعتقد اغلب المازربورد فيها كارت شاشة كويس علي الاقل متيهالي هيشغل الالعاب علي الميديم

انا اللي يهمني الجهاز يكون سريع ومحتجاش اني حدثه تاني مش قبل 3 سنين
    الامر يختلف اخى الكريم :

حاليا انتل تتفوق على AMD من ناحية المعالج المركزى وهذا امر مسلم به فى الفترة الحالية بشكل عام ، لكن ما يميز AMD انها تحاول ان تنافس انتل من ناحية المعالج الرسومى المدمج والذى هو بالتاكيد افضل من المعالج الرسومى المدمج من انتل ...
    وتنافس ايضا على السعر مقابل الاداء ولهذا يجب ان ننظر الى استخدامك الشخصى للجهاز وتقرير الافضل ...

حاليا لم تعد هناك معالجات رسومية (كروت شاشة ) مدمجة مع اللوحات الام خاصة مع الاجيال الحديثة ، فكلا معالجات انتلcore ix ، و AMD ِAPU تتمتع بمعالجات رسومية جيدة مدمجة داخل المعالج نفسه ، اى ان المعالج الذى تشتريه يحتوى فى الغالب على معالج رسومى مدمج ، اداءه فى الغالب ما بين الضعيف الى المتوسط من ناحية الاداء لكنه على كل حال جيد ومقبول .

انصحك اخى الكريم ان تقوم بفتح موضوع خاص فى قسم طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها

وان شاء الله الاعضاء يفيدوك بشكل افضل .....

عضوية جديدة

انا بكون كيسه جديدة ومش عارف اجيب amd ولا انتل محتار صراحة لو هجيب هما اتنين قدامى i3 4140 او a8-6500 ياريت حد يقولى انهو احسن وعايز اشغل العاب عالية

صفحة 12 من 12 الأولىالأولى ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

المفضلات