صفحة 31 من 42 الأولىالأولى ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 451 إلى 465 من 621

الموضوع: حصريا على عرب هاردوير: شرح فيديو باللغة العربية للـ ISA Server

عضو برونزي الصورة الرمزية 7amasa7

رد: حصريا على عرب هاردوير: شرح فيديو باللغة العربية للـ ISA Server

اخى محمد بارك الله فيك والف الف شكر وجزاك الله كل خير

هو دا الشغل وان شاء الله منتظرين المزيد منك قريبا ان شاء الله
    [CENTER][B][SIZE=5][COLOR=blue]لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين[/COLOR][/SIZE][/B][/CENTER]

عضو ذهبي الصورة الرمزية hisham_munshar

الف شكر على الدرس الجديد
    بالتوفيق

عضو الصورة الرمزية Eng.Eslam Mohamed

الف شكر يا مستر محمد انا بنزل الدرس دلوقتى وعلى فكرة انت يمكن تكون اتاخرت شويه فى تنزيل الدرس بس انا عايز اقولك ولكل الناس انه يكفى انك معنا ومش بتاخر علينا فى الردود ودة اهم شى وربنا يبارك لك......على فكرة هتفرج على الدرس و يارب الاقى فى رد على الاسئله بتاعتى انا كنت بعت لحضرتك فى الصفحه السابقه استفسار .. والف شكر مرة ثانيه....وقريب قووى هبلغ حضرتك بخبر كويس

عضو

السلام عليكم

هل يحتاج تحديث برنامج الفيروسات لوضع قاعدة في الايزا سيرفر ليتم التحديث وكذلك بالنسبة للجافا

إن كان ذلك واجبا ما هي البروتوكولات أو البورتات الواجب وضعها

وجزاكم الله خيرا مع الملاحظة أنكم لم تردوا على مشاركتي السابقة

عضو فضي الصورة الرمزية mohamed2121

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noursh مشاهدة المشاركة
    الشكر الجزيل على الرد ولكن حاولت عدة محاولات لتحميل الدرس الثاني وحاولت فك الضغط على الوينرير كما أني حملت برنامج لصيانة الملفات التالفة للوينرير ولكن دون جدوى لذلك نرجو منكم وضع رابط آخر أو أي حل آخر
    _ كيف يمكن حجب دخول مواقع الشات من الايزا_ كيف يمكن أن أحجب مستخدم من الدخول إلى السيرفر الخاص بالايزا ولو كان administrator علماً أن عندي حساب له صلاحيات مدير النظام
    _ لدي برنامج يعمل على الانترنت لم أتمكن من الدخول عليه علماً أن هناك صلاحية كاملة في استخدام النت في الايزا فكيف يمكن أن أعلم ما هو البورت أو البروتوكول المستخدم لأتمكن من تصفحه
    _ هل من تعليمة يمكن أن تفيدني في معرفة البورتات
    _ هل يمكن من خلال الايزا سيرفر أن أمنع دخول المستخدم على مسنجران هوتميل في آن واحد
    _ هل يحتاج برنامج الجافا إلى فتح بورت خاص به وكذلك بالنسبة لبرامج الفيروسات
    _ لدي برنامج على أحد أجهزة الشبكة يتم من خلاله تصفح ما تم إدخاله من خلال متصفح الانترنت بحيث يكون الموقع عبارة عن اسم الجهاز/اسم قاعد البيانات ليتم الدخول عليهولكن بعد استخدام الايزا سيرفر لم أتمكن من الدخول على هذا الموقع، هل من الواجب أن أعمل قاعدة، وإن كان ذلك ما هي القاعدة الواجب إضافتها؟ وجزاكم الله عنا كل خير وجعله في ميزان حسناتكم
    السؤال الاول

الملف سليم وقد قمت بتحميله من يومين
    السؤال الثانى

بالنسبه للمست
    خدم الادمين لا أحد يستطيع أن يرى الايزا سرفر لانك مش هتسمحله أن يشوف الـ Local Host ألى هوا الايزا
    يعنى اى مستخدم مهما كان لاتعطيه صلاحيات الدخول على الايزا سرفر

السؤال الثالث
    ذلك اخى من خلال المونتور كما ذكرت سابقا من خلال المونتور تستطيع انت تعرف ماذا يجرى
    بمعنى اصح ممكن تبحث على موق البرنامج ماهو البورت المستخدم للبرنامج لكى يوصل بالانترنت وتضيف البورت داخل الايزا ثم تعمل رول بده
    تانى حاجه انك تتابع المونتور وتشوف من خلاله ايه الى ألى أتعمله Allow وأيه ألى أتعمله Deny وبأذن الله فأقرب فرصه هشرح فيها المونتور ومن خلال الحالتين هيقول ايه هو البورت ألى لم يستطيع الوصول للأنترنت وبالغاب هو بيقبى باللون الاحمر وده الرول كله
    السؤال الرابع

كما ذكرت كل ذلك من خلال المنتور

السؤال الخامس
    نعم يوجد طريقه لذلك من خلال
    وده لينك للشرح من ميكروسوفتHTTP Policy
    https://support.microsoft.com/kb/925120
    وه شرح أخر لتوم شنايدر
    https://www.isaserver.org/tutorials/...ome-Users.html

السؤال السادس
    كما ذكرت كل ذلك من خلال المنتور
    لبسؤال السابع

يتم من خلاله تصفح ما تم إدخاله من خلال متصفح الانترنت بحيث يكون الموقع عبارة عن اسم الجهاز/اسم قاعد البيانات
    يعنى ايه لم أفهم

ياريت يا أخى ترتب أسألتك
    تحياتى

عضوية جديدة

جزاء الله كل خير وجعله في ميزان حسناتك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hmst_NADM مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا دخلت على الرابط اللى حضرتك حطيته وفعلا عرفت ازاى انزل wpad على dhcp وكمان على dns المهم انا كنت سالت حضرنك
    على رايك فى شبكه فيها 50 مشترك ومن الاخر هو سيبر وعنده 50 مشترك حضرتك قولتلى استخدم السكيورنات او الويب بروكسى ...انا فى جزء بصراحه واقع منى ومش فاهمه اووى
    1- فى السيكيورنات مجرد ان المستخدم يخلى الجيت واى بتاعه الايزا هيطبق عليه كل الرول طبعا دة كويس ومش هحتاج انى اروح لكل واحد وطبعا دة فى حاله ان الاجهزة معندهاش دومين وبيخشوا على الاكس بى عادى من غير حتى يوزر نيم وباسورد
    وحتى لو كانوا فى دومين فانا ممكن استخدم الجروب بولسى او الدى اتش سى بى واحط فيها اى بى الايزا ليهم بس اعتقد على حد فهمى انه اى شى بيطبق بيكون على الناس كلها يعنى انا مينفعش اخلى واحد ميخشش على الياهو ميل واخى الاخر يخش او انى اقطع النت على واحد والتانى لاء......دة اللى انا اعرفه اتمنى من حضرتك لو كنت فاهم غلط صلحلى

2- الويب بروكسى انا عارف انه لازم اروح عند كل مستخدم احطه باديدى او طريق الجروب بواسى فى حاله الدومين لكن هل ينفع
    انى امنع واحد من فتح مواقع معينه وواحد لاء فى كل الحالات اذا كان عنده اكس بى عادى من غير يوزر او اذا كان فى دومين مع العلم انى جربت الموضوع دة كالاتى

نزلت الايزا وعملت رول لكل الناس باستخدم dns ورول تانى فقط لليوزر vip انه يتمنع من http ورول تالت ان كل الناس تستخد http لكن لما اجى اخش من الكلين يطلب منى يوزر نيم وباسورد وجربت كل الاسماء والباسوردات اللى موجود سواء فى الدومين او على المكنه او حتى يوزر الايزا نفسه والكلام دة فى الدومين وفى الاجهزة العاديه بصراحه مش عارف ايه السبب يارترى ايه ممكن اكون عامله غلط...... وامنى من حضرك فى الفيديوهات القادمه تدينها امثله عمليه على الموضوع دة

وطبعا اتمنى لو اعرف ازاى برده بتكون القصه فى الفاير وول وموضوع ترتيب الروول لانه فى ناس بتقوللى ان الترتيب مهم جدااا وممكن يكون السبب فى عدم تطبيق اى شى على الاطلاق وعمتا برضه انا جربت كل الترتيب فى الشبكه دى ....معلش انا عارف انى طولت على حضرتك انا اسف بس بجد انا مبتداء والموضوع دة انا داخله تحدى مع نفسى اولا ثم مع بعض الناس اللى شايفن ان الايزا مش جامده وملهاش اى لازمه وبصراحه اكتر نفسى اعمل شبكه فى السيبر باستخدام الايزا وخايف اروح وافشل فيها ومكنش فاهم كل شى فيها بجد نفسى وحلمى حاليا انى اعمل شبكه باستخدام الايزا
    واسق مرة تانيه على الاطاله

1- فى السيكيورنات مجرد ان المستخدم يخلى الجيت واى بتاعه الايزا هيطبق عليه كل الرول طبعا دة كويس ومش هحتاج انى اروح لكل واحد وطبعا دة فى حاله ان الاجهزة معندهاش دومين وبيخشوا على الاكس بى عادى من غير حتى يوزر نيم وباسورد
    وحتى لو كانوا فى دومين فانا ممكن استخدم الجروب بولسى او الدى اتش سى بى واحط فيها اى بى الايزا ليهم بس اعتقد على حد فهمى انه اى شى بيطبق بيكون على الناس كلها يعنى انا مينفعش اخلى واحد ميخشش على الياهو ميل واخى الاخر يخش او انى اقطع النت على واحد والتانى لاء......دة اللى انا اعرفه اتمنى من حضرتك لو كنت فاهم غلط صلحلى
    ينفع فى حال لو أن IP static

نزلت الايزا وعملت رول لكل الناس باستخدم dns ورول تانى فقط لليوزر vip انه يتمنع من http ورول تالت ان كل الناس تستخد http لكن لما اجى اخش من الكلين يطلب منى يوزر نيم وباسورد وجربت كل الاسماء والباسوردات اللى موجود سواء فى الدومين او على المكنه او حتى يوزر الايزا نفسه والكلام دة فى الدومين وفى الاجهزة العاديه بصراحه مش عارف ايه السبب يارترى ايه ممكن اكون عامله غلط...... وامنى من حضرك فى الفيديوهات القادمه تدينها امثله عمليه على الموضوع د ه
    ابعتلى صوره من الرول
    وأعداد شبكتك

وطبعا اتمنى لو اعرف ازاى برده بتكون القصه فى الفاير وول وموضوع ترتيب الروول لانه فى ناس بتقوللى ان الترتيب مهم جدااا وممكن يكون السبب فى عدم تطبيق اى شى على الاطلاق وعمتا برضه انا جربت كل الترتيب فى الشبكه دى ....معلش انا عارف انى طولت على حضرتك انا اسف بس بجد انا مبتداء والموضوع دة انا داخله تحدى مع نفسى اولا ثم مع بعض الناس اللى شايفن ان الايزا مش جامده وملهاش اى لازمه وبصراحه اكتر نفسى اعمل شبكه فى السيبر باستخدام الايزا وخايف اروح وافشل فيها ومكنش فاهم كل شى فيها بجد نفسى وحلمى حاليا انى اعمل شبكه باستخدام الايزا
    واسق مرة تانيه على الاطاله
    موضوع ترتيب الرول هتلاقيه فأخر حلقه
    بأذن الله مفيش فشل ولا حاجه الموضع هيبقى بالنسبالك سهل
    بس أهم حاجه أشتغل وطبق كويس

تحياتى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sharif_soper مشاهدة المشاركة
    السلا م عليكم
    اخي مستر محمد عبد السلام ةالله زمان ياباشا لية الشرف اكون اول واحد عليك واحمل الفديو
    وجعلة الله في ميزان حسناتك

الفديو الخامس

https://www.4shared.com/file/1022001...bd4/Lab_5.html

الشرف ليا أنا ياشريف يا سوبر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 7amasa7 مشاهدة المشاركة
    اخى محمد بارك الله فيك والف الف شكر وجزاك الله كل خير

هو دا الشغل وان شاء الله منتظرين المزيد منك قريبا ان شاء الله

إن شاء السميع العليم
    ومتشكر يا أبوحميد

عضو الصورة الرمزية Eng.Eslam Mohamed

بجد يا بشمهندس انا مش عارف اقولك ايه او اشكرك ازاى دة بالاضافه الى انك كنت متالق جدااااا فى الفديو الخامس اكثر من اى فيديو عملته حتى الان وانا خايف من كتر كلامى انك تعتبرنى بنافق او حتى اى حد يفكر انى اعرفك معرفه شخصيه ولا حاجه بس بجد انت انسان عظيم جداااااا اسلوبك ثلث وبسيط وكمان فى نقاط كتيراووى لو حد ركز يقدر يعرف مدى احترافك... ومنها اخر شى فى الفيديو الخامس نتاعت تجميع الروول فى روول واحد.

اما بعد طبعا الفيديو الخامس حل مشاكل كتير اوووى عندى وبعض الافكار الخطا او اللى كنت فاهمه غلط من ضمنها الترتيب بتاع الرول عمتا انت قدرت تتحكم فى المستخدين من خلال الاى بى بس ياترى ينفع يكون من خلال اسم المستخدم بس.. يعنى لو كان هناك مستخدمين وعملين روم برفوفيل وبيقعده على اكثر من جهاز فهل ينفع اطبق الرول عليهم وياترى باستخدم اى نوع من انواع الكلينت وياريت حضرتك توضح ما المقصود بموضوع الاثونتيكيت وكيفيه تطبيقه وانا برضه هجرب تانى اكثر من شى لحد ما اوصل ولو متحلتش هبعت لحضرتك برنت من الشاشه

فى برضه موضوع انا فكرت فيه وعايز اقوله يعنى لو صح كلامى ممكن يقيد الناس ......احنا ممكن فى السيكيور نات نطبق رول على مستخدمين ورول لاء وكمان فى ظل استخدم الدى اتش سى بى لانه فى خاصيه حجز ايبهات وطبعا للماك ادرس.. يعنى انا عندى شبكه فيها 10 اجهزة من 192.168.1.1 حتى 192.168.1.10 طبعا انا عامل dhcp وكمان من جوة مثبت الماك يعنى اكن الاجهزة شغال static ip وفى الايزا احدد رنج الايبهات واعمل نتورك سيت ليهم واسميهم اى شى وبكدة محدش ممكن يسرق الخط لابكارته ولا بتغير الاى بيى لو كان كلامى صح والله اعلم دى مجرد فكرة
    والف شكر ليك يا باشا مرة تانيه وربنا يكرمك يارب ويحقق لك كل احلامك انت وكل الناس فى بيتنا التانى عرب هاردوير

عضو فضي الصورة الرمزية Q 8

شكرا

جزاك الله خير
    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عضو

السلام عليكم وجزاكم الله خيرا

كيف يمكن أن أسمح باستخدام windows live messenger دون فتح البورتات الخاصة به

ولكم الشكر

عضو الصورة الرمزية hamdy916

جزاك الله كل خير يا بشمهندس بس ياريت تقولنا فاضل كام درس ان شاءالله
    https://t.me/pump_upp

عضو

الشكر الجزيل على درسكم الخامس ولكن لم تحددوا بقية العوامل التي يجب لمدير النظام أخذها بعين الاعتبار بخصوص عرض الحزمة وتحديد ما يجب التعديل فيه مثلا من 1 ميغا أو أكثر

سؤال آخر: إذا أردنا تحميل ملفات من الانترنت هل يجب تفعيل بروتوكول ftp للقدرة على التحميل

وجزاكم الله خيرا وجعله في ميزان حسناتكم

Mohamed Elsaih
    زائر

الف شكرا ليك

صفحة 31 من 42 الأولىالأولى ... 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 ... الأخيرةالأخيرة