اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_sky8 مشاهدة المشاركة
اخى ابراهيم كل التحيه والتقدير الله يبارك فيك وفى مجهودك فعلا كان موضوع الخصائص مبهم وغير واضح فى كثير من الخصائص بالنسبه لي خصوصا بعد احضارى كرت شاشه

طبعا
texture quality
بتفرق معايا وبتحسن وبتدى واقعيه وفيه برضوا
vsync
لو هى مقصود بيها Anti-Aliasing بحس انها مهمه وترفع الواقعيه فى الصوره ومنغيرهم بشعر انهى بلعب بعلا غانم
بس طبعا مجربتش معظم الالعاب واضح انها بتختلف فلو تقدر اخى ابراهيم تجيب اعدادات كام لعبه مهمه وتعرفنا بخصائص هتفرق وايه مش هيضف فارق زى ما وضحة فى شرحك الرائع
نورت الموضوع بمرورك يا اخ احمد
V-Sync زي ماتكلمنا عليها قبل كده لمعالجه مشكلة تمزيق الشاشه اللي بتحصل بسبب ان الكارت قادر يعالج اطارات من المشهد اللي لسى مظهرشي على الشاشه
فهتبدا تلاحظ دائما ان في خط تردد بيتنصف الشاشه من اعلاها وصورة المشاهد غير ثابته عشان كده بنفعل V-Sync / Double Buffered عشان نثبت عمل كارت
الشاشه على نفس سرعة تردد انعاش الشاشه 60Hz وبالشكل ده الكارت مشهيعالج اطارات المشاهد القادمه الا في زمنها الصحيح
لحسن الحظ التقنيه دي بتقلل من درجة الحراره و مجهود الكارت لانه لو كان قادر ينتج 90 اطار فاحنا بنطلب منه 60 فقط

لكن نقطة الضعف او السلبيه الوحيده هي الاتي
لو انا مش مفعل V-Sync والاداء قل عن 60FPS في بعض الالعاب التقيله بسبب التاثيرات التقيله وبسبب اني مختار اعدادات جرافيكيه تقيله وقل عند 40FPS / 50FPS مشهحس بمشكله كبيره في الاداء
لكن في حالة تفعيل V-Sync لو مقدرش ينتج 60FPS في الثانيه و في كل ثانيه فهيحصل Lag في اي مشهد الاداء بيقل فيها عن 60FPS
يعني هي بتعالج مشكله تمزيق الصوره لكن لازم تضمن انك قادر على انتاج 60FPS طول اوقات اللعبه لكن لو اللاج حصل في لحظات بسيطه مش مشكله لكن لو طول وقت اللعبه مش قادر تنتج غير
50FPS مثلا لازم تقفلها

ناس كتير مشبتهتم بالخاصيه دي لان الكارت مش قادر يجيب 60FPS فلو لاحظت رد الاخ مصطفى السابق هتلاقيه بيقول انه بيقفلها لان في العاب الكارت مشبيقدر يوصل فيها ل 60 اطار
هي ليها خيوط كتيره يعني انت ممكن فعلا تستغنى عنها لكن المشكله الوحيده ان في العاب مشكلة تمزيق الصوره فيها بيبقى واضح جدا زي GTA V / Shadow Of Mordor وغيرهم كتير

المفروض ان Triple Buffered تكون افضل من كلاهما لكن للاسف مفيش اهتمام بيها كبير
لكن عموما هنعمل موضوع عنها ان شاء الله
اشكرك على المرور مره تانيه يا غالي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalhaliem مشاهدة المشاركة

بسم الله ما شاء الله زادك الله علما نافعا
ونفعك بما عَلِمْت وجعلك سببا في نَفْعْ غيرك

ربنا يجازيك كل خير اخي الفاضل
انا عارف انك مش من هواة الالعاب وردودك التشجيعيه نبراس على راسي اعتز بيها واشكرك عليها
اشكرك مره تانيه استاذ عبدالحليم