بسم الله الرحمن الرحيم

تعريف عن الموضوع:
هو اللي حصل الاتي...كنت بقلب في شوية حاجات كدة علي النت و وقعت تحت ايدي بالصدفة صقحة مكتوب فيها خواطر و بجوارها كلام بالياباني...و بما اني و من غير كسوف من عشاق اليابان فقلت اشوف ايه دا...و كانت المفاجأة.

خواطر دي طلعت سلسلة برامج يقدمها الشاب العربي أحمد الشقيري, بيدعوا فيها الناس للتغير من انفسهم الي الافضل...فقلت جميل..بس فيه برامج كدة كتير, لكن بما اني شفت بس خواطر 5, فأكاد اجزم انه مفيش اي برنامج زيه لحد الان.

فكرة البرنامج...فكرة بسيطة جدا, هذا الشاب العربي(و أنا هاقول عربي من هنا و رايح, لأن الجنسية في الحالة دي مش مهمة, و الديانة بعد ما شفت البرنامج مش هي اللي عايز اخاطب بها الناس لأن في اعضاء هنا من غير المسلمين و اتمني بما انهم عرب قبل اي شئ انهم يشاركونا و يشوفوا البرنامج...لأني لو قلت دا برنامج ديني محدش هايشوفه, و أنا عايز الكل يشوفه) فكما قلت الشاب دا, في الجزء الخامس من برنامجه راح اليابان, و قبل ما يبدا الحلقات قال الاتي:
"لم نذهب إلى اليابان للتمجيد ولا للتقليد, ولكن لنأخذ منهم كل مفيد."

طيب ليه اليابان؟؟

لأن عكس الغرب, فالشرق مع تطوره المذهل فهو متمسك بعاداته و تقاليده و ثقافته, دا كله اختفي تقريبا في الغرب...
طيب ليه ما قارنش بأي حاجة تانية؟؟
هو قال الاتي:

الله سبحانه وتعالى يقول في كتابه الكريم (إن الله لا يستحي أن يضرب مثلا ما بعوضة فما فوقها) !! رسالة إلهية للبشر أن المؤمن يستفيد من كل ما هو حوله وأن المثال حتى لو كان لحشرة مثل البعوضة فيمكن له أن يفيد
مقالة أ.أحمد الشقيري:

لو أتيت في خواطر 5 وقارنت وضربت أمثلة بالنمل والنحل وكيف أن النمل مثلا منظم ويعمل بجدية ونشاط وأتيت بفيديوهات تظهر للمشاهد هذه الروعة في العمل والإنتاجية ، فلا أعتقد أنه كان هنالك من سيعترض ويقول يا أخي : لماذا تحضر لنا النمل كمثال ؟
وعلى نفس المنوال ضرب المثال بشعب آخر فهو للفائدة...على الأقل عندما نضرب مثالا باليابانيين فهم بشر مثلنا وفرصة أن نكون مثلهم بل وأفضل منهم قائمة وممكنة لأننا من نفس الجنس البشري.

فلماذا الحساسية من ضرب الأمثلة بشعب آخر رغم أن القرآن ثلثه هو عبارة عن أمثلة لشعوب أخرى بعضها ليس عربيا وبعضها الآخر ليس مسلما...فها هو القرآن يضرب المثل بقوم فرعون وقوم بلقيس وقوم لوط وها هو يتحدث ويضرب الأمثال بالنحل والنمل. وها هو القرآن يسمي سورة كاملة بشعب آخر (الروم) !! ويسمي سورة أخرى باسم حيوان (البقرة) بلا حساسيات ! فالفائدة مفتوحة من كل ما خلقه الله من بشر وحيوانات وحتى الجمادات !!
دائما خبراء تطوير الذات يقولون : إذا أردت أن تقارن نفسك بأحد فقارن بالأفضل كي ترفع معاييرك وحتى تضع أهدافا عالية وحتى تتطور...ولا تقارن نفسك بالأسوأ منك لأن ذلك لن يكون حافزا لك للتقدم. وبالمناسبة فإن واحدة من أسرار تطور المسلمين في العصور الأولى أنهم أرادوا أن يكونوا أفضل من الكل تقنيا وعلميا وحضاريا فرأوا ما وصلت إليه فارس والروم وصمموا وعزموا على التفوق عليهم...وكانت هذه العزيمة من أهم أسباب تقدم المسلمين..
كان يمكن لخواطر هذا العام أن يكون مقارنة مع شعوب أقل منا تحضرا وتقدما..وكان يمكن لنا أن نذهب إلى أدغال أفريقيا لنرى التخلف هنالك ونحمد الله على ما نحن فيه من تقدم . ولكن لا أعتقد أن المقارنة بمن هم دوننا تقدما كانت ستؤدي إلى أي حراك.
هل هذا معناه أنه ليست لدينا إيجابيات ؟ لا..لدينا بالتأكيد إيجابيات والحمد لله هل هذا معناه أننا لا نتقدم ؟ لا..بالتأكيد نحن في تقدم والحمد لله ولكن المشكلة هي سرعة هذا التقدم ؟ فالذي يسير على قدميه يتقدم نعم ، ولكن إذا كان المتسابقون الآخرون لا يسيرون على الأقدام ولكن يسيرون بسرعة السيارات والطائرات فإن هذا معناه أن الفجوة في اتساع. لا يكفي أن نتقدم ولكن يجب أن نتقدم بسرعة أسرع من الباقين حتى تقل الفجوة فالسباق محموم ولن ينتظرنا أحد.
أعلم أن بعض الحلقات ستؤدي إلى ألم من الفرق بيننا....والألم أحيانا مطلوب فهو أحد المحفزات الرئيسية للتحرك والرغبة في التطوير وكما يقول المؤرخ توينبي (إن أكبر عدو للحضارة هو الراحة ) لأنها تؤدي إلى عدم الحراك.
ما أتمناه فقط كما ذكرت سابقا أن يكون مع هذا الألم، أمل أن التطور ممكن وقادم بإذن الله وأن نبدأ نضع لأنفسنا أهدافا عالية علو النجوم وتكون لنا همم كهمم عظماء أسلافنا الذين سادوا العالم قبلنا.
فكما قالوا : ضع أهدافك عند النجوم حتى إذا لم تدركها هبطت على القمر.
وكما علمنا الرسول صلى الله عليه وسلم في علو الهمة حتى في الدعاء فقال:إذا سألتم فاسألوا الله الفردوس الأعلى (أي أعلى درجات الجنة)

لو كان في مشكلة في حقوق كتابة او نشر المقالة ارجو من الادارة انها تلغيها..لكن لم اري تحذير من نقلها..link

الراجل زي ما شفتوا قايل ما شاء الله كلام جميل... و من الحلقات هاتلاقوا انه هو نفسه و فريق العمل غيروا حاجات من نفسهم...

في ناس هتقول: لهم الدنيا و لنا الاخرة...
هو اعترض علي الكلام دا, و أنا معاه, ليه مايبقاش لنا الدنيا و الاخرة؟؟
الله يرحم الحضارة الاسلامية و الدولة الاسلامية اللي حكمت الدنيا شوفوا كام قرن في عصرها الذهبي. ماظنش انهم قالوا الجملة دي و الا ما كانوا عملوا اي شئ.

نيجي بقي للحلقات:
مدة الحلقة من غير مقدمة و نهاية حوالي 10 دقائق...
بيناقش في كل حلقة قضية محتلفة..تعليم, صحة, اخلاق, نظافة...الخ

الحلقات:
Rapidshare
4Shared
و ADrive
الجودة اعلي حاجة موجودة عرفت الاقيها(حجم الحلقة يتراوح من 80 ميجا الي 130 ميجا)
احب بس قبل الحلقات اشكر الناس اللي تعبوا و رفعوها, و الله لو عندي نت كويس كنت رفعتها بس للاسف معنديش.

الحلقة الاولي : "صباح الخير يا مسلمين"

Rapidshare

4shared p1 - p2

ADrive

Mediafire

الحلقة الثانية : "كيدزينيا" :ah32:

(تعليق: ربنا يتولي أطفال العرب برحمته و يكرمهم)

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة الثالثة : "ياباني و افتخر"

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة الرابعة : "كل شئ له حل "

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة الخامسة : " ليس علي الأعمي حرج"
:ah32:

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة السادسة : "شغل نظيف"

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة السابعة : "حمام مختلف" :ah32:

(تعليق: فلتحيا التكنولوجيا:ah4

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة الثامنة : "مدارس غير"

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة التاسعة : "يعني ما فرقت ربع ساعة ! " :ah32::ah32:

(تعليق: الوقت كالسيف..بس هو قطعنا كلنا هنا حتت خلاص)

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة العاشرة : "العمل على الطريقة اليابانية"

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة الحادية عشر : "وزارة النظافة و التربية و التعليم"

(تعليق: الله يرحمهم ال3 هنا في بلدنا)

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة الثانية عشر : "التعمير باحترام"

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة الثالثة عشر : "الأكل في المدارس"

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة الرابعة عشر : "يوم في حياة قمامة 1" :ah32::ah32:

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة الخامسة عشر : "مهندس الصحة":ah32::ah32:

(تعليق: اااه يا عرب)

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة السادسة عشر : "هيروشيما - النهضة من لا شيء" :ah32:

(تحذير: الحلقة فيها مشاهد صعبة و مؤثرة و غير مناسبة للكل)

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة السابعة عشر : "65 سنة شباب"

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة الثامنة عشر : "جزم محترمة ! " :ah32:

(تعليق: اللهم صلي و سلم و بارك عليك يا رسول الله يا معلم الامم حتي في اصعب اللحظات و الظروف...اتمني الناس تتعلم)

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة التاسعة عشر : "أمة (اقرأ) اليابانية" :ah32:

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة العشرون : "فكر بغيرك" :ah32::ah32::ah32:

(تعليق: و حسبي الله و نعم الوكيل في كل واحد مشغل موباليه بصوت عالي في مكان عام و عامل ازعاج)

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة الحادية والعشرون : "الأمانة في طوكيو" :ah32:

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة الثانية والعشرون : "الوقاية خير من العلاج"

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة الثالثة و العشرون : "حدائق عامة"

(بمناسبة الاعياد و كل سنة و انتوا طيبين)

Rapidshare

4shared p1-p2

ADrive

Mediafire

الحلقة الرابعة و العشرون : "حتي الكلب له قيمة"

Rapidshare

4shared

ADrive

Mediafire

الحلقة الخامسة والعشرون : "فود كورت"

Rapidshare

4shared

Mediafire

الحلقة السادسة والعشرون: "تعليم ممتع"

Rapidshare

4shared p1-p2

Mediafire

الحلقة السابعة والعشرون : "تكنو لخدمة بني آدم"

Rapidshare

4shared

Mediafire

الحلقة الثامنة والعشرون: "تواصل مع المشاهدين"

Rapidshare

4shared

Mediafire

الحلقة التاسعة والعشرون: "شكرا, مقاطع لم تعرض"

Mediafire

طبعا و كأي شئ في الدنيا, أنا متوقع انه يكون في نقد ضد البرنامج, بس اتمني من كل واحد قبل ما ينتقض اي شئ انه يفكر بس الاول بتروي و هدوء..و لو لقيت في اي رد نقض غير بناء هدفه بس النقض للا شئ, هابلغ عن المشاركة لأني عايز الموضوع يكون مرتب الي ابعد حد ممكن...في حلقات المقارنة فيها مبينانا بشكل مش حلو خالص, بس دي الحقيقة المره اللي لازم نقبلها و في مقارنة او 2 الصدفة لعبت دور انه في العالم العربي وقع قدام واحد مش كويس و كان مقابله في اليابان العكس تماما( حلقة الامانة في طوكيو) , بس هي بتوضح الفكرة العامة في كل الاحوال...لكن غير كدة المقارنات عادلة لأبعد مدي و قاسية جدا في اوقات كتير, و دا في رأيي حاجة كويسة جدا.

مش هاقول ان الموضوع منقول, بس طبعا لينكات التحميل جبتها من اكتر من موقع منها الموقع الرسمي للبرنامج هي و عناوين الحلقات و المقالة...بس دا ما يمنعش ان كتابة الموضوع دا و ترتيبه و تنسيقه و وضع اللينكات بجد بجد متعب جدا و خد مني وقت بس ان شاء الله كل ما لالقي النت شغال كويس هاعدل في شكل الموضوع و اغير الالوان و الاحجام و كدة...و كمان معلق لكم علي اغلب الحلقات بالكلام اللي جه في بالي و أنا باشوف الحلقة:D

قبل ما اختم..اتمني ان الحلقات تكون نالت اعجابكم... و اتمني ان الكل ييشوفها. و اتمني انها تغير فينا حاجة.
حاجة نسيت اقولها دي ":ah32:" يعني لا تعليق, لأنها حلقات متعبة جدا نفسيا بس جت علي الجرح بصراحة اكتر من باقي الحلقات.