النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: استفسار بخصوص كيسة zalman z3 plus tower

مشرف الاقسام التجارية

استفسار بخصوص كيسة zalman z3 plus tower

انا اشتريت كيسة zalman z3 و بصراحة التبريد بتاعة حلو جدا عشان الكارت عندى كان بيوصل درجة حرارة الى 82 دلوقتى على الكيسة دى بقى 70 و كمان البروسيسور كان بيوصل لى 76 و 77 دلوقتى بقى 60

بس انا عندى مشكلة واحدة انا اتفرجت على الفديوهات كلة بتاعت الكيسة كبل ال cpu اللى بيتركب فى البوردة جنب مروحة البروسيسور بيتركب من ورا بس انا جيت اعملو كدا الكبل موصلش مش عارف لية هل فى طريقة عشان يوصل من ورا ؟؟؟؟

تانى حاجة انا عندى زرار فى الكيسة متحكم فى المراوح تمام بدوس علية الوراوح بتبقى low برجعو تانى بيرجع high تمام المفروض اخلى شغال على ال high على طول افضل صح ؟؟؟

مشرف سابق

رد: استفسار بخصوص كيسة zalman z3 plus tower

كبل ال cpu بيعتمد على طول كابل مزود الطاقه الخاص بك ان كان وصله ال 4/8 بين الخاصه بالمعالج فى مزودك قصيره فلذلك لن يكون قادر على ان يصل من الخلف عن طريق الكايبل مانجمنت ويمكن ان توصله من الامام .. اما ان كنت تريد ان توصله من الخلف فيوجد تطويله تباع NZXT ب80 جنيه تقريبا وطولها حوالى 25سم وستكون كافيه لكى تستطيع ان تفعل مانجمنت .
    اما بخصوص الفان كونترول HIGH or LOW فدى بتبقى على حسب درجات الحراره ويمكن ان تراقبها على الوضعين ان لم يكن هناك فرق كبير فى التبريد بين الوضعين وحاليا الجو ليس حار جدا يمكن ان تظل على الوضع low . وحين يشتد الجو حراره فى الصيف اقصد اجعلها على High .
    وذلك ايضا حفاظا على جوده المرواح والحفاظ على عمرها الافتراضى
    ومعلومه ليك موضوع LOW+HIGH هو موضوع نسبى ايضا فى الصوت فهناك من لا يفرق معه صوت المرواح او معدل الازعاج والضجيج
    وهناك من يبحث عن اقصى هدوء لذلك فى النهايه الموضوع يرجع لك وانا افضل فى الجو الحر فقط اجعلهم على HIGH كما ذكرت لك فى السابق .

مشرف الاقسام التجارية

شكرررررررررررا اوى على الاهتمام

اصل انا عندى باور صبلاى seasonic 750w gold و مش عارف لية السلك بتاع ال cpu مش عايز يوصل من ورا ياريت تقولى اصلا بيرجع ازاى لى ورا يمكن انا برجعو من حتة غلط
    طيب حاجة تانى الكيسة التهوية بتاعت البوار من تحت و البور لم اتحط عادى هيبقى المروحة لى فوق فا انا شقلبت الباور بحيث ان تبقى المروحة من تحت عادى اللى انا عملتو دة ولا غلط

مشرف سابق

بص على المواضيع المثبه فى القسم هنا هاتلاقى كيفيه عمل مانجمنت صح فى موضوعين مثبتين هنا .
    اما بخصوص الباور الصح انه يكون المروحه لاسفل لانها بتقوم بسحب الهواء البارد من اسفل وتخرجه من الخلف فانت كده تمام .

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية roby2010

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RVD150 مشاهدة المشاركة
    شكرررررررررررا اوى على الاهتمام

اصل انا عندى باور صبلاى seasonic 750w gold و مش عارف لية السلك بتاع ال cpu مش عايز يوصل من ورا ياريت تقولى اصلا بيرجع ازاى لى ورا يمكن انا برجعو من حتة غلط
    طيب حاجة تانى الكيسة التهوية بتاعت البوار من تحت و البور لم اتحط عادى هيبقى المروحة لى فوق فا انا شقلبت الباور بحيث ان تبقى المروحة من تحت عادى اللى انا عملتو دة ولا غلط
    اذا لم يستطع السلك ان يصل من الخلف اذا فهو غير طويل
    اما بالنسبة للباور فقم بتجربة صغيرة وهي ان تقوم بوضع منديل امام مروحة الباور
    اذا التصق المنديل بالمروحة فيمكنك ان تضع المروحة لاعلى حتى تسحب المروحة الهواء البارد من الكيسة الى الباور
    اما اذا ارتفع المنديل فقم بوضع المروحة لاسفل لطرد الهواء خارج الكيسة

المفضلات