اية بقى cisco works دة وسمعين عنة انة بيعمل ويسوى اقولكم اة بيعمل ويسوى طيب ازاى الاول بيتكون من
مقدمة
Campus Manager (CM)
Resource Manager Essentials (RME)
Internetwork Performance Monitor (IPM)
Device Fault Manager (DFM)
محدش يقولى اية اللى انت كتبة دا ياعم هقولك اصبر جاهز تسمع
الاول انت بتعمل اية على السوتش ولا الروتر قبل متشغل ciscoworks الاول بتروح جوا كل روتر وتعمل كونفجر SNMP ياترى كدا كفايا هقولك لا طبعا وتعمل كونفجر CDP كدا كفايا لا بردو وتروح تعمل loopback كمان طيب كدا لحد كدا مشتغلناش على cisco work هقولك ايوة اللى فات دة كان اعداد بس for devices to be can mange by cisco works هنعمل اية بقى او هنبدا ازاى مع المدعو المبجل cisco works اولا بتجيب سيرفر وتصتب على اما يونكس او ويندوز انا اللى اشتغلت علية ويندوز طيب وبعدين عادى جدا زى اى برنامج بتعملة صتب next الى اخرة
وفى الاخر يتفتح ادامك cisco works
ينفع اعمل صتب ciscowork على اكتر من سيرفر اة ينفع هيبقى اسمة multi trust server طيب هتقول هدخلة ازاى هقولك تدخلة عن طريق single sign on
طيب اية بقى
CM
دى بقى عبارة عن application من ضمن ciscoworks بتعمل MAP يعنى اية هقولك بتعمل رسم لكل النتورك اللى عندك تخيل عندك 1000 روتر وسوتش تقدر تشوفهم على شاشة وحدة ادامك طيب
طيب فى اية تانى جوا CM تقدر تعمل كونفجر لاى سوتش تخيل تقدر تعمل VLAN &private VLAN &VTP
وتقدر تطلع report عن النتورك بتعتك قوية جدا تقدر تشوف ادامك spanning tree تخيل وانت فاتح MaP تقدر تشوف البورت اللى على السوتش اللى معملة blocking
RME
دى بقى كارثة بجد اسطورة تخيل انك وانت قاعد ادام نتورك وعندك اجهزة فى كل العالم وانت ادامك شاشة وعايز تعمل كونفجر مثالا banner mooted وعندك حوالى 1000 جهاز تعملهم ازاى هتدخل على كل واحد وتكتب علية كدا اظن ادامك سنة عقبال متخلص وفى الاخر معملتش غير رسالة ترحيب هنا بقى تقدر تعمل كدا وتقدر تعمل اى كونفجر لمجموعة او كل الاجهزة اللى فى النتورك بضغطة وحدة تخيل وغير كمان تقدر عن طريقها لو عندك اكتر من فردشغال فى النتورك وحصلت مشكلة فى النتورك واحد دخل عمل تعديل تخيل انك تقدر تجيب الكونفجرشن القديمة وتطلع ادامك ويظهرك التعديل اللى اتعمل بالون الاحمر ......
لسة مخلصتش طيب فى اية كمان فى انك تقدر تاخد جميع IOS من على الاجهزة وتقدر بردو تحط IOS
على الاجهزة فى بقى حتى هقولها غريبة جدا وفى كتير منكو هيزهل منها وهية طيب ان دلقوتى مخدتش بالى ولا عملت report وشوفت فية الرام والفلاش بتاعت روتر وروحت منزل IOS على روتر طبعا خلاص بخ طارت IOS القديمة يعنى دلوقتى الروتر مش هيبوت يعنى الروتر مات روح بقى وسافر وادخل بالكونسل ونزل نسخة IOS طيب بتسال نفسكم انا قلت الموضوع دة لية علشان افجاكم مش احنا قلنا فى الاول انة بياخد جميع IOS من على الاجهزة اة قلت طيب طبعا هنخزنها طيب وبعدين وانت بتنزل IOS على الجهاز فى check mark بتخترها كل اللى بتعملة اية دى طارت نسخة IOS من على الروتر وانت بتنزلة علشان مخدناش بالنا ان نسخة IOS مختلفة او كبيرة على الفلاش اهو بقى check mark دى بتخلى الروتر يقوم من نسخة IOS اللى متخزنة على ciscoworks متخيلين يعنى الروتر بيبوت من ciscoworks
IPM
دى بقى بتشوف performance بتاع النتورك النهاردة جالك واحد بيقولك انا عندى جهاز videoconference حاجة جميلة جدا وانت عجبك الموضوع وقلت هتشترية طيب ياترى النتورك بتعتك عملا اية هتقدر تستحمل الفديو اللى هيشتغل دة دا انت عندك الف application شغال اوركل &emails الخخخ البندودس بتعتك اية اخبارها الحل هوا الحبل......
تروح داخل على IPM وتعمل حاجة اسمها ترافيك وهمى يعنى ابتقول ciscoworks اعمليلى traffic زى بتاع الفديو بس هوا كدا بس لا طبعا تقدر تطلع احلى graph

DFM
اية دا كمان دا بقى تقدر تشوف اية الكوارس اللى بتحصل عندك اية بيقع اية ولع يعنى روتر انترفيس وقعت علية يعنى فى utilization على انترفيس على فكرة بتشوفها real time monitor
كدا انا خلصت وكباية الشاى خلصت هعمل كباية تانية وارجع بقى اقولكم على اية عيوبة فكرو كدا شوية اية
ياجماعة اللى انا كتبة دة المختصر يعنى مش دا كل حاجة فى حجات كتيرة جوا ciscoworks بس انا بتكلم عماتنا يعنى inside ciscoworks more future
ياترى اية العيوب اللى اكتشفها المصريين هههههههههههههههههههه