اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abde_cs مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
مميز كالعادة أستاذ ابراهيم
لا فرق كبير بين اللوحات سوى في مراحل دائرة الطاقة VRM phase 6+2
رغم ذلك لا أراه فارق يستوجب أن يدفع عليه 130 دولار إضافية
... عن نفسي مثلا أفضل أن تكون الـ 130 دولار لشراء رامات 16 gb و تركب على لوحة الasus تلك ^^
كلام صحيح
لوحات ASRock ممتازه وبتقدم مواصفات هايله وسعر رائع لكن بتضحي ببعض المميزات القليله اللي بتخدم اصحاب ضغط الاعمال فقط
في مميزات قليله لهاويين كسر السرعه 24/7 في دوائر الطاقه الديجتال لكن بالرغم ان لوحة ASRock فيها تلات قنوات للمعالج فقط قدر يوصل لـ 5.0GHz ودرجة الحراره ممتازه

الفكره من الموضوع هو توضيح الخصائص وشكل اللوحه على الواقع عشان اصحاب الاستفسارات
طبعا في مواصفات كتير مش بتظهر من خلال الجدول ولازم متابعة صفحة كل لوحه لانها الفيصل الوحيد في الرد على سؤال لوحة كذا أم كذا وليه يعني مجرد تسهيل
لاعضائنا بدل البحث او الاطمئنان عن وجود مواصفات محدده محتاجينها او قدرة اللوحه في الكسر هنا وهناك

المشكله لحد دلوقتي الشكل والذوق فقط وبعد المواصفات طبعا
في رايي الشخصي لوحات اسيوس وجيجابايت بتمتاز بالاناقه في المظهر ( المصممين الخاصين بيهم ذوقهم رفيع فعلاً )
العيب الوحيد ان لوحات عاليع ليها بدون الواقي المعدني للرامات ( هي مش مشكله بس ناس كتير هتضايق من النقطه دي لانها اصبحت مقياس لكن اسعارها تستحق الاحترام بصراحه )

أشكرك اخ عبد القادر على المرور والاضافه الرائعه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdalhaliem مشاهدة المشاركة

أكيد خطوه جيده

ومراجعه مطلوبه

فبرغم أننا نتلهف لقدوم معالجات ryzen

لكننا لايمكن أن نغفل أنتل على الأطلاق

فهى الأكثر أنتشارا والأكثر طلباا

شئنا نحن أم أبينا

وسنكون كمن يخفى رأسه بالرمال

أذا تصورنا عكس هذا

حسنا فعلت أخى الكريم بألقاء الضوء

على مايجد من أخبارهم

حتى نقدم لمستخدمى أنتل وعشاقها

مايحتاجون من معلومات

تعينهم على ماهم مقدمون عليه

فلقد أعطينا القادم الوافد ( ryzen )

حقه كاملا

يتبقى عليه أن يثبت جدارته بالسوق من الناحيه التسوقيه

لكننا لابد أن نلقى الضوء على كلا الجانبين

والمستخدم بالنهايه هو من يقرر

أحسنت أخى الكريم كعادتك

حقيقه الأمر ستظل أنتل قويه

مهما ذكرنا من أحتكارها للسوق وتحكمها بأسعاره

ونحن هنا لانخاطبها ولا نغازلها

وأنما نقدم خدمه لجمهورها العريض

فائق تحياتى لك أخى الكريم

تحياتى

والله يا استاذ عبد الحليم لقد احسنت وصفاً واخشى اني افتح تاني على الرابع
بس فعلا انتل هتفضل محتكره فكر عدد كبير من الجيمرز تحديداً
وبصراحه انا اعتذر لو كنت وصفت الفئه دي في حديثي سابقا انهم على خطاً لكن بصراحه انا شايف ان معالج RYZEN يستحق كل الشكر والتقدير
صحيح تاخير نواته عن نواة الجيل السابع بتتسبب في عنق زجاجه بسيط جدا في الالعاب ولكن عنده قدره رهيبه على الهروب من اسوأ شكل من اشكال عنق
الزجاجه

فلو المستخدم بيفكر يحدث كل عام الى عامان ممكن فعلا انتل تكون وجهته المفضله للاستفاده بقوة النواه لكن لو عمر اطول في رأيي لابد من صاحب الانويه الاكبر
كمان الامر محسوم لاصحاب الاعمال والتصاميم
على كل حال عشان مفتحشي مره تانيه شخصيا شايف المنافسه ممتازه وهتفرق كتير جدا الفتره القادمه بإذن الله

جزاك الله كل خير اخي الفاضل على مرورك الرائع