صفحة 5 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 110

الموضوع: ّّلو معاك فلوس تعيشك حياة كريمة فى مصر هتهاجر ولا لأ؟ّ

مشرف سابق الصورة الرمزية | OMA |

رد: ّّلو معاك فلوس تعيشك حياة كريمة فى مصر هتهاجر ولا لأ؟ّ

وطني هو امي هو بيتي هو ارضي هو اهلي هو صحابي اللي عشت واتربيت معاهم
    في كل صوره من صوري حته من ارض وطني
    وطني بالنسبالي مصر
    مصر النيل و الهرم
    مصر ناصر والسادات
    مصر حليم وام كلثوم ومنير
    مصر 73 اكتوبر العظيم
    مصر
    كتير وكتير مش شيفينوا من زحمة المشاكل لكن هو موجود بس احنا اللي مش شيفينه
    مصر الاصاله والطيبه
    مصر الامن والامان في القرآن
    مصر خير جنود الارض
    مصر اموت علي الرصيف فيها احسن ما اموت بره اراضيها
    مصر احسن من غيرها كتير حتي دلوقتي وحتي لو مش احسن حتي لو اسوا مش سيبها هعيش فيها

مشرف سابق الصورة الرمزية elbass

الحنين والشوق إلى الوطن

رسالة من مغترب

بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله
    الحمد لله وحده والصلاة والسلام على من لا نبيّ بعده ثمّ أمّا بعد :
    لقد خلق الله الانسان وجعله يتكيف مع جميع المجتمعات والثقافات فالانسان كائنٌ قابل للتكيف والتآلف والالتحام بمجتمع غريبٍ عن مجتمعه وهو مخلوقٌ قادرٌ على أن يحيا في أي بقعةٍ من بقاع الأرض ولو كانت تلك البقعة بعيدةً عن موطنه ومختلفة في جميع الأمور عنه وهذا من فضل الله على الانسان فلو كان الانسان غير قادر إلاّ على العيش مع المجتمع المحيط به لكانت من المصائب الكبيرة التي تجعل تبادل الثقافات والحضارات أمراً عسيراً ولكان تواصل الشعوب مع بعضها من المستحيلات لكن بفضل الله وكرمه جعل هذا المخلوق البشري قادراً على استقبال جميع الحضارات والثقافات فهو يعطيها ويأخذ منها وهكذا تآلفت الشعوب وامتزجت الحضارات ورأينا أنّ هجر الأوطان بدأ منذ فجر خلق هذا الانسان فنحن نعلم أنّ الجنّة هي دارنا الأولى أغوى ابليس أب البشر أدم للخروج منها فهجر الجنّة الموطن الأول لبني البشر ونزل الأرض لكي يعمرها وتكون مسكنه الجديد وهكذا جرت سنة الله في خلقه في البشر عبر تواصل العصور والدهور
    بل إنّ الله أمر عباده بالهجرة وهجر بلاد الشرك والمعاصي وذمَ من بقي وأقام فيها فقال الله :
    ( إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيراً ) النساء/97 .
    وقد أمر الله عباده الذين يجدون الضنك والعذاب في بلادهم بهجر تلك البلاد حتى يفتح الله لهم أبواب الرحمات والبركات فقال عزّ من قائل :
    ( وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً ) النساء/100 .
    وقال الله مادحاً ومثنياً على من هاجر في سبيل الله :
    ( وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ) الأنفال/74.
    إذاً نرى أنّ الهجرة موجودة منذ وجود الانسان ولهذه الهجرة أنواعٌ مختلفة فهناك من يهجر وطنه وأرضه لله ولأجل الفرار بدينه أو لأجل نشر دين الله في الأرض وهناك من يهجر وطنه لأجل الرزق ومنهم من يهجره لأسباب أخرى
    لكن مهما طال الهجر ومهما طال الفراق ومهما أعجبت ذلك المغترب الغربة ووطن الغربة سيبقى يحنّ ويشتاق إلى وطنه ومسقط رأسه وهذه فطرةٌ فطر الله النّاس عليها فمن تابع قصص التاريخ منذ فجره الأول سيجد أنّ كلّ من هجر وطنه وسافر بعيداً عنه يحنّ إلى ذلك الوطن الذي ولد وترعرع فيه وقضى فيه أيامه الأولى .
    بل لقد قال صلى الله عليه وسلّم وهو يغادر مكة مهاجراً إلى المدينة مخاطباً مكة المكرمة ( والله إنّك لأحب بقاع الأرض إلي ولولا أنّ قومك أخرجوني منك ما خرجت )
    نعم إنّ الانسان قادر على أن يتكيف ويتآلف مع أي مجتمع ومحيط يعيش فيه لكن هذا لا يعني أنّه قادرٌ على نسيان وطنه الذي يشغله عن كلّ شاغل ويجعله يفكر فيه في كل ساعة من ليل أو نهار وتجده يرتقب كلّ خبرٍ عنه ويسأل الغاديَ والرائح عن أخبار ذلك الوطن العزيز الغالي ويحلم به في كلّ ليلة .
    لقد أبدع الشعراء في كتابة الشعر بجميع ألوانه وفنونه الهجاء والرثاء والغزل والمديح لكنّ أروع أنواع الشعر هو ذلك الشعر الذي يتحدث عن ألم الغربة والشوق إلى الوطن والحنين إليه .
    هي فطرة الله لا يمكن لأي بشر أن يغيرها وحتى لو كان بلد الغربة أفضل من الوطن بألف مرة فسيبقى الحنين دوماً لذلك الوطن الغالي والشوق إلى ربوعه الجميلة والتي هي بنظر المهاجر والمغترب أحلى وأجمل من كل حضارات الأرض
    فهذه ميسون زوج معاوية رضي الله عنه بعد أن نقلها من عيشة البدو والصحراء إلى قصر الحمراء بدمشق تراها تحنّ إلى حياتها الأولى حيث البداوة والصحراء وتنشد قائلة :
    لـبـيـت تخفق الأرياح iiفيه
    ولـبـس عـباءة وتقر iiعيني
    وأصـوات الـرياح بكل iiفج
    خشونة عيشتي في البدو أشهى

أحـب إلـيّ من قصر منيف
    أحـب إليّ من لبس iiالشفوف
    أحـب إلـيّ من نقر iiالدفوف
    إلى نفسي من العيش iiالظريف
    بل لقد وصل الحد ببعض الشعراء إلى أن قال :
    وطني لو شغلت بالخلد عنه نازعتني إليه بالخلد نفسي
    إنّ المغترب عن بلاده والبعيد عنها ليتمنى كلّ يوم أن تكتحل عيناه برؤية هذا الوطن البعيد عنه بعد الجسد والساكن في قلبه ووجدانه بل مهما طال به المقام والعمر خارج وطنه يتمنى لو يدفن في أرض الوطن لأنّها أحنّ عليه من بلاد الغربة المؤلمة .
    لقد قال الشاعر :
    كم منزل في الأرض يعشقه الفتى وحنينه أبداً لأول منزِل
    فحتى لو كان المعنى للحب والعشق لكن يبقى المعنى العام أنّ الحنين دوماً لأول الديار ولملاعب الصبا فإننا نرى أجدادنا وآباءنا عندما يكبر بهم العمر يحنون إلى ديارهم الأولى ويتمنون العودة إليها والعيش في رباها .
    إذا مهما طالت سنين الغربة ومهما كانت تلك البلاد مغرية وجذابة يبقى الانسان عاشقاً لوطنه محباً له فكيف إذا كان هذا الوطن هو الشام وما أدراك ما الشام وأرض الشام وأهل الشام .
    إنني عاشق لأرض اللاذقية ومحب لها ومن عرف اللاذقية لن يقدر إلاّ أن يعشقها وصدق من قال :
    أحبّ اللاذقية كم أود أموت فيها ثمّ أبعث من ثراها مرة أخرى وأحشر
    نسأل الله العليّ القدير أن يردّ كل غائب إلى وطنه وكلّ بعيد عن أهله إليهم سالماً غانماً اللهمّ آمين.

عضو ذهبي

هو الشعب جاهل ليه ؟ ايه وصله للحالة دى؟
    الاجابة: الشعب هو اللي وصّل نفسه لكدا ..
    (ليس الكل جاهلاً بالطبع! التعميم خاطيء ، تماما مثل التعميم بالقول ان "كل" شيء في البلد سيء!) 

سأعطيك امثلة واقعية:

1. الطالب منذ صغره عندما يبدأ حياته الدراسية بالمدرسة و يعتاد على اهمال دروسه و عدم الحضور و التباهي امام اصدقائه بمهاراته في مضايقة المدرسين ، و مهاراته في الهروب من المدرسة ، و انه تغلب بذلك على مستوى الشغب الذي عرض في مسرحية "مدرسة المشاغبين" (شفت الشطارة ؟ يا بخته!)، و يكبر على ذلك الاهمال و يدخل المرحلة الثانوية ، ثم الجامعية ، ثم فجأة .. بعد ان تخرّج ..

اصطدم بواقع يحتاج الى كل الجدية و الالتزام و الإخلاص ، و هو لم يتربى على ذلك منذ صغره .. و بالتالي كالعادة يلقي باللوم على البلد و ظروفها و ينغمس في كئابته من كل المشاكل التي يقابلها و المترتبة على عدم ايجاده لوظيفة، و يبدأ في نشر هذه الكئابه لمن حوله و من اصغر منه سناً و تجده يقول لهم بكل ثقة و كئابة و فقدام امل: "إنسى! اسمع مني انا ، انا خريج كلية كذا بتقدير كذا و بقالي كاااام سنة بدور و مفييييش ، خلص بس دراسة و في اقرب فرصة إلحق نفسك و سافر قبل ما تندم" (شخصيا، كانت تقال لي هذه الجملة في نهاية الدراسة الجامعية بمعدل ثلاثة مرات في اليوم تقريباً عندما كنت اسأل عن فرص العمل بعد التخرج) .. و ينسى انه السبب الأساسي (و الاهل ايضا لهم تأثير مهم جداً) فيما وصل اليه الآن.

2. مثال آخر تذكرته، كنت ذاهباً الى الجامعة في تاكسي، و من عادتي ان اباغت السائقين بفتح موضوعات جدية بدلا من ان يباغتونني هم بموضوعات اقل ما يقال عنها انها ........ غير جدية :D
    فسألته: "هل اخترت هذه المهنة بمحض ارادتك؟!" .. من اجابات معظم السائقين وجدت ان هذا السؤال من اكثر الاسئلة التي تستفزهم و تجعلهم يندمجون في الكئابة :D، و هذا ما احاول الوصول له لكي اعلم بالتحديد اصل كئابته في عمله و كيف وصل الى هذه المهنة التي لا يحبها.

طبعاً بداية الاجابة تقريباً مشتركة بين كل السائقين و غير السائقين و هي ان ظروف البلد سيئة و لا توجد وظائف و "ربنا يخرجنا منها بقا" و كلام من هذا القبيل و الذي يحمل بالطبع في طياته بعض الشوائب اللغوية الفظيعة :p .. المهم، سألته عن الكلية التي تخرج منها ، فأخبرني انه خريج قسم ادارة الاعمال من جامعة معروفة عندنا في مصر و بعدها عمل في شركة خدمات محمول شهيرة لمدة ستة اشهر ثم تركها و عمل على التاكسي و ذكر ان البلد ملهاش امان ، فقاطعته بسؤالي عن سبب تركه للشركة .. فوجدته يتردد في الاجابة ثم قرر ان يخبرني .. قال انه استسهل و بدلا من البحث عن وظيفة ، علم ان احد المسئولين في تلك الشركة يمكنه ان يأخذ مبلغ من المال مقابل تشغيله في الشركة (رشوة) !! فقلت له: بتستسهل و تدفع رشوة و عايز ربنا يبارك لك في شغلك و بعد كدا بتحمّل البلد و الظروف غلطتك انت ؟!!
    القصد من هذا المثال انه من ينظر للموضوع دون معرفة التفاصيل، سيتعاطف مع هذا الرجل و سيشاركه الكئابة و البكاء على حال البلد .. بالرغم من انه هو سبب المشكلة كلها!

- ستستغرب يا محمد ان قلت لك ان معظم الشركات في مصر و خصوصاً في مجال الإلكترونيات و الاتصالات لانه مجالي و هو الذي ركزت في السؤال عنه، معظم الشركات تبحث عن افراد لشغل وظائف بها و لكنهم لا يجدوا الكفائات و ذلك على لسان مدراء عدة شركات في مصر، و ليس المقصود بالكفائات هم اصحاب خبرة سنوات ، بل انهم يبحثون ايضاً بهمّة عن الخريجين و لكنهم للأسف لا يجدون من يلبي متطلباتهم ، و يجمعون على ان هناك فجوة كبيرة بين الافراد و الشركات ، فالأفراد لا يجدون وظائف ، و الشركات لا تجد افراداً ذوي كفائة يشغلون الوظائف الشاغرة! ، و المشكلة هنا مشكلة نظام تعليم لا يؤهل الكفائات + تقصير في طلب العلم من الطلبة ، لأننا في عصر يمكنك ان تتعلم فيه ما شئت بسهولة مقارنة بالسابق، فقط امتلك الإرادة و انــطــلـــــــق ! (انطلاق في العلم و ليس انطلاق لخارج البلد :p)

- لا يستطيع احد ان ينكر ان مشاكلنا خطيرة، و لكن حاول يا محمد ان تعطي لنفسك الفرصة بأن تستقبل ان هناك شيء جيد في البلد حتى ولو كان بسيطاً. انا احسب ان مديرك في العمل يقدّرك جيداً و يشيد بك .. اعضاء المنتدى يقدّرون مجهودك .. بسبب المجهود الجماعي في المنتدى و الذي انت كنت طرفاً اساسياً فيه، نجد سوق الهاردوير في مصر قد تحسن بالفعل عن السابق و قد قام الكثير من المسؤولين بتقدير ذلك.. يجب على كل ذلك ان يؤثر فيك بالإيجاب و يشعرك بأنك عضو فعّال في مجتمعك ، قمت بإفادته و قام بتقديرك ، أليس كذلك ؟ .. و اذا كنت تشعر ان ذلك التقدير غير كافي لك ، فاعمل و اجتهد و "أحسن" لان الله لا يضيع اجر من احسن عملاً.

خلاصة القول: اذا الشعب يوماً اراد الحياة ، فلابد ان يستجيب القدر.
    [CENTER][COLOR=Black][SIZE=3][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=57861"]أسعار و أخبار الهاردوير في السوق المصرية[/URL][/SIZE][/COLOR][URL="https://www.facebook.com/group.php?gid=6972173005"][COLOR=orange][B][SIZE=3][/SIZE][/B][/COLOR][/URL]
    [SIZE=3][URL="https://www.youtube.com/profile?user=stanforduniversity&view=playlists"]Stanford[/URL] [/SIZE][SIZE=3][COLOR=Red][B]|[/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [URL="https://www.youtube.com/user/mit?blend=1&ob=4#grid/playlists"]MIT[/URL] [B][COLOR=Red]|[/COLOR][/B] [URL="https://www.youtube.com/ucberkeley#grid/playlists"]Berkely[/URL] [/SIZE][SIZE=3][COLOR=Red][B]|[/B][/COLOR][/SIZE][SIZE=3] [URL="https://www.youtube.com/profile?user=nptelhrd&view=playlists"]NPTEL[/URL][/SIZE] @Youtube

[COLOR=Black][IMG]https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=_Fusion_&t=155660[/IMG][/COLOR]
    [COLOR=DimGray]"اللهم إني أَعُوذُ بِكَ أنْ أضِلَّ أَوْ أُضَلَّ، أوْ أزِلَّ أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أظْلِمَ أَوْ أُظْلَمَ، أوْ أجْهَلَ أَوْ يُجْهَلَ عليّ"[/COLOR]
    [/CENTER]

عضو برونزي

مبدئيا مش صح (( عيب يعنى )) انى ارد على سؤال بسؤال ...
    أنا مستنى منك اثبات انه كلامك صح , أنا بقولك انه على الوضع الحالى مفيش امل للتحسن انا طفيف جدا , سيبك انه لو الاساس كويس , وانت حاطط معايير ايه لنفسك عشان تكون احسن , دى سكة تانية , هى اختلاف وجهات نظر فى ما هو احسن وما هو لا

بردو المستقبل بأيد ربنا ...
    ونعم بالله لكن ما فى شئ بيحصل الا وله سبب , انت شخص فى بلد متطور بنسبة كبيرة انت املك فى شئ احسن نسبة حدوثه عالية والعكس بالعكس , مش كل حاجة على نرميها على شماعة بكرة فى علم الغيب , بنسبة كبيرة جدا احداث اليوم بتحدد فى ايه بكرة.

مش هياخد على قفاة الا اللى ماشى غلط ..يا محمد
    هنا فى مصر الناس كلها بنسبة كبيرة جدا ماشية غلط واللى بيمشى صح , هو اللى بياخد على قفاه يا صام , مش العكس

لسة فى فى بلدك ناس محترمة وشريفة ..يا محمد ...مش كلة بايع ضميرة ..

اكيد , بس مفيش نسبة واضحة للعين المجردة , ابحث بميكروسكوب كويس عشان تشوفهم , حتى حضرب لك مثال , شوف انت فى مجال عملك من هو فعلا محترم , قلة قليلة يا صاموئيل , مش كله

اعرف ناس كتير يا محمد ...وكلهم مانو هنا بشهدات قوية (( طب وهندسة وصيدلة .))
    ولما طلعو برة ...اتصدمو صدمة عنيفة جدا ...هناك ...!!
    1 - الدرجة العلمية باى حال من الاحوال لا تعنى شخص متفوق , خاصة فى ظل تخلف الجامعات هنا بشكل بشع!
    2 - هنا لا نتعلم مرونة التعامل فى ظروف مختلفة.
    3 - أمثلة النجاح فى أمريكا لا حصر لها! فقط كن مستعدا انت للنجاح , هناك دكاترة فى الجامعات صدقنى لو عرفت اصولهم لاقشعر بدنك من مقبرة العلم اللطيفة مصر , كل من هاجر للخارج او سافر بغرض وضع امام عينيه انى ساكون انسان احسن , وصل , ان اراد! بلد كله فرص مرة و 2 و 3 , هنا حياتك كلها معلقة على تراك واحد , لو فشلت , لن تقوم مرة اخرى وان قمت لن تقوم كما تريد!
    4 - المشكلة ليست فى الصدمة , المشكلة فى كيف ستتعامل مع الصدمة يا صام , هنا مربط الفرس وحتشوف فعلا مدى خبرات الحياة بتختلف من شخص للأخر ولا لأ , مدى استفادتك من العلم
    5 - هنا فى مصر العلم للتنطع لا غير , للتشدق به امام الناس , فى الخارج العلم للرقى , والدليل انه هنا خريجي الجامعات أكثرهم دخل الجامعة لأنه لا يملك خيار اخر , فى حين ف ىالخارج يدخلها لتحسين مستواه العلمى.

هية المشكلة من وجهة نظرك يا محمد ...!!...البيضة ولا الفرخة !!
    مشكلتك انت صام من كلامك , مين احسن الاول للأخر , البلد للناس ولا العكس , مع العلم انه البلد ليست الا شوية بشر!

اى مكان فى الخارج لو انت عاوز تاخد فيزا ...وتسافر قانونى ...بيسألوك ..فى الانترفيو ..عن مركزك المالى
    عشان يشوفوك ..رايح تشتخل وتاخد منهم فلوس ...ولا هيستفيدو من فلوسك !!!!
    نصيحة فعلا صام , الكلام فى الحاجات دى متاخدهوش من حكايات حد , احجز لك مرة مقابلة مع ممثل السفاة الكندى وشوف الهجرة هناك ايه نظامها يا صام , فلوس ايه بس , هى الدول دى ناقصة؟ او مستنية فلوس منى؟ دور بجد يا صام بنفسك ومتاخدش كلام حد انه مصدق بيه , انا رحت شخصيا للسفارة فى القاهرة وكان انترفيو ممتاز! جرب بنفسك!

كل نظام فية الصورة اللى حطيتها دى ...يا محمد ...
    فى كل مكان ...حتى امريكا ...!!!
    :ah32: لا تعليق , انا محددتش انهى بلد بس انت اخدت امريكا مثال لك؟ مفيش فى اى قانون فدرالى الصورة المسبوقة يا صام! ده فى مصر بس! او اى دولة من دول العالم الثالث والرابع وكله بقى!

عشان مفيش ضمير ...
    أمثلة انعدام الضمير كتير يا صاموئيل , حتى اسهل مثال ضرب مثال من اسواق الحاسوب فى مصر؟ الكلام يكثر فى هذه الجزئية من غش وخداع و و و و و :D , صح ولا ايه؟

ا
    نت عملت ايه لمصر غير انك انسان ضعيف منكسر تفضل الهروب عن انك تواجه مشاكلك وتحاول تحلها
    اي واحد بيكلم عن انو يسيب بلد بسبب انها وحشه والفساد والكلام ده اقولو لو هاجرت لاي بلد مش هتقدر تستمر عند اي مشكله هتقابلك هتهرب برضو
    كلامك نوعا ما منطقى , بس الفكرة , هى البلد قدمت ايه لشاب بيقول كده لنفسه؟ يا سيدي الفاضل عشان تتحصل على شعب قادر على التغيير زى ما انت كاتب الكلام ده لا يأتى من شعارات! لازم من الاول رعاية له , ادى له حقه كشعب يديك حقك كبلد!

صحيح , حكمك المسبق على انه من يهرب من مشكلة , لا اعتقد , احيانا مواجهة التيار ستكسرك حرفيا , اقولك؟ انت عملت ايه شخصيا عشان تغيير؟ تقدر تعمل ايه عشان تغيير؟ انا زى زيك لا نملك شئ هنا لأننا مش اصحاب مراكز قوة , وبعون الله لو عملنا حتى حزب ممتاز كل من فيه ضميرهم حى على راى صام , حنشرف فى الداخلية شوية حلويين :D

انا اتذكر برنامج مرة شفته لعى قناة ابو ظبى كان مقاداة كلامه انه ثورة ال 1952 "الكلام ده مثال فقط لكلامى , يا ريت ل ةو حد عايز موضوع للثورة , يقول فى حتة تانية :D " من اسباب نجاحها , انها جائت من مراكز قوية فى البلد , الجيش وخلافه , فكان نسبة نجاحها رهيبة

عشان تغيير صح , لازم يكون مكانك مؤثر والا كل الكلام ده حيروح هدر , مش حيروح هدر حرفيا , لكنه لا يتعدى نسمة هواء فى عاصفة!

هل تضمن ان تعيش بأدميتك فى المكان الذى سوف تذهب الية ؟؟!!
    حتى السفر سعيا وراء الآدمية ..لن تحصل على ادميتك ..هناك الا عن طريق سفر بطرق مشروعة ..ومعادلة شهاداتك هناك
    i will take my chances

مهو هنا خلاص , مفيش امل فى الحتة دى صام , مفهوم الادمية مش فى مصر , فعلا يكاد يصل لمرحلة الانعدام

وانا معاك فى السفر المشروع , خد انت بس اقامة فى اى دولة وتوكل على الله وانوى من نفسك الداخلية انك تكون احسن , وشوف ربنا حيعمل معاك ايه

معادلة الشهادات ليس امر حيوي للدرجة , هناك بلاد متحضرة :D , مش لازم مهندز نظم عشان تعييش كويس , اعمل بس معادلة high School وانت تضمن بنسبة كبيرة انك حتشتغل شغلانة كويسة تديك فلوس كويسة تسترك , عايز احسن؟ اعمل ما عليك واجتهد مثلا فى مواد ما , تاخد منحة لكلية كبيرة! هنا حياتك فعلا تتغير!

مش مجموع ثانوية عامة ! :D

فيوجن , كلامك فعلا صحيح 100%

المشكلة فى مصر انه الموقف اشبه بفكرة , من يملك القبعة! قبعة بتدور على راس ناس كتير اوى , كل واحد بيشاور للأخر , ده يملك القبعة!

بمعنى , انا نزلت مقابلات كتير وانت عارف ليه :D , شفت البدع , شركات مرموقة جدا جدا جدا فى ال IT بتساومك على مرتب مثلا , حرفيا , لا يكفيك انك تعيش محترم ما بين اقرانك , ولو مرتب كويس , ممكن حجة المؤهل الدراسى , فى اكثر من قبعة لكل راس , سبب لكل شئ , كل شئ له مبرر هنا فى بلدنا الحبيبة للدرجة؟

طب نرجع تانى؟ ليه الخريج مش مؤهل؟

عشان الكلية لا تملك امكانيات لتأهيليه؟

طب ليه؟ مرتب دكاترة الكلية لا يكفى؟!

طب ليه؟ الكادر لا يسمح!

تلاقى نفسك اتعمل لك Block فى جزئية ما

انا حاخد مثلك خاصة الهاردوير , خاصة لما تلاقى انه من اخذ الموضوع سبوبة يا محمد , من استغل الموضوع فى سب الاخر , اقولك؟ موضوع الاسعار اكبر موضوع قدم بحريفة شديدة فى عرب هاردوير فرصة من طبق من ذهب للتجار والتوكيلات فى مصر انهم يساعدونا ويساعدوا نفسهم , النتيجة؟ انا مش بذم فى حد بس انت نفسك شوفت كام مرة تاجر اخد الموضوع فرصة لكسر تاجر اخر , توكيل يسب فى توكيل , توكيل بيجرب فى الناس! والكلام يطول اونت عارف

فين التحضر؟ فين الأدمية؟ فني كل ده؟ وانت اللى مقدم "انت مش انت شخصيا D: " فرصة للكل للتحوار بعقلانية! وحصل اكتر من الموقف 1000

اكيد ده لابد من حدوثه , لازم شوية حاجات تحصل وحشة لنه ده ناموس الكون , لكن فعلا لما مثلا انت توصل لمرحلة اللى قدامك مش عايز يتحسن , خلاص ,ارتضى حاله بجملة "الرضا" , وحاله سئ اساسا!

انا مقدر لكل شئ حصل فى عرب هاردوير , يكفى انى اقولك من حق الناس عليا انى تعلمت منهم كتير , انى اطبق الكلام ده واحاول احسن من نفسى , ده يتضمن كل شئ متاح , من تحسين النفس مهما كلف الامر

ممثل شركة Cairo Computer - مصر الصورة الرمزية S@M

أنا مستنى منك اثبات انه كلامك صح
    اجبتك يا عزيزى محمد وقولتك ان ايجاد دليل صعب جدا ..ليك وليا ..!

أنا بقولك انه على الوضع الحالى مفيش امل للتحسن انا طفيف جدا
    الآمل المفروض انة موجود ...........لآن كل الناس فى العالم بتبا عايش على امل تحقيق هدفها ...

سيبك انه لو الاساس كويس , وانت حاطط معايير ايه لنفسك عشان تكون احسن , دى سكة تانية
    بس هوة دة الصح ....ناس كتير بتبقا ظروفها كويسة واحسن من غيرها بس بتضيع فى زحمة الحياة عشان ما عندهاش اصلا هدف..او يكون حاطط شيء محدد فى دماغة ينفع بية نفسة اولا المجتمع والناس من حوالية

هى اختلاف وجهات نظر فى ما هو احسن وما هو لا
    لو 80 % بس من سكان مصر جواهم دافع وارادة لمستقبل كويس وعمل جاد ...هيغيرو البلد يا محمد

مش كل حاجة على نرميها على شماعة بكرة فى علم الغيب
    لكن انت لم تقل فى كلاامك غدا او بعد غدا ...!!...انت قلت المستقبل عامتا ...وهى تعنى الحياة بكاملها مستقبلا ..يا عزيزى

هناك فارق رهيب

بنسبة كبيرة جدا احداث اليوم بتحدد فى ايه بكرة.
    +1 ....

هنا فى مصر الناس كلها بنسبة كبيرة جدا ماشية غلط واللى بيمشى صح , هو اللى بياخد على قفاه يا صام , مش العكس
    يوجد شيء فى كلاامك صحيح ....ولكن ليس هذا حال كل الناس ....

اكيد , بس مفيش نسبة واضحة للعين المجردة , ابحث بميكروسكوب كويس عشان تشوفهم , حتى حضرب لك مثال , شوف انت فى مجال عملك من هو فعلا محترم , قلة قليلة يا صاموئيل , مش كله
    تماما .....مش كلة كويس ...ومش كلة سييء ...هناك نسبة من هذا ونسبة من ذاك ...

ولذلك لا استطيع ان اقول ان كل البلد بايعة ضميرها ...!

وبمناسبة مجال العمل ...بردو فى شركات محترمة ...مابتحاولش تشترى الناس او ترشيهم يا محمد ..

وبعيدا عن مجال العمل ...بردو ف ناس محترمة رفضت عروض ورشاوى ورواتب شبة شهرية..عشان ضميرهم لسة بخير انا شخصيا اعرف 3 منهم ...

اكيد انت معايا ان مشكل كلة بايع ...

:ah32: لا تعليق
    ولماذا لا تعليق ..!!

انا محددتش انهى بلد بس انت اخدت امريكا مثال لك
    وضعتها كأعتبارها قوة عظمى ...وبلد متحضر من وجهة نظر العديد ..

مفيش فى اى قانون فدرالى الصورة المسبوقة يا صام! ده فى مصر بس!
    انا لم اذكر سيرة قوانين ...يا عزيزى محمد...انا تعليق على صورة الشرطة اللى بتضر شخص...ودة وارد فى اى دولة بيحصل فيها تظاهرت
    لآن صورة دى اخذت اثناء تظاهر كان حدث فى يوم من ألايام ...وحدث تشابك بين الشرطة والناس ..وقتها

ولكنى لن اذكر اية قوانين يا عزيزى
    اى دولة من دول العالم الثالث والرابع وكله بقى!
    لكن تعليقا على كلاامك ...لو هنتكلم على القوانين ...فعلا فى حاجات لاازم تتلغى ...انا وانت عارفينها وانا اؤيدك بشدة فيها
    أمثلة انعدام الضمير كتير يا صاموئيل , حتى اسهل مثال ضرب مثال من اسواق الحاسوب فى مصر؟ الكلام يكثر فى هذه الجزئية من غش وخداع و و و و و :D , صح ولا ايه؟
    تبقا غلطان وسلبى ...جدا لو انت اشتريت شيء عارف انة مغشوش ...ومضحوك عليك فية مش كدة ولا اية
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [IMG]https://i54.tinypic.com/2w20gw4.jpg[/IMG]
    [IMG]https://i42.tinypic.com/i70pj9.jpg[/IMG]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو برونزي

اجبتك يا عزيزى محمد وقولتك ان ايجاد دليل صعب جدا ..ليك وليا ..!
    انا بقولك بكرة مش حيكون كويس للدرجة لانه اليوم مش حلو , كل المؤشرات مش ظريفة , متقلش لى حتحصل معجزة لأنه حتى المعجزات بتحصل للى يستحق

لآن كل الناس فى العالم بتبا عايش على امل تحقيق هدفها ...
    ال2 سوا , أمل ورقى فكرى وحضارى , مينفش واحد من ال2 بس , والا يبقى خداع للنفس, انا عندى امل بكرة فى حاجة معينة وانا مدرك انه فى قرارة نفسى انه مش حيحصل على الوضع الحالى مع العلم امل فى بكرة ممكن تمتد ل 1000 سنة

لو 80 % بس من سكان مصر جواهم دافع وارادة لمستقبل كويس وعمل جاد
    لو : حرف شعلقة فى الجو :D

مهو فى حالة الولوة , يبقى حقولك لو الناس دى كذا حيبقى كذا , مش حنخلص , تعامل مع حقائق ما امامك صام , والا حيكون الخيال هنا سئ جدا

يوجد شيء فى كلاامك صحيح
    ميرسى صام!

.ودة وارد فى اى دولة بيحصل فيها تظاهرت
    اى دولجة جاهلة مستغلة بس بيصحل فيها اللى فى الصورة , الدول المتحضرة بنت الناس , تؤ , مفيش , شوف التظاهرات قدام الكونجرس والبيت الابيض

احنا حتى لا نملك ثقافة التظاهر صام

تبقا غلطان وسلبى ...جدا لو انت اشتريت شيء عارف انة مغشوش ...ومضحوك عليك فية مش كدة ولا اية
    تمام جدا , افهم من كلامك انك بتشجع الصراع ضد اى نوع من انواع الغش , صح؟ باى شكل كان

أحب بس اوجه رسالة للناس , مش كل شاب ماشى من بيته ومهاجر بيكون سعيد , الامر اشبه فعلا بقطع حتة منك لكن حتة مضرة! انت لو لاقدر الله حصل عطب فى عضو من اعضاء جسمك , ومضطر للبتر عشان تستمر بصحة كويسة , اكيد بتكون حزين لكن For The Greater Good , ما فى شاب بيهاجر وهو سعيد او بيفكر يهاجر وهو سعيد , بس هو بيحاول يعمل شئ صحيح ولو لمرة فى حياته الفانية!

واى شاب بيحب الاصلاح , اوكى , اصلح! بس لغاية امته! سيدنا نوح بيوعغ فى قومه 900 سنة وكسر! ولا شئ! فى النهاية كان لابد من ان يرحل! وباقى القصة معروف , انا مش بقول لا اصلاح , لكن لا تعمل الجميل الا فى اهله, من عايز يصلح اكيد له الثواب وكل شئ , لكن والله ان ماك نت صاحب قوة , لان تفعل شئ , التاريخ مفتوح على مصراعيه لكل من يحب ان يرى عبرة او مثال

الاختلافات فى الراى لا تفسد للود قضية , لكن فعلا نصيحة اخ , متخليش اى شعار فى حياتك كانه وثن لا يقبل المساس به , امسك كل شعار وشوف , هل قق لك راحة ولا لأ , راحة فعلا , حرفيا , انت انسان احسن ولا لأ! بس

الاختلافات فى الراى لا تفسد للود قضية
    تماما يا محمد ...

اقولك على حاجة بجد ....انت من اكتر الناس اللى بحب اتناقش معاها ..

لكن فعلا نصيحة اخ
    شكرا مقدما على النصيحة يا محمد ..

متخليش اى شعار فى حياتك كانه وثن لا يقبل المساس به. امسك كل شعار وشوف , هل قق لك راحة ولا لأ , راحة فعلا , حرفيا , انت انسان احسن ولا لأ! بس
    نصيحة رائعة ...بالفعل يا عزيزى

شكرا يا اخى العزيز ...

وربنا يديم المعزة ...كان نفسى اسمع وجهة نظر تالتة من شخص عزيز على قلبى سابنا ومشى ...لكن مش كل حاجة بيتمانها ألانسان بتحصل ...

شكرا محمد
    [CENTER] [SIZE=1][SIZE=4][B][COLOR=Red][COLOR=black][COLOR=Red]>>>[/COLOR]كم أخٍشى ان يأتى[/COLOR] ........[COLOR=black]........[/COLOR]وقتاَ لا ينفعُ فية الندمُ[COLOR=Black]<<<[/COLOR]
    خبـــىء دفاتِركَ القديـــــــــمة كُلـها[/COLOR]َ .... وأكتُب لمِصـــــرَ اليوم شِعراً مِثلهاَ
    لا صمــــــتَ بعد اليوم يفرضُ خوفَةُ .... [COLOR=Red]فأكتُب سلاامَ النيل مِصـــر واهلهاَ[/COLOR] [/B][/SIZE]
    [/SIZE][SIZE=3][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=220048"]!!!>>> موسوعة جديدة تتضمن مراجعات كروت الGTX5XX الغير قياسية من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/SIZE]
    [SIZE=4][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=213781"]!!!>>> Service Pack 1 final ..للويندوز 7 ...<<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=210989"]كل ما تريد معرفتـه عن الطي و برنامجـه ... تجده هنـــــا بإذن الله .[/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [SIZE=3][COLOR=Red][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=209555"]!!!>>> UN BOXING + بعض الاختبارات لجيل الفيرمى 5XX من براند GAINWARD <<<!!![/URL][/B][/COLOR][/SIZE][B][SIZE=4]
    [/SIZE][/B] [SIZE=2][COLOR=Red][SIZE=3][COLOR=Black][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=206275"]![COLOR=Red]![/COLOR]![COLOR=Blue]>>[/COLOR]>[COLOR=Red] UN BOXING + اختبارات لجيل الفيرمى بأكملة من براند GAINWARD [/COLOR]<[COLOR=Blue]<<[/COLOR]![COLOR=Red]![/COLOR]![/URL][/B][/COLOR][/SIZE]
    [/COLOR][/SIZE] [SIZE=2][B][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165375"][COLOR=Blue][موضوع موحّد] Fermi/GTX 580 ومتابعة آخر أخبار الجيل الجديد من Nvidia[/COLOR][/URL][/B][/SIZE][COLOR=Black][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=165791"]
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

الاخ s@m
    انت تقول

اعرف ناس كتير يا محمد ...وكلهم مانو هنا بشهدات قوية (( طب وهندسة وصيدلة .))

ولما طلعو برة ...اتصدمو صدمة عنيفة جدا ...هناك ...!!

هذا يحدث للجميع اول الهجره ولكن من يكون مستواه جيد يتقدم مباشره بعمل تطوعي لمده شهر او اثنين وبعدها سيجد عمل حقيقي هذا ان كان مستواه جيد
    ليس كل من سافر للخارج عمل في بيتزا وشاورما وفول وطعميه كل انسان حسب مستواه العلمي وباختصار من تعب على نفسه بجد وجد ومن زرع حصد

عضو برونزي

شكرا صام

حبيب قلبى دكتر محمد , الف شكر على تعليق حضرتك

عضو ذهبي

كود:
    لو 80 % بس من سكان مصر جواهم دافع وارادة لمستقبل كويس وعمل جاد ...هيغيرو البلد يا محمد

الرد بامثله فقط

هل تابعت عمليه تجريف الارض الزراعيه في بنها من قبل المحافظه تبداء المشكله عندما حاول بعض الشباب استصلاح اراضي صحراويه

وقامو ببناء ابار لتغذيه الارض قام المحافظ المبجل بتجريف الارضي بحجه سخيفه جداااااا ان الارض تقريبا ليست مخصصه للزراعه

ماذا فعل هؤلاء الشباب اشترو اراضي في دوله في اوربا حاليا والدوله اعطتهم جميع التسهيلات للاسف لا اتذكر اسم الدوله لكني سمعت احدم يتكلم

انهم حصلو علي اراضي بثمن بسيط وحصلو علي دعم حكومي لزراعه تلك الارض

هذا يحدث للجميع اول الهجره ولكن من يكون مستواه جيد يتقدم مباشره بعمل تطوعي لمده شهر او اثنين وبعدها سيجد عمل حقيقي هذا ان كان مستواه جيد
    هذا يتوقف على البلد المسافرون اليها يا اخى عزيزى

انت تعلم ان الشهادات المصرية غير معترف بها فى الخارج ...

دعنا اولا نتفق ان 90 % مما يلجئون الى السفر ...بسبب المستوى المادى المعدوم سعيا وراء رزق اوسع ...ومستوى علمى

متميز ...

لى اخ (( ليس اخا شقيق ولكنة مثل اخى )) ..

درس هنا كلية الطب البيطرى ..وبعد معاناة شديدة بسبب ألاحوال المادية مع استطاع الحصول على شهادتة من جامعة القاهرة

بمصر ...عشت معة طيلة فترة الدراسة ..مع الآسف تلطم كثيرا داخل بلدة حتى وجد عمل ..فى احدى شركات الآدوية

وفجأة قرر ..ان يخوض معركة الهجرة الى استراليا ...وبالفعل بعد عاما ونصف العام تحديدا ...استطاع الحصول

على التأشيرة بالهجرة الى هناك ....وسافر............بالمناسبة هو فى ميلبورن ألان ..

طبعا كان لا بد من معادلة شهادتة ...حتى يستطع ان يعمل بها هناك ...وانت اكيد تعلم ان كل شيء هناك لة اصول ..وقواعد

يصعب جدا تكسيرها ...

وايضا هناك التعليم غالى جدا ...!!..لكى يستطيع معادلة شهادتة هناك يلزمة 3 سنوات دراسة اكاديمية ...

تكلفة العام الواحد هناك تقريبا 33.000 دولاارا ....يعنى على مدار 3 اعوام حوالى 100.000 دولاارا ...

وهو مسافر من مصر ...على الحميد المجيد ...لا يوجد تلك ألآموال الطائلة ..حوالى نصف مليون جنية ...عشان يعمل معادلة هناك :confused:.!!

لم يجد اامامة الا العمل الشاق لفترات طويلة حتى يستطيع ان يعيش اولا ...ويوفر نقودا لكى يبدأ ويعيد معركة الدراسة من جديد ...حتى تكون البداية لة هناك ..

هوة ترك مصر تحديدا فى 15/ 5/ 2007 ....يعنى حوالى 3 سنين اهة .....

الى الآن لم يبدأ الدراسة الآكاديمية ..بسبب سوء الآحوال الآقتصادية وتقلص ساعات العمل ...

هو يحاول جاهدا بكل الطرك لآنى اعلمة جيدا هو صاحب عزيمة فولاازية ...ولكنة الى ألآن لا يستطيع تحقيق هدفة الذى

يسعى الية ...وهو فى الخارج ...تنقل بين عدة وظائف كلها دون مستواة العلمى ....فهو مثقف جدا ...وذو عقلية راقية

ولكن كل الظروف تقف ضدة هناك ...

وهذا ليس المثال الوحيد لآشخاص اعرفهم ...هناك ...

لهذا ..ذكرت ما فى اقتباسك يا عزيزى ...

الحياة فى الخارج ليست وردية ...والآولية فى الخارج دائما لآبناء الدولة ...
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

عضو ذهبي

انا اسف اني بخرج عن النص بس لازم نشوف الفديو ده هموت من الضحك :D:D

https://www.youtube.com/watch?v=Qxju...embedded#at=64

عضو الصورة الرمزية ZaraLinks

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S@M مشاهدة المشاركة
    وفجأة قرر ..ان يخوض معركة الهجرة الى استراليا ...وبالفعل بعد عاما ونصف العام تحديدا ...استطاع الحصول

على التأشيرة بالهجرة الى هناك ....وسافر............بالمناسبة هو فى ميلبورن ألان ..

طبعا كان لا بد من معادلة شهادتة ...حتى يستطع ان يعمل بها هناك ...وانت اكيد تعلم ان كل شيء هناك لة اصول ..وقواعد

يصعب جدا تكسيرها ...

وايضا هناك التعليم غالى جدا ...!!..لكى يستطيع معادلة شهادتة هناك يلزمة 3 سنوات دراسة اكاديمية ...

تكلفة العام الواحد هناك تقريبا 33.000 دولاارا ....يعنى على مدار 3 اعوام حوالى 100.000 دولاارا ...

وهو مسافر من مصر ...على الحميد المجيد ...لا يوجد تلك ألآموال الطائلة ..حوالى نصف مليون جنية ...عشان يعمل معادلة هناك :confused:.!!

لم يجد اامامة الا العمل الشاق لفترات طويلة حتى يستطيع ان يعيش اولا ...ويوفر نقودا لكى يبدأ ويعيد معركة الدراسة من جديد ...حتى تكون البداية لة هناك ..

هوة ترك مصر تحديدا فى 15/ 5/ 2007 ....يعنى حوالى 3 سنين اهة .....

الى الآن لم يبدأ الدراسة الآكاديمية ..بسبب سوء الآحوال الآقتصادية وتقلص ساعات العمل ...

الحياة فى الخارج ليست وردية ...والآولية فى الخارج دائما لآبناء الدولة ...
    السلام عليكم
    طالما نتكلم عن استراليا فشقيقك كان تخطيطه للهجره اساسا غير جيد
    استراليا هجره المهره لديها اساسا تتطلب عمل معادله ولايمكنك اصلا تقديم طلب الهجره دون عمل المعادله والتي تستغرق ثلاثه اشهر كي تكتمل بمعنى اخر ان لم تحصل على المعادله اولا فالطريق اساسا سيكون جدا صعب والمعادله لاتعتمد على الشهاده الجامعيه اساسا بل على خبرات العمل والدورات اضافه للشهادات المختلفه كي تحصل على المعادله بمعنى اخر لو كنت خريج جامعه مقديشو وبعدها لديك خبرات عمل فسيتم الاعتراف بك فهل تتصور الجامعات في العراق بالمقابل معترف بها كي تحصل على المعادله مثلا .؟ وهنا شقيقك لم يعمل معادله اصلا قبل السفر وهذا امر يعتبر مشكله كبيره لاحقا

الانواع الاخرى من الهجره هي هجره الازواج يعني زوجه شقيقك تكون استراليه مثلا وهنا هي تتكفله اول سنتين وبعدها هناك مؤسسه اسمها
    CenterLink
    تساعد على دفع مصاريف الحد الادنى للحياه والمساعده في ايجاد عمل وايضا هنا التعليم للمهاجرين الشرعيين ليس مجاني ولكنه يكون على شكل منحه يتم اقتطاعها منك لاحقا بعد ان يصل مستوى دخلك السنوي الى مستوى معين هو حوالي 60 الف دولار سنويا

ومده ثلاث سنوات تبدو كافيه للحصول على الاقامه الدائميه الا لو كان شقيقك سافر عن طريق المراكب من ماليزيا الى استراليا فهنا نعم المعاناه سوف تدوم لمده طويله تصل الى خمس سنوات كمعدل مضى منها ثلاث وبقي اثنان

فاذن يااخي هو التخطيط من البدايه يحدد مانوع حياتك وكيف ستكون فالعيب ليس في المجتمعات الغربيه من ناحيه العمل وهذه وجهه نظري الشخصيه لانك لو كنت من البدايه خططت صح وتحركت صح فلن تضطر للعمل في بيع البيتزا او غيره وطالما التخطيط اساسا ليس سليم فلماذا نقول انك تغادر وانت حاصل على الشهاده الجامعيه المثاليه وتعمل في جني المحاصيل في الحقول مثلا .؟
    وهناك شيء اخر قراءته لك او لاحد الاخوه يقول ان كبرياء المصري يمنعه من العمل في المطاعم مثلا لما يكون في مصر لكن في الخارج يشتغل اي حاجه ويعتبره مهانه دعني اقول لك شيء

انا احترم عامل النظافه الذي ياتي كل صباح ثلاثاء بسيارته كي يفرغ حاويات المنطقه اكثر من ضباط المخابرات في المطارات العربيه وجميعنا هنا كاسترال نحترم جميع الاعمال في استراليا لهذا حتى لو كنت انا مثلا اضطرتني الظروف للعمل كنادل في مطعم فالامر اكثر من اعتيادي ولاحرج فيه وهذا الامر جزء من نجاح هذا المجتمع ايضا

اذن
    لماذا تكون ظروفنا سيئه في الخارج .؟
    اليس لاننا اساسا تحركنا او هاجرنا بطريقه غير صحيحه .؟
    فهنا العتب يكون علينا لا على مجتمعات العمل الغربيه

ولاعطيك مثال بسيط تفضل بزياره الرابط الاتي
    وانظر كم فرصه عمل متاحه الان في عموم استراليا لمهندسي الكمبيوتر

حتى لحظه كتابه هذا الموضوع هناك الان 17470 فرصه عمل
    https://www.seek.com.au/jobsearch/in...archfrom=quick

وانظر هنا لهذا التقرير عن مدينه ملبورن مع انه لايعادل غير 5% من مايستحق اضافته للتقرير
    ياترى كيف وصلوا لبناء وادامه هذه المدينه النظيفه .؟
    https://www.youtube.com/watch?v=y-5SwoqabMw

عضو ذهبي الصورة الرمزية Bahaa Hamam

لن أسافر يا عم داني يوم ما سافرت في العمل لشرم الشيخ لمدة عشرة ايام
    كنت حاسس إني غريب ما بالك لو سافرت برة ايه اللي هيحصل بقي

طالما نتكلم عن استراليا فشقيقك كان تخطيطه للهجره اساسا غير جيد
    كانت وقتها هى المتاحة وفاتحة باب الهجرة الشرعية ..
    استراليا هجره المهره لديها اساسا تتطلب عمل معادله ولايمكنك اصلا تقديم طلب الهجره دون عمل المعادله والتي تستغرق ثلاثه اشهر كي تكتمل بمعنى اخر ان لم تحصل على المعادله اولا فالطريق اساسا سيكون جدا صعب والمعادله لاتعتمد على الشهاده الجامعيه اساسا بل على خبرات العمل والدورات اضافه للشهادات المختلفه كي تحصل على المعادله بمعنى اخر لو كنت خريج جامعه مقديشو وبعدها لديك خبرات عمل فسيتم الاعتراف بك فهل تتصور الجامعات في العراق بالمقابل معترف بها كي تحصل على المعادله مثلا .؟ وهنا شقيقك لم يعمل معادله اصلا قبل السفر وهذا امر يعتبر مشكله كبيره لاحقا
    هذا كان قبل تغير قوانين التقدم للهجرة ...فكما ذكرت لك هو كان كان يعمل فى احدى شركات الآدوية لمدة عامان قبل سفرة

واستطاع الحصول منها على شهادات خبر فى مجال العمل ليتمم بها ورقة ...المطلوب

هو سافر فى 15 /5 / 2007 ..وكان مقدم ورقة قبلها بحوالى عاو ونصف اى فى بدايات 2006 ...وقتها كانت القوانين تسمح بهذا

يا عزيزى ..

ومده ثلاث سنوات تبدو كافيه للحصول على الاقامه الدائميه الا لو كان شقيقك سافر عن طريق المراكب من ماليزيا الى استراليا فهنا نعم المعاناه سوف تدوم لمده طويله تصل الى خمس سنوات كمعدل مضى منها ثلاث وبقي اثنان
    هو بالفعل حصل على ألاقامة الدائمة .....ولكن بالنسبة للمعادلة ...فهذا امرا ليس بالهين هناك ..

لآنة بيحكيلى كل شيء ..

انا احترم عامل النظافه الذي ياتي كل صباح ثلاثاء بسيارته كي يفرغ حاويات المنطقه اكثر من ضباط المخابرات في المطارات العربيه وجميعنا هنا كاسترال نحترم جميع الاعمال في استراليا لهذا حتى لو كنت انا مثلا اضطرتني الظروف للعمل كنادل في مطعم فالامر اكثر من اعتيادي ولاحرج فيه وهذا الامر جزء من نجاح هذا المجتمع ايضا
    +1 ...انا ليس ضد اى عمل شريف ...

الفكرة انة ممكن يشتغل كدة بة ...انما فى بلدة كبريائة مايسمحش ...بيخاف من نظرة الناس ليس

ودى مشكلة عندنا هنا فى مصر .!!!

لماذا تكون ظروفنا سيئه في الخارج .؟
    اليس لاننا اساسا تحركنا او هاجرنا بطريقه غير صحيحه .؟
    مع ألاسف يا عزيزى هجرتة شرعية بالكامل ...ومسافر من مطار القاهرة ...فى النور بـتأشيرة هجرة وليست سياحة كما يفعل البعض ...لكن ظروفة صعة لآنة زى ما ذكرت ان دخلة هناك غير كافى للمعيشة والتعليم سويا ..

شكرا على الروابط ...يا عزيزى ..

وسأحاول ارسال هذا الموقع لة ..
    [/URL][/COLOR] [/CENTER]

صفحة 5 من 8 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 الأخيرةالأخيرة