اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amoon_son_asb مشاهدة المشاركة
كلاكيت تانى مرة انا خلاص هغير اسم الموضوع الى حياتى مع سيسكو ورك
فى الحلقة الاولى اتكلمنا عن 4 applications اللى هما CM&RME&DFM&IPM واتكلمنا عن فيدة كل وحدة فيهم يعنى المفيد المختصر وعلى فكرا هما اهم شئ فى ciscoworks
هنتكلم بقى دلوقتى عن حجتين تانين بردو مهمين جدا بس مش بنفس اهمية الاربعة اللى فاتو
Common services (CS)
Cisco view (CV)
اية بقى CS
دى بقى عبارة عن data base بتاعت ciscoworks بمعنى هوا هيخزن فين بيانات الروترات والسوتشات طبعا لازم يكون فى database هنا بيقوم بتخزين البيانات فيها
اية طيب CV
طبعا اوعى يجى فى بالك انة مكان تبعت فية السيرة الذاتية بتعتك
دا بقى ياسيدى عبارة عن انة بيطلعلك شكل الجهاز بالضبط زى اكنة ادامك يعنى لو عندك 6513 هتلاقية ظاهر ادامك بالضبط اكنك واقف ادامة ولو حاطط علية modules هتقدر تشوفها زى اكنها ادامك وتقدر بقى تدوس على كل بورت من البورتات وتعمل كونفجر لية بس هنا بيظهرلك جهاز واحد بس يعنى مش زى RME تقدر تعمل كونفجر لمجموعة وطبعا كمان فى CV هتقدر تشوف كل جهاز وكمان الانترفيس اللى UP بيجبهالك لونها اخضر واللى down بيجبها احمر طيب اية تانى ميزة فى ميزة تحفة تقدر ترتب الاجهزة بتعتك ازاى واية فيدتها هقولك لو انت دخلت غرفة اللى فيها rack بتعتك هتلاقى السوتشات فوق بعضيها صح تقدر تخلى ciscoworks بردو يطلعلك بالضبط نفس الترتيبة على الشاشة ادامك يعنى تقدر تشوف الراك بالضبط زى ماهوة فى غرفة rack بس على CV كدا بقى انا داخل انام الساعة 3:56 صباحا وعندى شغل بكرى ربنا يستر واعرف اصحى بردو لسة مقولتش عيوبة ولسا هنتكلم علية شوية كمان ازاى مثالا بييقدر يعمل discovery اية SNMP دة اية بردو traps شوية حجات كدا اكيد هتنفع فى زنقة انترفيو

هههههههههههه

انت واد عسل علي فكرة ....

معلومات جميلة ... وموضوع مهم جدا ...

منتظرين التكملة .... بس ياريت تحاول تخفف من العامية شوية ... يا اخي خلي الكل يستفيد.