صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 48

الموضوع: حاجة جديدة محدش اتكلم عنها cisco works (LMS)

عضو

رد: حاجة جديدة محدش اتكلم عنها cisco works (LMS)

السلام عليكم اخ امون
    الموضوع جميل كلش ومهم كلش اني عندي بالشغل سيكو ورك بس معلوماتي بسيطة بيه يعني ادخل على Topology Services ومن ثم network views وادخل على السوجات الي عندي واعمل الي عاوزة اعمل مثلا تل نت او سسكو فيووو او في كثير سرفسسز استطيع املها وكادر مثلا ادخل User Tracking ابحث عن اي بي او في لان او اي بي تليفون معين 00 بمعنى اخر اني معلوماتي بسيطة يعني اريد اتعلم كيف انصبة على السرفر واعمل الكونفكريشن عليه وعلى السوجات حيث اني من اريد اعمل كونفكريشن على سوج جديد اعمل كوبي بيست من السوجات القديمة على الجديد لاني لا اعرف ما هي هاي الكونفكريشن حيث ان شركة قامت بعملها فأرجوا من الاخ أمون اذا كان بالامكان يكمل لنا فديو او رسومات توضيحية بكيفية تنصيب وعمل الكونفكريش كامل من البداية خطوة خطوة وسوف يتم التعاون بننا بالمعلومات وانا سوف لا اقصر بالمطلوب مني ولو ان معلوماتي بسيطة وسوف اكون شكار لكم جميعا

عضو

جزاك الله كل خير

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

اخى تسلم بجد على الشرح الجميل
    اتمنى شرح فيديوا عن cisco works من أنتاجك
    و بالله التوفيق
    ccna76

عضو

حياتى مع سيسكو ورك الحلقة الرابعة
    تمهيد علشان الحلقة اللى جاية هقول العيوب سيسكو ورك
    ياجماعة اللى هقولة دة مش عيوب كونت بتكلم مع واحد من cisco support واقولة ازاى سيسكو ورك ميقدرش يعمل كذا ازاى سيسكو تغلط الغلطة دى راح لقيتة بعتلى ميل وقلى يا بشمهندس حضرتك مش فاهم يعنى اية سيسكو ورك بقالى 1 سنة شغال فى سيسكو ورك ويقولى كدا طبعا فرحت جدا انة قلى كدا عرفين لية علشان اثبت لنفسى انى فاهم ههههههههههههههه طبعا هتقولو اية اللى بيقولة الاخ دة هشرحلكم بقى من واقع البيئة اللى المفروض علشان يشتغل فيها سيكو ورك الخطوات المطلوبة
    1-المفروض اولا تعمل email for cisco works in exchange server ودا رد على زميلى وصديقى واخى فى المحن ah_khairy
    2-لازم تعمل enable SNMP
    3-لازم تعمل enable cdb
    4- لازم يكون فى loopback interface
    5-لازم يكون معاك user name &password for all devices
    6 – tftp او rcp او فى برتوكول تانى بس مش حاضر فى زهنى
    7- فتح البورتات على firwall
    ياجماعة لو فى حاجة مش شغالة من الكلام اللى فات مش هيشتغل معاك صح بمعنى يعنى متجيش تدينى روتر وتقولى اعملة كونفجرشن لل dsl وانت اساسا معندكش خدمة الانترنت وصلة على خط تلفونك ازاى عايز dsl بدون خدمة الانترنت متطلبش حاجة انة ينفزها بدون ما انت تساعد سيكو ورك

نفسر كل وحدة من اللى فاتو
    SNMP( sample network management protocol)من اسمة واضح دة اللى بيعمل management

2-cdb ياجماعة هقول على حاجة غريبة شوية بخصوص الموضوع دة لانها قبلتنى ciscoworks وانت بتعمل discovery لاول مرة فية حاجة غريبة جدا عندك نتورك فيها 10000 جهاز اسال سؤال لنفسك كدا ياترى هتحط ip لكل جهاز وتروح حطة بايدك كدا manual ولا هتعمل اية هقولك لا فى حاجة لذيذة خالص يقولك اية حط بس اول ip لسوتش يكون ciscoworks متوصل علية بصراحة انا بشتغل كدا فى الكتب بيقولك حط ip بتاع كور سوتش طيب انا بستخدم لية كدا وهوا قال لية كدا فى الكتاب انا بستخدم ip بتاع السوتش اللى متوصل علية ciscoworks علشان ما عندى ابن الحلال cdb شغال يعنى هشرحها شوية علشان توضح cdb بيعمل اية بيجيب direct connected صح قول ورايا صح طيب دلوقتى ciscoworks شاف السوتش المتوصل علية يعمل اية بعد كدا يروح باصص على CAM table بتاع السوتش هيشوف اية فية هيشوف الجيران يروح رايح للجيران ويبص فى كل CAM table وهاكذا لغاية ما يخلص طيب تسالنى سؤال كدا ياخد وقت اد اية ياجماعة انا بقول حجات انا اتزنقت فيها بجد اقرو الكلام دة انا بقول خلاصة شغل هرد واقولك كل 2000 او 2300 جهاز بيخدو 2 ساعة طيب فى الكتاب بيقول حط ip لكور سوتش علشان بيقول الكور هيكون لية جيران كتير يعنى الكور هتلاقية متوصل كل distribution switches مش زى ما انا مستخدم access switch انا فى شغلى بعتمد على ان خلاص طالما cdb شغال الحياة هتبقى كويسة ولازم يكون شغال يعنى واحد يقولك مش هشغل cdb سيبة وامشى هقولك طيب ننقل لحتة تانية طيب فكر كدا بروتكول CDB بيتنقل على frame rely او MBLS نفكر كدا متردش وتتسرع وتقول اة الاول cdb دة برتوكول اية ياجماعة برتوكول LAN صح ولا انا غلطان طيب ازاى انقل بروتوكل LAN على WAN طيب حاجة تانية بيشتغل ازاى البروتوكول دة بيشتغل ويجيب direct connected يعنى بيجيب الجار طيب ما انت جايب سيسكو ورك علشان تعمل mange لفروعك كلها يعنى اصل مستحيل يعنى ميكونش عندك شبكة كبيرة وتروح تشترى سيسكو ورك كفايا تمنة يعنى من الاخر مفيش direct connected بينك وبين فرع تانى يعنى هنا هتلاقى مين فى النص ISP صح تعمل اية متقوليش هتتصل ISP وتقولهم اعملو enable SNMP وكمان CDB مستحيل مستحيل فكرو كدا فى الحل مش هرد علشان بجد عايز الناس تشغل دماغة معايا واحس فعلا ان فى حد بيستفيد من الموضوع قول ورد حتى لو غلط متتكسفش انك تغلط هتغلط بس هتطلع بمعلومة كويسة الحل فى بروتوكول من 3 حروف مش هقول لازم احس بيكو عايزكم تشركو بردود ارجوكم ردو بغلط هكون فرحا اوى حتى لو الاجابة غلط بس نفكر مع بعض بصوت عالى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    3- لية loopback interface علشان يجيب الروتر when is router full down فهمتو يعنى ممكن يكون روتر متوصل بروتر redundant يعنى فى انترفيس والتانية شغالة بردو احتياطى دلوقتى انت لو بتعمل mange بانترفيس منهم والانترفيس وقعت لاى ظروف هيجبلك الروتر down مع انى اساسا شغال فهمتو المخزى لان استحالة loopback تقع الا فعلا لو ال التنين انترفيس وقعو
    4- user name &password ولازم تكون privilege 15 ياجماعة سيكو ورك دة administrator يعنى لازم يكون لية كل الصلحيات على اى سوتش او روتر يعنى سيسكو ورك يمتكلك الروتر يقدر اديلة كل الصلحيات دا بيشتغل نفس شغلك بالضبط ازاى هتقدر تعمل كونجريشن وانت مديلة privilege قليلة ازاى هتقدر تحط ios على سوتش او روتر من غير صلحيات كلها لانة هيدخل على الروتر ويكتب امر copy flash tftp

5- TFTP لية علشان IOS
    6- Firwall لازم تفتح كل البورتات الخاصة بسيكو ورك

لما تردو عليا هقولك لية فرحت لما cisco support قلتلى انت مش فاهم ودا سعدنى جدا انا كونت بسال سؤال علشان اثبت لبعض الاشخاص انهم غلط وهقولكم بردو اية السؤال وانتو اللى هتجوبو بعد ما تردو عليا فى السؤال اللى سالتة فى نقطة cdb وهقول على العيوب اللى فعلا وجهتنى السؤال مرة تانية ازاى انقل cdb على WAN
    هذا من فضل ربى سبحان الله والحمد لله والله اكبر
    لا تجعل الحياة تقودك بل كن انت القائد

يارب ارحمنى وسامحنى وارحم ابى وامى فى الدنيا والاخرة
    الهم انى استغفرك واتوب اليك
    It's not about the number of certifications you have, it's all about the knowledge behind them
    CCIE#244XX R&S

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adminammar مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم اخ امون
    الموضوع جميل كلش ومهم كلش اني عندي بالشغل سيكو ورك بس معلوماتي بسيطة بيه يعني ادخل على Topology Services ومن ثم network views وادخل على السوجات الي عندي واعمل الي عاوزة اعمل مثلا تل نت او سسكو فيووو او في كثير سرفسسز استطيع املها وكادر مثلا ادخل User Tracking ابحث عن اي بي او في لان او اي بي تليفون معين 00 بمعنى اخر اني معلوماتي بسيطة يعني اريد اتعلم كيف انصبة على السرفر واعمل الكونفكريشن عليه وعلى السوجات حيث اني من اريد اعمل كونفكريشن على سوج جديد اعمل كوبي بيست من السوجات القديمة على الجديد لاني لا اعرف ما هي هاي الكونفكريشن حيث ان شركة قامت بعملها فأرجوا من الاخ أمون اذا كان بالامكان يكمل لنا فديو او رسومات توضيحية بكيفية تنصيب وعمل الكونفكريش كامل من البداية خطوة خطوة وسوف يتم التعاون بننا بالمعلومات وانا سوف لا اقصر بالمطلوب مني ولو ان معلوماتي بسيطة وسوف اكون شكار لكم جميعا
    اتقل على رزقك على طبلية عرب هاردوير مش هتقدر تغمض عنيك

It's not about the number of certifications you have, it's all about the knowledge behind them
    CCIE#244XX R&S

عضو

متشكرين جدا موضوع مميز جدا

عضو

ولو مفهمت الرد مالتك بس اعتقد انت ليش مستعجل على رزقك؟؟؟؟؟ بس موضوعك حلو واني متابع وياك وان شاء الله كل الموفقية الك

بانتظار تفعيل البريد الإلكتروني

جزاك الله خيرا والله انا استفدت جدا من الموضوع وسوف اقرأ جاهدا لانى انا شغال فى VOICE وعايز ادخل فى management

عضو

طوول عمرك جاااامد يا ابو صاااااااااالح
    ربنا يكرمك وسصلح حالنا وحالك
    مستنيين منك الجديد

يارب تعرف بقا انا مييين ؟؟
    ملحوظة : انا كنت فى يوم من الايام طالب عندك كنت بتعلمنى

عضوية جديدة

السلام عليكم
    انا عندي سؤال او بلاصح مشكله في ال LMS والمشكله كالاتي انا شغال في شركه شغلين بنظام ال ciscoworkds وكان النظام شغال وماشي ميه ميه وكان كل ما يحصل مشكله في اي راوتر طوالي يقلب معيا الروتر في الشاشه من الاخضر الى الاحمر وفجأه بقالوا اسبوع مابيحصلش عليه اي تغير بدرجة اني فصلت الكهربا عن واحد من الروترات العندي وبرضوا ما عايز يتغير من الون الاخضر . انشالله يكون عندك حل للمشكله ده
    ملحوظه :- ياريد لو عندك الحل والوقت ندخل مع بعض شات عشان يكون الكلام مباشر واسرع
    ارجوا الرد وشكرا ...........................

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khansaa مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم
    انا عندي سؤال او بلاصح مشكله في ال LMS والمشكله كالاتي انا شغال في شركه شغلين بنظام ال ciscoworkds وكان النظام شغال وماشي ميه ميه وكان كل ما يحصل مشكله في اي راوتر طوالي يقلب معيا الروتر في الشاشه من الاخضر الى الاحمر وفجأه بقالوا اسبوع مابيحصلش عليه اي تغير بدرجة اني فصلت الكهربا عن واحد من الروترات العندي وبرضوا ما عايز يتغير من الون الاخضر . انشالله يكون عندك حل للمشكله ده
    ملحوظه :- ياريد لو عندك الحل والوقت ندخل مع بعض شات عشان يكون الكلام مباشر واسرع
    ارجوا الرد وشكرا ...........................
    قولى اية الاصدار اللى انت شغال علية

عموما بردو اعمل poling
    وحط الروتر دة فى ال critical poler
    اتاكد ان cdp شغال علية
    اتاكد انك عامل snmp ro&rw
    انت حاطط الروتر دا جديد فى النتورك ولا روتر قديم كان معمولة discovery وكان سيسكو ورك شايفة ولا لا
    اتاكد ان مفيش حد غير فى configuration بتاعت time الخاصة ب poling
    عدد الاجهزة اللى عندك كام وال license بتعتك اد اية

مستنى تفاصيل اكتر علشان اقدر افهم الموضوع

CCIE#244XX R&S

عضوية جديدة

السلام عليكم
    اولا شاكرين كل الشكر للاهتمام والرد وجزاكم الله الف خير
    ثانيا بالنسبه للاصدار فهو كلاتي:-
    Name Version
    CM 4.0
    DFM 2.0
    IPM 2.6
    RME 4.0
    ثالثا بالنسبه لل poling انا طوالي في حالة عمل poling ومافي اي جديد
    رابعا كل الروترات البكلمك عليها خطيها جوا ال critical poler
    خامسا بالنسبه لل cdb شغاله ميه ميه
    سادسا اما بلنسبه لل snmp واذا كانت الروترات قديمه وكان السيسكو ورك شايفها ولا لأ ؟ نعم كلها معمولها snmp وكلها قديمه والسيسكو ورك كان شايفها ميه ميه !!!!!!!!!!!!

لكين انا مشكلتي الاساسيه في Topology Services الروترات ما بيعملش اي تغير في ال Status
    طيب ناخد مثال لما يكون عندي روتر ال link بتاعوا down مش مفروض في ال status يعملي unreachable وفي ال displey view يبقى الروتر الفي مشكله يكون يديني alarm احمر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ما بيعملش حاجه زي ديه ابدا

واخيرا مافي اي حد غير في ال configuration

شاكر جدا تعاونك معيا مره اخرى والاهتمام بالرد عليا
    وشكرا .....................

عضو

لكين انا مشكلتي الاساسيه في Topology Services الروترات ما بيعملش اي تغير في ال Status
    طيب ناخد مثال لما يكون عندي روتر ال link بتاعوا down مش مفروض في ال status يعملي unreachable وفي ال displey view يبقى الروتر الفي مشكله يكون يديني alarm احمر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ما بيعملش حاجه زي ديه ابدا

واخيرا مافي اي حد غير في ال configuration

شاكر جدا تعاونك معيا مره اخرى والاهتمام بالرد عليا
    وشكرا .....................
    حبيبى بص انت شغال على اى اصدار بالضبط بمعنى
    LMS 2.6
    LMS 3.0
    LMS 3.1
    الروتر اللى عندك down الروتر دة لية كام انترفيس على نفس النتورك يعنى لو لية 2 انترفيس عمرة مهيجيبة down الا لو full down حاجة تانية انت عامل mange by loopback interface ولا عاملها باية

ارجوك اكتب اكتر احكيلى اكتر اشرحلى النتورك بتعتك اكتر علشان فعلا اجبلك حل كدا انتى بتدينى امثلة اشرحلى متبخلش عليا فى كتبتك اكتب قلى الاصدار بتاع lms قولى مصتبة على اية كبر موضوعك خلينى اكنى انا اللى شايف او افهم زى ماانت فاهم
    سالتك على عدد الاجهزة الروترات والسوتشات license بتعتك اد اية مرضتش عليا جاوب على كل اسالتى عايزنيى اساعدك ساعدنى فى الاجابة
    واخيرا بيبعتلك على dfm ولا لا يعنى بيقولك ان الروتر الفلانى وقع او انترفيس وقعت جاوبنى
    انت عامل وقت ال critical poler كل اد اية
    وعامل وقت ال poling كل اد اية
    فى الفترة الاخيرة انت حطيت اى سوتشات او روترات جديدة يعنى عملت اضافة فى النتورك
    جربت تعمل ping من على سيسكو ورك لكل الاجهزة اللى عندك

عموما علشان قبل ما ترد عليا critical poler ميتحطش فيها اكتر من 30 device دى اول حاجة
    تانى حاجة ودى الاهم topology service استخدمها الاساسى layer 2 زى ما قلتلك لو ركزت فى الكلام اللى كاتبة فى اول الموضوع عن CM يعنى فعلا بتلاقى topology بس علشان يرسم النتورك علشان بقى

تشوف مين وقع ومين موقعش تروح على dfm
    ملحوظة
    انت لو شغال ب LMS 3.1
    الدنيا كدا هتختلف يبقى لازم يطلع فعلا اذا الروتر فصلتة لازم يبان انة احمر عارف لية الدنيا اختلفت فى LMS 3.1 علشان بقى فى integration بين dfm و topology service
    اظن كدا عرفت ووصلت لحل شويا اكتر من الاول
    مستنى ردك

CCIE#244XX R&S

عضوية جديدة

السلام عليكم
    بالنسبه للاصدار هو LMS 3.0
    اما بالنسبه لكلامك البتقول فيه (ارجوك اكتب اكتر احكيلى اكتر اشرحلى النتورك بتعتك اكتر علشان فعلا اجبلك حل كدا انتى بتدينى امثلة اشرحلى متبخلش عليا فى كتبتك اكتب قلى الاصدار بتاع lms قولى مصتبة على اية كبر موضوعك خلينى اكنى انا اللى شايف او افهم زى ماانت فاهم)

انا قلت ليك اول مره رسلت ليك فكره وهيا اننا نتفق على مواعيد معينه وندخل مع بعض شات عشان يكون الكلام بيناتنا ليه مساحه اكبر وانا بوعد كل الاخوان والاخوات على المنتدى اني هاعمل copy لاي كلمه حصلت بينا
    عشان الجميع يستفيد (تمام كده)....

عضو

السلام عليكم
    بالنسبه للاصدار هو LMS 3.0
    اما بالنسبه لكلامك البتقول فيه (ارجوك اكتب اكتر احكيلى اكتر اشرحلى النتورك بتعتك اكتر علشان فعلا اجبلك حل كدا انتى بتدينى امثلة اشرحلى متبخلش عليا فى كتبتك اكتب قلى الاصدار بتاع lms قولى مصتبة على اية كبر موضوعك خلينى اكنى انا اللى شايف او افهم زى ماانت فاهم)

انا قلت ليك اول مره رسلت ليك فكره وهيا اننا نتفق على مواعيد معينه وندخل مع بعض شات عشان يكون الكلام بيناتنا ليه مساحه اكبر وانا بوعد كل الاخوان والاخوات على المنتدى اني هاعمل copy لاي كلمه حصلت بينا
    عشان الجميع يستفيد (تمام كده)....
    اوك حدد ميعاد وابعتلى الميل بتاعك وانا هضيفك

CCIE#244XX R&S

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة