النتائج 1 إلى 15 من 29

الموضوع: ما هي أنسب سرعة لمشاهدة فيديوهات 4K ؟

العرض المتطور

المشاركة السابقة المشاركة السابقة   المشاركة التالية المشاركة التالية
    عضو برونزي

رد: ما هي أنسب سرعة لمشاهدة فيديوهات 4K ؟

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad_buny مشاهدة المشاركة
    عندك حق المتابعة هتخليك توصل لحقك أسرع وبطريقة محترفة
    بس برضوا مش كل الخطوط والسنترالات زي بعض فية نسبة فقد

انا بتكلم علي ان لما افتح اعدادت الروتر و اشوف قياسات جودة الخط اعرف ان الخط يستحمل 16 ميجا واكتر ولكن الشركة تحدد السرعة في السستم اقل من هذا و لما تكلم خدمة العملاء يقول لك سرعتك اخرها 10 ميجا ...
    مشكلة سيرفر ميجابلس انه بيكون تلقائي يعني السرعة يتم تحديدها من قبل البرميجات ..وده يؤدي لمشكلة البرمجيات تحدد السرعة بطريقة خطاء ..ولو قمت ب اغلاق الروتر لمدة يوم يتم تغير سرعتك الي سرعة اقل لي اعتقاد النظام ان الخط لا يتسحمل السرعة ف يقلل السرعة حتي يصل للروتر..وفوق كل ده لا يوجد وعي للموضوع ده في موظفين الشركة الا بعض الناس و احيانا الموظف عارف الكلام ده ويستهبل عليك واول ما يعرف انك فاهم يغير كلامها 360 درجة الا بعض الموظفين المحترمين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sayedmego مشاهدة المشاركة
    طيب ايه التفسير ان خطي يشيل 18 ميجا و كانت السرعة 5 ميجا بس لما كنت علي ميجا بلس و علي كلامهم بعد 13 زيارة منزلية ان دي اقصي سرعة الخط يستحملها و لما غيرت شركة تانية و اشتركت علي 8 ميجا وصلت السرعة 8 ميجا كاملة بدون مشاكل ؟

نفس المشكلة الي حصلت معايه ..جودة الخط يستحمل 22 ميجا و استقرار الخط snr كويس ..اتصل بخدمة العملاء يقول ان خطك اخرها 10 ميجا ...قمت بكتابة المشكلة في جروب خاص ب مهندسين الشبكات وعرفت شخص جدع شغال في tedata وساعدني (طبعا عرف رقم الارضي) و رفع السرعة من السستم في دقائق ..الي 16 ميجا ..بعد كده صورتة صورة ب السرعة و الخط شغال علي 16 ميجا ..وكل ما الشركة تعمل معاية الحركة ده (تقليل السرعة)..اتصل بخدمة الدعم الفني يعمل اختبار للخط ويقول خطك اخره 10 ميجا ..اروح انا افتح شكوي في mytedata تحديد في قسم (لدي شكوي)..وارفع الصورة قبل المشكلة وبعد المشكلة مع رقم الشكوي بتاعة خدمة العملاء..تاني يوم المشكلة تتحل.

التعديل الأخير تم بواسطة زكريا شاهين ; 15-04-2018 الساعة 20:28

المفضلات