صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 26

الموضوع: بسم الله الرحمن الرحيم - اريد اتخاذ قرار من اين ابدا فى عالم الشبكات

عضو الصورة الرمزية clerck

Lightbulb بسم الله الرحمن الرحيم - اريد اتخاذ قرار من اين ابدا فى عالم الشبكات

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    انا بجد مش عارف ابدا منين بس بجد انا محتاج مساعداتكم انا كنت فاكر مواضيع النت دي كلها كلام فارغ لحد مدخلت علي منتدي عرب هردوير والله مش بجامل النواضيع هي الي شدتني علشان اسجل نفسي واكتب الموضوع ده ولقيتكم بتساعدو بعض فقلت انا مش هخسر حاجه ياصابه يااثنين عور المهم انا كنت داخل مجال الشبكات جديد وحبيته بجد انا عمري ماحبيت حاجه زي الشبكات مش عارف ليه ممكن علشا كترسمعت عنها مجالهاوبعدين لقيت نفسي بحب حاجه وممكن انفع فيها غير دي كان عندي حلم التفوق والابداع وبعدين اول خطوه لقيت نفسي وقعت لما لقيت صحبي مش عايز يساعدنس وبيتهرب مني لقيت الموضوع صحب والله صعب كان نفسي حد يوريني الطريق ويقولي امشي ازاي ويساعدني بس انا خت بالي ان مفيش حد بيساعد حد ببلاش............ايوه ببلاش لازم مصله المهم انا اسف علي التطويل انا كنت عايز اي حد يساعدني وادعيله انا عايز الطريق ............

mohamed_abdelwahed1987@yahoo.com

والسلام عليكم ورحمه الله

عضو برونزي الصورة الرمزية Scorpion007

رد: بسم الله الرحمن الرحيم - اريد اتخاذ قرار من اين ابدا فى عالم الشبكات

اهلا كليرك .

اولا عنوان موضوعك مخالف لشروط المنتدى وكان يجب غلق الموضوع لكنة عدلتة لك وتركت الموضوع لانه اول مشاركة لك وقد تكون اغفلت عن قراءة الشرووط

https://www.arabhardware.net/forum/s...ad.php?t=47601

ارجو عدم تكراراها وذلك بكتابة عنوان واضح يبيمن ما بداخل الموضوع
    ..........

بسم الله الرحمن الرحيم اخى الحبيب

بص يابنى صاحبك سابك ما سابكش بية من غيرة هتنجح هتنجح كل ماعليك حط وارسم الطريق قدامك وشوف المفروض تعمل اية

دلوقتى هتابع معاك انا والاعضاء والمطلوب منك انك تكتبلنا هل معاك شهادات فى الشبكات ؟
    وما هية خبرتك فى المجال ؟

التكملة بعد ردك ...
    [CENTER][COLOR="Red"][SIZE="5"]Too Fast Too Furious[/SIZE][/COLOR][/CENTER]

[CENTER][IMG]https://img118.imageshack.us/img118/2033/needforspeedprostreet01yq9.jpg[/IMG][/CENTER]

مشرفة سابقة

الاخ clerck
    اذا كنت تريد ان تتخصص في ادارة الشبكات و نظم الشبكات بمعنى ان تكون مسئول عن شبكة واحدة انت المسئول عن تطويرها و اعطاء الصلاحيات لمستخدمي الشبكة و حل مشاكلهم و مشاكل الشبكة اليومية فعليك بشهادات مايكروسوفت و ستجد في هذا القسم في موضوع الاخ ياسر قاسم كيف تصبح مهندس نظم MCSE ما ستتعلمه من هذه الشهادات و كيف تحصل على معظم المواد مجانا من الانترنت
    اما اذا كنت تريد التخصص في مجال تصميم الشبكات بمعنى ان تعمل في شركة تكون مسئولة عن تصميم الشبكات و تركيبها للجهات الاخرى مثلا شركات بنوك جامعات الخ فعليك بشهادات سيسكو خصوصا CCNP لاحظ انك هنا تصمم الشبكة و تركبها و تتأكد من انها تعمل بكفاءة لكن من يديرها بعد ذلك هو مهندس النظم هناك مواضيع مثبتة في قسم سيسكو للاخ لومارك يشرح هذه الشهادات بالتفصيل
    اما اذا كنت تريد ان تعمل في شركة الاتصالات المسئولة عن خدمات الهاتف و غيره فعليك بشهادة سيسكو CCVP و ستجد بقسم سيسكو ايضا معلومات عنها
    شهادة سيسكو CCNA تعتبر البداية لمعظم شهادات سيسكو و مدخل ممتاز لعلم الشبكات بصورة عامة
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

بسم الله الحمن الرحيم

الحمد لله الذي هداني لهذا انا شاكر جداا لمساعدتكم وثانيا انا اسف علي سوء سلوكي
    اما بالنسبه لما ما انااحصل عليه من شهادات انا مش معايا اي شهادات في الشبكات بس كل الي انا قرأته فصلين في كتاب
    mcse full
    اما بانسبه لما اريد ان اتخصص بيه انا نفسي اتختصص في مجال تصميم الشبكات بمعني ان اعمل ان اعمل في شركه تكون مسؤل عن تصميم الشبكات

ccna
    وبعدين اخيرا mcsa&mcse بس نفسي اكون شاطر في المجال كلل لان صاحبي قالي انك لازم تبد

وعشان كده انا نفسي اذاكرة
    mcse&ccna

عضو

س برضو لازم يكون عندك خلفية قوية عن الصيانة والبرمجة يعني حاول تكسب خبرة
    في A+ برضو الA+ بتحكي عن الشبكات بالنسبة لNETWORK + أظن انها كمان منيحة بس CCNA أفضل منها يعني عملية أكتر ألك ومدخل للشبكات بمفهوم أوسع وادق من NETWORK +
    علشان هيك انت عندك أساس قوي في الصيانة والبرمجة وله لا
    باديء من الصفر يعني
    lolo:ashraf
    MCP,MCSA,MCTS,CCNA2008,A+,NETWORK+,VBNET,ADVANCED ACESS,COMMINCATION SKILLS, ICDL
    MCSE
    MCITP MESSEGING

ورايا يا باشا الرجالة كلها قدام وفية اللى هيجى بعدك ااقف فى الطابوور فى مكانك

ابدا CCNA وبعد كدة MCSE او العكس هتقولى الافضل اية هقولك براحتك علشان مافيش حاجة معتمدة منهم على التانية لكن الاتنين بيكملو بعض يعنى مش هيسببلك عجز انك تفهم واحدة فيهم قبل ما تدرس التانية
    وربنا يوفقك عندك منتدى ال CCNA ومنتدى ال MCSE ادخل لاهم المواضيع دة موضوع متثبت فى القسمسن فووق واتفرج وخد قرارك

[CENTER][IMG]https://img118.imageshack.us/img118/2033/needforspeedprostreet01yq9.jpg[/IMG][/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashrafat مشاهدة المشاركة
    س برضو لازم يكون عندك خلفية قوية عن الصيانة والبرمجة يعني حاول تكسب خبرة
    في A+ برضو الA+ بتحكي عن الشبكات بالنسبة لNETWORK + أظن انها كمان منيحة بس CCNA أفضل منها يعني عملية أكتر ألك ومدخل للشبكات بمفهوم أوسع وادق من NETWORK +
    علشان هيك انت عندك أساس قوي في الصيانة والبرمجة وله لا
    باديء من الصفر يعني
    ايوة كدة يا اشرف باشا عاوزين تحليل سريع وقوى بعد كل مباراة ! بدانا نستفيد من خبرتك بارك الله فيك Clap!Clap

مشرفة سابقة

لو عاوز تمشي في مجال تصميم الشبكات يبقى تذاكر CCNA بعدين CCNP مش MCSE لان MCSEبتدرسك نظم تشغيل مايكروسوفت و CCNP بتدرسك شبكات سيسكو
    على كل انت ادرس CCNA الاول وبعد كده حتقدر تحدد اكثر اذا انت عاوز تعمل MCSE او CCNP
    [SIZE="2"][COLOR="Teal"] [CENTER]
    اللَّهُمَّ اجعل حبك أحب الأشياء إليّ
    و اجعل خشيتك أخوف الأشياء عندي
    و اقطع عني حاجات الدنيا بالشوق إلى لقائك
    و إذا أقررت أعين أهل الدنيا من دنياهم ، فأقرر عيني من عبادتك
    [/CENTER]
    [/COLOR][/SIZE]

عضو

وانا شايف هيك الي مع عندو خبرة في الشبكات يبدأ ccna بعدين يبلش mcse الا إذال كان عندك نوعا ماخبرة احنا عندنا بالمعهد دخلت ومعاي mcsa اخذت الفستا بعدين بلش معنا في ccna قبل مانكمل mcse لكن بالنسبة للطلاب خلصو ا الكورس 2276 وبلشو بccna قبل الكورس 2277 هذا بيقويهم وبأسسهم لكورس 2277 وكورس ال design في mcse
    لكن عندنا في المعهد في بكج كامل بتكون دايما فيه icdl يعدين A+ بعدين CCNA بعدين MCSE
    لكن توفيرا للوقت والجهد يبلش CCNA بعدين MCSE لانو برضو كورس الMCP بعوضو عن A+ نوعا ما بالعكس في شغلات بMCP مش موجودة بA+ بتتعلق بطرق تنزيل الوندوز للشبكات
    ATTEND , UNATTEND,SYSTEM PRP
    فانا شايف ياخذ CCNA بعدين MCSE
    MCP,MCSA,MCTS,CCNA2008,A+,NETWORK+,VBNET,ADVANCED ACESS,COMMINCATION SKILLS, ICDL
    MCSE
    MCITP MESSEGING

بسم الله الرحمن الرحيم
    جزاكم الله خيرا والله ربنا يوفقكم ويهديكم وشطرا الف مره علي هذه المساعدات
    اولا
    /شكرا ليك يااخ اشرف علي نجهودك لكن انا عايز اسأل سؤال هو لازم تكون بروفشنال في الصيانه والبرمجه الصراحه انا جبت الكمبيوتر من10 شهور اول ماجبته عرفت حاجات كتير في فتره صغيره انا مش وحش في الصيانه كويس بس مش بروفشنال يعني بعرف احل مشاكل جهازي وممكن اصحابي يعني مش صفر
    اما بالنسبه للبلرمجه انا خالص مفيش كمن قرات فيها شويه ومحبتهاش وكمان ناس كرهوني فيها فسبتها ورخت الشبكات وحبتها وكان نفسي ابدع فيها حبتها بجد واول مره في حياتي كلها احس اني هتفوق في حاجه مش عارف ليه والله
    ثم انا مش عارف يعني ايه
    A+ انا كنت قرات شويه في c# مش كتير
    وانا كنت عايز اسأل سؤال هو لازم برمجه وصيانه
    ........

وثانيا
    / انا اشكر حضرتك يا مستر سكوربيوم علي ردودك واهتمامك بس قبل ماابدء في الدراسه عندي سؤالين الاول هل ممكن اذاكر القرسات دي self studyبدون مساعده حد ؟
    والتاني هي فعلا المذاكره دي صعبه وهتاخد وقت كبير مني ؟
    خليهم تلات اسأله انت ايه نصيحتك ليا بعد ظروفي دي
    mcse or ccna

ثالثا
    / شكرا خاص لك يادكتوره amna_aliمش عارف اناليه قوت دكتوره بس مش همسحها انا كنت عايز اسلأحضرتك سؤال حضرتك نصختيني بالccna صح هي اسهل ولاmcseفي الدراسه يعني اقدر اخلصها الاول اصل انا نفسي احط رجلي علي اول الطريق وحاسس اني هطير بس خايف لابدء غلط وبس وشكرا لحسن استماعكم
    وربنا يهدنا ويهديكم والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

وما نيل المطالب باتمني ولكن تأخد الدنيا غلابا

انت بوصفك لنفسك اخ كليرك وعن معلومات
    انت مش بروفيشنال لكن عارف فى مصر عندنا نقول هتمشى وفية منك رجا

انا شايف ان كفاية اوى النقطة دى تكون متوفرة وكويس انك حددت انك عاوز شبكات مش برمجة
    يعنى علشان جربت الاتنين انا بصراحة دوست جامد فى البرمجة بس كنت حاسس ان هيجى دايما ناس افضل منى ولازم اعترف انى مش هقدر اسد فيها جامد اهم حاجة تجرب من المجالات اللى محيراك لحد ما تستريح يعنى انا مثلا لو ماكونتش جربت الشبكات ودرست فيها ماكونتش هسيب البرمجة لكن انا عندى ناس صحابى العكس تمام كل حياتهم برمجة وباكتر من لغة كمان

الخطوة التاينة / انا ارشحلك انك تاخد كورس فى CCNA اللى مش بياخدو فيها كورس ناس قادرة وانا بعترفلهم فيها بكدة بس فى حالة واحدة لما احس انهم فاهمين بعد ما خلصوها علشان فى ناس حفيظة بتخحفظ شوية اسئلة وتدخل الامتحان وتجيب الشهادة وبعد كدة يزاكر على مهلة " نظام تفكير وتخطيط عجيب"

بعد ما وضحت لينا معلوماتك المتواضعة الى كل واحد ابتدى بيها فى اول طريقة ماحدش اتولد معاها شهادات ..ابدا CCNA الاول وافهمها كويس جدا جدا علشان هتسيبها او هتبعد عنها فترة طويلة لما تنقل ل MCSE لو انت مزاكرها كويس مجرد انك تقرا عنواين فقط هتفتكرها

ال CCNA حاول تبدا وتخلصها قبل 1-11-2007 على فكرة لسة بدرى انت ممكن تتتفرغلها وتخلصها فى وقت قصير وطبعا الكورس بيوفر عليك وقت كتير جدا جدا فى المزاكرة والفهم يعنى ممكن تاخد منك لو متفرغلها وبتتدلع والظروف اللى كالعادة بتحصل فى النص ما بين 3 الى 4 شهور ... انت لو بدات الان ممكن تخلصها على نص سبتمبر
    اسمع كلامى ما تخاليش حد يعقدك ويقولك دة واحد خلصها فى شهرين وواحد مش عارف اية انا اخر رقم سمعتة ان واحد زاكر ودخل الامتحان فى 8 ايام !! طبعا دى ناس ذكية جدا بتدخل تحل الامتحان فى 10 دقايق وتخرج ( حافظينة يابنى )
    خليك فى نفسك المهم تبقى ماشى راضى على نفسك

والمزاكرة مش صعبة لو هتزاكر لواحدك فى اول الطريق طبعا بلا شك هتكون صعبة جدا جدا

لكن لما تاخد كورس هتبقى واثق من نفسك وهتجيب 70% من المادة لو انت بتركز مع الانستركتور

النصيحة دى عن تجربة شخصية وتجربة اصدقاء كتير

بسم الله الرحمن الرحيم
    والله يااخ اسكربيون انامش عارف اشكرك ازاي مش هقدر اقول غير جزاك الله خيراَانا اقتنعت بيك والله انا مش بجامل والله العظيم
    انا مش هنسالك الجميل ده والله انت وكل الي ساعدوني بس اخر حاجه انا كنت عايزك ترشحلي كتاب او اسطوانات ابدأ بيها لو موجوده في المنتدي وممكن انزلها
    بس انا عايز اسأل سؤال افرض انا خلصت
    ccna في شهر.....

علي فكره انا من مصر من القاهره
    علي فكره انا مش هنساك في المستقبل انت هتنساني

نسيت اقولك ياريت يكون الشرح لو موجود يبقي عربي انا عمال ادور ومش عارفابدء منين في ccna

لا شكر على واجب بس خلص وربنا يوفقك
    ادخل منتدى ال CCNA كمل هناك واكتب هناك
    https://www.arabhardware.net/forum/f...splay.php?f=87

ستجد هناك موضوع بالعنوان
    :::::: (((( افضل المواضيع و المشاركات القيمة فى منتدى ال CCNA )))) ::::::

اتفرج فية وبعد كدة قولى انت عاوز اية او اية اللى انت مش فاهمة
    من افضل الكتب كتاب Sybex هتلاقية هناك

عادى ممكن تخلصها فى شهر شرح وتاخد 10 ايام تراجع بسرعة على اامنهج و تحل الباسفورشور وتخلص فى اقل من شهر ونص لان كلة بيعتمد على الظروف الطارئة والتغيبرات اللى ممكن تحصل فى النص
    مثلا واحد صاحبى كان قرب يدخل يمتحن كمبيوترة اتحرق قبلها باسبوع طبعا اخد منة وقت عمال ما صلحة واشترى حاجات جديدة

عضو

قرار صائب انك تبلش بccna وبالنسبة لل A+ هي شهادة محترف صيانة كمبيوتر تؤخذ من شركة كومبيتا والمهم هي من جزأين جزء بيحكي عن قطع الكمبيوتر وأنواعها وعلى ماشاكلها يعني hardware والشق التاني بيحكي عن أنظمة الكمبيوتر متل windows xp وشويه عن الشبكات أنت أهم شي تجرب وتحاول تنزل جميع انواع الوندوز متل وندوز 2000 windows xp windows 2003 تكون عارف قطع الكمبيوتر واجزائها وتكون عارف البروتات والمداخل علشان لو جاك راوتر تعرف توصلوا فين متلا وتكون عارف شويه عن مشاكل التشغيل مش بالضرورة تكون محترف الإحتراف بيجي من الخبرة مش من الشهادة او الكورس بعدين
    أنت الحين أهم شي بلش ccna واتقنها وبعدين أدخل mcse ويمكن انت تدخل على طول على شهادات الجيل الجديد يعني تعبلش بكورس windows vista الي بيعطيك mcp وبيعطيك mcts
    MCSE
    MCITP MESSEGING

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة