صفحة 30 من 42 الأولىالأولى ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 436 إلى 450 من 621

الموضوع: حصريا على عرب هاردوير: شرح فيديو باللغة العربية للـ ISA Server

عضو

رد: حصريا على عرب هاردوير ...دروس الفيديو للـ ISA Server بالعربي

بارك الله فيك وفي وقتك

عضو فضي الصورة الرمزية mohamed2121

رد: حصريا على عرب هاردوير: شرح فيديو باللغة العربية للـ ISA Server

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noursh مشاهدة المشاركة
    جزاكم الله خيرا على هذا الشرح الرائع ولكن هل بالامكان تحميل الدرس الخاص بالfirewall clien أي الدرس الثاني لأنه لم يفتح عندي ولم أستطع الاطلاع عليه

_ هل لي بسؤالكم كيف يمكن أن أعرف ما هو بورت والبروتوكول الذي يعمل عليه أي موقع أريد

_ ما مهمة monitoring

_ كيف يمكن أن أعرف ما هو بورت الراوتر
    أخى فالله أأسف على التأخير فالرد

بالنسبه للدرس الثانى هو على جزئين بصيغه الرار لازم يتم فك الجزئين معاً

_ هل لي بسؤالكم كيف يمكن أن أعرف ما هو بورت والبروتوكول الذي يعمل عليه أي موقع أريد
    أخى البورت البروتوكول السؤل عن التصفح هو HTTP الورت الخاص به هو 80

_ ما مهمة monitoring
    _ كيف يمكن أن أعرف ما هو بورت الراوتر
    مهمه المونوتور هى شاشه يعرض لها كل مايحدث داخل شبكتك بمعنى أصح كأنك مدير وله طابق فالدور العلوى ويرى ما يحدث مابين الموظفين والعملاء
    هنا ترى ما يحدث داخل شبكتك مابين الاجهزه وبين الانترنت

عضوية جديدة الصورة الرمزية محمد الكدش

جزك الله خير الجزء
    لا تأسفن على غدر الزمان لطالما &&& رقصت على جثث الأسود كلابلا &&& تحسبن برقصها تعلو على أسيادها &&& تبقى الأسود أسودا والكلاب كلاب

عضو الصورة الرمزية Eng.Eslam Mohamed

السلام عليكم يا شمهندس معلش انا اسف انى بقالى فترة مش برد ولكن انا اسف
    المهم انا حليت المشكله بتاعتى بتاعت اللاب وكنت عايز اكلم حضرتك على الموبيل ضرورى علشان الفائدة تعم للناس كلها... وا علشان اى حد لما يقراءه الموضوع بفهم
    انا اللاب اللى كان مدوخنى هو انى انا معنديش نت وكنت عايز اعمل جهاز سيرفر وكام كلينت كدة وكمان سيرفر للايزا وطبعا علشان اتاكد من تطبيق الايزا على الانترنت والدى ان اس الخارجى عملت ويب سيرفر خارجى بمعنى انه به خدمه الاى اى اس وعليه موقع وكمان عليه دى ان اس طبعا بكدة اكون زى اللى عندة نت تمام واقدر اطبق شغل الايزا

الشى التانى اللى انا طالبه من حضرتك..انا فتحت الدى اتش سى بى ومش لاقى WPAD موجود به ومش عارف اجيبه منين ياترى هو عيب فى نسخه السيرفر ولا محتاج اسطب اى شى تانى ومع العلم ان اخر رقم هو 249 وكل شى موجود زى الفديو بتاع حضرتك عدا وجود WPAD مش عارف ليه مش ظاهرة ضمن الخيارات

وكنت عايز برضه اسال حضرتك ايه رايك لو واحد عنده شبكه فى السيبر وعنده 50 مشترك ياترى يعمل الكلينت ايه سيكيور نات ولا بروكسى ولا فاير وول كلينت

واخبرا وليس اخرا انا بشكر حضرتك على اهتمامك وبجد مش مجامله بس انا فعلا معجب جداا بسلوب حضرتك فى الشرح

رقم موبيلى 0102256465 اتمنى ان حضرتك تكلمنى اوتبعتلى رقمك اكلمك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hmst_NADM مشاهدة المشاركة
    انا اللاب اللى كان مدوخنى هو انى انا معنديش نت وكنت عايز اعمل جهاز سيرفر وكام كلينت كدة وكمان سيرفر للايزا وطبعا علشان اتاكد من تطبيق الايزا على الانترنت والدى ان اس الخارجى عملت ويب سيرفر خارجى بمعنى انه به خدمه الاى اى اس وعليه موقع وكمان عليه دى ان اس طبعا بكدة اكون زى اللى عندة نت تمام واقدر اطبق شغل الايزا
    10/10 كده أنا فهمت كان مقصودك أيه

الشى التانى اللى انا طالبه من حضرتك..انا فتحت الدى اتش سى بى ومش لاقى WPAD موجود به ومش عارف اجيبه منين ياترى هو عيب فى نسخه السيرفر ولا محتاج اسطب اى شى تانى ومع العلم ان اخر رقم هو 249 وكل شى موجود زى الفديو بتاع حضرتك عدا وجود WPAD مش عارف ليه مش ظاهرة ضمن الخيارات

لو كنت ركزت شويا فالفيديو كنت هتلاقى انى قايل الكلام ده بس عمتا بتفتح الـ DHCP Console
    ,اعمل ألى مشروح فاللينك ده

Configuring Automatic Discovery for ISA Server Clients.

وكنت عايز برضه اسال حضرتك ايه رايك لو واحد عنده شبكه فى السيبر وعنده 50 مشترك ياترى يعمل الكلينت ايه سيكيور نات ولا بروكسى ولا فاير وول كلينت
    من وجهه نظرى عليك أستخدام 2 من الثلاث وهى الـ Secure NAT أو Proxy على حسب شبكتك
    لانك مش هتروح لكل عميل عشان تـ Install الـ Firewall Client

عضوية جديدة

بشكر حضرتك على الشرح الجميل والبسيط بجد مش مجامله بس انا فعلا معجب جدا بإسلوب حضرتك فى الشرح لكن نفسى تكمل بقية الحلقات
    جزاك الله خيرا

عضوية جديدة

متشكرين جدا يا بشمهندس والله انا عملت زى ما قولت لى بس جهاز الايزا مرضاش يدخل الا لما كتبت اسم الدومين .com علما بانى دايما بكتب اسم الدومين من غير com ياريت لو فى سبب تقولى علية وشكرا

الف شكر يابشا وفى انتظار الشرح الاكثر من رائع وبشكرك بجد على مدى اهتمامك بالرد علينا ومش لاقى اى كلام ممكن اقولهوك غير كلمه ربنا يكرمك ويزيدك

عضوية جديدة

ماشاء الله عليك يا باشا والف شكر ليك بجد لكن نتمني باقي الحلقات لان الوقت ضيق جدا ومحتاجين نخلص الايزا ضروووووووووري

عضو

جزاك الله خيرا

سبحان الله وبحمد ه...... سبحان الله العظيم

عضوية جديدة

جزاك الله كل خير

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا دخلت على الرابط اللى حضرتك حطيته وفعلا عرفت ازاى انزل wpad على dhcp وكمان على dns المهم انا كنت سالت حضرنك
    على رايك فى شبكه فيها 50 مشترك ومن الاخر هو سيبر وعنده 50 مشترك حضرتك قولتلى استخدم السكيورنات او الويب بروكسى ...انا فى جزء بصراحه واقع منى ومش فاهمه اووى
    1- فى السيكيورنات مجرد ان المستخدم يخلى الجيت واى بتاعه الايزا هيطبق عليه كل الرول طبعا دة كويس ومش هحتاج انى اروح لكل واحد وطبعا دة فى حاله ان الاجهزة معندهاش دومين وبيخشوا على الاكس بى عادى من غير حتى يوزر نيم وباسورد
    وحتى لو كانوا فى دومين فانا ممكن استخدم الجروب بولسى او الدى اتش سى بى واحط فيها اى بى الايزا ليهم بس اعتقد على حد فهمى انه اى شى بيطبق بيكون على الناس كلها يعنى انا مينفعش اخلى واحد ميخشش على الياهو ميل واخى الاخر يخش او انى اقطع النت على واحد والتانى لاء......دة اللى انا اعرفه اتمنى من حضرتك لو كنت فاهم غلط صلحلى

2- الويب بروكسى انا عارف انه لازم اروح عند كل مستخدم احطه باديدى او طريق الجروب بواسى فى حاله الدومين لكن هل ينفع
    انى امنع واحد من فتح مواقع معينه وواحد لاء فى كل الحالات اذا كان عنده اكس بى عادى من غير يوزر او اذا كان فى دومين مع العلم انى جربت الموضوع دة كالاتى

نزلت الايزا وعملت رول لكل الناس باستخدم dns ورول تانى فقط لليوزر vip انه يتمنع من http ورول تالت ان كل الناس تستخد http لكن لما اجى اخش من الكلين يطلب منى يوزر نيم وباسورد وجربت كل الاسماء والباسوردات اللى موجود سواء فى الدومين او على المكنه او حتى يوزر الايزا نفسه والكلام دة فى الدومين وفى الاجهزة العاديه بصراحه مش عارف ايه السبب يارترى ايه ممكن اكون عامله غلط...... وامنى من حضرك فى الفيديوهات القادمه تدينها امثله عمليه على الموضوع دة

وطبعا اتمنى لو اعرف ازاى برده بتكون القصه فى الفاير وول وموضوع ترتيب الروول لانه فى ناس بتقوللى ان الترتيب مهم جدااا وممكن يكون السبب فى عدم تطبيق اى شى على الاطلاق وعمتا برضه انا جربت كل الترتيب فى الشبكه دى ....معلش انا عارف انى طولت على حضرتك انا اسف بس بجد انا مبتداء والموضوع دة انا داخله تحدى مع نفسى اولا ثم مع بعض الناس اللى شايفن ان الايزا مش جامده وملهاش اى لازمه وبصراحه اكتر نفسى اعمل شبكه فى السيبر باستخدام الايزا وخايف اروح وافشل فيها ومكنش فاهم كل شى فيها بجد نفسى وحلمى حاليا انى اعمل شبكه باستخدام الايزا
    واسق مرة تانيه على الاطاله

عضو

الشكر الجزيل على الرد ولكن حاولت عدة محاولات لتحميل الدرس الثاني وحاولت فك الضغط على الوينرير كما أني حملت برنامج لصيانة الملفات التالفة للوينرير ولكن دون جدوى لذلك نرجو منكم وضع رابط آخر أو أي حل آخر_ كيف يمكن حجب دخول مواقع الشات من الايزا_ كيف يمكن أن أحجب مستخدم من الدخول إلى السيرفر الخاص بالايزا ولو كان administrator علماً أن عندي حساب له صلاحيات مدير النظام_ لدي برنامج يعمل على الانترنت لم أتمكن من الدخول عليه علماً أن هناك صلاحية كاملة في استخدام النت في الايزا فكيف يمكن أن أعلم ما هو البورت أو البروتوكول المستخدم لأتمكن من تصفحه_ هل من تعليمة يمكن أن تفيدني في معرفة البورتات_ هل يمكن من خلال الايزا سيرفر أن أمنع دخول المستخدم على مسنجران هوتميل في آن واحد_ هل يحتاج برنامج الجافا إلى فتح بورت خاص به وكذلك بالنسبة لبرامج الفيروسات_ لدي برنامج على أحد أجهزة الشبكة يتم من خلاله تصفح ما تم إدخاله من خلال متصفح الانترنت بحيث يكون الموقع عبارة عن اسم الجهاز/اسم قاعد البيانات ليتم الدخول عليهولكن بعد استخدام الايزا سيرفر لم أتمكن من الدخول على هذا الموقع، هل من الواجب أن أعمل قاعدة، وإن كان ذلك ما هي القاعدة الواجب إضافتها؟ وجزاكم الله عنا كل خير وجعله في ميزان حسناتكم

تم بحمد الله رفع الدرس رقم LAb 5
    فى فولدر التحميل على سرفر الاخ لومارك
    وده لينك الحلقه مباشراً

https://www.4shared.com/file/1022001...bd4/Lab_5.html

عضو برونزي الصورة الرمزية sharif_soper

السلا م عليكم
    اخي مستر محمد عبد السلام ةالله زمان ياباشا لية الشرف اكون اول واحد عليك واحمل الفديو
    وجعلة الله في ميزان حسناتك

الفديو الخامس

https://www.4shared.com/file/1022001...bd4/Lab_5.html
    [B][CENTER][SIZE=5][COLOR=Navy]الحق يحتاج إلى رجلين .. رجل ينطق به ورجل يفهمه.[/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/B]
    [CENTER][SIZE=4][B] [COLOR=DarkGreen]الجوع طعام الزاهدين والذكر طعام العارفين [/COLOR][/B][/SIZE][/CENTER]

صفحة 30 من 42 الأولىالأولى ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 ... الأخيرةالأخيرة